FruRosa Skrevet 3. februar 2024 #1461 Skrevet 3. februar 2024 (endret) Honey Dew skrev (13 minutter siden): Det er bare en forkortelse. Ikke vær så krenket. Det har ingenting med å være krenket å gjøre! Hvorfor bruke et nedlatende ord når det finnes mange som er bedre? Og det må da kunne gå an å ytre meninger her uten at andre skal bruke krenkekortet? Jeg anser ikke hverken "narkis" eller "alkis" som forkortelser, men nedlatende, respektløse og gammeldagse måter å omtale mennesker på. Endret 3. februar 2024 av FruRosa Lagt til tekst 12 5
Sannhetsøkende Skrevet 3. februar 2024 #1462 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (8 timer siden): Men man har likevel lov til å si ifra at slik oppførsel ikke er greit. Hun sier jo samtidig at hun blokkerer slike folk når de dukker opp, men hun må ha lov til å si noe om det en gang i blant. Jeg er også sikker på at hun får mye mer negative meldinger enn de hun deler. Man skal ikke måtte godta det bare fordi man velger å dele noe fra livet sitt offentlig. Jeg blir irritert av den holdningen om at influensere ikke kan klage på at de får dritt når de velger å dele ting. Selvsagt kan de det. Når man deler offentlig og har mange følgere, så får man selvsagt dritt innimellom, men det betyr ikke at det er greit. Har jeg sagt at hun ikke har lov til å klage? 1
Nussepus Skrevet 3. februar 2024 #1463 Skrevet 3. februar 2024 Honey Dew skrev (52 minutter siden): Det er bare en forkortelse. Ikke vær så krenket. Så da mener du at å kalle mennesker med downs for mongo også? Det er jo bare en forkortelse🤷♀️ 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1464 Skrevet 3. februar 2024 Sannhetsøkende skrev (8 minutter siden): Har jeg sagt at hun ikke har lov til å klage? Nå orker ikke jeg å bla tilbake for å se nøyaktig hva du har sagt, men det flere sa, med ulike formuleringer, var jo at hun må belage seg på det når hun velger å være offentlig med ting, og hvis hun ikke synes det er greit, så kan hun ikke dele - at hun ikke har noe å klage over når hun velger det. Om du mener noe annet, så har jeg misforstått eller svart noen andre. Om jeg har misforstått, ønsker jeg gjerne å høre hva du egentlig mener. 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1465 Skrevet 3. februar 2024 Nussepus skrev (2 minutter siden): Så da mener du at å kalle mennesker med downs for mongo også? Det er jo bare en forkortelse🤷♀️ Sprøytenarkomane kan ikke sammenlignes med hverken downs eller mørkhudede eller andre medfødte ting. Mongo ville dessuten vært en meget gramatisk dårlig forkortelse for Downs, da det er like langt, men mindre spesifikt. 3
Sannhetsøkende Skrevet 3. februar 2024 #1466 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (3 minutter siden): Nå orker ikke jeg å bla tilbake for å se nøyaktig hva du har sagt, men det flere sa, med ulike formuleringer, var jo at hun må belage seg på det når hun velger å være offentlig med ting, og hvis hun ikke synes det er greit, så kan hun ikke dele - at hun ikke har noe å klage over når hun velger det. Om du mener noe annet, så har jeg misforstått eller svart noen andre. Om jeg har misforstått, ønsker jeg gjerne å høre hva du egentlig mener. Ja, man må faktisk akseptere at det er sånn. Eller så får man bure seg inne og ikke legge igjen noe spor av seg overhodet. Alle vet at det sitter folk der ute med sine meninger og ønsker å trolle. Man kan såklart klage på dem. Det gjør vel vi alle, men vi vet det dukker opp nye underveis. Så enten må man slutte å dele livet sitt, eller så må man bare bite tenna sammen og ta de underveis.
Nussepus Skrevet 3. februar 2024 #1467 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (26 minutter siden): Sprøytenarkomane kan ikke sammenlignes med hverken downs eller mørkhudede eller andre medfødte ting. Mongo ville dessuten vært en meget gramatisk dårlig forkortelse for Downs, da det er like langt, men mindre spesifikt. Mongoloide blir fortsatt brukt av mange i samfunnet. 1
Blod Skrevet 3. februar 2024 #1468 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (7 timer siden): Jeg skrev da aldri at det er enkelt. Jeg skrev at det er et valg, for det er det. Jeg har vært avhengig av sigaretter, og det var vanskelig å slutte, men det var et valg, hver eneste gang jeg kjøpte en pakke og tente en røyk (det er selvsagt ikke like avhengighetsskapende, men prinsippet er det samme). Jeg har bodd med narkomane og alkoholikere og prøvd og hjelpe dem, og jeg har prøvd å hjelpe dem fra avstand. Jeg har prøvd kokain, ecstacy og amfetamin i en periode og til og med crack. Det var ikke verdt det, så jeg kuttet ut alle som drev med det og startet på nytt. Alt av avhengighet er og forblir et valg. Det er også en sykdom, ja, men det er en sykdom man selv kan ta kontroll over. Det er en voldsom ansvarsfraskrivelse å bare si at det er en sykdom og det er synd på dem, og de kan ikke noe for det. De kan noe for det. De har selv satt seg selv i den situasjonen, og de har mulighet til å komme seg ut av den, men de velger å la være. Det er ikke sånn avhengighet fungerer. Noen ting er enklere å slutte med, ja, men alle har ikke det samme utgangspunktet for å begynne eller slutte, hva de prøver og hvorfor, eller hvordan hjernen og kroppen reagerer på det. Avhengighet er et problem som finnes i mennesker, ikke i stoffet. Ikke alle kan bli avhengige av heroin, men man trenger heroin for å bli heroinavhengig. Det tar i gjennomsnitt 8 forsøk på å slutte før en som er avhengig av heroin får det til. Folk som er avhengige av heroin får i tillegg mindre nevroplastisitet. Så å si at det bare er et valg blir helt feil. 1 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1469 Skrevet 3. februar 2024 Sannhetsøkende skrev (40 minutter siden): Ja, man må faktisk akseptere at det er sånn. Eller så får man bure seg inne og ikke legge igjen noe spor av seg overhodet. Alle vet at det sitter folk der ute med sine meninger og ønsker å trolle. Man kan såklart klage på dem. Det gjør vel vi alle, men vi vet det dukker opp nye underveis. Så enten må man slutte å dele livet sitt, eller så må man bare bite tenna sammen og ta de underveis. Og hva mener du hun gjør? Det er jo ikke sånn at hun tar opp hver eneste person som sier noe dumt til henne (hvis du tror de få hun nevner er alle, så har du ikke sett verden), og marer om det i evigheter. Når noen sier noe som hun reagerer ekstra mye på, så legger hun ut en snap om det, sier at det ikke er greit, at hun ikke finner seg i det og at hun blokkerer slike folk. Så går hun videre. Så hva er det da du klager over ifht dette? Hvis du mener hun har lov til å klage, men at hun må bite tennene sammen og ta det underveis hvis hun skal legge ut ting - er det ikke det hun gjør? 1 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1470 Skrevet 3. februar 2024 Blod skrev (1 minutt siden): Det er ikke sånn avhengighet fungerer. Noen ting er enklere å slutte med, ja, men alle har ikke det samme utgangspunktet for å begynne eller slutte, hva de prøver og hvorfor, eller hvordan hjernen og kroppen reagerer på det. Avhengighet er et problem som finnes i mennesker, ikke i stoffet. Ikke alle kan bli avhengige av heroin, men man trenger heroin for å bli heroinavhengig. Det tar i gjennomsnitt 8 forsøk på å slutte før en som er avhengig av heroin får det til. Folk som er avhengige av heroin får i tillegg mindre nevroplastisitet. Så å si at det bare er et valg blir helt feil. Igjen, jeg sier ikke at det er enkelt, eller at alle har de samme forutsetningene, eller noe slikt. Men det ER et valg å prøve heroin. Og det er MULIG å slutte, selv om det sikkert er beintøft. Det stemmer også at folk har forskjellig utgangspunkt, og noen er mer tilbøyelig til å prøve slikt, ofte pga både genetiske faktorer og hva slags oppvekst de har hatt. Det er likevel ikke slik at f.eks å bli mishandlet i barndommen gjør at man kan fraskrive seg alt ansvar for egne handlinger. Det er heller ikke slik at alle som blir mishandlet, prøver heroin. Jeg synes i utgangspunktet synd på de som har hatt en vanskeligere oppvekst enn meg selv, og jeg har til og med unnskyldt dårlig oppførsel fra dem ovenfor meg selv fordi jeg vet at de ikke har hatt det lett, men det går en grense for hva man skal godta fordi folk har hatt det vanskelig. Jeg har selv blitt gjengvoldtatt, kidnappet gjentatte ganger og forsøkt drept. Det unnskylder ingenting dårlig som jeg har gjort mot andre (bortsett fra mot de som gjorde det mot meg ...). Jeg tror vi gjør narkomane en stor bjørnetjeneste dersom vi sier at "stakkars deg, du kan ingenting for dette" - det bekrefter jo bare tanken de har om at de ikke har evner til å komme seg opp igjen. 1
FruRosa Skrevet 3. februar 2024 #1471 Skrevet 3. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (1 time siden): Sprøytenarkomane kan ikke sammenlignes med hverken downs eller mørkhudede eller andre medfødte ting. Mongo ville dessuten vært en meget gramatisk dårlig forkortelse for Downs, da det er like langt, men mindre spesifikt. Kallenavnet "mongo" på en person med Downs syndrom kommer fra den tiden disse menneskene ble kalt "mongoloide". Navnet kom av at ansiktstrekkene deres minner om mennesker med mongolsk opprinnelse. Endret 3. februar 2024 av FruRosa Tastetull 1 1
Sannhetsøkende Skrevet 3. februar 2024 #1472 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (25 minutter siden): Og hva mener du hun gjør? Det er jo ikke sånn at hun tar opp hver eneste person som sier noe dumt til henne (hvis du tror de få hun nevner er alle, så har du ikke sett verden), og marer om det i evigheter. Når noen sier noe som hun reagerer ekstra mye på, så legger hun ut en snap om det, sier at det ikke er greit, at hun ikke finner seg i det og at hun blokkerer slike folk. Så går hun videre. Så hva er det da du klager over ifht dette? Hvis du mener hun har lov til å klage, men at hun må bite tennene sammen og ta det underveis hvis hun skal legge ut ting - er det ikke det hun gjør? Vrir du og vrenger på det jeg sier for å være vrang? Må du "bry" deg så mye om en som ikke kunne brydd seg mindre om deg? Hennes følgere er hennes inntekt. Deler du livet ditt så kommer det kritikk også. Er det mer å mase om? Seriøst! 2 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1473 Skrevet 3. februar 2024 FruRosa skrev (21 minutter siden): Kallenavnet "mongo" på en person med Downs syndrom kommer fra den tiden disse menneskene ble kalt "mongoloide". Navnet kom av at ansiktstrekkene deres minner om mennesker med mongolsk opprinnelse. Og poenget ditt er? 1 1
anonymx74 Skrevet 3. februar 2024 #1474 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (5 timer siden): Så det er helt greit å tenke det, men man er et grusomt menneske om man sier det høyt? Hun er bare åpen, ærlig og sårbar. Jeg skrev vel aldri at jeg tenkte det. Jeg skrev at jeg var sur og bitter men aldri at jeg tenkte det
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1475 Skrevet 3. februar 2024 Sannhetsøkende skrev (6 minutter siden): Vrir du og vrenger på det jeg sier for å være vrang? Må du "bry" deg så mye om en som ikke kunne brydd seg mindre om deg? Hennes følgere er hennes inntekt. Deler du livet ditt så kommer det kritikk også. Er det mer å mase om? Seriøst! Hva er det jeg vrir og vrenger på? Du klager over at hun klager, men du sier hun har lov til å klage ... Hvilken del av det du sier er det jeg isåfall misforstår? Jeg føler nemlig ikke at jeg var vridd på noe som helst her, så om du mener det, så må jeg jo åpenbart ha misforstått deg. 1
FruRosa Skrevet 3. februar 2024 #1476 Skrevet 3. februar 2024 MariaIsabel skrev (1 minutt siden): Og poenget ditt er? Du skrev at "mongo" ville være en dårlig gramatikalsk forkortelse for Downs, og jeg forklarer at ordet stammer fra noe helt annet. Du trenger ikke være spydig. 1 1
MariaIsabel Skrevet 3. februar 2024 #1477 Skrevet 3. februar 2024 FruRosa skrev (2 minutter siden): Du skrev at "mongo" ville være en dårlig gramatikalsk forkortelse for Downs, og jeg forklarer at ordet stammer fra noe helt annet. Du trenger ikke være spydig. Ja, fordi ordet er like langt - forkortelse innebærer som regel at ordet er kortere. Det var da ikke noe spydig i kommentaren min? 1
FruRosa Skrevet 3. februar 2024 #1478 Skrevet 3. februar 2024 (endret) MariaIsabel skrev (12 minutter siden): Ja, fordi ordet er like langt - forkortelse innebærer som regel at ordet er kortere. Det var da ikke noe spydig i kommentaren min? Det er spydig å skrive "og poenget ditt er" når jeg har forklart saken i et svar til din kommentar. Ordet "mongo" er en forkortelse av "mongoloid", IKKE av Downs! Det anses som gammeldags, nedlatende og respektløst å omtale personer med Downs som "mongo". Endret 3. februar 2024 av FruRosa 2 4
Melus Skrevet 3. februar 2024 #1479 Skrevet 3. februar 2024 Dette har jo tatt helt av. Tror tråden må ryddes. 15 3
Kokoknit Skrevet 3. februar 2024 #1480 Skrevet 3. februar 2024 Veldig trist for Stina! Selv om ordet hun brukte var nedlatende forstår jeg veldig godt følelsene hun må sitte med. Når man føler man gjør alt rett, unngår alt man ikke skal spise/drikke, trener osv… er det superfrustrerende når det likevel ikke klaffer! OG det er kjempeurettferdig at andre som sannsynligvis ikke er trygge omsorgspersoner og har lite forutsetninger for å ta godt vare på seg selv og fosteret under svangerskap har tilsynelatende helt fine svangerskap. Sånn er dessverre verden. Jeg forstår kjempegodt at man kan tenke sånne tanker, og det er også stor forskjell på å mene at man fortjener mer og at man fortjener noe like mye som andre som også kan være en mulig tolkning. Synes hun får ganske mye kritikk for å si høyt noe vi sikkert er mange om å kunne tenke i sårbare øyeblikk. 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå