Gå til innhold

Kjøpe kommunal bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til Stovner kommune for snart 2 år siden. Familien min bor langt unna. Jeg og samboer kjøpte leilighet sammen i mai tidligere i år, nå er det slutt. Kan jeg da søke om å få kjøpe/leie kommunal bolig da til neste år (etter mai måned) med en sjanse for å få en av delene innvilget, tror dere? Jeg går på AAP og har gjort det de siste årene. Jeg er vel snart innenfor for å søke 100% uføre, så det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å flytte utenfor Stovner kommune. Vi har ingen barn, og jeg har minstesatsen på AAP. Er under 25 år. Hva tror dere?

mvh en fortvilet jente i en slags bruddkrise

Anonymkode: fcb44...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å få kommunal bolig i Oslo (jeg bor i en selv).

Du må dokumentere behovet, skaffe uttalelser fra lege/psykolog e.l.

Kommunale boliger kan ikke kjøpes.

Anonymkode: 6d974...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det superbillig å leie bolig på Stovner, hvorfor kan du ikke bare leie en på det private markedet?

Kommunale boliger er ikke rimeligere enn markedsprisen i området uansett. Mange tror at det er mye billigere med kommunal bolig, det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forresten er det superbillig å leie bolig på Stovner, hvorfor kan du ikke bare leie en på det private markedet?

Kommunale boliger er ikke rimeligere enn markedsprisen i området uansett. Mange tror at det er mye billigere med kommunal bolig, det er feil.

Det er ikke billig å leie en leilighet her på Stovner. Jeg ønsker ikke å leie et lite rom og bo med andre. Så nei. Det er ikke billig. Og med en brutto inntekt på 12.000 kr, så blir det alt for høy husleie. Jeg har regninger som jeg må betale også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke billig å leie en leilighet her på Stovner. Jeg ønsker ikke å leie et lite rom og bo med andre. Så nei. Det er ikke billig. Og med en brutto inntekt på 12.000 kr, så blir det alt for høy husleie. Jeg har regninger som jeg må betale også...

Brutto inntekt på 12.000kr? Synes du burde ta tiltakke med det du får, lei deg leilighet som andre folk, så må du bare eventuelt leve billigere på andre ting som mat,klær osv. Klarer en student seg på det de får av lånekassen burde du virkelig klare deg med brutto på 12k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er ikke billig for deg? For 12000 finner du nok noe i den delen av byen, men med den inntekten kan du ikke være kravstor.

Anonymkode: 3d01b...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du mer enn 12000 når du ikke har samboer?

Jeg har netto 13800 aap ungufør tillegg. Også kan du søke om bostøte.

Sifo regner at man bruker 7500kr i mnd uten boutgifter. Og det går bankene etter når de beregner hvor stort lån man kan ha.

Anonymkode: 0842f...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke kjøpt kommunal bolig, og kommunal bolig, er ofte dyrere å leie, enn å leie tilsvarende leilighet privat.

Nå så koster den billigste leiligheten på Stovner 2 250 000, med husleie på 2000 kr. Hvordan skal du ha råd til det?

Leieprisene for en 1 roms leilighet ligger på ca 9000 kr på Stovner. Da må du finne ut om du får bostøtte, og hva du får i bostøtte. Eller om nav kan hjelpe deg med litt sosialhjelp.

Anonymkode: 65795...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner kommune? Stovner er vel en bydel. Å kjøpe bolig når du går på AAP kan du glemme med en gang. For det første får du ikke lån, og for det andre så har du for lav inntekt. Du vil til og med få problemer med å få leie med den inntekten, med mindre du får noen andre stønader i tillegg.

Anonymkode: 8cca4...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...