Solli84 Skrevet 22. februar 2024 #1901 Skrevet 22. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (9 timer siden): Du snakker om "basic forplantningslære" ved naturlig befruktning. Her er basic forplantningslære ved IVF: Så lenge hun tar progesteron (lutinus), så er det høy sannsynlighet for forsinket mens selv om hun ikke er gravid, OG vaginal blødning (ikke mens) er en vanlig bivirkning ... Altså, om hun ikke blør, så betyr ikke det at hun er gravid, og om hun blør, betyr ikke det at hun ikke er det. Jeg begynte å blø da jeg gikk på det, rundt den tiden jeg skulle hatt mensen, men det var ikke mensen. Bonus: Eventuelle symptomer kan også like gjerne skyldes lutinus, da mange graviditetssymptomer kommer av naturlig progesteron-økning, og hun nå tar progesteron ved siden av. Det er riktig, og jeg tar selvkritikk på den. Men de aller fleste klinikkene sier du skal teste til rett tid enten med hjemmetest eller blodprøve (14-16 dpo, ev 17-18 om 14-16 dpo faller i en helg) uavhengig av blødning eller ei. Er testen positiv skal man fortsette med Lutinus, er man ikke skal man avslutte bruken. Og har man ikke fått blødning tidligere, vil mensen komme innen ett par dager (i de aller fleste tilfeller). Så hun vil jo vite om hun er gravid før uke 6 da man skal teste for å ikke gå på Lutinus i fler uker som ugravid bare fordi man ikke vil vite om man er gravid eller ei før man er 6 uker på vei, eller over. Klinikken ønsker jo også å vite om hun er gravid eller ei før 6 uker, slik at de kan legge en plan for veien videre, enten i form av oppfølging med ul, eller nytt innsett/runde med ivf. At hun ikke ønsker å fortelle følgerne sine før etter uke 6 er innafor, men hun kan da være ærlig om at hun ikke ønsker å dele om hun er gravid eller ikke før da, ikke fordi hun skal la være å teste inntil da og ikke vite selv om hun er gravid eller ei. Endret 22. februar 2024 av Solli84 4 1
MariaIsabel Skrevet 22. februar 2024 #1902 Skrevet 22. februar 2024 Klink skrev (9 timer siden): Jeg mente holde en graviditet hemmelig, og ja det er forståelig at man vil det så tidlig, de fleste deler ikke slikt før de er mange uker på vei. Mulig Stina har funnet ut hvorfor nå, men for litt siden sa hun jo at hun delte fordi det hjalp henne. Det tatt i betraktning og at hun som du sier deler absolutt alt så syns jeg det var litt rart eller ulikt henne å ikke skulle dele om det blir graviditet nå! Det hjalp henne i utgangspunktet, men når hun får så himla mye hat for det, så blir det jo ikke noe koselig! 1 1
MariaIsabel Skrevet 22. februar 2024 #1903 Skrevet 22. februar 2024 Birdo skrev (3 timer siden): Jo da, festesmerter er reelt. Men det fester seg på dag 5-6 etter befruktning - jeg vet ikke hvordan det regnes når man går på ivf. Teknisk sett så ble de jo befruktet for mange dager siden. Innsett var dag 5, så hun er på dag 7 nå. Med IVF pleier det å feste seg ila de første 3 dagene når det er 5-dagers embryo/blastocyst. 😊 Krysser fingrene for at det var det det var. 🤞🏼 1 1
MariaIsabel Skrevet 22. februar 2024 #1904 Skrevet 22. februar 2024 Solli84 skrev (1 time siden): Det er riktig, og jeg tar selvkritikk på den. Men de aller fleste klinikkene sier du skal teste til rett tid enten med hjemmetest eller blodprøve (14-16 dpo, ev 17-18 om 14-16 dpo faller i en helg) uavhengig av blødning eller ei. Er testen positiv skal man fortsette med Lutinus, er man ikke skal man avslutte bruken. Og har man ikke fått blødning tidligere, vil mensen komme innen ett par dager (i de aller fleste tilfeller). Så hun vil jo vite om hun er gravid før uke 6 da man skal teste for å ikke gå på Lutinus i fler uker som ugravid bare fordi man ikke vil vite om man er gravid eller ei før man er 6 uker på vei, eller over. Klinikken ønsker jo også å vite om hun er gravid eller ei før 6 uker, slik at de kan legge en plan for veien videre, enten i form av oppfølging med ul, eller nytt innsett/runde med ivf. At hun ikke ønsker å fortelle følgerne sine før etter uke 6 er innafor, men hun kan da være ærlig om at hun ikke ønsker å dele om hun er gravid eller ikke før da, ikke fordi hun skal la være å teste inntil da og ikke vite selv om hun er gravid eller ei. Hun sa jo hun skulle teste på testdagen, men da med blodprøve og med to dagers mellomrom, så hun kan få vite om det er stigning samtidig som hun får vite om hun er gravid. Så var hun usikker på om hun kom til å fortelle resultatet da, eller etter UL da det er mye lavere risiko for spontanabort når hjertet slår, og folk var direkte stygge mot henne sist gang. Jeg tror nok likevel hun kommer til å fortelle det når de får vite det, og det kan også godt hende hun gir etter og tar en hjemmetest dersom lutinus-bivirkningene kicker skikkelig inn - det er nemlig ikke noe man ønsker å bruke unødvendig lenge, så om man ikke er gravid, vil man gjerne slutte så fort som mulig. Heldigvis ser det ut til at hun ikke har noe særlig bivirkninger av den ennå. 😊 1 1
Busstopp Skrevet 23. februar 2024 #1905 Skrevet 23. februar 2024 Syns det er en sinnsyk selvkontroll om hun ikke skal teste med graviditetstest men vente til blodprøve for å se stigning. Det hadde jeg aldri i livet klart. Hadde gjort som en her sa i tråden (eller var det på snappen?), teste hver dag for å se at sprøyta forlater kroppen og så se stigning på test. Men nå var jeg en av de som testet på 10-11 DPO også,og testet til langt over IKM for å se hvor sterke strekene var osv. ville ha 3+ på digital osv. Syns det var gøy og spennende… mistet både i kjemisk og i uke 8 så ikke for det. Syns fortsatt det var spennnede… 2
Jolanda Skrevet 23. februar 2024 #1906 Skrevet 23. februar 2024 Busstopp skrev (1 time siden): Syns det er en sinnsyk selvkontroll om hun ikke skal teste med graviditetstest men vente til blodprøve for å se stigning. Det hadde jeg aldri i livet klart. Hadde gjort som en her sa i tråden (eller var det på snappen?), teste hver dag for å se at sprøyta forlater kroppen og så se stigning på test. Men nå var jeg en av de som testet på 10-11 DPO også,og testet til langt over IKM for å se hvor sterke strekene var osv. ville ha 3+ på digital osv. Syns det var gøy og spennende… mistet både i kjemisk og i uke 8 så ikke for det. Syns fortsatt det var spennnede… Samme her. I min verden er det helt sinnsykt å vente så lenge 😅 Har alltid testet fra 9 DPO. Jeg var mange år på Babyverden og ”alle” som gjorde IVF testet ut Ovitrelle for så begynne å teste. 1
MariaIsabel Skrevet 23. februar 2024 #1907 Skrevet 23. februar 2024 Busstopp skrev (2 timer siden): Syns det er en sinnsyk selvkontroll om hun ikke skal teste med graviditetstest men vente til blodprøve for å se stigning. Det hadde jeg aldri i livet klart. Hadde gjort som en her sa i tråden (eller var det på snappen?), teste hver dag for å se at sprøyta forlater kroppen og så se stigning på test. Men nå var jeg en av de som testet på 10-11 DPO også,og testet til langt over IKM for å se hvor sterke strekene var osv. ville ha 3+ på digital osv. Syns det var gøy og spennende… mistet både i kjemisk og i uke 8 så ikke for det. Syns fortsatt det var spennnede… Jeg holdt også på som deg da vi prøvde naturlig, men av en eller annen grunn klarte jeg å vente da vi gikk over på IVF. Ventet til 11 DPT, altså 16 DPO begge gangene, siden vi har vært igjennom mange kjemiske og var slitne av berg-og-dal-banen. Da det gikk, var det utrolig deilig å kunne se helt tydelige streker og 2-3 på CB med en gang! 😊 Fortsatte selvsagt å teste etter det frem til jeg så 3+ da. 😅 Ville nok ikke klart å vente like lenge som Stina snakker om da - vente til 16 DPT, som er 21 DPO, og deretter vente noen dager med å få prøvesvar. På testdag, er det uansett over faren for kjemisk. Faren for spontanabort er der selvsagt alltid, men kjemisk er som regel rett rundt 4 uker, og maks opp til 4+6. Testdag er 5+0. Har man en sterk positiv på testdag (f.eks 2-3 eller 3+ på CB), så blir det ikke kjemisk. 😊 1
meretekristin Skrevet 24. februar 2024 #1908 Skrevet 24. februar 2024 Mulig det er bare jeg som reagerer på dette og som aldri hadde gjort det. Men jeg hadde aldri satt meg på et fly til Gran Canaria før jeg var helt trygg på at det satt og hadde gått 12 uker? Hun er jo så bekymret for så mye annet, men å utsette seg for en flytur i tidlig fase og samtidig fått beskjed om å ta det med ro allikevel velger å gjøre det? 8 3
Birdo Skrevet 24. februar 2024 #1909 Skrevet 24. februar 2024 meretekristin skrev (16 minutter siden): Mulig det er bare jeg som reagerer på dette og som aldri hadde gjort det. Men jeg hadde aldri satt meg på et fly til Gran Canaria før jeg var helt trygg på at det satt og hadde gått 12 uker? Hun er jo så bekymret for så mye annet, men å utsette seg for en flytur i tidlig fase og samtidig fått beskjed om å ta det med ro allikevel velger å gjøre det? Ja, for det er jo ekstremt slitsomt å dra på ferie🤓 De hadde også sagt at en ferietur var bare fint for at ventetiden ikke skulle føles så lenge. 14 2
Sharp75! Skrevet 24. februar 2024 #1910 Skrevet 24. februar 2024 (endret) meretekristin skrev (1 time siden): Mulig det er bare jeg som reagerer på dette og som aldri hadde gjort det. Men jeg hadde aldri satt meg på et fly til Gran Canaria før jeg var helt trygg på at det satt og hadde gått 12 uker? Hun er jo så bekymret for så mye annet, men å utsette seg for en flytur i tidlig fase og samtidig fått beskjed om å ta det med ro allikevel velger å gjøre det? Hva mener du kan skje? Utsette seg for hva? Fare? Lege sa jo hun kunne fly/reise. Endret 24. februar 2024 av Sharp75! 10 3
Gjest GuuriMalla Skrevet 24. februar 2024 #1911 Skrevet 24. februar 2024 meretekristin skrev (1 time siden): Mulig det er bare jeg som reagerer på dette og som aldri hadde gjort det. Men jeg hadde aldri satt meg på et fly til Gran Canaria før jeg var helt trygg på at det satt og hadde gått 12 uker? Hun er jo så bekymret for så mye annet, men å utsette seg for en flytur i tidlig fase og samtidig fått beskjed om å ta det med ro allikevel velger å gjøre det? Hun fikk beskjed av en spesialist på den klinikken at det går helt fint å reise nå, det var heller anbefalt å reise nå enn lenger ut i svangerskapet. Jo lenger ut i svangerskapet jo mer risky
Busstopp Skrevet 25. februar 2024 #1912 Skrevet 25. februar 2024 (endret) meretekristin skrev (11 timer siden): Mulig det er bare jeg som reagerer på dette og som aldri hadde gjort det. Men jeg hadde aldri satt meg på et fly til Gran Canaria før jeg var helt trygg på at det satt og hadde gått 12 uker? Hun er jo så bekymret for så mye annet, men å utsette seg for en flytur i tidlig fase og samtidig fått beskjed om å ta det med ro allikevel velger å gjøre det? Hva som er rart med det? Heller nå tidlig enn senere i svangerskapet. Hun har fått beskjed om at det går helt fint ifra klinikken. Skal man bure seg inne? Om det ikke går denne gangen er det neppe pga flyturen Endret 25. februar 2024 av Busstopp 6
meretekristin Skrevet 25. februar 2024 #1913 Skrevet 25. februar 2024 Som jeg skrev så er sikkert bare jeg som reagerer på det. Har selv reist i uke 7 og "rakk" akkurat å komme hjem før jeg begynte å blø og spontan aborterte. Er veldig glad for at jeg var i Norge når det skjedde. Derfor min reaksjon og jeg hadde aldri reist så tidlig i svangerskapet. Man kan fint fly tom. Uke 35 hvis svangerskapet går fint uten komplikasjoner. Og hun er jo så opptatt og bekymret for alt mulig annet, men å være "egoistisk " å tenke at nå må jeg ha sol og varme og finne på noe og utsette sin kropp for de påkjenninger en flytur har så tidlig i svangerskapet. Var det ikke en flyvertinne som sa at de ikke anbefalte å reise så tidlig? Og jada man lytter så klart mer til en lege enn en flyvertinne, men igjen, hva gjør hun om hun mister på turen? Birdo skrev (14 timer siden): 4 1
MariaIsabel Skrevet 25. februar 2024 #1914 Skrevet 25. februar 2024 meretekristin skrev (1 time siden): Som jeg skrev så er sikkert bare jeg som reagerer på det. Har selv reist i uke 7 og "rakk" akkurat å komme hjem før jeg begynte å blø og spontan aborterte. Er veldig glad for at jeg var i Norge når det skjedde. Derfor min reaksjon og jeg hadde aldri reist så tidlig i svangerskapet. Man kan fint fly tom. Uke 35 hvis svangerskapet går fint uten komplikasjoner. Og hun er jo så opptatt og bekymret for alt mulig annet, men å være "egoistisk " å tenke at nå må jeg ha sol og varme og finne på noe og utsette sin kropp for de påkjenninger en flytur har så tidlig i svangerskapet. Var det ikke en flyvertinne som sa at de ikke anbefalte å reise så tidlig? Og jada man lytter så klart mer til en lege enn en flyvertinne, men igjen, hva gjør hun om hun mister på turen? Hva mener du med hva gjør hun hvis hun mister på turen? Om hun blir gravid, så er hun rundt 4 uker på vei på turen. Om hun mister, blir det altså kjemisk, som oppleves som vanlig mensen når man ikke vet man er gravid. I tillegg kan medisinene gjøre at man blør, så det er ikke sikkert hun mister engang om hun begynner å blø. Det vil uansett ikke være behov for noe legebesøk eller noe slikt, så det er jo ingen grunn til å måtte være hjemme. Du sier selv at det er trygt å reise frem til uke 35, så hva er det egentlig du prøver å komme frem til her? 4 10
Birdo Skrevet 25. februar 2024 #1915 Skrevet 25. februar 2024 meretekristin skrev (3 timer siden): Som jeg skrev så er sikkert bare jeg som reagerer på det. Har selv reist i uke 7 og "rakk" akkurat å komme hjem før jeg begynte å blø og spontan aborterte. Er veldig glad for at jeg var i Norge når det skjedde. Derfor min reaksjon og jeg hadde aldri reist så tidlig i svangerskapet. Man kan fint fly tom. Uke 35 hvis svangerskapet går fint uten komplikasjoner. Og hun er jo så opptatt og bekymret for alt mulig annet, men å være "egoistisk " å tenke at nå må jeg ha sol og varme og finne på noe og utsette sin kropp for de påkjenninger en flytur har så tidlig i svangerskapet. Var det ikke en flyvertinne som sa at de ikke anbefalte å reise så tidlig? Og jada man lytter så klart mer til en lege enn en flyvertinne, men igjen, hva gjør hun om hun mister på turen? Men du reiste jo så tidlig. Skjønner ikke hva du vil med dette? Kalle henne egoistisk for at de vil ta en tur for å gjøre noe hyggelig med hverandre, oppi alt som har skjedd i det siste. De har fått godkjenning av legen til å reise, og da syns jeg folk rett og slett bare kan holde kjeften sin å ikke spy ut dritt bare for å hevde seg. 9 1 4
Busstopp Skrevet 25. februar 2024 #1916 Skrevet 25. februar 2024 meretekristin skrev (3 timer siden): Som jeg skrev så er sikkert bare jeg som reagerer på det. Har selv reist i uke 7 og "rakk" akkurat å komme hjem før jeg begynte å blø og spontan aborterte. Er veldig glad for at jeg var i Norge når det skjedde. Derfor min reaksjon og jeg hadde aldri reist så tidlig i svangerskapet. Man kan fint fly tom. Uke 35 hvis svangerskapet går fint uten komplikasjoner. Og hun er jo så opptatt og bekymret for alt mulig annet, men å være "egoistisk " å tenke at nå må jeg ha sol og varme og finne på noe og utsette sin kropp for de påkjenninger en flytur har så tidlig i svangerskapet. Var det ikke en flyvertinne som sa at de ikke anbefalte å reise så tidlig? Og jada man lytter så klart mer til en lege enn en flyvertinne, men igjen, hva gjør hun om hun mister på turen? Hva er poenget ditt egentlig? Sånn seriøst? 8 1
Sannhetsøkende Skrevet 25. februar 2024 #1917 Skrevet 25. februar 2024 MariaIsabel skrev (På 23.2.2024 den 0.04): Det hjalp henne i utgangspunktet, men når hun får så himla mye hat for det, så blir det jo ikke noe koselig! Himla mye hat? At folk reagerer på det som blir delt er himla mye hat? Kanskje noen skal ta en lang pause fra blogging hvis en mener at noen meninger fra andre er himla mye hat. Her inne har jeg ikke sett hat, men sett flere som er lei bloggere som bruker masse filter og eksponerer livet sitt daglig. Det er ikke himla mye hat. Hva de sier på andre forum skal jeg ikke uttale meg om. Men ikke overdriv her. 3 2
Gjest GuuriMalla Skrevet 25. februar 2024 #1918 Skrevet 25. februar 2024 meretekristin skrev (4 timer siden): Som jeg skrev så er sikkert bare jeg som reagerer på det. Har selv reist i uke 7 og "rakk" akkurat å komme hjem før jeg begynte å blø og spontan aborterte. Er veldig glad for at jeg var i Norge når det skjedde. Derfor min reaksjon og jeg hadde aldri reist så tidlig i svangerskapet. Man kan fint fly tom. Uke 35 hvis svangerskapet går fint uten komplikasjoner. Og hun er jo så opptatt og bekymret for alt mulig annet, men å være "egoistisk " å tenke at nå må jeg ha sol og varme og finne på noe og utsette sin kropp for de påkjenninger en flytur har så tidlig i svangerskapet. Var det ikke en flyvertinne som sa at de ikke anbefalte å reise så tidlig? Og jada man lytter så klart mer til en lege enn en flyvertinne, men igjen, hva gjør hun om hun mister på turen? Er du seriøs?
meretekristin Skrevet 25. februar 2024 #1919 Skrevet 25. februar 2024 Jeg lufter kun mine tanker fordi jeg gjorde ett dumt valg for 20 år siden og det endte i spontanabort. Og jeg var glad for at jeg var i norge når det skjedde. Jeg måtte da gjennom utskraping i narkose. Jeg har også reist på ferier i alle mine 3 svangerskap (naturlige) men alltid etter uke 12 og også helt til uke 35 uten problemer. Det jeg tenker på er at hun har fått beskjed om å ta det med ro og derfor er min egen mening at jeg synes det er egoistisk å reise allerede nå. Og ja jeg kjenner Stina, bor i samme by og ennå nærmere enn det også og aldri i verden at jeg vil Stina noe vondt eller stygt. Jeg lufter kun min egen mening. 4 1
Busstopp Skrevet 25. februar 2024 #1920 Skrevet 25. februar 2024 meretekristin skrev (15 minutter siden): Jeg lufter kun mine tanker fordi jeg gjorde ett dumt valg for 20 år siden og det endte i spontanabort. Og jeg var glad for at jeg var i norge når det skjedde. Jeg måtte da gjennom utskraping i narkose. Jeg har også reist på ferier i alle mine 3 svangerskap (naturlige) men alltid etter uke 12 og også helt til uke 35 uten problemer. Det jeg tenker på er at hun har fått beskjed om å ta det med ro og derfor er min egen mening at jeg synes det er egoistisk å reise allerede nå. Og ja jeg kjenner Stina, bor i samme by og ennå nærmere enn det også og aldri i verden at jeg vil Stina noe vondt eller stygt. Jeg lufter kun min egen mening. Du kjenner Stina og er innom her for å si din mening? 😆 Som egentlig er helt utrolig dømmende might I add. 6 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå