Gå til innhold

Stina Bakken

Fremhevede innlegg

Skrevet
MariaIsabel skrev (8 timer siden):

Jo, det finnes mange slike apper. Har inntrykk av at de fleste (inkl meg selv) kun registrerer søvn og mat da, men det er fullt mulig å registrere mer, og jeg vil tippe Stina og PF registrerer alt. Ser ikke egentlig noe galt i det så lenge man ikke blir så opphengt at man glemmer å lese babyens signaler.

Bruker selv Napper, og den gir en god indikasjon på når han kommer til å sovne og våkne gjennom dagen (får ny søvnplan hver morgen for den dagen), og den stemmer ofte veldig bra (på minuttet faktisk) - det gjør at det er lett å sjekke hvor lenge han har vært våken dersom jeg er usikker på om han begynner å bli trøtt eller han f.eks virker trøtt, men jeg føler det ikke er lenge siden han sov. Det gjør også at det er lett å se om han får nok søvn, og hva snittet hans ligger på - mye lettere å informere helsepersonell om hvordan ting ligger an. Det er også lettere å oppdage om det er avvik fra normalen, for det er ikke alltid man føler riktig ifht om barna har sovet mye eller lite - noen dager kan jeg føle han har sovet hele dagen, også sjekker jeg, så ligger det under snittet. Når vi skal på babysvømming kan jeg se om søvnplanen ligger an til at han er våken eller trøtt under badingen, også justerer jeg søvnplanen fra morgenen dersom det trengs. Jeg synes det er greit å kunne se når han spiste sist også, og siden jeg begynte å jobbe imens jeg fortsatt fullammer, så må jeg pumpe på jobb - da er det greit å sjekke at jeg pumper ca like mye som han spiser ila dagen. Ifht "tummy time", så er det for å se at barnet får trent nakken nok. Mange loggfører også bleier (vi gjorde det de første 2 ukene ca). Jeg synes personlig det ble stress å loggføre mer enn søvn og mat, og følte ikke noe stort behov, men hver sin smak.

Nå blir dette litt off topic, men jeg må spørre siden min yngste er 12 år og jeg ikke hadde smarttelefon engang da han ble født... men er det ikke fryktelig pesete å huske på å skulle registrere alt? Jeg spør av nysgjerrighet og uvitenhet, altså. Ikke for å dømme.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Palmemor skrev (7 minutter siden):

Nå blir dette litt off topic, men jeg må spørre siden min yngste er 12 år og jeg ikke hadde smarttelefon engang da han ble født... men er det ikke fryktelig pesete å huske på å skulle registrere alt? Jeg spør av nysgjerrighet og uvitenhet, altså. Ikke for å dømme.

Jeg registrerer kun søvn, han e nå 2 år men registrerer fortsatt. Følger at jeg har mer kontroll over. Han sover så dårlig:/ registrerte amming i den første måneden, men så sluttet jeg med det. Det ble bare for mye 😩🙂

• Liker 3
Skrevet (endret)
Palmemor skrev (1 time siden):

Neida, bare trykker kjapt inn når han sovner, våkner, begynner å spise og slutter å spise. 😊 Jeg synes ihvertfall ikke det er stress, men jeg kjente det ble litt mye å registrere andre ting. Noen vil helt sikkert synes det er stress å registrere søvn og mat også. 😊 

Jeg husker jeg synes det var stress med førstemann (hadde ikke app da), at det til stadighet ble samtaler om "hvor lenge har han sovet nå?", "Er det bare meg eller har han sovet veldig lite i dag?", "Når spiste han sist, burde han ikke bli sulten snart?" Osv, hvor 2+ voksne blir sittende og prøve å huske når ting skjedde ved å henge det på andre ting "du ammet jo en gang mellom da jeg snakket i tlf kl 16.15 og da han begynte på middagen, det må ha vært ca ..." Appen fjerner det greiene der. 😅 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 4
Skrevet
MariaIsabel skrev (16 minutter siden):

Neida, bare trykker kjapt inn når han sovner, våkner, begynner å spise og slutter å spise. 😊 Jeg synes ihvertfall ikke det er stress, men jeg kjente det ble litt mye å registrere andre ting. Noen vil helt sikkert synes det er stress å registrere søvn og mat også. 😊 

Jeg husker jeg synes det var stress med førstemann (hadde ikke app da), at det til stadighet ble samtaler om "hvor lenge har han sovet nå?", "Er det bare meg eller har han sovet veldig lite i dag?", "Når spiste han sist, burde han ikke bli sulten snart?" Osv, hvor 2+ voksne blir sittende og prøve å huske når ting skjedde ved å henge det på andre ting "du ammet jo en gang mellom da jeg snakket i tlf kl 16.15 og da han begynte på middagen, det må ha vært ca ..." Appen fjerner det greiene der. 😅 

Jepp søvnregistrering kan være veldig fint spesielt dersom barnet er av typen som ikke sover så mye. Det er også greit fordi man kan tenke i dag har barnet mitt nesten ikke sovet. Og så viser det seg at joda har jo sovet en del likevel. 

• Liker 2
Skrevet
MariaIsabel skrev (24 minutter siden):

Skjønner :) Og skjønner nå at jeg har latt ungene leve i sus og dus i babytiden. Var aldri opptatt av sånt 🙈 Men skjønner at andre ønsker å ha oversikt altså, spesielt dette med mat og søvn (Jeg hadde matregime på eldste, så der måtte jeg skrive opp. Men det syns jeg ble så stress) Men å registrere alt mulig annet føler jeg personlig er slitsomt. Syns det er vanskelig nok å registrere inn mat i lifesum når jeg prøver å slanke meg 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Palmemor skrev (2 timer siden):

Skjønner :) Og skjønner nå at jeg har latt ungene leve i sus og dus i babytiden. Var aldri opptatt av sånt 🙈 Men skjønner at andre ønsker å ha oversikt altså, spesielt dette med mat og søvn (Jeg hadde matregime på eldste, så der måtte jeg skrive opp. Men det syns jeg ble så stress) Men å registrere alt mulig annet føler jeg personlig er slitsomt. Syns det er vanskelig nok å registrere inn mat i lifesum når jeg prøver å slanke meg 😂

Kan dere ta denne samtalen på privaten?

• Liker 9
  • Nyttig 10
Skrevet
Palmemor skrev (2 timer siden):

Vi bruker også appen, i starten registrerte vi mat, bleier og søvn. Men nå registrerer vi kun søvn. Mye fordi jeg har fått til å full amme. Drev også med pumpe greiene som Stina gjorde, men jeg har ikke hatt brystbetennelse da. Jeg bare slutta og pumpe. Hadde to dager med litt tette melkeganger. Også kom det seg. Ut ifra hva jeg forsto er hun på runde 4? 🤷‍♀️ kanskje girsla burde være litt påkledd.

er vant til å registere fra bhg, da de bruker mykid. Så har ikke stressa med registering 😅

Skrevet

Har dette blitt et generelt mammaforum nå? 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
MissCortado skrev (14 minutter siden):

Prøvde å rette det inn mot Stina igjen med å nevne brystbetennelse 😅

Skrevet
MissCortado skrev (14 minutter siden):

De diskuterer jo sak/Stina som er en mor, og litt greit at man vet hva som diskuteres? Du dør ikke av å bruke tommelen litt ekstra for å scrolle over det du ikke vil lese 🥱

Hvis du ikke vil lese om mammagreier burde du kanskje finne en influencer uten barn 💅

• Liker 2
Skrevet
Marlenene skrev (16 minutter siden):

De diskuterer jo sak/Stina som er en mor, og litt greit at man vet hva som diskuteres? Du dør ikke av å bruke tommelen litt ekstra for å scrolle over det du ikke vil lese 🥱

Hvis du ikke vil lese om mammagreier burde du kanskje finne en influencer uten barn 💅

Tror ikke det var meningen å starte en krenkefest her inne!

• Liker 1
Skrevet
Marlenene skrev (24 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at det går an å diskutere en influensers liv og levned uten å måtte greie ut om eget liv. Men for all del, det er mange som er verdens navle så om det er det som er å "diskutere Stina som en mor" så kjør på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sophie1988 skrev (2 timer siden):

Tror ikke det var meningen å starte en krenkefest her inne!

Krenkefest? I hvilken verden lever du egentlig? 😂 

Gjest faltforfristelsen
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (10 timer siden):

Jeg tror helt ærlig ikke det er sunt for vår hjerneutvikling (eller vedlikehold...) å legge så mye av disse vurderingene opp til en app. Det er veldig lite hjernen skal bryne seg på for tiden, annet enn hjernedøde snapper og tiktoker fra diverse. 

Jeg drev også og loggførte mating/amming med første baby. I etterkant fatter jeg virkelig ikke hvorfor. Det var jo bare stress og ga egentlig ingen verdifull informasjon. Man blir bare opphengt i detaljer der og da og tror at dette er viktig og nyttig, men det er jo ikke det! Logget ingenting med andremann, deilig. 

Kan forstå at noen vil registrere søvn (og i verste fall mat), men syns denne apputviklingen er skummel. Tenker det fort kan føre til at man stoler for mye på appen, og for lite på barnets signaler. Ser for meg: "nei barnet kan ikke sove nå, appen sier han skal sove om 10 minutter. Neida det er enda 20 minutter igjen til det er mat, står i appen". 

Skrevet
faltforfristelsen skrev (2 timer siden):

Kan forstå at noen vil registrere søvn (og i verste fall mat), men syns denne apputviklingen er skummel. Tenker det fort kan føre til at man stoler for mye på appen, og for lite på barnets signaler. Ser for meg: "nei barnet kan ikke sove nå, appen sier han skal sove om 10 minutter. Neida det er enda 20 minutter igjen til det er mat, står i appen". 

Ja rart vi overlevde før i verden uten appene , og at det ble folk av våre unger …

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
JojoMoyes skrev (36 minutter siden):

Ja rart vi overlevde før i verden uten appene , og at det ble folk av våre unger …

Ingen tvang å bruke, det argumenteres med at den kan være nyttig!
 Skjønner ikke relevansen med at det ble jo folk av mine unger selv om. Uten at alvorlighetsgraden kan sammenlignes så « ble det jo folk av de som lå i hattehylla som babyer også» 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Klink skrev (4 minutter siden):

Ingen tvang å bruke, det argumenteres med at den kan være nyttig!
 Skjønner ikke relevansen med at det ble jo folk av mine unger selv om. Uten at alvorlighetsgraden kan sammenlignes så « ble det jo folk av de som lå i hattehylla som babyer også» 

Godt vi er forskjellig ! Jeg synes det er veldig relevant , når du ser hvor rigid regime det er f eks i denne familien som lever etter klokker og apper og faste tider med alt fra egen søvn og til når babyen skal ligge på magen  og baby skal tilpasse seg mor og far fordi de har ikke tenkt å vike fra faste rutiner «bare « fordi de har blitt foreldre ?!. Da synes jeg det har gått litt for langt i en feil retning ! Og vet du hva ? Det har jeg lov å synes i en debatt så det får du faktisk ikke snudd på ..

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
JojoMoyes skrev (7 minutter siden):

Godt vi er forskjellig ! Jeg synes det er veldig relevant , når du ser hvor rigid regime det er f eks i denne familien som lever etter klokker og apper og faste tider med alt fra egen søvn og til når babyen skal ligge på magen  og baby skal tilpasse seg mor og far fordi de har ikke tenkt å vike fra faste rutiner «bare « fordi de har blitt foreldre ?!. Da synes jeg det har gått litt for langt i en feil retning ! Og vet du hva ? Det har jeg lov å synes i en debatt så det får du faktisk ikke snudd på ..

Korleis veit du dei ikkje vil fravike rutinar?. Mannen i huset viste seinast i dag at han snur rutinar for å møte nye situasjonar. 

• Liker 3
Skrevet
oss-to skrev (3 minutter siden):

Korleis veit du dei ikkje vil fravike rutinar?. Mannen i huset viste seinast i dag at han snur rutinar for å møte nye situasjonar. 

Stina har da vel sagt flere ganger at hun ikke vil forandre rutiner bare for hun er blitt mor , kan jo umulig være bare meg som har sett og hørt det , eller kanskje du skippet de gangene det ble sagt ? I dont know 🤷🏼‍♀️

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...