FruRosa Skrevet 4. november 2025 #18281 Skrevet 4. november 2025 (endret) November er høstmåned enten man vil eller ikke. De har et barn som er født 12.november. Blir litt rart når barnet blir større og forteller venner at han har bursdag i julen. Der i gården «er» det jul fra 1.november. Det har faktisk vært jul der en hel måned når adventstiden begynner. Endret 4. november 2025 av FruRosa Forandret litt på teksten 4 1
Sk57 Skrevet 5. november 2025 #18282 Skrevet 5. november 2025 Mrs Kaizer skrev (9 timer siden): Nå er det jul, sa hun og da kan vi drikke julebrus…. Eh, nei sorry! Uansett hvor mye du pynter til jul i november så er det ikke jul før 24. desember.. Vet hun egentlig at jula ringes inn julaften kl 17? 5 1
Isola2 Skrevet 5. november 2025 #18283 Skrevet 5. november 2025 Sk57 skrev (53 minutter siden): Vet hun egentlig at jula ringes inn julaften kl 17? Nei, hun pleier vel å ta med all pynten ca da.. 4
Palmemor Skrevet 5. november 2025 #18284 Skrevet 5. november 2025 Maia3 skrev (9 timer siden): Bursdagspynt? Glem det. DET har vi ikke plass til Altfor forstyrrende. Blir overstimulert av sånt 3 1
AntiBullshit Skrevet 5. november 2025 #18285 Skrevet 5. november 2025 Er ikke akkurat sukkerfri den julebrunosten hun spiser, med svimlende 38% sukkerarter er det rart at hun ikke trigger «avhengigheten sin» 3 6
oss-to Skrevet 5. november 2025 #18286 Skrevet 5. november 2025 https://boligpluss.no/jul/psykologer-er-enig-det-er-smart-a-pynte-til-jul-tidlig Hører du til de som litt hånlig tenker "Gjertrud Sand", hvis noen våger seg på å finne et julehjerte eller en grankvist frem før desember? Så kan det være at du skal revurdere den tanke. ( utklipp fraartikkelen) 3 7
FruRosa Skrevet 5. november 2025 #18287 Skrevet 5. november 2025 En ting er å pynte tidlig (selv om begynnelsen av november er i tidligste laget), men hos dem «er» det jul fra 1.november. I det hun kaster gresskaret fra Halloween i søppelet proklamerer hun «nå er det jul!». 1
oss-to Skrevet 5. november 2025 #18288 Skrevet 5. november 2025 FruRosa skrev (15 minutter siden): En ting er å pynte tidlig (selv om begynnelsen av november er i tidligste laget), men hos dem «er» det jul fra 1.november. I det hun kaster gresskaret fra Halloween i søppelet proklamerer hun «nå er det jul!». Uansett kva ein måtte meine om når ein pyntar, ser vi at små tradisjonar kan gjere nokon verkeleg glade. Eit fint tips til å spreie litt eigen glede også. 9 4
FruRosa Skrevet 5. november 2025 #18289 Skrevet 5. november 2025 oss-to skrev (8 minutter siden): Uansett kva ein måtte meine om når ein pyntar, ser vi at små tradisjonar kan gjere nokon verkeleg glade. Eit fint tips til å spreie litt eigen glede også. Absolutt! Jeg pynter tidlig selv (om enn ikke så tidlig som Stina). Det er egentlig ikke selve pyntingen jeg reagerer på, men det at det plutselig «er» jul nesten 8 uker før tiden. Ikke førjulstid og ikke (etter hvert) advent. Det ER ikke jul i november selv om man pynter aldri så mye. Man har ikke fått en julebaby når man blir foreldre 12.november (6 uker før julaften). 12 4
oss-to Skrevet 5. november 2025 #18290 Skrevet 5. november 2025 FruRosa skrev (8 minutter siden): Absolutt! Jeg pynter tidlig selv (om enn ikke så tidlig som Stina). Det er egentlig ikke selve pyntingen jeg reagerer på, men det at det plutselig «er» jul nesten 8 uker før tiden. Ikke førjulstid og ikke (etter hvert) advent. Det ER ikke jul i november selv om man pynter aldri så mye. Man har ikke fått en julebaby når man blir foreldre 12.november (6 uker før julaften). Eg skjønar at det ikkje er "offisiell" jul i november, men poenget mitt var eigentleg berre at pynting og små tradisjonar gjer influenseren glad. Litt ekstra glede kan vel ingen ta skade av, sjølv her i tråden. 4 6
Angel75 Skrevet 5. november 2025 #18291 Skrevet 5. november 2025 Forstår virkelig ikke at noen kan irritere seg over at noen pynter til jul i sitt eget hjem. Det er vel valgfritt hva man gjør i sitt eget hjem? Hun skader ingen, selv ikke sitt eget barn eller oss her inne. 8 5
J.. Skrevet 5. november 2025 #18292 Skrevet 5. november 2025 (endret) oss-to skrev (10 minutter siden): Eg skjønar at det ikkje er "offisiell" jul i november, men poenget mitt var eigentleg berre at pynting og små tradisjonar gjer influenseren glad. Litt ekstra glede kan vel ingen ta skade av, sjølv her i tråden. Enig. Det er ikke farlig,skadelig eller usunn påvirkning å se noen pynte tidlig til jul,påske,midtsommerfest eller Halloween. At en slik ikke-sak kan provosere frem fler sider med samme emne er rent imponerende. Folk har tross alt ulike tradisjoner. For mange starter faktisk julen før 24.des kl 1700.. Endret 5. november 2025 av J.. 5 1 5
MajaKristin Skrevet 5. november 2025 #18293 Skrevet 5. november 2025 FruRosa skrev (18 minutter siden): Absolutt! Jeg pynter tidlig selv (om enn ikke så tidlig som Stina). Det er egentlig ikke selve pyntingen jeg reagerer på, men det at det plutselig «er» jul nesten 8 uker før tiden. Ikke førjulstid og ikke (etter hvert) advent. Det ER ikke jul i november selv om man pynter aldri så mye. Man har ikke fått en julebaby når man blir foreldre 12.november (6 uker før julaften). Jeg har bursdag på nyttårsaften og i følge henne da så er ikke jeg et barn som er født i jula, men på ny året hvor det er sunnere mat og begynne å trene i ca en måned før det sklir ut. Hadde jeg fått barn i november så hadde jeg ventet med å pynte til etter bursdagen. 5
Poly Skrevet 5. november 2025 #18294 Skrevet 5. november 2025 AntiBullshit skrev (5 timer siden): Er ikke akkurat sukkerfri den julebrunosten hun spiser, med svimlende 38% sukkerarter er det rart at hun ikke trigger «avhengigheten sin» Godt poeng. Hun kan ikke forstå hvorfor sukkersuget ikke går over der hun knasker sukkerfritt godis, har sukkerfri julekalendere og spiser brunost og mye karbo 5
Faina Skrevet 5. november 2025 #18295 Skrevet 5. november 2025 Liker å følge julepyntingen hennes, selv om den er litt overkill etter min smak, og for oppstilla. Her pyntes det også tidlig. Men vi er ikke ferdig med absolutt alt første uka i november. Det gjør oss glade og da er det ikke nøye hva andre tenker. Mannen her hadde alltid vinterdepresjon tidligere. Så ble det mer vanlig å pynte til tidligere og vi prøvde det også for å slippe stresset med å starte i midten av desember og ha små barn med alt det medfører i desember. Hva skjedde med vinterdepresjonen hans? Den har vi faktisk ikke sett siden. Man er sin egen lykkes smed. Enig i at ungen ikke er en julebaby. Forsåvidt ikke en førjulsbaby heller, men en vinterbaby er han. Mange steder er november vinter altså. Har en gutt i nær familie som er født mot slutten av november og der pyntes det fra midten av måneden. Altså er det godt på vei med julepynt når han feirer bursdag. Han går nå på skolen og elsker å ha juletemabursdag 😅 2 1 1
Faina Skrevet 5. november 2025 #18296 Skrevet 5. november 2025 Poly skrev (4 timer siden): Godt poeng. Hun kan ikke forstå hvorfor sukkersuget ikke går over der hun knasker sukkerfritt godis, har sukkerfri julekalendere og spiser brunost og mye karbo Ja, sukkerfritt trigger søtsug enormt. Prøvde det for et par år siden, men ga fort opp. Da er det bedre å spise litt sukker i ny og ne. Men klart, om det er så ekstremt at hun ikke spiser vanlig mat, bare godis, så funker jo ikke det heller. Men å gå bananas i sukkerfritt godis er ingen løsning heller 🙈 2
Faina Skrevet 5. november 2025 #18297 Skrevet 5. november 2025 Hva har forresten skjedd med reklamen på snap?? Har ikke vært innom på noen dager, men sist, i helga kanskje, da var det omtrent kun sånne doble reklamer, og nå var det ingen?? 1
MajaKristin Skrevet 5. november 2025 #18298 Skrevet 5. november 2025 Faina skrev (42 minutter siden): Liker å følge julepyntingen hennes, selv om den er litt overkill etter min smak, og for oppstilla. Her pyntes det også tidlig. Men vi er ikke ferdig med absolutt alt første uka i november. Det gjør oss glade og da er det ikke nøye hva andre tenker. Mannen her hadde alltid vinterdepresjon tidligere. Så ble det mer vanlig å pynte til tidligere og vi prøvde det også for å slippe stresset med å starte i midten av desember og ha små barn med alt det medfører i desember. Hva skjedde med vinterdepresjonen hans? Den har vi faktisk ikke sett siden. Man er sin egen lykkes smed. Enig i at ungen ikke er en julebaby. Forsåvidt ikke en førjulsbaby heller, men en vinterbaby er han. Mange steder er november vinter altså. Har en gutt i nær familie som er født mot slutten av november og der pyntes det fra midten av måneden. Altså er det godt på vei med julepynt når han feirer bursdag. Han går nå på skolen og elsker å ha juletemabursdag 😅 November er ikke en vinter måned. September, oktober, november er høst måneder og desember, januar, februar er vinter måneder. November er den siste måneden før vinteren setter inn og da er det selvfølgelig kommet snø flere steder i landet. 5 1 3
Faina Skrevet 5. november 2025 #18299 Skrevet 5. november 2025 (endret) MajaKristin skrev (4 minutter siden): November er ikke en vinter måned. September, oktober, november er høst måneder og desember, januar, februar er vinter måneder. November er den siste måneden før vinteren setter inn og da er det selvfølgelig kommet snø flere steder i landet. I nord er november en vintermåned. Dette er et veldig langstrakt land med store forskjeller på så mange måter, så det er klin umulig å ta hele landet under samme kam. Mars er også en vintermåned i nord, uansett hva den er i sør i skolebøkene. Endret 5. november 2025 av Faina 3 6
MajaKristin Skrevet 5. november 2025 #18300 Skrevet 5. november 2025 (endret) Faina skrev (9 minutter siden): I nord er november en vintermåned. Dette er et veldig langstrakt land med store forskjeller på så mange måter, så det er klin umulig å ta hele landet under samme kam. Mars er også en vintermåned i nord, uansett hva den er i sør i skolebøkene. Jeg bor på sørlandet, men her på fjellet vi har også snø i november, men det er er fortsatt høst. Vi holder oss vel til fakta? Nord har da ikke ene eie på snø i verken oktober eller november og kan heller ikke kalle det vintermåned bare for det. Vi har også snø langt ut i april, men da er det vår. Endret 5. november 2025 av MajaKristin 6 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå