Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #21 Del Skrevet 19. januar 2005 På skolen lærer vi nå om barnets utvikling, verden rundt. (studerer fysioterapi). Det er jo ingen hemmelighet, at f.aks i Afrika er stort sett alle barn tørre når de er ca1,5 år, da mødre bgynner å putte e på potta veldig tidlig. Vet det kommer motargumenter med at de ikke ennå ha kontroll på lukke-mekanismen, men det er nå engang bevist. er går de jo forøvrig 2-3 mnd tidigere enn i den vestlige verden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svanhild Skrevet 20. januar 2005 #22 Del Skrevet 20. januar 2005 På skolen lærer vi nå om barnets utvikling' date=' verden rundt. (studerer fysioterapi). Det er jo ingen hemmelighet, at f.aks i Afrika er stort sett alle barn tørre når de er ca1,5 år, da mødre bgynner å putte e på potta veldig tidlig. Vet det kommer motargumenter med at de ikke ennå ha kontroll på lukke-mekanismen, men det er nå engang bevist. er går de jo forøvrig 2-3 mnd tidigere enn i den vestlige verden også.[/quote']Hvor er det bevist? Barna er ikke tørre, det er mødrene som har lært seg barnets signaler for når barnet må tisse/bæsje, og som setter barnet på do/potte/i skogen eller hvor det måtte være. Hadde ikke mødrene gjørt dette, ja så ville barnet ha tisset og bæsjet på seg. Når man samtidig vet at de i afrika har mangel på bleier, klær og ofte vaskemuligheter, ja så skjønner man hvorfor mødrene er beviste på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #23 Del Skrevet 21. januar 2005 vi prøvde å få gullgutten vår til å slutte med bleie når han var 2,5 år. Brukte hele sommerferien til pottetrening, og godt assistert med bestemødrene. Men han ville rett og slett ikke. Når han ble tre begynte vi igjen, og "bestemte" oss for at nå skulle han bli tørr koste hva det koste vil. Vi tok av bleia om morra'n, og fulgte nøye med, og spurte titt og ofte om han måtte tisse, eller om han ville prøve å sitte på potta eller doen. Men nei. Det ble mye buksevasking på den tiden. Og lite pottevask... Nå er han nesten 4, og vi har igjen bestemt oss for å greie dette. Nå holder han seg tørr i mange timer, men når tiden er inne blir han rasende, sint og lei seg. Han vil ikke tisse i do, og han vil ikke sitte på potta. Når han kjenner at han må tisse bare hyler og gråter han og roper og skriker at han vil ha på bleia si! eller så gjemmer han seg på rommet sitt og tisser i buksa før han kommer og sier fra... Skjønner ikke hvordan dette skal ende!!! Vi samarbeider godt med barnehagen, og der har han bare bleie på når de er ute og leker. Problemet er at de er ute 60-70%av dagen, og da sier det seg selv at sjansen for at det går i bleia er ganske stor! Tror rett og slett ikke han er klar for dette, selv om vi har vært klare i noe som føles som evigheter! Og jeg har vært hjemmeværende med han hele tiden, helt til han begynte i barnehagen helt på slutten av året i fjor, så det er ikke oppfølging og innsats det står på heller... sukk og stønn. håper lillesøster tar dette fortere når hun skal på potta til sommeren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #24 Del Skrevet 25. januar 2005 Man får ikke brukt bleie for lenge. Det er nemlig ingen aldersgrense på bruk av bleier. En ting som slår meg, er at hvorfor er det altid foreldre av barn som har sluttet med bleier før eller rundt 2 års alderen som mener at det er galt at 3 åringer i dag går med bleier? Tror det fortsatt er mye prestisje ute å går i forbindelse med bleieslutt enda jeg gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2005 #25 Del Skrevet 25. januar 2005 Brukte du nattbleie til du var 10 år?? Da tror ikke jeg du er den rette til å uttale deg om bleieavvending... Jeg må da virkelig få si min mening for det, eller er min mening ikke noe verdt, fordi jeg var sengevæter? Hva med mine to søsken da, som sluttet da de var rundt 3 års alderen. har de lov å si sin mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #26 Del Skrevet 25. januar 2005 beklager' date=' men jeg finner det lite sannsynlig at fem barn i en familie, har sluttet med bleie i to års alderen.[/quote'] Hva i alle dager er usannsynlig med det?? Vi var riktignok "bare" 4 barn, men ingen av oss brukte bleie lengere enn til 21 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. januar 2005 #27 Del Skrevet 25. januar 2005 Begge mine barn sluttet med bleie, dag og natt, før fylte 3 år, så jeg har vel rett til å uttale meg Jeg skjønner ikke hva du mener med "for lenge"? Det er da ikke skadelig på noen måte å bruke bleie? Det måtte i så fall være for økonomien, det da, det er jo noen kroner spart når barnet slutter med bleier. Smokk derimot, synes jeg er en uting å bruke for lenge, og det er jo skadelig for tannstillingen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #28 Del Skrevet 25. januar 2005 har en gutt på 5, han sluttet rett over 3 års alderen. jeg bare sluttet med han jeg. og sa han ikke mått tisse på seg. tror han gjorde det 2 ganger. synest det gikk veldig greit. sluttet med bleie om natten 2 uker enda. det var utrolig enkelt synest jeg. håper det er like enkelt med hun på 2. skal prøve til sommeren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #29 Del Skrevet 25. januar 2005 Hehe, du vet det Madam Felle, at det at et barn slutter med bleier, er ikke ensbetydende med at barnet er tørt. Det er mange foreldre som tar av ungene bleiene lenge før de egentlig er modne for å gå uten bleier, og heller vasker klær og sengetøy i lang tid. Tipper det var tilfellet i denne familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2005 #30 Del Skrevet 25. januar 2005 Er enig med deg, for jeg tviler på at fire barn i en familie blir like fort tørr. For da må det være en utrolig spesiell familie, for mine tre barn har sluttet på ulike alderstrinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #31 Del Skrevet 25. januar 2005 Er enig med deg, for jeg tviler på at fire barn i en familie blir like fort tørr. For da må det være en utrolig spesiell familie, for mine tre barn har sluttet på ulike alderstrinn.Jepp, og ekstra spesielt blir det når alle 4 også sluttet tidligere enn 2 års alder. Nei, tror nok det er en mor som overdriver her. Med mindre hun mener at det var i denne alderen hun tok av ungene bleiene da. For tørre tror jeg neppe de var :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2005 #32 Del Skrevet 25. januar 2005 Helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. januar 2005 #33 Del Skrevet 27. januar 2005 Det er fordi din mors generasjon, ikke husker helt hvordan det var. beklager, men jeg finner det lite sannsynlig at fem barn i en familie, har sluttet med bleie i to års alderen. Min mor har hatt tre jenter, der den ene sluttet da hun var ca 3, den andre rett før fire, og den siste ( meg) da jeg var 4 på dagen, og 10 på natten. Så beklager, men enten har din mor vært veldig heldig, eller så liker hun bare å prøve å være bedre enn andre. Men meg om det Mine to sønner sluttet ca tre måneder før de fyllte tre, og datteren min sluttet da hun var to år og fire måneder. Uten at jeg peset med dem, men jeg tok tak i det så snart de våknet med tørre bleier. Men da må man altså gidde og ta dem før de rekker å tisse i bleien sin. De aller fleste blir nemlig nattørre først, det er når kroppens hormoner sørger for at det produseres mindre urin mens man sover, og at den i stedet blir mer konsentrert. Min mor forteller at jeg ble tørr ved toårsalder, og det samme gjorde brødrene mine. Jeg tror faktisk at det var vanligere før, men at mødrene tok tak i det i stedet for å vente til ungen selv fant ut at det var på tide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 27. januar 2005 #34 Del Skrevet 27. januar 2005 Hvis det er slik at barn sluttet tidligere med bleier før enn nå, tør jeg påstå at det var fordi barna var hjemme hos mammaene sine, og følgelig hadde noen som kunne løpe etter dem for å få dem på do. I dag er de fleste barn enten i barnehage, hos dagmamma eller andre lignende institusjoner, der de voksne har langt flere barn å passe på. Det sier deg selv at barn vil bruke bleie lengre i slike tilfeller. Helt enig. Eldste min sluttet med bleie to ganger. Først var han tørr i en måned i sommerferien, mye takkket være fars og mors nærvær og oppfølging. Så begynte han i ny barnehage. Kombinasjonen av nytt og ukjent samt at ingen kunne fotfølge han hele tiden og observere nå han var tissetrengt gjorde at bleie kom på igjen for noen måneder, mest fordi han selv følte seg tryggest i den nye situasjonen da. Det var også flere på avdelinga (3 - 6 års avdeling) som brukte bleie fram mot fire års alder. Vi sluttet ved 3 år og 8 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #35 Del Skrevet 28. januar 2005 Uten at jeg peset med dem, men jeg tok tak i det så snart de våknet med tørre bleier. Men da må man altså gidde og ta dem før de rekker å tisse i bleien sin. De aller fleste blir nemlig nattørre først, det er når kroppens hormoner sørger for at det produseres mindre urin mens man sover, og at den i stedet blir mer konsentrert. Hmm, det har jeg ikke hørt før, at barn som regel blri nattørre først altså. Når det gjelder dette hormonet som reduserer urin produksjonen om natten, så er dette som oftest problemet i forbindelse med sengevæting. Mange barn produserer for lite av dette hormonet, og derfor tisser de på seg om natten da blæren blir for full og de ikke våkner av at de må tisse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 28. januar 2005 #36 Del Skrevet 28. januar 2005 Det var meg som var gjesten over.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smila Skrevet 28. januar 2005 #37 Del Skrevet 28. januar 2005 Først vil jeg bare si at unger er forskjellige, og at noen barn kan ha problemer som gjør at bleieslutt er vanskelig. Mange sier at man må vente til barnet er modent før man slutter med bleie. Jeg tror heller man må vente på at foreldrene er blitt modene til å la barnet slutte med bleier. Det å få et barn til å slutte med bleier, er et tiltak som medfører en god del drittarbeid. Mange foreldre utsetter dette, i håp om at ungen bli større og at det da går lettere. Barn bør og kan slutte med bleier når de er to år. Jeg har tre barn som har gjort det. Det er 14 dager med drittarbeid, så er det over. Hvis bare foreldrene gidder å gjøre det, så er det ikke noe problem. Jeg tviler overhode ikke på at barn før om årene sluttet tidligere med bleier. Det var nok en sammenheng med at bleiene var dårlig, og at foreldrene ikke gad å vakse bleiene så lenge. De tok tak i det, og tvang barna til å slutte tidliger. Så bli moden folkens, og la barna slippe bleien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #38 Del Skrevet 28. januar 2005 Mine to som nå er ca voksne slutta med bleier sommeren etter de fylte to. Dagbleiene forsvant først , nattbleiene beholdt vi ei stund til. For ca 20 år sia jobba jeg i barnehage. Barnehagen hadde barn fra spebarnsalder, så det fantes ingen krav om bleieslutt for å begynne der. Bare ett barn over tre år (en femåring) brukte bleier der, og de fleste var tørre mellom to og tre år. Så vidt meg bekjent var det ingen av mødrene som var hjemmeværende, med unntak av noen få som hadde barselpermisjon. (-Som for øvrig var "hele" tre måneder den gangen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #39 Del Skrevet 28. januar 2005 Så bli moden folkens' date=' og la barna slippe bleien.[/quote'] Hvorfor er det så jævlig viktig at et lite barn skal slutte med bleier før det er 3 år gammelt? La barna få slippe bleien sier du, mens andre argumenterer for at bleiene er for behagelige for barna og at de derfor ikke vil slutte med bleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. januar 2005 #40 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg kan ikke se at noen av dere som sier at barna slutter med bleie alt for sent i dag, Smila for eksempel, har svart på spørsmålet mitt: Jeg skjønner ikke hva du mener med "for lenge"? Det er da ikke skadelig på noen måte å bruke bleie? Det måtte i så fall være for økonomien' date=' det da, det er jo noen kroner spart når barnet slutter med bleier. [/quote'] Presierer nok en gang at mine barn sluttet med bleie i god tid før fylte 3, så dette er ikke noe jeg føler meg personlig fornærmet over, jeg bare lurer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå