Gå til innhold

Stina Bakken

Fremhevede innlegg

Skrevet
Cami9 skrev (9 timer siden):

Forstår jeg det riktig at de har hvert sitt matbudsjett? 😱 At hun betaler for sitt og halvparten av uken? Det er såå merkelig

Palmemor skrev (2 timer siden):

Jada, han handler for henne. Hun har tidligere sagt at da bare vipser hun penger for det han kjøper… 

Med fare for å høres like uvitende ut som jeg er: 

Kan dette ha med hennes bedrift å gjøre, mtp regnskap og skatt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Littelulla skrev (5 minutter siden):

Det kan jo selvsagt være. Men de må jo kunne ta ut vanlig lønn til seg selv som de ikke utgiftsfører til punkt og prikke?

• Liker 1
Skrevet
Palmemor skrev (5 minutter siden):

Det kan jo selvsagt være. Men de må jo kunne ta ut vanlig lønn til seg selv som de ikke utgiftsfører til punkt og prikke?

Godt mulig. De har nok et system som funker for seg. Jeg og min mann kan også vippse hverandre for å kjøpe mat eller noe til den andre. Ikke hver gang, men for at ikke det skal bli så stort innhugg hos den andre (merkes dog litt mer i våre lommebøker enn i disse sine da, hehe). Vi har i stor grad felles økonomi, men vi bruker jo også litt av "våre egne" penger til oss selv, så da føles det ryddigst å vippse litt for seg. 

• Nyttig 1
Skrevet
Littelulla skrev (29 minutter siden):

Godt mulig. De har nok et system som funker for seg. Jeg og min mann kan også vippse hverandre for å kjøpe mat eller noe til den andre. Ikke hver gang, men for at ikke det skal bli så stort innhugg hos den andre (merkes dog litt mer i våre lommebøker enn i disse sine da, hehe). Vi har i stor grad felles økonomi, men vi bruker jo også litt av "våre egne" penger til oss selv, så da føles det ryddigst å vippse litt for seg. 

Jo absolutt. Folk gjør jo som de vil og det som passer. Men da han la ut at han lånte litt ost av Stina og leverpostei av bikkja så virket det bare veldig rigid 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Palmemor skrev (8 minutter siden):

Jo absolutt. Folk gjør jo som de vil og det som passer. Men da han la ut at han lånte litt ost av Stina og leverpostei av bikkja så virket det bare veldig rigid 

Ja folk må gjøre som de vil er jeg enig i . Men jeg hadde ikke latt hele Norge få vite hvor spesiell jeg og samboer er om vi hadde hatt det sånn . Mye som er spesielt der og helt enig med at det fremstår rigid til tider ..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
JojoMoyes skrev (45 minutter siden):

Ja folk må gjøre som de vil er jeg enig i . Men jeg hadde ikke latt hele Norge få vite hvor spesiell jeg og samboer er om vi hadde hatt det sånn . Mye som er spesielt der og helt enig med at det fremstår rigid til tider ..

Er så enig! Jeg hadde ALDRI vært i et forhold der det måtte vipses fram og tilbake for matvarer. Jeg er ikke rik, men sånn driver vi ikke på. Maten i huset er felles, bortsett fra godis som jeg og mannen bestemmer over (ungene kan ikke forsyne seg fritt uten lov). 

Hva gjør de når lille P har med flere kamerater hjem og de tar seg brødskiver og sjokomelk? Fra ulike hyller i skapet? Kansje noe frukt? Is? Det blir et oppgjør, altså 😂 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Littelulla skrev (2 timer siden):

Tror ikke det når gjelder mat og drikke i det daglige…

Skrevet
Littelulla skrev (1 time siden):

Joda, men for litt pålegg liksom? 
hvorfor skal man være en familie hvis man ikke skal dele verken verken mat eller bad🤣Som noen andre her skriver: hva når kiden skal ha venner med hjem - skal de kjøpe egen mat til venner som de har betalt 50/50 av og må vippse den som har lagt ut? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
NoaideBiehtar skrev (14 timer siden):

Men det er ikke alltid fullt mulig å få ungen til å spise den hjemmelagede grøten. 🙈

Altså, hvorfor mase om hva slags grøt barnet får? Hjemmelaget er bra, bortelaget er bra. Det er ingen big deal. 

Nå var det ikke deg jeg siterte til, men vedkommende mente at Stina kjøper ferdig grøt for at det e mer næring i. 

Endret av Himmelen_91
  • Liker 2
Skrevet
Palmemor skrev (2 timer siden):

Noen mennesker trenger slike rammer for at hverdagen skal gli best mulig. Vi har vel alle noen tanker om PF tror jeg ( uten å spekulere noe mer i det), og Stina er åpen om sin mistanken om ADHD (som ikke virker usannsynlig). Da er denne typen rammer gode for å ha struktur, oversikt og orden i hverdagen. Der dette kan virke begrensende for noen kan det være befriende for andre. 

Cami9 skrev (1 time siden):

Joda, men for litt pålegg liksom? 
hvorfor skal man være en familie hvis man ikke skal dele verken verken mat eller bad🤣Som noen andre her skriver: hva når kiden skal ha venner med hjem - skal de kjøpe egen mat til venner som de har betalt 50/50 av og må vippse den som har lagt ut? 

Det lager de seg nok et system på.

Himmelen_91 skrev (1 time siden):

Nå var det ikke deg jeg siterte til, men vedkommende mente at Stina kjøper ferdig grøt for at det e mer næring i. 

Det er mer enn jern det er snakk om. Ja, man kan bruke NAN, og ja, man kan lage rutiner på å bløtlegge gryn, men der igjen er dette ting som kan kreve mye ekstra krefter av en adhd-er. Det blir jo en annen diskusjon som ikke bør tas her, men kan man litt om hvordan den fungeringen er så vet man hvordan det er. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Littelulla skrev (31 minutter siden):

Noen mennesker trenger slike rammer for at hverdagen skal gli best mulig. Vi har vel alle noen tanker om PF tror jeg ( uten å spekulere noe mer i det), og Stina er åpen om sin mistanken om ADHD (som ikke virker usannsynlig). Da er denne typen rammer gode for å ha struktur, oversikt og orden i hverdagen. Der dette kan virke begrensende for noen kan det være befriende for andre. 

Det lager de seg nok et system på.

Det er mer enn jern det er snakk om. Ja, man kan bruke NAN, og ja, man kan lage rutiner på å bløtlegge gryn, men der igjen er dette ting som kan kreve mye ekstra krefter av en adhd-er. Det blir jo en annen diskusjon som ikke bør tas her, men kan man litt om hvordan den fungeringen er så vet man hvordan det er. 

Kanskje vi ikke heller skal diskutere hvist som atte dersom atte hun kanskje har adhd . Det kan vi vel vente med å diskutere til det foreligger en diagnose . Eller kanskje det også er en diskusjon som ikke bør tas her …

• Liker 4
Skrevet
JojoMoyes skrev (3 minutter siden):

Kanskje vi ikke heller skal diskutere hvist som atte dersom atte hun kanskje har adhd . Det kan vi vel vente med å diskutere til det foreligger en diagnose . Eller kanskje det også er en diskusjon som ikke bør tas her …

Nei, selvsagt er ikke det en diskusjon som egner seg her, men det er noe vi alle kan ha i bakhodet når det tas opp ting som kan virke rart/annerledes for andre. Det kan være forklaringer som gjør at enkelte ting fungerer bedre for dette paret enn for andre, slik at man ikke trenger å dømme dem opp og ned for å være "sære" eller "rigide". 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Littelulla skrev (7 timer siden):

Nei, selvsagt er ikke det en diskusjon som egner seg her, men det er noe vi alle kan ha i bakhodet når det tas opp ting som kan virke rart/annerledes for andre. Det kan være forklaringer som gjør at enkelte ting fungerer bedre for dette paret enn for andre, slik at man ikke trenger å dømme dem opp og ned for å være "sære" eller "rigide". 

Altså nå er det jo flere grunner til at flere av oss her mener de er rigide og sære i mange tilfeller !! Alt det kan ikke unnskyldes med mulig adhd bare så det er sagt ….. har fler rundt meg med adhd , også med små barn , men de holder jo ikke på med så mye rart som dette her ….

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
JojoMoyes skrev (1 time siden):

Altså nå er det jo flere grunner til at flere av oss her mener de er rigide og sære i mange tilfeller !! Alt det kan ikke unnskyldes med mulig adhd bare så det er sagt ….. har fler rundt meg med adhd , også med små barn , men de holder jo ikke på med så mye rart som dette her ….

Nå var ikke dette ment å skape en debatt rundt nevrotyper, men et forsøk på å vise til at noen mennesker har et større behov for faste rammer enn andre. 

At flere her syns det virker begrensende er greit nok, men så var det dette med latterliggjøring igjen: man må ikke latterliggjøre fordi om man ikke forstår andres valg. Man kan velge å være undrende uten å være dømmende. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Littelulla skrev (18 minutter siden):

Nå var ikke dette ment å skape en debatt rundt nevrotyper, men et forsøk på å vise til at noen mennesker har et større behov for faste rammer enn andre. 

At flere her syns det virker begrensende er greit nok, men så var det dette med latterliggjøring igjen: man må ikke latterliggjøre fordi om man ikke forstår andres valg. Man kan velge å være undrende uten å være dømmende. 

Dersom de har disse rutinene for seg selv fordi det er det som fungerer best for de, så kan de legge det frem på den måten. Være litt reflekterte rundt det, kanskje forklare hvorfor de gjør det slik og at det er noe som er med på å lette dems hverdag. Ikke "jeg kjøper det jeg vil fordi jeg tjener så godt jeg". Normaliser det å være anderledes. Ikke fremstå som en komplett idiot.

• Nyttig 10
Skrevet
Palmemor skrev (21 minutter siden):

Dersom de har disse rutinene for seg selv fordi det er det som fungerer best for de, så kan de legge det frem på den måten. Være litt reflekterte rundt det, kanskje forklare hvorfor de gjør det slik og at det er noe som er med på å lette dems hverdag. Ikke "jeg kjøper det jeg vil fordi jeg tjener så godt jeg". Normaliser det å være anderledes. Ikke fremstå som en komplett idiot.

Jeg tenkte ikke på akkurat dette med økonomi/"jeg gjør som jeg vil", for den biten er jeg enig i. 

Jeg tenkte mer på dette med å vippse og der andre kaller deme "rare", "rigide" og "så spesielle". 

• Liker 4
Skrevet
Littelulla skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på akkurat dette med økonomi/"jeg gjør som jeg vil", for den biten er jeg enig i. 

Jeg tenkte mer på dette med å vippse og der andre kaller deme "rare", "rigide" og "så spesielle". 

ah, da misforsto jeg

Om de vil føre nøyaktig regnskap på det for en eller annen grunn, så værsegod. Men for oss utenforstående så fremstår det jo ganske rigid. Det må være lov å si. Så kan man jo spekulere i hvorfor, og vi har nok alle gjort oss opp noen tanker. Men det er nok totalen, følelsen av at de lever så adskilt. Hun sparker hans sko inn i garderobeskapet mens hun setter sine pent på plass. Hun vasker ikke hans klær fordi det fjerner mystikken og "han er gammel nok til å vaske sjæl". De har noen holdninger som ikke er forenelig med "folk flest" og da blir det fort til at man ler litt av dem.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen influensere lever i et vakuum der det kun er de og partneren/familiemedlemmer. Dette paret er et godt eksempel. De ser ut til å få lite input og motstemmer utenfra, om noen?
Vi kan se det samme hos mange andre influensere med en stor følgerskare. Sophie Elise har laget seg en boble der kun familie og venner som er medspillere, får innpass. Isabel har sin squad og primært familien, Sara Emilie har skapt en liten, lukket verden med samboer, foreldre og trofaste følgere.
Ingen av dem lever et normalt liv med jobb og arbeidskrav, tidsklemme, vennesammenkomster som ikke dokumenteres, økonomiske hverdagsutfordringer og -begrensninger eller rolig avslapping. Hovedfokuset er hele tida - hva kan jeg dele/legge ut? Det er klart at dette både preger og skader et menneske…

• Liker 5
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...