Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser advokado ut? er det godt? hva brukes d t?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra www.bama.no

Avocado

(engelsk: avocado). I årtusener har avocadoen vært en av de viktigste protein- og fettkildene for urbefolkningen i Sør-Amerika. I dag dyrkes avocado i subtropiske strøk over hele verden. Israel, Spania, Brasil og Mexico er store eksportland

Bilde på siden til bama..

Skrevet

Jeg har heller aldri kjøpt en slik, og er veldig usikker på om jeg noen gang har smakt en. Kanskje på tide...?

Skrevet

Man kan f.eks. lage guacamole av avocado. Da tar man en moden avocado, skreller den og tar ut steinen i midten. Så moses den og smakes til med hvitløk, litt rømme og salt og pepper. Nydelig som dipp til tortillachips. Husk å dekke avocadoen til med plast hvis du setter den i kjøleskapet, ellers blir den brun.

Skrevet

Jeg har fått skikkelig dilla på guacamole; før den tid har jeg aldri satt mine ben i en avocado! :ler: Den ser ut som en ruglete pære. Avocadoen skal ikke være for bløt, og ikke for hard. Da er den ubrukelig. Den skal være fast og god, men gi litt etter når man trykker på den enden hvor stilken har vært. Etter at jeg hadde lest dette et sted, har jeg lært opp de ansatte på REMA, RIMI og MENY butikkene jeg bruker, for de solgte enten steinavocado eller avocado som var omtrent som suppe inni...

Har lyst til å prøve andre oppskrifter som inneholder avocado, for det er skikkelig godt! :P

Skrevet
Etter at jeg hadde lest dette et sted, har jeg lært opp de ansatte på REMA, RIMI og MENY butikkene jeg bruker, for de solgte enten steinavocado eller avocado som var omtrent som suppe inni...

De som er så myke at de har blitt brune inni er selvfølgelig ødelagte og bør ikke ligge til salgs i butikken. Men de harde er flotte, da kan man kjøpe dem og la dem ligge på kjøkkenbenken til de blir passelige. Legges de sammen med frukt blir de fort myke, legges de for seg selv går det noen dager og legges de kjølig (bod eller liknende, kjøleskap er for kaldt) kan man ha dem lenge og eventuelt ta frem en dag eller to før man skal bruke dem.

Skrevet

Veldig godt i salat, eller som en enkel rett/forrett med vinaigrette eller (hjemmelaget) majones og evt reker i. Mos den sammen med annet snadder som dip, bruk i sandwich/wraps osv. Ganske fet, med en spesiell smak.

Skrevet

jeg pleier å kjøpe meg det.

deler den i to..(husk at det en stor stein i), tar på kaviar og spiser det med tskje (hvordan skirves det..?)

pass på at den er litt myk! da er den best!

Gjest Catwoman
Skrevet
Etter at jeg hadde lest dette et sted, har jeg lært opp de ansatte på REMA, RIMI og MENY butikkene jeg bruker, for de solgte enten steinavocado eller avocado som var omtrent som suppe inni

Det er fordi avocadoene alltid er steinharde når vi får de til butikken. :wink: De blir mykere etter hvert, men de råtne skal selvfølgelig fjernes.

Gjest GreenSky
Skrevet

Den er god som umoden også, bruker den da som grønnsak og steker den i små biter.

Skrevet

Jeg pleier å ha det på smørbrød. Tar salt og pepper på. F.eks med salami eller frokostsalat+ andre grønnsaker som tomat og purre.

Noen spiser det med teskje, med salt på.

NAMMIS!

Skrevet

Most avokado på brød, men en tomatskive og litt sitronpepper = Mmmm!!!

Skrevet

Jeg elsker avokado etter å ha spist det mye mens jeg bodde i utlandet. En ting som man alltid får på kafe der nede (Australia) er toast (rundstykke, sandwich, ciabatta u name it) med kylling, avokado og ost oppvarma så osten smelter! Nydelig! (Også supert i pita-brød)

Skrevet

og så på reker = nam-nam!!!!1

eller rett og slett delt i to og spises med skje og sitronpepper på!

Skrevet

I grunnen er avokado veldig godt og kan brukes til det meste :)

Gjest Gjest 4
Skrevet

Skjær avokadon i bitar och ha i salladen! Avocado ær också jættebra som førrætt. Skjær den i två, ta ut kjærnan. Gjør en dressing på creme fraiche, finhakkad rødløk sitronpeppar och rød rogn. Garnera med några rækor och dill. Suuuupergott!!Funkar oxå bra som kvællskoz!

Tips!i mataffæren-klæm på avocadoens långsidor, den ska ge efter litegrann, då ær den mogen!Annars kan du kjøpa hårda avocado och ha dem på køksbænken ca en vecka før servering så mognar dom. Ska du servera i halvor som førrætt så smørj in avocadon med sitron så blir den inte brun men behåller sin fina grønfærg!

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg liker ikke avokado.

Så da vet dere det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...