Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Klink skrev (På 1.4.2025 den 20.12):

Jeg lurer på om den perfekte oppdragelsen finnes og om det finnes et menneske som aldri har blitt utsatt for noe i barndommen som har påvirket litt i voksenlivet? 

🖐🏼 Ja, jeg ❤️

Jeg har ikke én eneste ting å klage på, og mannen min, barndomsvennene mine, og til og med venner jeg har fått i voksen alder, ser på mine foreldre som sine ekstraforeldre. 

Vi var mye ute, vi gjorde mye kreativt, jeg fikk veldig ofte være med på matlaging, baking osv, vi gjorde mye sportslige aktiviteter sammen, og vi reiste mye. De har alltid stilt opp, både i gode og dårlige tider. De er utrolig varme, ærlige, tålmodige mennesker begge to - slike som alle både er glade i og respekterer, med gode verdier som alltid skinte igjennom i alt de gjorde. De har alltid hatt et godt, stabilt forhold, god, stabil økonomi, og god helse, og er svært ressurssterke på alle måter. De er tydelige, på en omsorgsfull måte. Vi hadde noen grunnrutiner, men det var alltid veldig avslappet. Ingen barn følte noengang på forskjellsbehandling, for selv om vi ikke alltid ble behandlet likt (fordi vi ikke er like), ble vi behandlet like bra. Vi ble/blir alltid sett. De har aldri vært opptatt av å feste, og har alltid satt familien først, både i små og store situasjoner. Tlf bruker de hovedsakelig til å ringe med, og i barndommen min ble tv-en kun skrudd på om det var noe spesielt vi skulle se på. Vi drakk vann og melk i ukedagene og en halvliter brus hver på lørdagen.

Jeg mener faktisk oppriktig at mine foreldre er fasiten, og alle som har møtt dem er enige.

Skal man trekke en parallell til Stina og hennes lille familie, så er jo fordelene at de har god økonomi, og et trygt, stabilt forhold (vi ser selvsagt ikke alt, men jeg har ikke inntrykk av at tallerkenene flyr veggemellom der akkurat). Ihvertfall faren vil nok ta med P på masse aktiviteter og leke med ham. Selv om Stina stadig kritiseres for å ikke være ute nok, så synes jeg nå faktisk hun er ute en del ifht at hun ikke har større barn ennå, og jeg antar hun kommer til å være mer ute når P blir stor nok til å ha ordentlig glede av det. Selv var jeg vesentlig mye mindre ute i perioden fra jeg flyttet hjemmefra til jeg hadde barnehagebarn, enn jeg er nå. De er ganske rolige, og prioriterer ikke festing høyt.

I negativ retning er det viktigste at hun mangler den tilstedeværelsen som jeg opplevde i min barndom, og jeg klarer dessverre ikke helt å se for meg Stina droppe vippetimer, sminke osv fordi barnet har et plutselig behov for noe. Det vil nok bli en del "vent litt, mamma skal bare ..." Når han kommer hjem fra skolen imens hun filmer en video, ser jeg ikke for meg at hun stopper den med en gang for å spørre hvordan dagen har vært. Rigidheten tror jeg er problematisk. Jeg husker jeg hadde noen venninner hvor foreldrene hadde så strenge rutiner at ungene ikke tålte den minste forandring uten at det var fullstendig krise. Hverdagen der blir nok også litt kjedelig og ensformig, og matvanene kan gjøre livet hans vanskelig om han følger sine foreldre. Dette opplegget med at de spiser hver sin mat og er så kresne også, gjør jo at ungen lærer at man bare spiser det man selv synes er kjempegodt, og de fleste som har barn, har opplevd at man må ha mange samtaler om det å prøve ulik mat og spise variert - hva slags forbilde skal de være ifht det? Mine foreldre spiste nesten alt, og de smakte alltid på alt, og da gjorde jeg det samme.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MariaIsabel skrev (6 minutter siden):

🖐🏼 Ja, jeg ❤️

Jeg har ikke én eneste ting å klage på, og mannen min, barndomsvennene mine, og til og med venner jeg har fått i voksen alder, ser på mine foreldre som sine ekstraforeldre. 

Vi var mye ute, vi gjorde mye kreativt, jeg fikk veldig ofte være med på matlaging, baking osv, vi gjorde mye sportslige aktiviteter sammen, og vi reiste mye. De har alltid stilt opp, både i gode og dårlige tider. De er utrolig varme, ærlige, tålmodige mennesker begge to - slike som alle både er glade i og respekterer, med gode verdier som alltid skinte igjennom i alt de gjorde. De har alltid hatt et godt, stabilt forhold, god, stabil økonomi, og god helse, og er svært ressurssterke på alle måter. De er tydelige, på en omsorgsfull måte. Vi hadde noen grunnrutiner, men det var alltid veldig avslappet. Ingen barn følte noengang på forskjellsbehandling, for selv om vi ikke alltid ble behandlet likt (fordi vi ikke er like), ble vi behandlet like bra. Vi ble/blir alltid sett. De har aldri vært opptatt av å feste, og har alltid satt familien først, både i små og store situasjoner. Tlf bruker de hovedsakelig til å ringe med, og i barndommen min ble tv-en kun skrudd på om det var noe spesielt vi skulle se på. Vi drakk vann og melk i ukedagene og en halvliter brus hver på lørdagen.

Jeg mener faktisk oppriktig at mine foreldre er fasiten, og alle som har møtt dem er enige.

Skal man trekke en parallell til Stina og hennes lille familie, så er jo fordelene at de har god økonomi, og et trygt, stabilt forhold (vi ser selvsagt ikke alt, men jeg har ikke inntrykk av at tallerkenene flyr veggemellom der akkurat). Ihvertfall faren vil nok ta med P på masse aktiviteter og leke med ham. Selv om Stina stadig kritiseres for å ikke være ute nok, så synes jeg nå faktisk hun er ute en del ifht at hun ikke har større barn ennå, og jeg antar hun kommer til å være mer ute når P blir stor nok til å ha ordentlig glede av det. Selv var jeg vesentlig mye mindre ute i perioden fra jeg flyttet hjemmefra til jeg hadde barnehagebarn, enn jeg er nå. De er ganske rolige, og prioriterer ikke festing høyt.

I negativ retning er det viktigste at hun mangler den tilstedeværelsen som jeg opplevde i min barndom, og jeg klarer dessverre ikke helt å se for meg Stina droppe vippetimer, sminke osv fordi barnet har et plutselig behov for noe. Det vil nok bli en del "vent litt, mamma skal bare ..." Når han kommer hjem fra skolen imens hun filmer en video, ser jeg ikke for meg at hun stopper den med en gang for å spørre hvordan dagen har vært. Rigidheten tror jeg er problematisk. Jeg husker jeg hadde noen venninner hvor foreldrene hadde så strenge rutiner at ungene ikke tålte den minste forandring uten at det var fullstendig krise. Hverdagen der blir nok også litt kjedelig og ensformig, og matvanene kan gjøre livet hans vanskelig om han følger sine foreldre. Dette opplegget med at de spiser hver sin mat og er så kresne også, gjør jo at ungen lærer at man bare spiser det man selv synes er kjempegodt, og de fleste som har barn, har opplevd at man må ha mange samtaler om det å prøve ulik mat og spise variert - hva slags forbilde skal de være ifht det? Mine foreldre spiste nesten alt, og de smakte alltid på alt, og da gjorde jeg det samme.

Dette her vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare på.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (14 timer siden):

Det er jo dette jeg anser som feilinformasjon fra S. Hun sier jo at hun må pumpe for å tømmes. Men hadde hun gitt han det han trengte når han trengte hadde det jo gått av seg selv. Han er jo sugeforvirra, og hun sier at de har prøvd alt. Bortsett fra å være tilgjengelig 24/7 å tilby bryst da. Det har de ikke forsøkt. 

Dette tror jeg er den viktigste forklaringen på hvorfor S har slitt noe med ammingen. 

(Og ja, jeg mener hun har slitt noe med ammingen, selv om hun selv sier hun har slitt sinnsykt mye med ammingen.....)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (8 timer siden):

Hun står og sier at amming aldri har fungert skikkelig og derfor har hun pumpa, pumpa og pumpa for at han skal få mest mulig morsmelk likevel. At hun ikke forstår at pumpingen er grunnen til at det ikke fungerer…?!

Forhåpentligvis er hun innom her og leser litt - kanskje hun kan forstå at hun kan prøve å gå skikkelig inn for ammingen (dersom hun ønsker det, jeg har inntrykk av at hun ønsker å få det til, ikke bare later som at hun ønsker det)

Jeg har flere ganger foreslått til S på chatten på Snapchat at hun kan kontakte Ammehjelpen og at hun bør prøve å pumpe minst mulig, men tror ikke det har nådd gjennom til henne enda. Hun har svart meg mange ganger på chat når jeg skriver noe hyggelig og støttende. Men råd er hun ikke like glad i å ta i mot virker det som.

Jeg tror at det ikke hadde vært behov for veldig mange uker der hun prioriterer amming og tid med P, før hun hadde fått god kontroll på ammingen. Det hadde nok vært mye enklere å fått til for noen måneder siden, uten at jeg tenker det er umulig nå. Men da må S være villig til å prioritere seg selv ned og P opp.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline5 skrev (På 1.4.2025 den 22.21):

Jeg er ganske ny her inne, men oppdaget veldig fort at det er lett å spore av, og lett for å bli brukerdebatt.

Det finnes massevis av bra innlegg, men de kan fort drukne i helt uvesentlige kommentarer og kveruleringer...Tror det er mye av grunnen til at KG har dårlig rykte. Det kan diskuteres fillesaker i dagevis, og alt spinner liksom ut av kontroll (for eksempel som i dag, der Stina og PFs "adskilte" liv plutselig blir en diskusjon om skilsmisse-barn)

Kanskje en upopulær mening, men jeg liker faktisk at folk sammenligner med eget liv og går litt inn i diskusjoner om temaene rundt. Det virker som en mer naturlig samtale da, for det er slik jeg prater med folk i den virkelige verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (2 timer siden):

Du spør om det er mer kvalitetstid å prate sammen enn å stirre på en skjerm..? Ehm, ja?

For all del, her i hus stopper vi ofte filmer når vi ser på, for å diskutere filmen, men for det første er det (etter responsen vi får fra andre) de færreste som gjør det, og uansett er det selvsagt fortsatt mer kvalitetstid å spille et brettspill eller noe slikt. Rundt frokost/middagsbordet prater man. Spiser man foran tv-en gjør man vanligvis ikke det.

Fremdeles uenig i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soro123 skrev (44 minutter siden):

Forhåpentligvis er hun innom her og leser litt - kanskje hun kan forstå at hun kan prøve å gå skikkelig inn for ammingen (dersom hun ønsker det, jeg har inntrykk av at hun ønsker å få det til, ikke bare later som at hun ønsker det)

Jeg har flere ganger foreslått til S på chatten på Snapchat at hun kan kontakte Ammehjelpen og at hun bør prøve å pumpe minst mulig, men tror ikke det har nådd gjennom til henne enda. Hun har svart meg mange ganger på chat når jeg skriver noe hyggelig og støttende. Men råd er hun ikke like glad i å ta i mot virker det som.

Jeg tror at det ikke hadde vært behov for veldig mange uker der hun prioriterer amming og tid med P, før hun hadde fått god kontroll på ammingen. Det hadde nok vært mye enklere å fått til for noen måneder siden, uten at jeg tenker det er umulig nå. Men da må S være villig til å prioritere seg selv ned og P opp.

Var i samme båt som Stina, pumpet masse og fikk det ikke helt til. En dag bestemte jeg meg bare for at jeg kun skulle amme. Tok ca. 3 dager med litt strev og klaging. Men så bedring allerede på dag 2. Er to måneder siden. Og har pumpet 5 ganger etter på (skjedd på kvelden pga hun har sovet litt vell lenge i strekk og det begynte å bli litt fult og ubehagelig). Sier ikke at det er like lett om evt Stina gjør det, men jeg måtte nok bare ha et push i ryggen og at lille måtte vokse litt før vi begynte å amme fult. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (6 minutter siden):

Kanskje en upopulær mening, men jeg liker faktisk at folk sammenligner med eget liv og går litt inn i diskusjoner om temaene rundt. Det virker som en mer naturlig samtale da, for det er slik jeg prater med folk i den virkelige verden.

Jeg er i grunnen enig med deg i utgangspunktet. Noen ganger kan jeg nesten rive meg i håret av frustrasjon 😅.

Føler jeg har masse erfaring å komme med med 4 barn, om amming og brystbetennelser, om kutting av appelsiner, strikking og planting...you name it 🤪 Gjett om det klør i fingrene av og til!😅

Men når det gjelder prating i den virkelige verden, så uttrykker vi oss med mimikk, stemmeleie, humor og alvor. Dette forsvinner her inne, mye kan misforstås og tas opp i feil mening. Til slutt ender det i brukerdebatter, og alle gode poenger forsvinner.

Det ender ofte opp med et inntrykk av flisespikkeri og at man kun er ute etter "å ta" noen bare for å være slem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soro123 skrev (1 time siden):

Dette tror jeg er den viktigste forklaringen på hvorfor S har slitt noe med ammingen. 

(Og ja, jeg mener hun har slitt noe med ammingen, selv om hun selv sier hun har slitt sinnsykt mye med ammingen.....)

Jada hun har slitt. Fordi hun har ikke fokusert nok på å få det til. Og det er jo ett valg man tar, det. Og helt legitimt. Men man kan ikke forvente å sove 8 timer hver natt og likevel få til ammingen 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (31 minutter siden):

Jada hun har slitt. Fordi hun har ikke fokusert nok på å få det til. Og det er jo ett valg man tar, det. Og helt legitimt. Men man kan ikke forvente å sove 8 timer hver natt og likevel få til ammingen 

Det er noe med det.....!

Hun har hatt noen runder med "skikkelige brystbetennelser" i følge henne selv, men de har ikke virket som veldig kraftige runder.

Tenk hvordan hun hadde omtalt ammingen dersom hun i tillegg hadde strevd med for eksempel blødende brystvorter, sopp, abscesser eller Raynauds fenomen.....

Jeg sier ikke at hun ikke kan klage over brystbetennelse. Men hun legger det fram som at hun har hatt den mest krevende ammereisen som en kan se for seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cami9 skrev (9 timer siden):

Enig, for ikke å snakke om alle gangene han må dra på butikken for å «handle FOR Stina» 🤣 Lurer på om hun noen gang gjør noe FOR han?! 

Er det ikke vanlig å handle for hverandre? Man gjør det man kan for hverandre i et forhold eller

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (9 timer siden):

Dette her vet jeg faktisk ikke hva jeg skal svare på.

Da trenger du vel ikke å svare da?🤷🏻‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (12 timer siden):

Jeg svarte på ett spørsmål. Det må da være innafor uten at du skal gå til personangrep på meg, vel?

Ikke første gangen det skjer... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trulsa skrev (7 timer siden):

Er det ikke vanlig å handle for hverandre? Man gjør det man kan for hverandre i et forhold eller

Jo, absolutt! Jeg tror hun her (og jeg) reagerer mer på «nå skal jeg handler for Stina og P» snappene han legger ut. Det er sjeldent «nå skal jeg handle til oss», han legger veldig vekt på det de gangene Stina trenger noe han er å handler. På samme måte som at han alltid fremhever seg de gangene han gjør noe for henne, eller P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (1 time siden):

Jo, absolutt! Jeg tror hun her (og jeg) reagerer mer på «nå skal jeg handler for Stina og P» snappene han legger ut. Det er sjeldent «nå skal jeg handle til oss», han legger veldig vekt på det de gangene Stina trenger noe han er å handler. På samme måte som at han alltid fremhever seg de gangene han gjør noe for henne, eller P

Bare husk at alt er en historiefortelling. Det er mye som skjer utenfor Snapchat 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulsa skrev (1 time siden):

Bare husk at alt er en historiefortelling. Det er mye som skjer utenfor Snapchat 

Ja, men som nevnt til det kjedsommelige så må man jo forholde seg til det man ser da. Om jeg ser han gå inn på meny og sier «nå ska jeg handle til Stina» så kan jeg ikke anta at han egentlig mener han skal handle for broren sin 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...