Gå til innhold

Middag før halvmaraton?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal straks løpe halvmaraton, min andre, og gleder meg veldig! Jeg vet at formen er god, og så lenge magen holder skal jeg prøve på ny pers☺ de siste ukene har jeg opplevd å bli dårlig i magen når jeg presser meg på trening, og vil helst unngå dette under løpet, ehe.

Planen er mat uten mye fiber dagen før og løpsdagen, og lett mat løpsdagen. Vurderer immodium før løpet også. Hva vil være en grei middag dagen før? Laks og pasta? Hvordan er egg å spise før konkurranse? Håper noen kan gi noen tips i forhold til å unngå løs mage..👍 

Anonymkode: bdb3f...522

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg lurer også på hva andre skal spise dagen før!

Jeg må holde meg unna melkeprodukter for å ha en optimal mage, ellers har jeg ikke noen konkrete planer dagen før løpet annet enn å drikke masse og spise supermye karbohydrater :)

Selve løpsdagen skal jeg spise det jeg pleier før løp og som jeg har gjort før de fleste langturer: havregrøt med banan til frokost. Så hjemmelagde scones med jordbærsyltetøy jevnt frem til løpet. Og så en energibar rett før løpet (og kanskje en banan). Vann å drikke. 

Under løpet pleier de å dele ut vann og energidrikk hver 5. km, og jeg tar da noen slurker vann og noen slurker energidrikk ved hver stasjon.

Endret av Ild
Skrevet

Pizza og pasta! Karbohydrater er viktig dagene før halvmaraton. Hvis man skal løpe om morgenen bør man ikke spise ting som havregrøt om en spiser 2 timer før eller kortere. Spis lett mat. Mange (inkludert meg) er så nervøs løpdagen at det ikke går ned store frokosten heller. Jeg kjempa for å få ned en yoghurt med en ss havregryn sist. 

Anonymkode: 3aa8a...c7c

Skrevet
3 minutter siden, Ild skrev:

Jeg lurer også på hva andre skal spise dagen før!

Jeg må holde meg unna melkeprodukter for å ha en optimal mage, ellers har jeg ikke noen konkrete planer dagen før løpet annet enn å drikke masse og spise supermye karbohydrater :)

Selve løpsdagen skal jeg spise havregrøt med banan til frokost. Så hjemmelagde scones med jordbærsyltetøy jevnt frem til løpet. Og så en energibar rett før løpet (og kanskje en banan). Vann å drikke. 

Under løpet pleier de å dele ut vann og energidrikk hver 5. km, og jeg tar da noen slurker vann og noen slurker energidrikk ved hver stasjon.

Hvis en vil bevare magen bruker en ikke energidrikk som en får i løpet. Energidrikk og geler er noe en bør ha prøvd ut på forhånd. Ingenting skal være nytt løpsdagen. Hvis en ikke har prøvd det merket de gir ut der så er ikke det tiden for å prøve. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis en vil bevare magen bruker en ikke energidrikk som en får i løpet.

Det var en bastant kommentar ;) jeg har ganske ømfintlig mage og tåler godt noen slurker energidrikk og noen slurker vann hver 5. km.

Spurte forresten to venner jeg skal løpe med hva de skal ha til middag dagen før; hun ene skal ha pasta carbonara, hun andre skal ha spansk omelett (med mye poteter)

Skrevet

Jeg har god erfaring med en god porsjon pasta som middag kvelden før et løp. Om du liker kjøtt og fisk bruk det i små mengder. For mye fett er heller ikke optimalt. På løpsdagen spiser jeg smoothier med bananer. litt havregrøt eller energibarer. Pass deg for mat med mye fett og fiber. 

Anonymkode: e060a...7ca

Skrevet

Her var det kommet mange gode svar ❤ Da blir det pizza på torsdagen og pasta med lite dilldall fredagen☺ starten går litt utpå dagen, så jeg nå nok presse meg gjennom to nervøse måltid🤣 blir noe lyst brød og banan tenker jeg. Også smoothie tidlig på dagen. Tåler ikke å drikke noe særlig under løpet, får vurdere noe vann mot slutten. Så får jeg satse på at energien og væsken jeg inntar denne uka sørger for at overskuddet er der. Forrige gang var starten kl 7.30 så det blir stor forskjell, da spiste jeg en liten banan. 

Anonymkode: bdb3f...522

Skrevet

Pasta uten for mye fett og tungt tilbehør. Med tomatsaus f.eks? Det er en grunn til at de har pastafest før NY marathon! 👍

Anonymkode: e85f1...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...