Gå til innhold

Stina Bakken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har alltid stusset over hva PF ser i Stina. Han fremstår som intelligent, reflektert og sympatisk synes jeg. Hun virker bare enkel. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Har alltid stusset over hva PF ser i Stina. Han fremstår som intelligent, reflektert og sympatisk synes jeg. Hun virker bare enkel. 

Lurt på det også. F.eks. han gir masse gaver til barn i nød i jula og hun bruker penger men på seg selv og litt til sønnen. Har ikke sett hun gjøre noe frivilligarbeid. Enten så klager hun eller klager hun enda mer. Men lyser opp i øyne når hun forteller om den "fine" bilen sin som ho casha ut eller dagens fangst fra rusta 😂 altså de er natt og dag. Han må være super tålmodig og fortjener en pris for å holde ut med hun. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Littelulla skrev (2 timer siden):

Fordi hvis noen forteller en person at den er nevrodivergent så blir den ikke lenger overstimulert...? 

Nei, jeg prøvde heller litt lett humor for å få diskusjonen ut av det tunge diagnose-pratet...tydeligvis ikke vellykket 😅

Skrevet
Oline5 skrev (33 minutter siden):

Nei, jeg prøvde heller litt lett humor for å få diskusjonen ut av det tunge diagnose-pratet...tydeligvis ikke vellykket 😅

Nei, det er nok ikke så populært å nedverdige nevrodivergente som humor... 

• Nyttig 2
Skrevet
Littelulla skrev (1 time siden):

Nei, det er nok ikke så populært å nedverdige nevrodivergente som humor... 

Jeg gjorde jo ikke det, da... Hvis Stina tror hun har ADHD, hadde blitt diagnostisert og evt prøvd medisiner, så kanskje hun ikke ble så lett overstimulert? Kanskje kunne PF fått lov å henge opp igjen kunsten sin? 

Hvis jeg sa det feil, så ber jeg om unnskyldning for det.

Vi har flere i familien med ADHD, og flere vi tenker bare MÅ ha det... hos oss er humoren kjempeviktig , men også med masse kjærlighet i. De aktuelle er de som fleiper mest om det egentlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Oline5 skrev (7 timer siden):

Jeg gjorde jo ikke det, da... Hvis Stina tror hun har ADHD, hadde blitt diagnostisert og evt prøvd medisiner, så kanskje hun ikke ble så lett overstimulert? Kanskje kunne PF fått lov å henge opp igjen kunsten sin? 

Hvis jeg sa det feil, så ber jeg om unnskyldning for det.

Vi har flere i familien med ADHD, og flere vi tenker bare MÅ ha det... hos oss er humoren kjempeviktig , men også med masse kjærlighet i. De aktuelle er de som fleiper mest om det egentlig. 

Galgenhumor er gull verdt det. Så er det noe med tid og sted. I denne tråden er tonen mot Stina generelt veldig stygg. Og å si at hun hindrer andre fra å ha det hjemmekoselig fordi man legger tilrette for egen fungering syns jeg ikke er humor. 

Adhd er ikke det samme som at man må ha medisiner. Først og fremst psykoedukasjon og å legge tilrette for seg selv - og det er de flinke til i det huset. De gjør det som passer dem til tross for å bli dømt nedenom og hjem. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Lurer på hvordan Stina tok det at hun er nedgradert til å nevnes som "kjæreste" og ikke "forlovede" i radiointervjuet med PF.

Endret av Guido
  • Liker 5
Skrevet
Palmemor skrev (På 19.1.2026 den 18.00):

Det var på ingen måte ment som en hersketeknikk, så det beklager jeg virkelig! 

Det jeg mener med utsagnet er at mange med adhd er fryktelig egoistiske, alt er alle andres feil og man er ikke så interessert i andres ve og vel. Nå er dette veldig generaliserende og forenklet, det er jeg fullstendig klar over, men for mange med adhd og andre autismediagnoser så er det vanskelig å sette seg inn i andre og dems følelser. Stina viser dette ofte, som f.eks. ved å si at hu ikke gidder både det ene og det andre, at hun ikke skal lide fordi sønnen sover dårlig, at hun ikke gidder å gjøre PF sine oppgaver fordi han er voksen og kan klare det selv, mens hun flyr rundt og legger fra seg ting akkurat der hun står når det trengs. Hun oppfører seg som en primadonna, og ja, jeg vet at mye kan tilskrives at hun nok etter alt å dømme er på spekteret, men så lenge hun faktisk ikke lar seg utrede så er det sånn hun fremstiller seg vi må ta høyde for når ting diskuteres. 

Ja, dette er virkelig generaliserende og her tar du rimelig feil av hva en enkel diagnose kan forårsake. Det du beskriver som bortfall av menneskelige kvaliteter, er empati og innsikt. Begge deler er noe alle og enhver er nødt til å lære seg, det er personlige egenskaper som gangner oss i livet. Og vi er alle prisgitt at våre foreldre klarer å gi oss disse verktøyene i oppveksten. 

Om man har empati og innsikt handler ikke om neurotypiske diagnoser, men rett og slett om oppvekst og miljø. 

Du skriver som om dette er noe du har peiling på, men de som har kunnskap om dette gjennomskuer kjapt at psykologi ikke er din sterkeste side. Og det er helt OK, akkurat som de som mangler andre egenskaper også 🙂. Vi mennesker er forskjellige og det er viktig å ikke legge alle med diagnoser under en kam. Jeg har riktignok møtt på noen med neurotypiske diagnoser som høres ut som du beskriver, men også motsatt. Og helt vanlige folk uten diagnoser er kanskje aller verst noen ganger. 

• Nyttig 2
Skrevet
kraftwerk skrev (26 minutter siden):

Ja, dette er virkelig generaliserende og her tar du rimelig feil av hva en enkel diagnose kan forårsake. Det du beskriver som bortfall av menneskelige kvaliteter, er empati og innsikt. Begge deler er noe alle og enhver er nødt til å lære seg, det er personlige egenskaper som gangner oss i livet. Og vi er alle prisgitt at våre foreldre klarer å gi oss disse verktøyene i oppveksten. 

Om man har empati og innsikt handler ikke om neurotypiske diagnoser, men rett og slett om oppvekst og miljø. 

Du skriver som om dette er noe du har peiling på, men de som har kunnskap om dette gjennomskuer kjapt at psykologi ikke er din sterkeste side. Og det er helt OK, akkurat som de som mangler andre egenskaper også 🙂. Vi mennesker er forskjellige og det er viktig å ikke legge alle med diagnoser under en kam. Jeg har riktignok møtt på noen med neurotypiske diagnoser som høres ut som du beskriver, men også motsatt. Og helt vanlige folk uten diagnoser er kanskje aller verst noen ganger. 

Nå er jeg ganske kjapt ute med å si at dette er veldig generaliserende, for å sette ting på spissen. "Mange" er ikke det samme som alle. Selvsagt er emapti og innsikt noe man må lære seg, diagnoser eller ei. Men for å tilegne seg kunnskap og ferdigheter må man også være nødt til å forstå at det er lurt, og være villig til nettopp det.

Nå har jeg aldri påberopt meg at psykologi er min sterke side, så det går helt fint. Ikke at jeg voldsomt peiling på dette heller, jeg snakker kun utfra egne erfaringer. Men med en mann med nyoppdaget autisme så har jeg lest og prøver å forstå meg ihjel. Jeg har også venninner og familie med godt etablerte diagnoser, som i stor grad oppfører seg som SB gjør. 

Jeg står for det jeg har sagt at jeg syns hun a) skal ta en utredning, få orden på ting, bruke stemmen sin som ett talerør til andre slik at det blir satt mer fokus på, eller b) holde kjeft og ikke bruke en eventuell diagnose som klickbait

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Littelulla skrev (2 timer siden):

Galgenhumor er gull verdt det. Så er det noe med tid og sted. I denne tråden er tonen mot Stina generelt veldig stygg. Og å si at hun hindrer andre fra å ha det hjemmekoselig fordi man legger tilrette for egen fungering syns jeg ikke er humor. 

Adhd er ikke det samme som at man må ha medisiner. Først og fremst psykoedukasjon og å legge tilrette for seg selv - og det er de flinke til i det huset. De gjør det som passer dem til tross for å bli dømt nedenom og hjem. 

Nå er det Stina selv som sier at PF har ønsket mer pynt/ interiør i stua, men at det får han heller ha på studioet sitt.

Jeg tolket hennes clickbait, og skriver  det første JEG tenkte om det...det er jo ikke dermed sagt at hun MÅ på medisin...det var kun min tanke.

Det er jo hun som lager content av om hun bør teste seg eller ei, og da legger hun også opp til at det diskuteres.

Sorry for det med tid og sted. Jeg bommet nok der.

Jeg prøvde vel egentlig å få diskusjonen tilbake til Stina, der vi snakker om HENNES utsagn, og ikke en generell debatt om Adhd.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Oline5 skrev (58 minutter siden):

Nå er det Stina selv som sier at PF har ønsket mer pynt/ interiør i stua, men at det får han heller ha på studioet sitt.

Jeg tolket hennes clickbait, og skriver  det første JEG tenkte om det...det er jo ikke dermed sagt at hun MÅ på medisin...det var kun min tanke.

Det er jo hun som lager content av om hun bør teste seg eller ei, og da legger hun også opp til at det diskuteres.

Sorry for det med tid og sted. Jeg bommet nok der.

Jeg prøvde vel egentlig å få diskusjonen tilbake til Stina, der vi snakker om HENNES utsagn, og ikke en generell debatt om Adhd.

Da er det jo supert at han har et sted å ha den pynten. Det er nå ganske vanlig i mange hjem at en har pynt den andre foretrekker ikke å ha framme.

Hovedparten av diskusjonen her har vært om Stinas utsagn. Det er akkurat som du sier: når hun lager innhold om at hun tenker hun kan være nevrodivergent så kan det diskuteres. Å snakke ned hjemmet hennes hvor flere også bor, det har ingen saklig begrunnelse. Når du tar opp at PF har hatt ønske om å ha kunsten sin oppe er det noe annet enn å nedverdige Stina ved å si at hun hindrer andre i å ha det hjemmekoselig. 

Skrevet
Palmemor skrev (23 timer siden):

Dette er også kjempeinterresant, at mange får feil diagnoser. Men er det fordi vi ikke har rette verktøy, eller er det fordi vi er for fokuserte på en ting? At vi glemmer at to ting kan oppstå uavhengig av hverandre? 

Selv har jeg de siste årene begynt å tenke at jeg kanskje har adhd. Jeg tikker av på omtrent alle bokser, samtidig har jeg feid det bort med at jeg har hatt en vanskelig oppvekst, opplevd mye som kan defineres som traumer, hatt det vanskelig familiært med egne barn osv. Redd jeg blir avfeid med at fortid er årsak. Men jo mer jeg tenker på det, når plagene oppsto osv, så er jeg sikker. Men i frykt for å bli avfeid tør jeg ikke gjøre noe med det. Hadde jeg derimot vært en influenser med de tankene hadde jeg hoppa på neste mulighet, og brukt det til min fordel, og til andres. Kan være derfor dette provoserer meg sånn og :D De ser ikke hvilken gyllen mulighet de har foran seg

Jeg tror det hele bunner i at vi alle er mennekser og da skjer det feil. Feilen er meget interessant og jeg håper at selvom folk får diagnosen så kan det heller hjelpe til med å klarere opp enn å la det bli en lammelse. 

Jeg håper at du en dag vil kjempe for utbredelse fordi du som alle andre har rett på det 🥰

Skrevet
MajaKristin skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det hele bunner i at vi alle er mennekser og da skjer det feil. Feilen er meget interessant og jeg håper at selvom folk får diagnosen så kan det heller hjelpe til med å klarere opp enn å la det bli en lammelse. 

Jeg håper at du en dag vil kjempe for utbredelse fordi du som alle andre har rett på det 🥰

(Dette blir avsporing, beklager)

Men ja, mennesker gjør feil, helt klart. Men i somatikken og blir jo ting oversett fordi "du har plager der, det henger sikkert sammen med dette", når man faktisk kan ha vondt ett sted og få smerter ett annet sted uten at det har en sammenheng. Til sammenligning har jeg store smerter i kroppen, kom til legen med brystsmerter og fikk beskjed om at det var fordi jeg hadde problemer med rygg... Det går an å ha brystsmerter selv om man har ryggproblemer.
Det samme føler jeg er i psykiatrien, alle plager tilegnes andre plager. Da jeg hadde 8 i ferritin og sovna overalt, så sa legen at det var fordi jeg slet med depresjon. Njei.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun blir overstimulert av noen bilder på veggen, men takler å ha hinsides mye julepynt fremme i 2 måneder.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
FruRosa skrev (1 time siden):

Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun blir overstimulert av noen bilder på veggen, men takler å ha hinsides mye julepynt fremme i 2 måneder.

Jeg så ett eller annet om at hun svarte på det her om dagen, men orka ikke se gjennom alle snappene. Det gir ikke noe mening for meg heller, samtidig kan jeg skjønne at det er greit med overdåd en stund, men ikke alltid. Men, kunne jo hatt en mellomting kanskje

Skrevet (endret)
FruRosa skrev (1 time siden):

Hun blir overstimulert av jula og. Derfor må alt bort når julaften er over, og hun rensker opp i januar. Hun har snakket om at i januar trenger hun om å omstille srg og å hente seg inn etter all stimuli i jula. 

Stimulien går for en periode, men ikke konstant. 

Endret av Littelulla
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor er hun så opphengt i den søvnen? Hun sier at sønnen er lett å legge, han legger seg vel 19:30 om jeg ikke husker feil, og sover til klokka 6. (en liten oppvåkning her og der tels ikke). Hver gang hun viser frem klokka står det at hun har lagt seg rundt midnatt. Hun har altså da minst 4.5 time helt alene på kvelden, hvor hun prioriterer alt annet enn å sove? Why?? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
FruRosa skrev (2 timer siden):

Fordi det er noe hun selv ønsker...

• Liker 1
Skrevet
Littelulla skrev (5 timer siden):

Da er det jo supert at han har et sted å ha den pynten. Det er nå ganske vanlig i mange hjem at en har pynt den andre foretrekker ikke å ha framme.

Hovedparten av diskusjonen her har vært om Stinas utsagn. Det er akkurat som du sier: når hun lager innhold om at hun tenker hun kan være nevrodivergent så kan det diskuteres. Å snakke ned hjemmet hennes hvor flere også bor, det har ingen saklig begrunnelse. Når du tar opp at PF har hatt ønske om å ha kunsten sin oppe er det noe annet enn å nedverdige Stina ved å si at hun hindrer andre i å ha det hjemmekoselig. 

Å, hjelp! Jeg føler vi snakker oss ned i et hull...

Stina sier at PF vil ha mer hjemmekos og pynt i deres felles hjem.

Stina sier at hun liker å ha det sterilt og sykehus-preget, og at mange vil synes det er lite hjemmekoselig.

Jeg har ikke diktet opp dette selv, og jeg har ikke nedverdiget henne. Jeg har bare gjengitt hennes egne ord.

Hun uttrykker også at mye plager henne, hun mister fokus osv

Hun vurderer utredning frem og tilbake, og bruker det som content.

Hvis hun går for det, og hvis hun evt tester medisin, så kunne det vært vinn-vinn for begge...hun ble mindre overstimulert, og han fikk litt pynt. Hvis ikke, går man tilbake til det vanlige. 

Grunnen til at jeg svarer deg tilbake  nå, er at du er så bastant på at jeg nedverdiger henne, noe jeg synes er urettferdig. Jeg gjengir hennes ord,  og det er det

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Oline5 skrev (37 minutter siden):

Å, hjelp! Jeg føler vi snakker oss ned i et hull...

Stina sier at PF vil ha mer hjemmekos og pynt i deres felles hjem.

Stina sier at hun liker å ha det sterilt og sykehus-preget, og at mange vil synes det er lite hjemmekoselig.

Jeg har ikke diktet opp dette selv, og jeg har ikke nedverdiget henne. Jeg har bare gjengitt hennes egne ord.

Hun uttrykker også at mye plager henne, hun mister fokus osv

Hun vurderer utredning frem og tilbake, og bruker det som content.

Hvis hun går for det, og hvis hun evt tester medisin, så kunne det vært vinn-vinn for begge...hun ble mindre overstimulert, og han fikk litt pynt. Hvis ikke, går man tilbake til det vanlige. 

Grunnen til at jeg svarer deg tilbake  nå, er at du er så bastant på at jeg nedverdiger henne, noe jeg synes er urettferdig. Jeg gjengir hennes ord,  og det er det

Oki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...