Littelulla Skrevet 21 timer siden #19501 Skrevet 21 timer siden Palmemor skrev (1 time siden): Nei, ikke i at det har ett ord, men er kjent med det du forklarer. Og det er jeg helt enig i. Mannen min er autist (ganske fersk) så jeg er absolutt enig i det du sier. Men hun har jo ingen diagnose og da blir det litt dumt å skulle unnskylde henne og hennes væremåte. Jeg tror jeg har nevnt det i denne tråden før, at jeg skulle ønske hun fikk en utredning og faktisk brukte det til sin fordel. Kvinner er jo underrepresentert på spekteret og jeg synes det hadde vært så flott om hun brukte «sin stemme» til å belyse dette Det er ikke snakk om å unnskylde noe som helst, men å forstå saker fra en annen vinkel. Og et slikt videre perspektiv trenger man ingen diagnose for å øve på, verken fra den ene eller andre siden. Jeg er helt enig med deg. Det hadde vært gull om dette kunne blitt hennes "storyline". 1
Littelulla Skrevet 21 timer siden #19502 Skrevet 21 timer siden MajaKristin skrev (40 minutter siden): Ofte tenker jeg at kanskje alle disse typiske greiene for den og den diagnosen er bare at en er menneskelig? "Alle" har fått ADHD i dag og "ALLE" liker å ha noe å "skylde på" fordi en bare gjør menneskelige ting. "Alle" blir ikke påvirket av dette i alle aspekter av hverdagen sin, og opplever det som en hindring i hverdagslig fungering. DET er en stor skillnad. Den enkleste måten å sortere de "som vet" fra de som "ikke vet" er nettopp denne tenkningen om at man tror "alle hiver seg på moten". Ingen får en adhd-diagnose kastet etter seg. Det ligger gjerne mangeårig stort strev bak, og helst ispedd noen (også feilaktige) angst- og depresjonsdiagnoser først. 2 2
oss-to Skrevet 20 timer siden #19503 Skrevet 20 timer siden Littelulla skrev (1 time siden): Det er ikke snakk om å unnskylde noe som helst, men å forstå saker fra en annen vinkel. Og et slikt videre perspektiv trenger man ingen diagnose for å øve på, verken fra den ene eller andre siden. Jeg er helt enig med deg. Det hadde vært gull om dette kunne blitt hennes "storyline". 🙌💐. Kjekt med saklege og opplysande innlegg midt i denne tråden , takk! 1
NiceOrNothing Skrevet 19 timer siden #19504 Skrevet 19 timer siden Palmemor skrev (På 11.1.2026 den 11.26): Også er det styrketrening å bære barnet sitt…? Lite visste jeg at jeg har drevet med styrketrening i flere år Hahaha! Dagens kommentar ! Vi er flere her som er kjempegodt trent 🤣👏 3
Orly Skrevet 19 timer siden #19505 Skrevet 19 timer siden Littelulla skrev (2 timer siden): "Alle" blir ikke påvirket av dette i alle aspekter av hverdagen sin, og opplever det som en hindring i hverdagslig fungering. DET er en stor skillnad. Den enkleste måten å sortere de "som vet" fra de som "ikke vet" er nettopp denne tenkningen om at man tror "alle hiver seg på moten". Ingen får en adhd-diagnose kastet etter seg. Det ligger gjerne mangeårig stort strev bak, og helst ispedd noen (også feilaktige) angst- og depresjonsdiagnoser først. Helt riktig 2
loffen Skrevet 18 timer siden #19506 Skrevet 18 timer siden Palmemor skrev (5 timer siden): Det var på ingen måte ment som en hersketeknikk, så det beklager jeg virkelig! Det jeg mener med utsagnet er at mange med adhd er fryktelig egoistiske, alt er alle andres feil og man er ikke så interessert i andres ve og vel. Nå er dette veldig generaliserende og forenklet, det er jeg fullstendig klar over, men for mange med adhd og andre autismediagnoser så er det vanskelig å sette seg inn i andre og dems følelser. Stina viser dette ofte, som f.eks. ved å si at hu ikke gidder både det ene og det andre, at hun ikke skal lide fordi sønnen sover dårlig, at hun ikke gidder å gjøre PF sine oppgaver fordi han er voksen og kan klare det selv, mens hun flyr rundt og legger fra seg ting akkurat der hun står når det trengs. Hun oppfører seg som en primadonna, og ja, jeg vet at mye kan tilskrives at hun nok etter alt å dømme er på spekteret, men så lenge hun faktisk ikke lar seg utrede så er det sånn hun fremstiller seg vi må ta høyde for når ting diskuteres. ADHD er ikke en autismediagnose. Og egoisme og mangel på empati er ikke en typisk ADHD-greie. MajaKristin skrev (3 timer siden): Ofte tenker jeg at kanskje alle disse typiske greiene for den og den diagnosen er bare at en er menneskelig? "Alle" har fått ADHD i dag og "ALLE" liker å ha noe å "skylde på" fordi en bare gjør menneskelige ting. Nei. ADHD er forkortelse for Attention-Deficit Hyperactivity / DISORDER. Les det siste ordet en gang til. Det er lammende og ødelegger livet til folk. Det er ikke noe 'alle' sliter med. 1 1
Silverdust Skrevet 18 timer siden #19507 Skrevet 18 timer siden Greia med ADHD da, veldig generelt. 1. Hjernen får for lite dopamin hos en med ADHD sammenlignet med en nevrotypisk. Derfor vil en med ADHD søke ting som stimulerer til dopaminproduksjon. Ting som er godt eller gøy. F.eks sukker, koffein, sex, adrenalin (slåsskamp) osv. 2. Fokus er jo utfordring for mange. Hvis du kjeder deg er det lite dopamin å hente. Derfor vil ikke oppgavene være like moro å gjennomføre. Hjernen tolker det som noe som ikke er viktig. Stina hater å rydde fordi det gir henne ikke dopamin, ergo hun gidder ikke. 3. Hyperfokus er ADHD'ere sin superkraft. Hvis noe er spennende kan de sitte med noe (f.eks studier) i lengre strekk og få med seg mer uten å bli slitne. Tempoet kan være raskere enn hos en nevrotypisk. 4. Hjernescanninger som viser en ADHD hjerne sammenlignet med en nevrotypisk hjerne; den med ADHD bruker mer energi og større områder av hjernen for å utføre en oppgave sammenlignet med en nevrotypisk. Så i bunn og grunn er det ikke rart ADHD'ere får burnout og trøbbel i f.eks vanlige jobber/studier og i familielivet. Når det er sagt tror jeg Stina er mer diva enn at hun har alvorlig ADHD 😅 6
NoaideBiehtar Skrevet 10 timer siden #19508 Skrevet 10 timer siden Palmemor skrev (12 timer siden): Nei, ikke i at det har ett ord, men er kjent med det du forklarer. Og det er jeg helt enig i. Mannen min er autist (ganske fersk) så jeg er absolutt enig i det du sier. Men hun har jo ingen diagnose og da blir det litt dumt å skulle unnskylde henne og hennes væremåte. Jeg tror jeg har nevnt det i denne tråden før, at jeg skulle ønske hun fikk en utredning og faktisk brukte det til sin fordel. Kvinner er jo underrepresentert på spekteret og jeg synes det hadde vært så flott om hun brukte «sin stemme» til å belyse dette Littelulla skrev (11 timer siden): Det er ikke snakk om å unnskylde noe som helst, men å forstå saker fra en annen vinkel. Og et slikt videre perspektiv trenger man ingen diagnose for å øve på, verken fra den ene eller andre siden. Jeg er helt enig med deg. Det hadde vært gull om dette kunne blitt hennes "storyline". Jeg syns det er svært "far-fetched" at dere ønsker at hun bruker sin stemme til å belyse en diagnose dere grovt spekulerer i at hun har! 3 1
Littelulla Skrevet 10 timer siden #19509 Skrevet 10 timer siden NoaideBiehtar skrev (13 minutter siden): Jeg syns det er svært "far-fetched" at dere ønsker at hun bruker sin stemme til å belyse en diagnose dere grovt spekulerer i at hun har! Det har vi ikke sagt. Vi har strengt tatt vært enige i at det hadde vært fint om hun ble bekreftet nevrodivergent (siden hun selv spekulerer i det), for så å bruke plattformen til det. 3
Palmemor Skrevet 9 timer siden #19510 Skrevet 9 timer siden Littelulla skrev (29 minutter siden): Det har vi ikke sagt. Vi har strengt tatt vært enige i at det hadde vært fint om hun ble bekreftet nevrodivergent (siden hun selv spekulerer i det), for så å bruke plattformen til det. Dette! Det er altfor lite fokus på nevrodivergente kvinner, med mindre man er helt etter boka. På linje med kvinnehelse syns jeg dette også skal løftes opp og frem! 1 6
MajaKristin Skrevet 7 timer siden #19511 Skrevet 7 timer siden loffen skrev (11 timer siden): ADHD er ikke en autismediagnose. Og egoisme og mangel på empati er ikke en typisk ADHD-greie. Nei. ADHD er forkortelse for Attention-Deficit Hyperactivity / DISORDER. Les det siste ordet en gang til. Det er lammende og ødelegger livet til folk. Det er ikke noe 'alle' sliter med. Oij, ta det med ro. Du trenger ikke ta sånn på vei? I dag er det mange som får diagnosen og har den å skylde på. For få så er den lammende og ødeleggende, de har ofte tillegg diagnoser. For de fleste går det fint å leve med. Veldig mange av de "typiske" tingene er også menneskelig, det betyr ikke at du har ADHD. Det er også slik at noen ganger så kan en også lese noen kommentarer med et glimt i øyet og ikke gå helt i forsvar. Disorder er ikke et ord som lammer deg, det er et ord du lever med. Det er tydelig at du er en av de menneskene som slår leir i en disorder. Enten har du en sykdom eller så er du en, veldig mange velger å la den definere seg noe som gjør det enda vanskeligere for de som faktisk sliter med det ikke blir sett og hørt men en del av ett samle bånd på at sånn og sånn er du når du har ADHD. Jeg har en mann med ADHD (uoppmerksom) og nei, det er ikke en dans på roser, men han slår ikke lei i den og skylder på den. Jeg er bipolar og har personlighetsforstyrrelser (ja, flertall) og migrene, men jeg lar da ikke det definere meg som person. Jeg lever med dem side om side og takler de hver eneste dag. Ta deg sammen og les noe med et lite smil om munnen før du skal arrestere folk for en forbanna disorder. 3
MajaKristin Skrevet 7 timer siden #19512 Skrevet 7 timer siden Littelulla skrev (14 timer siden): "Alle" blir ikke påvirket av dette i alle aspekter av hverdagen sin, og opplever det som en hindring i hverdagslig fungering. DET er en stor skillnad. Den enkleste måten å sortere de "som vet" fra de som "ikke vet" er nettopp denne tenkningen om at man tror "alle hiver seg på moten". Ingen får en adhd-diagnose kastet etter seg. Det ligger gjerne mangeårig stort strev bak, og helst ispedd noen (også feilaktige) angst- og depresjonsdiagnoser først. Det er desverre mange som har fått ADHD diagnosene "kastet" etter seg. En kan også snu det og si at mennesker fikk ADHD, men det viste seg at de hadde f.eks angst, personlighetsforstyrrelse, depresjon osv. Det går også an å lese denne tråden med et litt glimt i øyet? En trenger ikke ta alt som blir sagt på dødens alvor. https://nhi.no/forskning-og-intervju/Mange-ADHD-diagnoser-er-for-darlig-dokumentert https://www.nrk.no/innlandet/frykter-at-adhd-barn-har-fatt-feil-diagnose-1.14289548 1 3
Palmemor Skrevet 6 timer siden #19513 Skrevet 6 timer siden MajaKristin skrev (47 minutter siden): Det er desverre mange som har fått ADHD diagnosene "kastet" etter seg. En kan også snu det og si at mennesker fikk ADHD, men det viste seg at de hadde f.eks angst, personlighetsforstyrrelse, depresjon osv. Det går også an å lese denne tråden med et litt glimt i øyet? En trenger ikke ta alt som blir sagt på dødens alvor. https://nhi.no/forskning-og-intervju/Mange-ADHD-diagnoser-er-for-darlig-dokumentert https://www.nrk.no/innlandet/frykter-at-adhd-barn-har-fatt-feil-diagnose-1.14289548 Dette er også kjempeinterresant, at mange får feil diagnoser. Men er det fordi vi ikke har rette verktøy, eller er det fordi vi er for fokuserte på en ting? At vi glemmer at to ting kan oppstå uavhengig av hverandre? Selv har jeg de siste årene begynt å tenke at jeg kanskje har adhd. Jeg tikker av på omtrent alle bokser, samtidig har jeg feid det bort med at jeg har hatt en vanskelig oppvekst, opplevd mye som kan defineres som traumer, hatt det vanskelig familiært med egne barn osv. Redd jeg blir avfeid med at fortid er årsak. Men jo mer jeg tenker på det, når plagene oppsto osv, så er jeg sikker. Men i frykt for å bli avfeid tør jeg ikke gjøre noe med det. Hadde jeg derimot vært en influenser med de tankene hadde jeg hoppa på neste mulighet, og brukt det til min fordel, og til andres. Kan være derfor dette provoserer meg sånn og De ser ikke hvilken gyllen mulighet de har foran seg 1 2 2
NoaideBiehtar Skrevet 4 timer siden #19514 Skrevet 4 timer siden Littelulla skrev (5 timer siden): Det har vi ikke sagt. Vi har strengt tatt vært enige i at det hadde vært fint om hun ble bekreftet nevrodivergent (siden hun selv spekulerer i det), for så å bruke plattformen til det. Palmemor skrev (4 timer siden): Dette! Det er altfor lite fokus på nevrodivergente kvinner, med mindre man er helt etter boka. På linje med kvinnehelse syns jeg dette også skal løftes opp og frem! Men dere spekulerer jo heftig i at Stina har autisme, og ønsker så at hun skal bruke plattformen til det. Det er jo ikke fint om hun blir bekreftet med autisme hvis hun faktisk ikke har det. Det blir for dumt å håpe at hun har en diagnose dere ikke har noe grunnlag til å tro at hun har!?! 1 1
Littelulla Skrevet 4 timer siden #19515 Skrevet 4 timer siden NoaideBiehtar skrev (Akkurat nå): Men dere spekulerer jo heftig i at Stina har autisme, og ønsker så at hun skal bruke plattformen til det. Det er jo ikke fint om hun blir bekreftet med autisme hvis hun faktisk ikke har det. Det blir for dumt å håpe at hun har en diagnose dere ikke har noe grunnlag til å tro at hun har!?! Slutt å tillegge meg ord og meninger, takk. 1: jeg har snakket om det Stina selv har hatt fokus på (adhd). Hun har tidligere også selv nevnt at drt godt kan hende hun er autist også, men ikke tillagt dette mer vekt. Jeg har dagt imot når noen mener Stina ikke har tegn på adhd. 2: Når i alle dager har jeg sagt at jeg håper hun får en diagnose hun ikke har? Jrg har sagt at jeg håper hun kan få bekreftet sine egne tanker/spekulasjoner om å være nevrodivergent, for at hun i så tilfelle kan være med å bryte tabuer rundt det å være nevrodivergent kvinne. Vi trenger, som andre har nevnt, større fokus på det temaet. Og HVIS STINAS SPEKULASJONER skulle stemt, hadde drt vært fint om hun var en plattform for temaet. 3: Hvorfor tenker du det ikke finnes grunnlag for å se at det er hold i det Stina sier om sin fungering? 3
Palmemor Skrevet 4 timer siden #19516 Skrevet 4 timer siden NoaideBiehtar skrev (39 minutter siden): Men dere spekulerer jo heftig i at Stina har autisme, og ønsker så at hun skal bruke plattformen til det. Det er jo ikke fint om hun blir bekreftet med autisme hvis hun faktisk ikke har det. Det blir for dumt å håpe at hun har en diagnose dere ikke har noe grunnlag til å tro at hun har!?! Nei, hun spekulerer selv. Det er ikke første gang hun tar opp dette, men nå vil jeg tro det er fordi det er litt i vinden og hun er slakta på nett, derfor må hun booste seertallene sine. Det syns jeg er dumt. Jeg syns, om hun mener hun har adhd, at hun skal ta en utredning, og så hvis hun vil, dele det med resten av verden for å belyse tematikken. Hun har mer enn en gang ymtet frempå at hun har noen trekk og kanskje "er på spekteret", men kan ikke huske hun har utbrodert det i så stor grad som nå. 4
loffen Skrevet 3 timer siden #19517 Skrevet 3 timer siden MajaKristin skrev (4 timer siden): Oij, ta det med ro. Du trenger ikke ta sånn på vei? I dag er det mange som får diagnosen og har den å skylde på. For få så er den lammende og ødeleggende, de har ofte tillegg diagnoser. For de fleste går det fint å leve med. Veldig mange av de "typiske" tingene er også menneskelig, det betyr ikke at du har ADHD. Det er også slik at noen ganger så kan en også lese noen kommentarer med et glimt i øyet og ikke gå helt i forsvar. Disorder er ikke et ord som lammer deg, det er et ord du lever med. Det er tydelig at du er en av de menneskene som slår leir i en disorder. Enten har du en sykdom eller så er du en, veldig mange velger å la den definere seg noe som gjør det enda vanskeligere for de som faktisk sliter med det ikke blir sett og hørt men en del av ett samle bånd på at sånn og sånn er du når du har ADHD. Jeg har en mann med ADHD (uoppmerksom) og nei, det er ikke en dans på roser, men han slår ikke lei i den og skylder på den. Jeg er bipolar og har personlighetsforstyrrelser (ja, flertall) og migrene, men jeg lar da ikke det definere meg som person. Jeg lever med dem side om side og takler de hver eneste dag. Ta deg sammen og les noe med et lite smil om munnen før du skal arrestere folk for en forbanna disorder. Wow 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå