Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Så det finnes kun 1,EN,vogn på markedet som har godkjent bagdel for soving?? Da lurer jeg virkelig på hva dagens barn sover i? Mine inkludert. 

IMG_9466.jpeg

Endret av clåvviii
Edit
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klink skrev (1 time siden):

Det er da bra nok. Nå er ikke de to skilt og det kan gå bra med ungen selv om. Det er tross alt veldig, veldig vanlig med skilte foreldre i dag. 

Ja, vanlig med skilte foreldre. Men så små barn bør absolutt kun bo med en forelder. Men det betyr ikke at det er bra. Og det jeg og mange med meg reagerer på er at de som ikke er skilt, som sammen har fått et svært etterlengtet barn etter en «lang» (antagelig ikke alle som vil kalle den lang) prøveprosess, etterfulgt av ivf. Deler barnet mellom seg som om de skulle vært skilt. Det er kjempe fint at han også tar «sin del» men de fleste av oss i «moderne» forhold har ikke behov for å be mannen om å være barnevakt for eget barn, skal jeg ut en tur så informerer jeg om det, og hører om det passer for han, samme andre veien. Måten de deler det på passer sikkert for dem, men det fremstår som barnet blir en kasteball. Og det spiller absolutt ingen rolle for noen av oss, men det stakkars barnet som ikke kan forsvare seg, og som hvis de fortsetter på denne måten antagelig vil føle seg som en kasteball, hva med han? Hvorfor er det bare Stinas følelser dere forsvarer? Når man blir voksen, og særlig når man får barn så må man ofte sette seg selv i andre rekke. Ja, mors behov er også viktig, men det viktigste er de grunnleggende behovene. Vipper og sminke er ikke grunnleggende behov. Ja, det har noe å si for velvære, men med et så lite barn bør man heller så langt det lar seg gjøre prioritere barnet behov for nærheten fra mor. Babyer bruker noen mnd. for å forstå at ikke den og mammaen er samme person, ja, pappa er også viktig, men uansett hvordan man vrir og vender så er mamma den viktigste når de er så små. Og igjen, det betyr ikke at baby må være klistret til mor absolutt hele tiden, men mor bør etterstrebe å være i nærheten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (43 minutter siden):

Stina og Pelle er ikke skilt eller gått fra hverandre..

Eh nei  , det vet vel alle 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 timer siden):

Og de ungene går det rett til helvete med? 

Spedbarn skal ha EN hovedomsorgsperson som er der 24/7. (primært) Dette er det forsket mye på. Det er dette som gir en trygg tilknytning. Så får man selvsagt avlastning av den andre forelder eller andre barnet er trygg på innimellom. Men faste samværsvataler hver eneste dag i flere timer blir ikke en gang anbefalt hos skilte foreldre. Fra barnet er 6 mnd kan man introdusere dette mer og mer. Ønsker man en 50/50 fordeling hos skilte så er det ikke anbefalt før barnet er 3 år!

Stina har fortalt flere ganger at babyen liker ikke at hun er vekke. Likevel har hun gjort dette hver eneste dag. Ja, de påstår de følger regler for antall timer osv men dette er da ikke ment og følges hver eneste dag!! De er faktisk ikke riktig klok hvordan de holder på. Sønnen er en kasteball mellom de to og det vil han merke! 

Endret av Poly
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marlii skrev (13 minutter siden):

Ja, vanlig med skilte foreldre. Men så små barn bør absolutt kun bo med en forelder. Men det betyr ikke at det er bra. Og det jeg og mange med meg reagerer på er at de som ikke er skilt, som sammen har fått et svært etterlengtet barn etter en «lang» (antagelig ikke alle som vil kalle den lang) prøveprosess, etterfulgt av ivf. Deler barnet mellom seg som om de skulle vært skilt. Det er kjempe fint at han også tar «sin del» men de fleste av oss i «moderne» forhold har ikke behov for å be mannen om å være barnevakt for eget barn, skal jeg ut en tur så informerer jeg om det, og hører om det passer for han, samme andre veien. Måten de deler det på passer sikkert for dem, men det fremstår som barnet blir en kasteball. Og det spiller absolutt ingen rolle for noen av oss, men det stakkars barnet som ikke kan forsvare seg, og som hvis de fortsetter på denne måten antagelig vil føle seg som en kasteball, hva med han? Hvorfor er det bare Stinas følelser dere forsvarer? Når man blir voksen, og særlig når man får barn så må man ofte sette seg selv i andre rekke. Ja, mors behov er også viktig, men det viktigste er de grunnleggende behovene. Vipper og sminke er ikke grunnleggende behov. Ja, det har noe å si for velvære, men med et så lite barn bør man heller så langt det lar seg gjøre prioritere barnet behov for nærheten fra mor. Babyer bruker noen mnd. for å forstå at ikke den og mammaen er samme person, ja, pappa er også viktig, men uansett hvordan man vrir og vender så er mamma den viktigste når de er så små. Og igjen, det betyr ikke at baby må være klistret til mor absolutt hele tiden, men mor bør etterstrebe å være i nærheten.

Takk for et fint innlegg. Jeg her helt enig DERSOM dette systemet fortsetter nårbarnet blir eldre. Jeg syns det virker som at de tilpasser seg og endrer slik at det passer både for seg og barnets behov. Jeg har flere ganger spurt om det er til skade for barnet det som diskuteres og får til svar at det ikke er relevant? Så med det vil jeg påstå at jeg ikke er spesielt opptatt av å forsvare hennes følelser. Jeg er opptatt av å få fram at det som er merkelig eller unormalt ikke nødvendigvis egentlig gjør noe. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (7 minutter siden):

Takk for et fint innlegg. Jeg her helt enig DERSOM dette systemet fortsetter nårbarnet blir eldre. Jeg syns det virker som at de tilpasser seg og endrer slik at det passer både for seg og barnets behov. Jeg har flere ganger spurt om det er til skade for barnet det som diskuteres og får til svar at det ikke er relevant? Så med det vil jeg påstå at jeg ikke er spesielt opptatt av å forsvare hennes følelser. Jeg er opptatt av å få fram at det som er merkelig eller unormalt ikke nødvendigvis egentlig gjør noe. 

Du tror de kommer til og stoppe med dette systemet? Hun har jo nevnt flere ganger at hun gleder seg til barnet ikke er så avhengig av henne lenger. Og dette kommer fra en som har 4 timer «fri» fra ungen hver dag. 
Hvorfor tror du dette skaper såpass engasjement? Fordi det er er uskyldig barn oppe i det hele og hun fremstår veldig provoserende 

Endret av Poly
  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poly skrev (10 minutter siden):

Stina har fortalt flere ganger at babyen liker ikke at hun er vekke. Likevel har hun gjort dette hver eneste dag. Ja, de påstår de følger regler for antall timer osv men dette er da ikke ment og følges hver eneste dag!! De er faktisk ikke riktig klok hvordan de holder på. Sønnen er en kasteball mellom de to og det vil han merke! 

Dette! Hun har lest anbefalingene om å være borte fra baby like mange timer som baby er mnd gammal (de gangene det er behov for det) som - SKAL være borte fra baby gitte antall timer hver dag.

Jeg er enig i at begge foreldre kan dele på oppgaver - men skjønner ikke hvorfor de absolutt skal være mamma og pappa annenhver gang, og minst mulig sammen - som en familie. Når de nå en gang bor sammen og går for å være ett par. 

Og angående det å måtte ha 4 timer egentid hver enest dag - som mest sannsynlig blir 5 timer fra neste måned -

«Ifølge en norsk forsker ved NTNU, kan barn under ett år dessuten oppleve det som stressende å separeres fra mor. Og mye stress i løpet av barnets første leveår kan visstnok ikke bare gjøre barnet urolig, men også skade hjerneutviklingen.»

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (4 minutter siden):

Dette! Hun har lest anbefalingene om å være borte fra baby like mange timer som baby er mnd gammal (de gangene det er behov for det) som - SKAL være borte fra baby gitte antall timer hver dag.

Jeg er enig i at begge foreldre kan dele på oppgaver - men skjønner ikke hvorfor de absolutt skal være mamma og pappa annenhver gang, og minst mulig sammen - som en familie. Når de nå en gang bor sammen og går for å være ett par. 

Og angående det å måtte ha 4 timer egentid hver enest dag - som mest sannsynlig blir 5 timer fra neste måned -

«Ifølge en norsk forsker ved NTNU, kan barn under ett år dessuten oppleve det som stressende å separeres fra mor. Og mye stress i løpet av barnets første leveår kan visstnok ikke bare gjøre barnet urolig, men også skade hjerneutviklingen.»

Det er jo her alt rakner. Hun leser at det anbefales ikke mer enn én time pr mnd. og tolker det som at barnet kan være borte fra henne 4 timer pr dag hver eneste dag. Jada de har kortere permisjon og alt i andre land, men det er nå en gang sånn at vi er i Norge nå. Hun presenterer dette (også) som en sannhet, og legger opp hele dagen sin rundt sine 4 timer med fri. Nå f.eks. måtte jo PF dra å handle «for Stina og P», for nå er jo hans tid med ungen over. 

Det vil alltid være sånn at når noen gjør noe som er så langt fra «normalen» så vil folk reagere. 

nei de er ikke skilt. Det er det ingen som påstår. Men vi påstår, utfra hva de viser, at de lever veldig adskilte liv. Han jobber på natta og vi skal ikke bestemme når han skal og ikke skal ha møter med sine japanske samarbeidspartnere, og nei det er ikke farlig at han rydder i huset. Det man reagerer på her er jo at hun går å setter fra seg skitne tallerkner og matrester overalt for han til å plukke opp 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (13 minutter siden):

Ja, dette er viden kjent for alle med litt kunnskap om tilknytning. Stina merker jo også dette på barnet, men velger og ignorere det til fordel for egne behov. Er jo nettopp dette som er sakens kjerne. Foreldrenes behov går foran barnets jevnt over. 
PF er ikke bedre. Så lenge han har hatt samvær i 4 timer så prioriterer han alt annet med god samvittighet. I stedenfor og avlaste Stina gjennom dagen (utenom de timene han er på jobb selvsagt)
De kommer nok til og sitte der en dag og angre. På prioriteringene sine. 

Endret av Poly
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (1 minutt siden):

Så var ekkokammeret i gang i gjenn. Utan motstand og hyllar kvarandre.

Du må gjerne gi motstand på sak og ikke person, så får du nok mer gehør. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clåvviii skrev (56 minutter siden):

Så det finnes kun 1,EN,vogn på markedet som har godkjent bagdel for soving?? Da lurer jeg virkelig på hva dagens barn sover i? Mine inkludert. 

IMG_9466.jpeg

Hjelp!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (Akkurat nå):

Du må gjerne gi motstand på sak og ikke person, så får du nok mer gehør. 

Der trur eg du tek feil, meinar det er det eg har prøvd på . Men når sant skal seiast, så held du deg stort sett til sak.  Så gi meg tilbakemelding om det er noko du reagerer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poly skrev (11 minutter siden):

Ja, dette er viden kjent for alle med litt kunnskap om tilknytning. Stina merker jo også dette på barnet, men velger og ignorere det til fordel for egne behov. Er jo nettopp dette som er sakens kjerne. Foreldrenes behov går foran barnets jevnt over. 
PF er ikke bedre. Så lenge han har hatt samvær i 4 timer så prioriterer han alt annet med god samvittighet. I stedenfor og avlaste Stina gjennom dagen (utenom de timene han er på jobb selvsagt)
De kommer nok til og sitte der en dag og angre. På prioriteringene sine. 

Jeg håper faktisk den dagen kommer, at de angrer på valgene sine. Tviler på det, da skal det hvertfall skje nærmest et mirakel. De to er så opptatte av seg selv. Det er ikke vanskelig å se.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasha skrev (5 minutter siden):

Hjelp!!

clåvviii skrev (1 time siden):

IMG_9466.jpeg

Det at hun sprer dette til sine følgere  er farlig. Enten må hun sette seg inn i det hun delee, eller så får hun holde seg til frokostlaging, vipper og garn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (2 minutter siden):

Der trur eg du tek feil, meinar det er det eg har prøvd på . Men når sant skal seiast, så held du deg stort sett til sak.  Så gi meg tilbakemelding om det er noko du reagerer på. 

Da kan det hende jeg blander deg med ei annen og det beklager jeg om så er. Jeg syns bare det er så rart at flere her (ikke spesifikt deg siden jeg ikke har hold i å beskylde deg nå) skal trumfe gjennom at jeg og andre ikke kan mene det vi mener. Og da syns jeg det blir en håpløs diskusjon. 

Det å dra inn skilsmisse, hvordan barn vokser opp i ulike hjem etc syns jeg er rart. Man reagerer jo som sagt på ulikhetene fra egne valg man ville gjort, og hvertfall når det spriker i så store retninger som her. «Folk flest» har det jo ikke som dette paret, og da syns jo «mange» at det er merkelig å leve på en måte som fremstår så rigid og anderledes enn normalen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
oss-to skrev (16 minutter siden):

Siden du ønsker tilbakemelding:

Denne kommentaren var vel om person(er), og ikke sak?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (26 minutter siden):

Tapte du diskusjonen og måtte ty til det der?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Stina viser at hun ivaretar hans behov jeg. Hun starter jo med å si at ingen er pjusk og trengte å være inntil henne i dag og at hun derfor valgte å ikke ha «frokost talk». Det er å sette hans behov først. I tillegg har hun han inntil seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (5 minutter siden):

Da kan det hende jeg blander deg med ei annen og det beklager jeg om så er. Jeg syns bare det er så rart at flere her (ikke spesifikt deg siden jeg ikke har hold i å beskylde deg nå) skal trumfe gjennom at jeg og andre ikke kan mene det vi mener. Og da syns jeg det blir en håpløs diskusjon. 

Det å dra inn skilsmisse, hvordan barn vokser opp i ulike hjem etc syns jeg er rart. Man reagerer jo som sagt på ulikhetene fra egne valg man ville gjort, og hvertfall når det spriker i så store retninger som her. «Folk flest» har det jo ikke som dette paret, og da syns jo «mange» at det er merkelig å leve på en måte som fremstår så rigid og anderledes enn normalen. 

Eg deltek mykje i diskusjonen. Håpar om du les igjennom kommentarane mine så held eg meg til sak stortsett. Men her er eit hardt debattklima der stygge ord, kalling   overdrivelsar og lempeleg omgang med sannheita er akkseptert . Dermed har eg har nok trødd hardare mot nokon eg det  normalt plar gjere. 

Eg er engasjert barn rettigheitar mot å være i media, influensaranes bruk av born men også barnet sin rett å sleppe bli gjenstand for diskusjon her. Eg er også opptatt av det å få være annaleis og framleis bli akseptert. Eg er ikkje so opptatt av kva flest folk synst , då verda er større en som så og vi må ha plass til alle. Opplev  samme som du, når eg diskuterer mine standpunkt får eg beskjed om at eg er heiagjeng eller at ein ikkje gidd svare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...