oss-to Skrevet 15. juli 2025 #17221 Skrevet 15. juli 2025 Palmemor skrev (58 minutter siden): Syns du måten disse lever på er helt normalt? Syns du ikke det er noe som er kritikkverdig? Hadde ikke de tjent seg søkkrike på å utlevere livene sine hadde ingen brydd seg. Men dette er mennesker som spyr ut av seg ganske hårreisende ting til tider, og får betalt for det. Dersom de hadde hatt andre offentlige roller ville kritikken vært like stor. Noe man ser går igjen hos f.eks. politikere. Så det er ingenting unikt for disse to, annet enn at ett forum har tillatt at de blir diskutert Det er heilt greitt å vere kritisk ,det finst mykje å ta tak i. Men når tråden handlar meir om å håne enn å diskutere, blir det ikkje kritikk, det blir forakt. Då er ikkje lenger saka problemet, men haldninga til dei som deltek.Men eg angrar eg gjekk inn å kommenterte . Synast denne tråden er lavmål kontra andre. 1 5
Palmemor Skrevet 15. juli 2025 #17222 Skrevet 15. juli 2025 oss-to skrev (33 minutter siden): Det er heilt greitt å vere kritisk ,det finst mykje å ta tak i. Men når tråden handlar meir om å håne enn å diskutere, blir det ikkje kritikk, det blir forakt. Då er ikkje lenger saka problemet, men haldninga til dei som deltek.Men eg angrar eg gjekk inn å kommenterte . Synast denne tråden er lavmål kontra andre. Jeg beklager, men jeg forstår ikke hva du mener. Jeg er kritisk til ting de gjør. Jeg syns de fremstiller seg uvitende og fattige. Jeg skjønner ikke hvordan du mener at jeg utviser forakt, eller håner de. 4 3
oss-to Skrevet 15. juli 2025 #17223 Skrevet 15. juli 2025 Palmemor skrev (23 minutter siden): Jeg beklager, men jeg forstår ikke hva du mener. Jeg er kritisk til ting de gjør. Jeg syns de fremstiller seg uvitende og fattige. Jeg skjønner ikke hvordan du mener at jeg utviser forakt, eller håner de. Eg kritiserte ikkje deg personleg, men uttrykte eit syn på tonen i tråden generelt. Når du seier at dei “framstiller seg som uvitande og fattige”, så er det nettopp den typen karakteristikk eg meiner bikker over i forakt. Det er sjølvsagt heilt greitt å vere kritisk, men når det blir formulert på den måten, forsvinn nyansen og det handlar meir om å trykke ned enn å diskutere sak. Men eg tek poenget dette er nok ikkje ein tråd der det er rom for andre perspektiv. 5 1 2
Palmemor Skrevet 15. juli 2025 #17224 Skrevet 15. juli 2025 oss-to skrev (4 minutter siden): Eg kritiserte ikkje deg personleg, men uttrykte eit syn på tonen i tråden generelt. Når du seier at dei “framstiller seg som uvitande og fattige”, så er det nettopp den typen karakteristikk eg meiner bikker over i forakt. Det er sjølvsagt heilt greitt å vere kritisk, men når det blir formulert på den måten, forsvinn nyansen og det handlar meir om å trykke ned enn å diskutere sak. Men eg tek poenget dette er nok ikkje ein tråd der det er rom for andre perspektiv. Jeg mener personlig at det er en vesentlig forskjell på å si at noen ER sånn og slik, enn at de FREMSTILLER seg sånn og slik. Forakt er ett ganske så sterkt utrykk, hvertfall for meg, og gjenspeiler på ingen måte det jeg føler for de eller andre med dem. Det jeg har påpekt opptil flere ganger er at de har en stor makt over personer som følger de. Usikre jenter som blir utsatt for «jeg trener sjukt mye» (hvilket hun ikke gjør) «derfor ble jeg ikke svær» kan gjøre andre gravide kvinner usikre på hva de gjør feil som blir store, får strekkmerker osv, som faktisk legger ned mye energi i f.eks. trening og sunt kosthold De legger frem ting som en sannhet, som ikke engang har litt rot i virkeligheten. At hun står å viser seg frem i undertøy ett kvarter etter fødsel og klager på en helt nydelig kropp, det kan gjøre andre usikre og følelsen av å ikke være bra nok. Det er absolutt rom for andre perspektiv, men jeg må si jeg ikke opplever at det er så mange som kommer med andre innspill, heller mer klaging på ting som blir sagt her. 2 4
oss-to Skrevet 15. juli 2025 #17225 Skrevet 15. juli 2025 Palmemor skrev (1 minutt siden): Jeg mener personlig at det er en vesentlig forskjell på å si at noen ER sånn og slik, enn at de FREMSTILLER seg sånn og slik. Forakt er ett ganske så sterkt utrykk, hvertfall for meg, og gjenspeiler på ingen måte det jeg føler for de eller andre med dem. Det jeg har påpekt opptil flere ganger er at de har en stor makt over personer som følger de. Usikre jenter som blir utsatt for «jeg trener sjukt mye» (hvilket hun ikke gjør) «derfor ble jeg ikke svær» kan gjøre andre gravide kvinner usikre på hva de gjør feil som blir store, får strekkmerker osv, som faktisk legger ned mye energi i f.eks. trening og sunt kosthold De legger frem ting som en sannhet, som ikke engang har litt rot i virkeligheten. At hun står å viser seg frem i undertøy ett kvarter etter fødsel og klager på en helt nydelig kropp, det kan gjøre andre usikre og følelsen av å ikke være bra nok. Det er absolutt rom for andre perspektiv, men jeg må si jeg ikke opplever at det er så mange som kommer med andre innspill, heller mer klaging på ting som blir sagt her. Har tatt opp både barneeksponering, bilkøyring og kroppsfokus. Men dette blir glatt oversett for diskusjonar om sokkar, amming og korleis "normale" folk har det. Så🤷 2
Palmemor Skrevet 15. juli 2025 #17226 Skrevet 15. juli 2025 oss-to skrev (Akkurat nå): Har tatt opp både barneeksponering, bilkøyring og kroppsfokus. Men dette blir glatt oversett for diskusjonar om sokkar, amming og korleis "normale" folk har det. Så🤷 Ikke av meg. Jeg blåser i både amming (ikke at hun lyver om det) eller hvorvidt han har sokker på eller ei. At de er en «normal» familie kan man ikke påstå, og da tar man jo utgangspunkt i hvordan man selv har det og «alle rundt» som man kjenner, når man uttaler seg. Det er helt normalt 1
oss-to Skrevet 15. juli 2025 #17227 Skrevet 15. juli 2025 Palmemor skrev (3 minutter siden): Ikke av meg. Jeg blåser i både amming (ikke at hun lyver om det) eller hvorvidt han har sokker på eller ei. At de er en «normal» familie kan man ikke påstå, og da tar man jo utgangspunkt i hvordan man selv har det og «alle rundt» som man kjenner, når man uttaler seg. Det er helt normalt Som sagt ikkje deg personleg
Anno1969 Skrevet 16. juli 2025 #17228 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Da hun blokkerer mennesker for hver minste ting må man nesten bare bruke Kvinneguiden for å respondere på hva hun legger ut. Har lagt merke til at di ikke bruker insektsnett på barnevogna når di er ute. Er jo helt på gjordet. Selv om man vet at di har fått det rådet. Håper hun leser her og tar til fornuft. 1 myggstikk kan jo plage barnet i lang tid… Far er jo veldig allergisk, så kan jo også hende barnet også utvikler allergi. Da er det jo skummelt med stikk fra insekter også. Trodde det var normal tankegang! En annen ting jeg lurer på er om disse grøtpakkene hun bruker er like næringsrike og sunne som Babygrøt man lager fra eske? Denne grøten er vel ei nødløsning på tur? Ryddet for persondebatt. Sol, admin. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset 4
Morticiahemlock Skrevet 16. juli 2025 #17229 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Grauten frå GroGro er eit betydelig betre alternativ enn nestle sin. Næringsrik og god. Ryddet for persondebatt. Sol, admin. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset 2 6
Milo277 Skrevet 16. juli 2025 #17230 Skrevet 16. juli 2025 (endret) 1. Ser null problem med å ikke bruke nett der det ikke er mye insekter. Er ikke ofte jeg ser folk med nett på vogna på trilletur, kanskje greit hvis baby ligger stille og sover et sted man ikke nødvendigvis følger med 100%? Var da måte på… 2. GroGro er MYE bedre enn UP pulver. Tenk å kalle pulver (tipper på du tenker Nestle) for sunt! 🥲 Porsjonen i GroGro er heller for stor for alderen han er i nå, enn for liten. For en gangs skyld tar jeg Stina i forsvar! 😅 Ryddet for persondebatt. Sol, admin. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset 10 11
Palmemor Skrevet 16. juli 2025 #17231 Skrevet 16. juli 2025 Milo277 skrev (22 timer siden): 1. Ser null problem med å ikke bruke nett der det ikke er mye insekter. Er ikke ofte jeg ser folk med nett på vogna på trilletur, kanskje greit hvis baby ligger stille og sover et sted man ikke nødvendigvis følger med 100%? Var da måte på… 2. GroGro er MYE bedre enn UP pulver. Tenk å kalle pulver (tipper på du tenker Nestle) for sunt! 🥲 Porsjonen i GroGro er heller for stor for alderen han er i nå, enn for liten. For en gangs skyld tar jeg Stina i forsvar! 😅 Enig med deg. Her må Stina få medhold. 8
Gjest Sur sitron Skrevet 16. juli 2025 #17232 Skrevet 16. juli 2025 Milo277 skrev (22 timer siden): 1. Ser null problem med å ikke bruke nett der det ikke er mye insekter. Er ikke ofte jeg ser folk med nett på vogna på trilletur, kanskje greit hvis baby ligger stille og sover et sted man ikke nødvendigvis følger med 100%? Var da måte på… 2. GroGro er MYE bedre enn UP pulver. Tenk å kalle pulver (tipper på du tenker Nestle) for sunt! 🥲 Porsjonen i GroGro er heller for stor for alderen han er i nå, enn for liten. For en gangs skyld tar jeg Stina i forsvar! 😅 Den samme erfaringen har jeg. Ser svært få foreldre idag bruke insektsnett på vognene. Vi brukte nett både når vi gikk tur og når barna sov ute alene. Jeg var alltid redd for at en veps skulle komme seg opp i vognen mens jeg så en annen vei - min skrekk var at babyen skulle bli stukket av veps/bie - eller at de skulle kravle inn i munnen deres. Litt nevrotisk vil noen si - for meg var det ikke det. Og når babyene sov ute uten kontnuerlig tilsyn så strammet jeg nettingen så ingen katter skulle komme seg oppi. Hadde fått med meg noen skrekkhistorier om akkurat det.
Milo277 Skrevet 16. juli 2025 #17233 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Sur sitron skrev (39 minutter siden): Den samme erfaringen har jeg. Ser svært få foreldre idag bruke insektsnett på vognene. Vi brukte nett både når vi gikk tur og når barna sov ute alene. Jeg var alltid redd for at en veps skulle komme seg opp i vognen mens jeg så en annen vei - min skrekk var at babyen skulle bli stukket av veps/bie - eller at de skulle kravle inn i munnen deres. Litt nevrotisk vil noen si - for meg var det ikke det. Og når babyene sov ute uten kontnuerlig tilsyn så strammet jeg nettingen så ingen katter skulle komme seg oppi. Hadde fått med meg noen skrekkhistorier om akkurat det. Ja, men da er det du som er redd for dette… Her vi bor er det knapt en flue! Stusser ikke litt over det en gang… Endret 16. juli 2025 av Milo277 3 1
Love2017juni Skrevet 16. juli 2025 #17234 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Og denne grøten har jeg forstått er noe av det beste, men mtp to foreldre som lever av samme tingene uke inn og uke ut, så ser det ut som de «lager» en like kresen gutt med og servere det samme dag etter dag. Han er i den perfekte alder til og prøve ulike ting/konsistenser/smaker. Ryddet for persondebatt. Sol, admin. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset 4 5
Gjest Sur sitron Skrevet 16. juli 2025 #17235 Skrevet 16. juli 2025 Milo277 skrev (47 minutter siden): Ja, men da er det du som er redd for dette… Her vi bor er det knapt en flue! Stusser ikke litt over det en gang… Her vi bor florerer det med vepser til tider, så for meg hadde det vært utenkelig å ikke bruke nett.
Milo277 Skrevet 16. juli 2025 #17236 Skrevet 16. juli 2025 Og Stina har kanskje ikke sett behovet enda… 2
Oline5 Skrevet 16. juli 2025 #17237 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Milo277 skrev (22 timer siden): 1. Ser null problem med å ikke bruke nett der det ikke er mye insekter. Er ikke ofte jeg ser folk med nett på vogna på trilletur, kanskje greit hvis baby ligger stille og sover et sted man ikke nødvendigvis følger med 100%? Var da måte på… 2. GroGro er MYE bedre enn UP pulver. Tenk å kalle pulver (tipper på du tenker Nestle) for sunt! 🥲 Porsjonen i GroGro er heller for stor for alderen han er i nå, enn for liten. For en gangs skyld tar jeg Stina i forsvar! 😅 At noen etterlyser insektsnett er vel ikke det rareste? De har hesteinnhegning som nærmeste nabo, hagen full av blomster, tidenes komposthaug bak huset, og døde mus/rotter i varmepumpa ...tipper det surrer godt rundt husveggene der i gården 😳 Når det gjelder grøten så lager vel GroGro også pulvergrøt som er sunnere og mindre prossesert? Jeg har også reagert på de ferdigposene, og også ferdigblandet mme, men da med tanke på hvor dyrt det blir (noe hun også nevnte i matbudsjett-praten sin). Min tanke har vært at dette er lettvinte løsninger når man er på farten, og ikke noe man bruker til vanlig. Ryddet for persondebatt. Sol, admin. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset 6
Milo277 Skrevet 16. juli 2025 #17238 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Hadde hun hatt på insektnett nå hadde hun bare fått hets, det bidrar ikke til god sirkulasjon av luft og det er glovarmt om dagen. Endret 16. juli 2025 av Milo277 3 2
Mippiie123 Skrevet 16. juli 2025 #17239 Skrevet 16. juli 2025 Sur sitron skrev (8 timer siden): Den samme erfaringen har jeg. Ser svært få foreldre idag bruke insektsnett på vognene. Vi brukte nett både når vi gikk tur og når barna sov ute alene. Jeg var alltid redd for at en veps skulle komme seg opp i vognen mens jeg så en annen vei - min skrekk var at babyen skulle bli stukket av veps/bie - eller at de skulle kravle inn i munnen deres. Litt nevrotisk vil noen si - for meg var det ikke det. Og når babyene sov ute uten kontnuerlig tilsyn så strammet jeg nettingen så ingen katter skulle komme seg oppi. Hadde fått med meg noen skrekkhistorier om akkurat det. Har motsatt erfaring, her brukes nett omtrent av alle jeg ser på trilling. Bor på en plass med mye mygg, klegg ++ Vil tro valg av netting eller ikke kommer litt ann på hvor man bor i landet 3
vesp Skrevet 16. juli 2025 #17240 Skrevet 16. juli 2025 (endret) Hun syns det er stress å blande pulver med vann, derfor kjøper de ferdig nan som majoriteten av foreldre bruker når de er på «farta» og trenger enkle løsninger. Tålegrensa hennes er så latterlig lav at det virker som en lost case å ha en unge i utvikling i det huset. Syns PF virker veldig flink med han når han først har han da, men litt rart at han bruker så mye tid på trening og egne tankeprosjekter. Forstår liksom ikke hvordan hun skal klare å henge med når vi er der at vi ikke gidder å blande pulver med vann, kaster alt av blomster og hageavfall over muren fordi det er stress med vedlikehold, stress med Stavern tur med en unge og to voksne, hvor ungen fortsatt er ganske rolig, stress å la han krabbe på gulvet pga hva da? Det er så mye som er så stress i en hverdag de fleste ville kalt avslappende. Hun har kun Snapchat hvor hun filmer seg selv gjøre helt hverdagslige, repeterende ting, uten å se igjennom eller tekste selv. Det er jo trist å se på og provoserende at noen så tiltaksløse kan tjene så mye på det på samme tid. Hun gjentar mange ganger at hun bruker 15k i måneden på seg selv, hvor restauranter er utelatt, hun ler litt og har et ønske om å bli flinkere, samtidig som det er hennes penger, hun gjør som hun vil med de og hun tjener MASSE, derfor kan hun også unne seg løsninger som gjør hverdagen enklere. Og som tips for å spare kommer hun med at man kan kjøpe knekkebrød, frysevarer og droppe frukt og bær. Altså, man kan fint leve på et budsjett langt under hennes på 15k og fortsatt kjøpe gode produkter, og man trenger ikke droppe frukt og bær, leve på knekkebrød og vann. Hun virker oppriktig mer glad, naturlig og ekte når hun snakker med hunden av og til, enn barnet sitt. Og det virker litt rart om det kun er fordi hun er på kamera at det ser litt påtatt ut. Skulle tro hun hadde blitt godt vant med det kameraet nå til at hun kunne snakket mer naturlig til barnet sitt. Høres mer naturlig og livlig ut når PF babler i bakgrunnen med guttungen.. Han virker også mer tilstede og utforskende, lar han få ta på ting, viser han ting osv. Endret 17. juli 2025 av Sol Rampelyset Fjernet sitat. 8 17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå