Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #1 Del Skrevet 14. januar 2005 Så i et innlegg lenger nede på siden at dette ble kommentert. Uten å være en ekspert på området virker det i dag som om det er unntaket snarere enn regelen å være tørr før fylte tre år. Kanskje spesielt blant gutter? Min mor har hatt fem barn født på 70 tallet, og hun sier at vi alle var tørre rundt 2 årsdagen. Gutter som jenter. Og at det var vanlig i alle fall blant de barna hun kjente. (Min mor har jobbet med barn i nærmere 30 år) Nå sier hun at i barnehagen der hun jobber er det barn på opptil 4(!!) år som fremdeles bruker bleie. Og fem-åringer som bruker nattbleie. Er det fordi bleier i dag er så komfortable at barna ikke gidder å slutte, eller har vi ikke tid som foreldre til å ta på oss oppgaven? (Som et apropos sluttet min egen sønn da han var to. Fordi vi bestemte oss for å prøve, og ikke gi oss. Han sluttet samtidig med nattbleie, og vi har kun hatt få uhell.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 14. januar 2005 #2 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er fordi din mors generasjon, ikke husker helt hvordan det var. beklager, men jeg finner det lite sannsynlig at fem barn i en familie, har sluttet med bleie i to års alderen. Min mor har hatt tre jenter, der den ene sluttet da hun var ca 3, den andre rett før fire, og den siste ( meg) da jeg var 4 på dagen, og 10 på natten. Så beklager, men enten har din mor vært veldig heldig, eller så liker hun bare å prøve å være bedre enn andre. Men meg om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #3 Del Skrevet 14. januar 2005 Det er fordi din mors generasjon' date=' ikke husker helt hvordan det var. [/quote'] Tror nok ikke det er så enkelt, for faktisk ble barn tørre langt tidligere i "gamle" dager. Det var gjerne et mål at barnet ble tørt så tidlig som mulig, og man hadde ideer om at rundt 2-årsalderen var det naturlig for et barn å slutte med bleie. Vi vet i dag at langt de færreste barn, om noen, er fysisk/biologisk klare for å slutte med bleie så tidlig. De er rett og slett ikke i stand til å kontrollere blæren. Når vår generasjon (jeg er 35) ble tidligere tørre enn hva som er mer normalt i dag, hander det i stor grad om at foreldrene gjorde seg kjente med barnets "tisse- og bæsjerutiner", og satte barnet på potte så snart det våknet, etter det hadde spist, eller ellers når de visste at "noe var på gang". Min mor forteller dette om meg også, at så snart jeg slo øynene opp, var det ned med buksene og rett på potta. Dessuten - i tillegg er det nok et poeng at våte tøybleier er langt mer ubehagelig enn våte papirbleier. Og - som en siste forklaring - våte tøybleier langt mer arbeidskrevende for slitne foreldre enn bruk-og-kast papirbleier... Hastet nok litt mer med å forsere bleieslutt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 14. januar 2005 #4 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg vil gjerne se den dokumentasjonen, siden du sier at sånn var det. Og din mor, er beklageligvis ikke god nok dokumentasjon. Er også 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 15. januar 2005 #5 Del Skrevet 15. januar 2005 Min mor har hatt tre jenter, der den ene sluttet da hun var ca 3, den andre rett før fire, og den siste ( meg) da jeg var 4 på dagen, og 10 på natten. Så beklager, men enten har din mor vært veldig heldig, eller så liker hun bare å prøve å være bedre enn andre. Men meg om det Brukte du nattbleie til du var 10 år?? Da tror ikke jeg du er den rette til å uttale deg om bleieavvending... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. januar 2005 #6 Del Skrevet 15. januar 2005 Brukte du nattbleie til du var 10 år?? Da tror ikke jeg du er den rette til å uttale deg om bleieavvending... Det var da en helt unødvendig kommentar? Her var det to mennesker som diskuterte sine mødres erfaringer med bleieslutt! Har du noen gang hørt om sengevæting? Nei, jeg tenkte kanskje at du ikke hadde det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 15. januar 2005 #7 Del Skrevet 15. januar 2005 Genrerelt sett synes jeg ikke vi skal stresse med om barna slutter tidlig eller sent med bleier. Jovisst er bleiene nok langt mer komfortable i dag enn de var da vi var små, men hva er egentlig problemet? Datteren min slutt med dagbleie da hun var 2 år og 7 mnd, nattbeleien gikk en mnd. senere, men dette kom helt naturlig uten stress og mas fra vår side. Jeg husker dog at hun var veldig usikker og "redd" da vi skulle forsøke uten nattbleien, og hun var nesten utrøstelig de få gangene ulykken skjedde. Hun hadde en periode i begynnelsen hvor HUN valgt om bleien skulle på om natten eller ei, og de nettene hun lå med bleien var hun super-spent om morgenen for å se om den var tørr. Det var den stort sett, og det bygget absolutt opp selvtilitten hennes og ga henne stor trygghet på at dette ville gå greit uten også. Og det gjorde det altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 15. januar 2005 #8 Del Skrevet 15. januar 2005 Det går an å gjøre ting på forskjellige måter, uten at vi trenger å dømme de som gjør det annerledes. Mitt barn ble avvent den sommeren han hadde fylt to (er født i mai). Ikke av meg, men av sine bestemødre, fordi begge to (med flere barn hver + annen barneerfarig) mente at dette var passe tidspunkt. Det gikk helt greit, ungen fikk verken traumer eller tilbakefall. Personlig syns jeg det var veldig deilig å slippe bæsjebleier i søpla på badet...... (men det er jo ikke noe egentlig argument....). Jeg kjenner også til andre land i europa hvor bleieavvenning anses normalt i 2-års alderen også idag. Jeg tror at vi i Norge - av forskjellige grunner uten at jeg forsøker å dømme - har kommet dit at barn ikke trenger å vennes av med bleie. En av de mange ting de skal ta ansvar for selv...... Jeg tror - uten vitenskapelig belegg - at barn helt klart er "klare" for bleieavvenning tidligere enn de "får lov til" i dag. Noe av det henger helt sikkert sammen med "bleiekomforten" som ER mye bedre nå enn på 60-70-tallet. Helt greit å gå med våt bleie i dag, noe det ikke var med tøybleie. Og det henger muligens sammen med tid også, det ER klart mer tidkrevende "å passe" på at poden går på do før et evt. uhell, enn å sette på en bleie. Bare noen betraktninger - men jeg vet også at jeg - dersom jeg skulle være så heldig å få en til - nok da også ville satset på tidlig bleieavvenning. Personlig vet jeg at dersom jeg er så heldig å få en til, så vil jeg nok da også forsøke med litt tidligere bleieavvenning enn 3-4 års alderen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2005 #9 Del Skrevet 15. januar 2005 Hvis det er slik at barn sluttet tidligere med bleier før enn nå, tør jeg påstå at det var fordi barna var hjemme hos mammaene sine, og følgelig hadde noen som kunne løpe etter dem for å få dem på do. I dag er de fleste barn enten i barnehage, hos dagmamma eller andre lignende institusjoner, der de voksne har langt flere barn å passe på. Det sier deg selv at barn vil bruke bleie lengre i slike tilfeller. Min datter sluttet både på dagtid og natterstid da hun fyllte to, min sønn sluttet da han fyllte tre. Vi har mange treåringer i barnehagen som bruker bleie, og vi har fireåringer som bruker bleie når de er ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ottine Skrevet 15. januar 2005 #10 Del Skrevet 15. januar 2005 Min mor sluttet før hun var 2, jeg sluttet med dagbleie mellom 2 og 3 år, men hadde nattbleie til jeg var 3. Sønnen min blir 3 til sommeren, og da skal vi prøve oss litt frem... Det blir i sommerferien, for da har jeg tid til å styre med det. Tror barn sluttet tildligere, fordi - som noen før har nevnt her - da var mødrene mer hjemme på dagtid og kunne passe bedre på - pluss at det selvfølgelig er forskjell på ei bløt tøybleie og papirbleie. Så jeg tror nok at barn kunne slutte tidligere med bleie før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 15. januar 2005 #11 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg satt på potte fra jeg vår året omtrent, og sluttet helt med bleie i to-årsalderen. Tror våte, ekle tøybleier (overhodet ikke som dagens), nok kunne bidra til en tidlig slutt Min lillesøster var vel rundt toogethalvt, mens mine brødre tre/treogethalvt. Jeg vet at mamma strevde litt med den ene av brødrene mine, fordi det var et krav at man skulle være tre år og tørr før man fikk begynne i barnehagen. På den tiden var dette normen, der jeg bodde (ang bhg og bleie). Alle mine søsken brukte papirbleier. Jeg tror også som andre her; barn sluttet tidligere før fordi muligheten til en tidlig slutt var der; hjemmeværende mor som hadde tid til oppfølging. Vet selv fra bhg-jobbing at det ikke er mulig å sette ti unger på potten rett etter oppvåkning fx. Vi hadde bare to doer og to potter! Selv om vi ønsket det aldri så mye, var det altså bare ikke sjans i havet. Det ble til at vi fikk det inn som en rutine på de som hadde kommet lengst, og som trengte den daglige rutinen for å 'holde det vedlike'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 15. januar 2005 #12 Del Skrevet 15. januar 2005 Så i et innlegg lenger nede på siden at dette ble kommentert. Uten å være en ekspert på området virker det i dag som om det er unntaket snarere enn regelen å være tørr før fylte tre år. Kanskje spesielt blant gutter? Min mor har hatt fem barn født på 70 tallet, og hun sier at vi alle var tørre rundt 2 årsdagen. Gutter som jenter. Og at det var vanlig i alle fall blant de barna hun kjente. (Min mor har jobbet med barn i nærmere 30 år) Nå sier hun at i barnehagen der hun jobber er det barn på opptil 4(!!) år som fremdeles bruker bleie. Og fem-åringer som bruker nattbleie. Er det fordi bleier i dag er så komfortable at barna ikke gidder å slutte, eller har vi ikke tid som foreldre til å ta på oss oppgaven? (Som et apropos sluttet min egen sønn da han var to. Fordi vi bestemte oss for å prøve, og ikke gi oss. Han sluttet samtidig med nattbleie, og vi har kun hatt få uhell.) Tror kanskje det var mitt innlegg du siktet til da du skrev dette? Jeg er iallfall helt enig med deg, og moren din i det dere sier. Jeg jobber også i barnehage, og barna slutter veldig sent med bleie. Jeg tror grunnen veldig ofte er at foreldrene syns det er veldig lettvindt å ta på barna bleier, så slipper de å skifte klær i den perioden det noen ganger går galt. Tror rett og slett det er denne "tidsklemma", man har ikke tid til/tar seg ikke tid til å lære barna å gå på do. Nå sier jeg at jeg tror det ofte er slik, men andre ganger kan det selvfølgelig være at barnet rett og slett ikke vil, for noen pris slutte med bleie, eller at det er en sykdom/tilstand som gjør det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #13 Del Skrevet 15. januar 2005 Hei! Jeg er en de som er av oppfatningen at man sluttet med bleier tidligere før uten at jeg har noe som helst bevis for det. Jeg har selv en sønn som sluttet rett før han ble 4, altså ganske sent, men det har vært en stri tørn. I perioder har vi hatt 5-6 uhell om dagen, heldigvis stort sett tisse-uhell. Jeg prøvde først avvenning da han var 3 år, men ørten uhell hver dag kombinert med svangerskapskvalme lot seg ikke kombinere. Selv da han nærmet seg 5 årsdagen hadde vi flere uhell i uka og noen ganger om dagen. Jeg tror faktisk ikke alltid han kjenner at han må på do. Vi kan spørre og be ham kjenne godt etter om han må tisse og han benekter. 5 min senere kan det gå galt. Nattbleia har vi også kutta ut, men har vel uhell 3 av 4 netter. Så for noen barn er det vanskeligere å slutte. Tenkte jeg skulle prøve med lillebror som blir 2 år i mars til sommeren. Så får vi se hvordan det går. Jeg skal være hjemme et år nå og da har jeg mer muligheten til å følge opp. Men er han ikke klar utsetter vi det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 15. januar 2005 #14 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg tror som Tex, at dette til dels har sammenheng med at mor(?) hadde større mulighet til å følge opp til daglig enn tilfelle for mange er i dag. Også tror jeg kvaliteten på bleiene har en del å si - ukomfortable bleier gjør det vel mer fristende for unger å slutte tidligere! Når det gjelder moren med alle barna som sluttet så tidlig, i forhold til moren med barna som alle sluttet sent, tenker jeg at dette kan jo ha sammenheng med genetiske faktorer innad i familien også. Muligens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jasså Skrevet 15. januar 2005 #15 Del Skrevet 15. januar 2005 alle mine 4 barn sluttet med bleier før fylte 3 år.. nattbleie også. Min niese sluttet med bleie før fylte 2 år, hun likte rett å slett ikke å ha bleie på.Og hun sluttet med nattbleien først. (men hun var litt rar da hun var mindre..hadde kaldt vann på all middag,det var for varmt..begynte med smokk da hun var 2 år..tok min datter sine...Og kunne ikke leke med sien egne leker de kunen bli ødelagt, så derfor lånte hun leker av andre..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jasså Skrevet 15. januar 2005 #16 Del Skrevet 15. januar 2005 alle mine 4 barn sluttet med bleier før fylte 3 år.. nattbleie også. Min niese sluttet med bleie før fylte 2 år, hun likte rett å slett ikke å ha bleie på.Og hun sluttet med nattbleien først. (men hun var litt rar da hun var mindre..hadde kaldt vann på all middag,det var for varmt..begynte med smokk da hun var 2 år..tok min datter sine...Og kunne ikke leke med sien egne leker de kunen bli ødelagt, så derfor lånte hun leker av andre..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelica Skrevet 16. januar 2005 #17 Del Skrevet 16. januar 2005 Jenta mi er snart 3 og bruker bleie enda. Tror det er veldig variabelt når de er klare for å slutte, og det var det nok før også. Men vi hører ofte om de som slutta tidlig, kanskje de mødrene som snakker høyest om det. Men det er jo ingen konkurranse heller da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #18 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg vil gjerne se den dokumentasjonen, siden du sier at sånn var det. Og din mor, er beklageligvis ikke god nok dokumentasjon. Er også 35 Ok, mulig jeg var litt uheldig med ordvalget der, jeg har selvfølgelig (?) ingen dokumentasjon på at "sånn var det". Jeg har bare vært i så mange diskusjoner rundt temaet, både med jevnaldrende og med mine foreldre og deres generasjon, at det nærmest har kommet til å bli "historiekunnskap" for meg... Ser jo også av flere kommentarer her, at for en generasjon siden, for ikke å snakke om to, var det langt vanligere at barn var tørre ved toårsalderen. Og helt klart hadde dette noe med hjemmeværende mødre å gjøre, som jeg jo også sa, foreldrene kjente dorutinene til ungene sine inn og ut, og hadde anledning til å komme dem til unnsetning. Mener også å ha lest om dette, i forbindelse med en artikkel om bleieavvenning, at barns fysiologiske modenhet for å slutte med bleie langt på vei ble overkjørt tidligere, barn "skulle" bli tørre ved 2-årsalderen. Og selvfølgelig hadde vel dette også med tøybleier og praktiske hensyn å gjøre, i tillegg til at det var sett på som "det normale". Som min mor sa; et barn som nærmet seg treårsalderen og enda ikke var tørr, ble nærmest sett på som unormal og treg... Men som du sier, Madame, en uttalelse fra min mor kan ikke påberope seg å være = vitenskap. Likevel må jo en uttalelse fra en 3-barnsmor på snart seksti være verdt noe, når man diskuterer før og nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 17. januar 2005 #19 Del Skrevet 17. januar 2005 Tror det er foreldrene som var tørre jeg og ikke barna. Ta f.eks. land i afrika der de ikke har tilgang til bleier i det hele tatt. Her er det vist også slik at barna gjør fra seg kun på bestemte steder etter en viss alder, og ikke tisser på seg mens de henger i bæreselen som mor transporterer barnet med. Men, etter hva jeg har forstått av dette, så er det ikke barnet som er tørt, men heller mor som lærer seg å kjenne signalene barnets kropp gir i fra seg når ungen skal tisse eller bæsje. Mor bærer jo altså barnet med seg hele tiden, og kroppen til barnet sender vistnok ut signaler som mor oppfatter og tar med barnet på do. Når det gjelder bleiebruk før og nå, så tror jeg faktisk ikke det er noen stor forskjell i når barn blir tørre. Forskjellen ligger i når man velger å ta av de bleiene. Før i tiden brukta man tøybleier, eller dårlig engangsbleier med snipp som ga lekkasjer. Man måtte altså vaske og tørke bleier, og siden man ikke hadde vaskemaskiner og tørketrommler på samme måte som i dag, nja så var det mye mer styr med bleiene enn det er for dagens foreldre. I tillegg var det langt mer prestisje i dette å få barna tørre så tidlig som mulig før. Mødrene var jo som oftes hjemmeværende og en av deres viktigste oppgaver var å få barna avvendt med bleier. Når så bleievasken var et slitt, ja så tok man av barnet bleiene og vasket klærne i stedenfor, Disse tørket fortere enn tykkere tøybleier. Man akksepterte altså i langt større grad uhell ved bleieslutt enn vi gjør i dag, og tok bleiene av barna tidligere, uten at det betydde at barna var tørre av den grunn. I tillegg er det som oftest slik at man har en tendens til å glemme ting med årene, og plutselig var en mye flinkere før enn nå. Min bestemor fortalte mamma for lenge siden at hun var 3 år når hun sluttet med bleier (min mor altså). Mens når jeg snakker med bestemor i dag, ja så hevder hun bestemt at mamma var akkurat fyldt 2 år når hun sluttet med bleier. Mamma har på samme måte fortalt meg at jeg var 1 år 8 måneder når jeg sluttet med bleier, mens det i dagboken hun har ført om min utvikling, ja der står det at jeg var 2 år og 4 måneder. Jeg sluttet altså tidligere og tidligere ut i fra deres minne etter som årene har gått. Du nevner dette med reflekser og fysisk modenhet. Her tar du opp et viktig punkt. Dette er forskning man har kommet frem til i nyere tider. Foreldrene før i tiden hadde ikke denne kunnskapen. De trodde seriøst at de kunne avvennne barnet når de ville, bare de selv fulgte opp og trente barnet om og om igjen. I dag vet vi bedre, vi vet at det er en del fysiske betingelser som må på plass, og dermed starter vi ikke treningen før vi vet at det er mulig. Jeg ser ikke noe galt i dette i det hele tatt. Videre er det mange som mener at pottetrening er unødvendig, fordi barna klarer å styre dette selv. Det ligger i et hvert barns natur å ville mestre ting, også det å gå på do på. Så så snart barnet kjenner at hun/han må på do, og klarer fysisk å holde igjen urin/avfæring, ja så vil barnet ville ønske å gå på do som andre store barn og voksne. Noen trenger kanskje litt mer tid for at de psykisk takler det å skulle gå uten bleie og passe på at man rekker frem i tide da. Dagens bleier er gode ja, faktisk syns jeg utvikling har vært helt enorm de siste årene når det gjelder bleier. Mange sier at bleiene nå er så gode at barna ikke kjenner at de tisser lenger, men det tror jeg er feil. Barnet kjenner like mye at de tisser nå som før når man hadde andre bleier, men bleiene føles ikke like våte etterpå i dag som tidligere, det er nok riktig. Men jeg tror faktisk at det er vi som småbarns foreldre som har mest fordeler av dette, Vi slipper nemlig å skifte bleier så ofte i løpet av dagen, siden de har kappasitet til å sitte på stumpen til barnet i 3-4-5 timer om dagen før vi skifter, og for ikke å snakke om hele natten lang med samme bleie. Barna? jo de har uten tvil fått bedre bleier enn de våre foreldre brukte, og bedre bleier enn de du og jeg brikte også, men enda tror jeg faktisk at de aller fleste barn vil syntes at det er deilig å få slippe å ha bleier på rompa i det hele tatt. Og dette vil de etterstrebe så fort de er modne nok til å føle at de mestrer det å kunne gå uten bleie. Blir ellers så oppgitt når noen skriver at det er horribelt at 5 - 10 åringer fortsatt bruker nattbleie. Da er man tydligvis uten særlig kunnskap og bør holde munn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #20 Del Skrevet 19. januar 2005 Dette med at dagens bleier skal være "for gode" tror jeg ikke noe på. Greit nok er dagens bleier gode, og gjør at ungene ikke føler ubehag når bleien er blitt våt, men barna kjenner like godt at de tisser på seg den dag i dag, som de gjorde for 50 år siden. Bleien blir også tung og klumpete mellom bena med dagens superabsorbenter, og siden bleiene tåler mer urin før de må skiftes, ja så går barna med samme bleie på seg lengre også i dag enn de gjorde med dårligere bleier. Dermed kjenner barna meget godt at de har en våt bleie på seg. Jeg tror ikke bleiene har betydning i det hele tatt når det gjelder bleieslutt, dette handler om modenhet, enten vi snakker om år 1905 eller 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå