Orly Skrevet 9. februar 2024 #1681 Skrevet 9. februar 2024 Amatariel skrev (22 minutter siden): Hva med de som ikke ønsker å bli gravide, der uhell skjer? De føler seg neppe heldige. Perspektiv er viktig her. Folk er forskjellige, og situasjoner er forskjellige. Å kjære vene , du skjønner forskjell eller? 4 4
Orly Skrevet 9. februar 2024 #1682 Skrevet 9. februar 2024 Mlk301 skrev (16 minutter siden): Hvorfor er du så bitter? Jeg har blitt lett gravid tre ganger. Den første satt i egglederen uten at vi prøvde å bli gravide, så den måtte ut, men jaggu var jeg ikke gravid på neste syklus. Neste barn kom også på første forsøk. Jeg ER heldig, veldig heldig, og blir ikke fornærmet over å bli kalt heldig. Om man prøver i 1 år eller 4 år så er vel skuffelsen like stor, og jeg forstår veldig godt at det er vondt. Jeg har ikke det minste problem med å forstå at det må føles urettferdig at andre får det til uten problemer, mens en selv ikke blir gravid, eller mister gang på gang. Jeg sitter på andre siden og synes selv det er utrolig urettferdig at noen skal måtte møte så mye motgang, mens andre får det nærmest servert. Godt innlegg. Vi prøvde forøvrig mye lengrr enn Stina men kunne ikke falt meg inn å sammenligne likevel, skuffelsen er like stor om det er ett år eller 5 år 2 3 1
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1683 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Klink skrev (16 timer siden): Hun har ikke helt perspektiv på ting da, såå lenge har de da ikke prøvd å bli gravide, om en sammenligner med egentlig de fleste andre par som må over på IVF! Etter et år med prøving, diagnoseres man som infertil. Man har rett på IVF etter et år med prøving eller 3 spontanaborter. De fleste jeg vet om, drar til legen ganske kort tid etter at de er innenfor kriteriene. Jeg hadde selv uttak før det hadde gått 1,5 år med prøving. Uansett er det fullstendig meningsløst å skulle sammenligne på den måten. Uansett hvor ille man har det, så er det jo alltid noen i verden som har det verre, men hva hjelper det? Har man da ikke rett til å synes sin egen situasjon er vanskelig? Endret 9. februar 2024 av MariaIsabel 2 2 2
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1684 Skrevet 9. februar 2024 Sprite skrev (2 timer siden): Jeg visste ikke at det gikk an å reagere såpass mye såpass fort heller. På hormoner altså. Men men Fyremadel reagerer de fleste på ganske umiddelbart etter første injeksjon, og det er ikke uvanlig med sykemelding. Hun reagerte jo veldig lite på menopur - hadde det vært en overdramatisering, så ville hun vel reagert mer på den også? 1 4
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1685 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Sprite skrev (14 timer siden): Men de som får hjelp med IVF er også VELDIG heldige!!! På en måte, ja. Man er heldig fordi man ihvertfall har mulighet til hjelp, hvis man sammenligner med land hvor det er vanskeligere eller dyrere, eller før i tida, da det ikke fantes noe hjelp om man ikke fikk det til naturlig. Likevel føles det ikke akkurat som man er heldig, når kroppen nekter å gjøre noe den egentlig bør kunne klare, og som er hovedoppgaven dens (alle individer i alle arters hovedmål med å leve er å reprodusere, fra naturens side). Etter å ha prøvd i det som føles som en evighet, med stadige skuffelser, må man betale høye summer (man får ikke dekt alt av det offentlige), ha mange legebesøk (det blir fort et par ganger i uka), operasjoner (uttak er en operasjon, med det som følger med, inkl smerter, man må holde seg i ro, man kan ikke ha sex på en stund pga infeksjonsfare osv), sprøyter daglig, store mengder hormoner i kroppen, og fremdeles uten noen garanti om resultat. I tillegg må man holde seg unna sex for å bli gravid, og det er lege, sykepleier og bioingeniør man må skræve for. Det er jo ikke slik man helst ønsker å gjøre det. Etter innsett, går man på progesteron, som gir graviditetssymptomer uansett om man er gravid eller ikke, så man kan oppleve masse tegn på at man er gravid, flere ganger, med negativ test. Ville ikke akkurat kalt det "heldig". Og midt oppi det, må man kanskje se alle rundt få barn. Både min og mannens bror, og våre 4 nærmeste venner, har blitt gravide (konene til brødrene selvfølgelig) og fått baby i løpet av de 20 mnd vi har prøvd. Jeg har organisert babyshowers og strikket, sydd og heklet babyting i flere måneder, til andres barn, imens jeg selv får negativ etter negativ test, og gjentatte kjemiske svangerskap og spontanaborter, og alt det andre. Endret 10. februar 2024 av MariaIsabel 2 10
Sannhetsøkende Skrevet 9. februar 2024 #1686 Skrevet 9. februar 2024 Orly skrev (6 timer siden): Nei det har hun ikke, det er faktisk fortsatt ganske tabu og ja jeg har selv vært i samme karusell så det vet jeg Hvordan er det tabu? 2
Klink Skrevet 9. februar 2024 #1687 Skrevet 9. februar 2024 MariaIsabel skrev (28 minutter siden): Man har rett på IVF etter et år med prøving eller 3 spontanaborter. De fleste jeg vet om, drar til legen ganske kort tid etter at de er innenfor kriteriene. Jeg hadde selv uttak før det hadde gått 1,5 år med prøving. Uansett er det fullstendig meningsløst å skulle sammenligne på den måten. Uansett hvor ille man har det, så er det jo alltid noen i verden som har det verre, men hva hjelper det? Har man da ikke rett til å synes sin egen situasjon er vanskelig? Ja, noe jeg har skrevet flere ganger i denne tråden!! Det kan bli veldig tøft for henne hvis alt allerede er så tøft! For mange er dette bare starten. Kanskje går det på første forsøk for Stina det håper vi jo på! 2
Sannhetsøkende Skrevet 9. februar 2024 #1688 Skrevet 9. februar 2024 Bibbi_ skrev (6 timer siden): Mye av det handler nok om penger... Mer sympati, mer oppmerksomhet, flere følgere, flere klikk gir jo selvfølgelig penger i kassa. Og det er det hun lever av. Så vanskelig er det ikke å forstå det. At hun annonserte en graviditet i uke 3 gir selvfølgelig flere klikk og dermed mer penger. Det er altfor tidlig å annonsere en graviditet i uke 3. Det handler ikke om tabu som flere påstår, men fallhøyden blir desto høyere når det ikke varer. Så ja, jeg tror penger er motivet her. Og virkemiddelet funker jo, på noen. 9 2
Aragon Skrevet 9. februar 2024 #1689 Skrevet 9. februar 2024 (endret) J.. skrev (5 timer siden): Livet er ikke alltid så sjarmerende,derfor kan man ikke forvente at folk skal oppføre seg slik hele tiden heller. Må være lov å ha en dårlig dag/uke/periode. Ja, men jeg kan også synes at det er lite sjarmerende og ikke ha lyst til å bruke tid på å høre på det samtidig som jeg bidrar til at hun skal tjene penger på klagingen . Endret 9. februar 2024 av Aragon 1
Aragon Skrevet 9. februar 2024 #1690 Skrevet 9. februar 2024 Orly skrev (3 timer siden): Folk som blir gravide uten Ivf er heldige Ja, det er vi da enige om alle sammen. Men er den bitterheten hennes jeg sikter til . Hun blir ikke noe fortere gravid selv om hun klager og er bitter hvis man skal sette situasjonen helt på kanten . 5 1
Klink Skrevet 9. februar 2024 #1691 Skrevet 9. februar 2024 Syns forresten det er rart hun får psykisk knekk av fyremadel da det kun er fysiske plager som står på lista over bivirkninger. Kanskje det bare er litt mye akkurat nå med IVF og gravoditet som ikke ble noe av. 3
Aragon Skrevet 9. februar 2024 #1692 Skrevet 9. februar 2024 Mlk301 skrev (3 timer siden): Hvorfor er du så bitter? Jeg har blitt lett gravid tre ganger. Den første satt i egglederen uten at vi prøvde å bli gravide, så den måtte ut, men jaggu var jeg ikke gravid på neste syklus. Neste barn kom også på første forsøk. Jeg ER heldig, veldig heldig, og blir ikke fornærmet over å bli kalt heldig. Om man prøver i 1 år eller 4 år så er vel skuffelsen like stor, og jeg forstår veldig godt at det er vondt. Jeg har ikke det minste problem med å forstå at det må føles urettferdig at andre får det til uten problemer, mens en selv ikke blir gravid, eller mister gang på gang. Jeg sitter på andre siden og synes selv det er utrolig urettferdig at noen skal måtte møte så mye motgang, mens andre får det nærmest servert. Jeg er ikke bitter 😂 man kan være kritisk til ting uten å være bitter 😊 Jeg vet at skuffelser kan være store , og veien til barn ikke plankekjøring . Jeg vet også at alle opplever ting forskjellig , og ikke minst oppfatter folk ting forskjellig . Jeg er ikke uenig i det . Men Stina blir ikke fortere gravid fordi om hun kommer med stikk til de mer heldige , og jeg velger å ikke være en del av seerne i den kanalen videre . Livet er urettferdig og kjipt på så mange områder , man må bare gjøre det beste ut av det . Og noen kanaler gir meg energi , Stina sin er ikke en av de nå. 7
Mlk301 Skrevet 9. februar 2024 #1693 Skrevet 9. februar 2024 Aragon skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke bitter 😂 man kan være kritisk til ting uten å være bitter 😊 Jeg vet at skuffelser kan være store , og veien til barn ikke plankekjøring . Jeg vet også at alle opplever ting forskjellig , og ikke minst oppfatter folk ting forskjellig . Jeg er ikke uenig i det . Men Stina blir ikke fortere gravid fordi om hun kommer med stikk til de mer heldige , og jeg velger å ikke være en del av seerne i den kanalen videre . Livet er urettferdig og kjipt på så mange områder , man må bare gjøre det beste ut av det . Og noen kanaler gir meg energi , Stina sin er ikke en av de nå. Stina lever av å dele hverdagen sin, og hun velger å dele opp og nedturer. Hun deler også følelser det er helt normalt å ha i situasjonene hun befinner seg i. Hvis det ikke passer deg så kan du gå videre, men for mange i samme situasjon så kan det være godt å høre at det de føler og tenker er helt normalt. Jeg opplever ikke det hun sier som et stikk til sånne som meg, som altså har vært veldig heldige, men heller som en helt normal følelse å sitte med. Siden hun er åpen om reisen er det også normalt å dele disse følelsene. Man blir selvsagt ikke fortere gravid verken ved å være lei seg eller positiv når det ikke klaffer, men begge reaksjonene er like normale. 1 1 1
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1694 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Klink skrev (36 minutter siden): Syns forresten det er rart hun får psykisk knekk av fyremadel da det kun er fysiske plager som står på lista over bivirkninger. Kanskje det bare er litt mye akkurat nå med IVF og gravoditet som ikke ble noe av. Tror du alle bivirkninger man kan få av noe står på lista? Du har aldri opplevd at man får bivirkninger som ikke står listet opp? Alt av hormonbehandling har potensiale for å gi humørsvingninger, irritasjon, nedstemthet osv. Man reagerer ulikt utifra hvordan hormonnivåene er i kroppen fra før av, og hvordan kroppen reagerer på å plutselig få nye hormoner tilsatt. Fyremadel hemmer GnRH, som resulterer i en undertrykkelse av frisettelsen av andre hormoner, spesielt LH. Dette igjen, fører til at kroppen produserer mindre østrogen, som igjen kan gi lignende symptomer som overgangsalder - som igjen er svært ulikt fra person til person, nettopp fordi vi reagerer ulikt på hormoner da det er mange faktorer som spiller inn. Endret 9. februar 2024 av MariaIsabel 3
Klink Skrevet 9. februar 2024 #1695 Skrevet 9. februar 2024 MariaIsabel skrev (12 minutter siden): Tror du alle bivirkninger man kan få av noe står på lista? Du har aldri opplevd at man får bivirkninger som ikke står listet opp? Alt av hormonbehandling har potensiale for å gi humørsvingninger, irritasjon, nedstemthet osv. Man reagerer ulikt utifra hvordan hormonnivåene er i kroppen fra før av, og hvordan kroppen reagerer på å plutselig få nye hormoner tilsatt. Fyremadel hemmer GnRH, som resulterer i en undertrykkelse av frisettelsen av andre hormoner, spesielt LH. Dette igjen, fører til at kroppen produserer mindre østrogen, som igjen kan gi lignende symptomer som overgangsalder - som igjen er svært ulikt fra person til person, nettopp fordi vi reagerer ulikt på hormoner da det er mange faktorer som spiller inn. Ja, men da pleier det å stå som mulige bivirkninger? Og nei, jeg har aldri opplevd å få bivirkninger som ikke står (ikke at det er særlig relevant hva jeg har opplevd) , og hvis man får det skal det vel meldes inn ett sted? 2
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1696 Skrevet 9. februar 2024 Klink skrev (2 timer siden): Ja, men da pleier det å stå som mulige bivirkninger? Og nei, jeg har aldri opplevd å få bivirkninger som ikke står (ikke at det er særlig relevant hva jeg har opplevd) , og hvis man får det skal det vel meldes inn ett sted? Det er vel en viss prosentdel som må ha fått det for at det skal skrives opp (tror jeg). I tillegg må det vel være en direkte bivirkning for å skrives opp - humørsvingninger som følge av fyremadel er ikke teknisk sett en bivirkning av medisinen. Det er en indirekte bivirkning, ved at det skapes en kjedereaksjon naturlig i kroppen - hormonene som påvirkes av fyremadel, påvirker funksjoner i kroppen, som deretter påvirker hvor mye kroppen produserer av andre hormoner (blant annet østrogen). Om kroppen reagerer slik eller ikke, vil også variere fra person til person. 1
Klink Skrevet 9. februar 2024 #1697 Skrevet 9. februar 2024 MariaIsabel skrev (32 minutter siden): Det er vel en viss prosentdel som må ha fått det for at det skal skrives opp (tror jeg). I tillegg må det vel være en direkte bivirkning for å skrives opp - humørsvingninger som følge av fyremadel er ikke teknisk sett en bivirkning av medisinen. Det er en indirekte bivirkning, ved at det skapes en kjedereaksjon naturlig i kroppen - hormonene som påvirkes av fyremadel, påvirker funksjoner i kroppen, som deretter påvirker hvor mye kroppen produserer av andre hormoner (blant annet østrogen). Om kroppen reagerer slik eller ikke, vil også variere fra person til person. Dette kan du kanskje mer om enn meg ☺️ Men andre preparater som p-piller eller synarela har humørsvingninger som bivirkninger, så syns ikke det høres helt logisk ut det du skriver? 2
Meg.no Skrevet 9. februar 2024 #1698 Skrevet 9. februar 2024 13 minutter siden, Klink said: Dette kan du kanskje mer om enn meg ☺️ Men andre preparater som p-piller eller synarela har humørsvingninger som bivirkninger, så syns ikke det høres helt logisk ut det du skriver? Helt enig. "Indirekte bivirkninger" må være et hjemmesnekret begrep. 2
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #1699 Skrevet 9. februar 2024 Klink skrev (12 minutter siden): Dette kan du kanskje mer om enn meg ☺️ Men andre preparater som p-piller eller synarela har humørsvingninger som bivirkninger, så syns ikke det høres helt logisk ut det du skriver? Jeg kan ikke så himla mye om det, men man plukker opp litt når man kommer i perimenopause i 20-årene og må gå på IVF-behandling med ekstra høye doser hormoner. 😅 P-piller påvirker vel direkte østrogen og progesteron, og endrer hjernens serotoninsystem, om ikke jeg tar helt feil, så der er det kanskje en mer tydelig årsakssammenheng? 🤷🏻♀️ Synarela har jeg ikke vært borti selv, men etter et kjapt googlesøk, ser det ut til å ha samme virkning som fyremadel. Der stemmer det at det står om humørsvingninger, nedstemthet og tidlig overgangsalderplager. Samtidig står det at mesteparten av bivirkningene skyldes lavere produksjon av østrogen. På fyremadel er det listet svært få bivirkninger (til tross for at de fleste faktisk plages mye av den), men det står ingenting på den om at østrogenproduksjon kan påvirke. 1
Klink Skrevet 9. februar 2024 #1700 Skrevet 9. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (43 minutter siden): Jeg kan ikke så himla mye om det, men man plukker opp litt når man kommer i perimenopause i 20-årene og må gå på IVF-behandling med ekstra høye doser hormoner. 😅 P-piller påvirker vel direkte østrogen og progesteron, og endrer hjernens serotoninsystem, om ikke jeg tar helt feil, så der er det kanskje en mer tydelig årsakssammenheng? 🤷🏻♀️ Synarela har jeg ikke vært borti selv, men etter et kjapt googlesøk, ser det ut til å ha samme virkning som fyremadel. Der stemmer det at det står om humørsvingninger, nedstemthet og tidlig overgangsalderplager. Samtidig står det at mesteparten av bivirkningene skyldes lavere produksjon av østrogen. På fyremadel er det listet svært få bivirkninger (til tross for at de fleste faktisk plages mye av den), men det står ingenting på den om at østrogenproduksjon kan påvirke. Jeg tviler ikke på at hun fikk seg en psykisk knekk , og det er helt forståelig, men om det er medisinene er jeg nok litt skeptisk til. Ellers er det jo helt merkelig at mange har bivirkninger av fyremadel som ikke står. Ikke står hun på særlig høye doser av det heller, vil jeg anta. (Dette er en antagelse basert på hennes alder og at hun ikke har opplyst om andre problemer enn mistet eggleder samt at ved første forsøk så vet en gjerne ikke hvordan kroppen reagerer så man settes ofte ikke opp på høye doser med tanke på overstimulering.) Endret 9. februar 2024 av Klink 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå