Klump Skrevet 6. mars 2025 #14181 Skrevet 6. mars 2025 Pigaloppa skrev (1 time siden): At du ikke skjønner at å legge en 4 mnd baby på gulvet med hund er dumt er spesielt. Når barnet blir mere mobilt må hun selvsagt fortsette å passe på når hunden er med. Man kan aldri stole fullt ut på hvordan en hund er mot barn Hunden MÅ ikke være i stua med baby 24/7. en hund kan fint ligge på et annet rom en liten stund. Er jo ikke slik at barnet skal ha «tummy time» 4 timer i strekk. 6 1
Poly Skrevet 6. mars 2025 #14182 Skrevet 6. mars 2025 Tripp trapp er ment som en hjelp rundt bordet når familien sitter og spiser middag. Ikke som en oppbevaringsstasjon rundt omkring i huset. Aldri sett en baby som er mer fastspent enn den der. Spent på om hun er i stand til og få babyen opp i sittedelen i vognen snart og, eller om den skal ligge urolig på rygg til den fyller 1. Men nå leste hun jo om det her så kanskje.. 18 1
Palmemor Skrevet 6. mars 2025 #14183 Skrevet 6. mars 2025 Poly skrev (30 minutter siden): Tripp trapp er ment som en hjelp rundt bordet når familien sitter og spiser middag. Ikke som en oppbevaringsstasjon rundt omkring i huset. Aldri sett en baby som er mer fastspent enn den der. Spent på om hun er i stand til og få babyen opp i sittedelen i vognen snart og, eller om den skal ligge urolig på rygg til den fyller 1. Men nå leste hun jo om det her så kanskje.. Enig med deg, men de spiser jo ikke rundt bordet så… Jeg håper han er langt mer «fri» enn det de viser frem. Og jeg håper de har mer tid sammen som familie enn det de viser. 2
Klink Skrevet 6. mars 2025 #14184 Skrevet 6. mars 2025 (endret) Poly skrev (1 time siden): Tripp trapp er ment som en hjelp rundt bordet når familien sitter og spiser middag. Ikke som en oppbevaringsstasjon rundt omkring i huset. Aldri sett en baby som er mer fastspent enn den der. Spent på om hun er i stand til og få babyen opp i sittedelen i vognen snart og, eller om den skal ligge urolig på rygg til den fyller 1. Men nå leste hun jo om det her så kanskje.. Sittedel til de fleste vogner skal helst ikke brukes før barnet er 6 mnd eller til det kan sitte selv. Så det syns jeg var tidlig å begynne å ta henne på. Endret 6. mars 2025 av Klink 17
Orly Skrevet 6. mars 2025 #14185 Skrevet 6. mars 2025 Angel75 skrev (2 timer siden): Det snakkes til stadighet at Stina er opphengt i ting, at hun MÅ være det og det. Men hva skjer her i tråden? Flere er opphengt i det og det. Side opp og ned om tummy time bl.a. folk klarer ikke slippe det. Det er bare 1 eks. Kanskje flere her er prikk like Stina men ser det ikke selv? For om man er borte noen dager her i fra er det ikke mye man har gått glipp av. Akkurat som at noen er opphengt i å komme inn her å kritisere angre, trenger bare å se brukernavn på enkelte så vet man at man ikke trenger å lese for man går ikke glipp av noe 2 3
Orly Skrevet 6. mars 2025 #14186 Skrevet 6. mars 2025 Klink skrev (39 minutter siden): Sittedel til de fleste vogner skal helst ikke brukes før barnet er 6 mnd eller til det kan sitte selv. Så det syns jeg var tidlig å begynne å ta henne på. Det varierer både på vogn og når banrket setter seg opp , men nei akkurat dette er ikke noe å ta de på
MissCortado Skrevet 6. mars 2025 #14187 Skrevet 6. mars 2025 Orly skrev (23 minutter siden): Akkurat som at noen er opphengt i å komme inn her å kritisere angre, trenger bare å se brukernavn på enkelte så vet man at man ikke trenger å lese for man går ikke glipp av noe Jeg synes det er viktig å få inn motstemmer av og til, både her inne og ellers. Ellers blir det fort bare et ekkokammer og det er vel ikke det man ønsker? "Konstruktiv kritikk" kan gå flere veier, det bør det nesten være åpning for på et diskusjonsforum uten at budbringer får passet påskrevet på denne måten. 2 1 5
Angel75 Skrevet 6. mars 2025 #14188 Skrevet 6. mars 2025 (endret) Orly skrev (38 minutter siden): Akkurat som at noen er opphengt i å komme inn her å kritisere angre, trenger bare å se brukernavn på enkelte så vet man at man ikke trenger å lese for man går ikke glipp av noe Men allikevel valgte du å kommentere. Hva skader det det folk med hennes ordvalg av tummytime? Hvordan hum uttaler Clowi? Eller mannens navn Per Fredrik? Det er så lite konstruktivt at man klarer ikke å la være å kommentere når noen blir så oppslukt i en influencer. Endret 6. mars 2025 av Angel75 4 4
Orly Skrevet 6. mars 2025 #14189 Skrevet 6. mars 2025 (endret) MissCortado skrev (31 minutter siden): Jeg synes det er viktig å få inn motstemmer av og til, både her inne og ellers. Ellers blir det fort bare et ekkokammer og det er vel ikke det man ønsker? "Konstruktiv kritikk" kan gå flere veier, det bør det nesten være åpning for på et diskusjonsforum uten at budbringer får passet påskrevet på denne måten. Men det er ikke motstemme å alltid kommentere kritisk fordi man er kritisk til influencere og hva de deler og lår man selv sier man ikke går glipp av noe om man ikke er her på noen Dager så må man få lov å svare tilbake! At noen alltid må gå å kritisere de som skriver negative kommentarer her blir for dumt , så må du være uenig i det om du vil men det er min mening Endret 6. mars 2025 av Orly 1 1
Angel75 Skrevet 6. mars 2025 #14190 Skrevet 6. mars 2025 Orly skrev (21 minutter siden): Men det er ikke motstemme å alltid kommentere kritisk fordi man er kritisk til influencere og hva de deler og lår man selv sier man ikke går glipp av noe om man ikke er her på noen Dager så må man få lov å svare tilbake! At noen alltid må gå å kritisere de som skriver negative kommentarer her blir for dumt , så må du være uenig i det om du vil men det er min mening Da tror jeg du må bla, leseog sette deg inn i ting. Og ikke kommentere noe du ikke har greie på. 4
Bibbi_ Skrevet 6. mars 2025 #14191 Skrevet 6. mars 2025 MariaIsabel skrev (14 timer siden): Tror nok langt ifra alle sier det, men har hørt det fra flere og har sagt det et par ganger selv. De sier det i USA, så om man ser mange videoer osv, så kan man jo bli påvirket. Vi henger med amerikanske venner som fikk barn omtrent samtidig som oss og ikke har bodd i Norge så lenge, og da går norsk og engelsk litt om hverandre. Det står også "Tummy time" på flere av de appene som brukes for å registrere hva ungen gjør når (de aller fleste bruker de appene). Så synes ikke det er så himla rart å si det, men etterhvert nå som ungen blir større, så blir det litt mer unaturlig å si det. Man kaller det på en måte ingenting lenger når ungen snur seg selv og holder seg godt oppe. "Tummy time" refererer mer til når barnet trener på å holde seg oppe, de første mnd. Det finnes ikke seriøst en app for å registrere når ungen gjør forskjellige ting som f.eks å ligge på magen??!! 3
Marlenene Skrevet 6. mars 2025 #14192 Skrevet 6. mars 2025 Nå har ikke jeg fulgt med på en stund, da jeg synes det ble så mye klaging, sutring og bare samme regla hver dag. Men den hunden kan jo ikke være så farlig for den babyen? Og ja, gi begrensninger da hvis man er bekymret! Veldig få hunder som er usikre eller potensielt kan gjøre barnet noe, vil oppsøke det. Nå er ikke dette barnet mobilt enda, desto mindre sjanse for at det skjer noe. Her har alle tre barna mine vokst opp med samme hunden (liten størrelse). De to første barna voktet hunden, ville alltid være i nærheten av dem, og da de ble større la han seg mellom dem i sofaen, deltok i lek osc. Nå bryr han seg ikke stort, men vi har en unghund som er litt overalt, dog har han ingen interesse av baby, kun oss. Her ligger baby (født en mnd før Stinas baby) på gulvet, ved en hver anledning når hen vil det. Noen få ganger i vippestol hvis jeg er på kjøkkenet. På kjøkkenbenken, når jeg fikser mat (ja det praktiseres trygt) og noen ganger på bordet når vi spiser. Da får hen masse trening og får fulgt med! Og hundene? De ligger som regel å sover, eller følger med på oss voksne, fritt i huset. Så hvis argumentet hennes er hunden.... da gir jeg meg ende over. Den hunden kan fint være i et annet rom ass, hvis hun ikke tør å ha dem sammen. Lære hunden og barnet (etterhvert) grenser! 17
Marlenene Skrevet 6. mars 2025 #14193 Skrevet 6. mars 2025 Bibbi_ skrev (1 minutt siden): Det finnes ikke seriøst en app for å registrere når ungen gjør forskjellige ting som f.eks å ligge på magen??!! Har du sett "napper" som alle skal bruke nå?🥴
Bibbi_ Skrevet 6. mars 2025 #14194 Skrevet 6. mars 2025 Orly skrev (5 timer siden): Akkurat som at noen er opphengt i å komme inn her å kritisere angre, trenger bare å se brukernavn på enkelte så vet man at man ikke trenger å lese for man går ikke glipp av noe Hehe, nettopp. Noen innlegg blar jeg glatt forbi, uten å legge et halvt øye på de en gang. 1 1
Bibbi_ Skrevet 6. mars 2025 #14195 Skrevet 6. mars 2025 Marlenene skrev (1 minutt siden): Har du sett "napper" som alle skal bruke nå?🥴 Ja, har sett. Og det er noe av det dummeste jeg har sett. 2
Pigaloppa Skrevet 6. mars 2025 #14196 Skrevet 6. mars 2025 Love2017juni skrev (8 timer siden): Da prioriterer man menneskebabyen og setter hunden en annen plass. Det er fullt mulig og ha babyen på gulvet ved siden av seg mens man står og lager mat. Den unger sitter fastspent når mor sminker seg, når hun lager mat, strikker++ Men da må hun jo først vekke faren så han kan ta enten hund eller barn, eller kanskje han er opptatt med å løpe/trene eller være på kafé.. nå ser vi kun bruddstykker av dagen, så for alt vi vet er det kunn da han er i stolen🙂
Klink Skrevet 6. mars 2025 #14197 Skrevet 6. mars 2025 Bibbi_ skrev (11 minutter siden): Det finnes ikke seriøst en app for å registrere når ungen gjør forskjellige ting som f.eks å ligge på magen??!! Jeg ser ikke behovet for en , men så klart gjør det,det. Hvis du vil ha en app som sier når på døgnet ungen din bør drite så finnes sikkert det også. 2
MariaIsabel Skrevet 6. mars 2025 #14198 Skrevet 6. mars 2025 Bibbi_ skrev (19 minutter siden): Det finnes ikke seriøst en app for å registrere når ungen gjør forskjellige ting som f.eks å ligge på magen??!! Jo, det finnes mange slike apper. Har inntrykk av at de fleste (inkl meg selv) kun registrerer søvn og mat da, men det er fullt mulig å registrere mer, og jeg vil tippe Stina og PF registrerer alt. Ser ikke egentlig noe galt i det så lenge man ikke blir så opphengt at man glemmer å lese babyens signaler. Bruker selv Napper, og den gir en god indikasjon på når han kommer til å sovne og våkne gjennom dagen (får ny søvnplan hver morgen for den dagen), og den stemmer ofte veldig bra (på minuttet faktisk) - det gjør at det er lett å sjekke hvor lenge han har vært våken dersom jeg er usikker på om han begynner å bli trøtt eller han f.eks virker trøtt, men jeg føler det ikke er lenge siden han sov. Det gjør også at det er lett å se om han får nok søvn, og hva snittet hans ligger på - mye lettere å informere helsepersonell om hvordan ting ligger an. Det er også lettere å oppdage om det er avvik fra normalen, for det er ikke alltid man føler riktig ifht om barna har sovet mye eller lite - noen dager kan jeg føle han har sovet hele dagen, også sjekker jeg, så ligger det under snittet. Når vi skal på babysvømming kan jeg se om søvnplanen ligger an til at han er våken eller trøtt under badingen, også justerer jeg søvnplanen fra morgenen dersom det trengs. Jeg synes det er greit å kunne se når han spiste sist også, og siden jeg begynte å jobbe imens jeg fortsatt fullammer, så må jeg pumpe på jobb - da er det greit å sjekke at jeg pumper ca like mye som han spiser ila dagen. Ifht "tummy time", så er det for å se at barnet får trent nakken nok. Mange loggfører også bleier (vi gjorde det de første 2 ukene ca). Jeg synes personlig det ble stress å loggføre mer enn søvn og mat, og følte ikke noe stort behov, men hver sin smak. 3 1
NoaideBiehtar Skrevet 7. mars 2025 #14199 Skrevet 7. mars 2025 MariaIsabel skrev (6 timer siden): Jo, det finnes mange slike apper. Har inntrykk av at de fleste (inkl meg selv) kun registrerer søvn og mat da, men det er fullt mulig å registrere mer, og jeg vil tippe Stina og PF registrerer alt. Ser ikke egentlig noe galt i det så lenge man ikke blir så opphengt at man glemmer å lese babyens signaler. Bruker selv Napper, og den gir en god indikasjon på når han kommer til å sovne og våkne gjennom dagen (får ny søvnplan hver morgen for den dagen), og den stemmer ofte veldig bra (på minuttet faktisk) - det gjør at det er lett å sjekke hvor lenge han har vært våken dersom jeg er usikker på om han begynner å bli trøtt eller han f.eks virker trøtt, men jeg føler det ikke er lenge siden han sov. Det gjør også at det er lett å se om han får nok søvn, og hva snittet hans ligger på - mye lettere å informere helsepersonell om hvordan ting ligger an. Det er også lettere å oppdage om det er avvik fra normalen, for det er ikke alltid man føler riktig ifht om barna har sovet mye eller lite - noen dager kan jeg føle han har sovet hele dagen, også sjekker jeg, så ligger det under snittet. Når vi skal på babysvømming kan jeg se om søvnplanen ligger an til at han er våken eller trøtt under badingen, også justerer jeg søvnplanen fra morgenen dersom det trengs. Jeg synes det er greit å kunne se når han spiste sist også, og siden jeg begynte å jobbe imens jeg fortsatt fullammer, så må jeg pumpe på jobb - da er det greit å sjekke at jeg pumper ca like mye som han spiser ila dagen. Ifht "tummy time", så er det for å se at barnet får trent nakken nok. Mange loggfører også bleier (vi gjorde det de første 2 ukene ca). Jeg synes personlig det ble stress å loggføre mer enn søvn og mat, og følte ikke noe stort behov, men hver sin smak. Jeg tror helt ærlig ikke det er sunt for vår hjerneutvikling (eller vedlikehold...) å legge så mye av disse vurderingene opp til en app. Det er veldig lite hjernen skal bryne seg på for tiden, annet enn hjernedøde snapper og tiktoker fra diverse. Jeg drev også og loggførte mating/amming med første baby. I etterkant fatter jeg virkelig ikke hvorfor. Det var jo bare stress og ga egentlig ingen verdifull informasjon. Man blir bare opphengt i detaljer der og da og tror at dette er viktig og nyttig, men det er jo ikke det! Logget ingenting med andremann, deilig. 12 11
Marlenene Skrevet 7. mars 2025 #14200 Skrevet 7. mars 2025 Bibbi_ skrev (8 timer siden): Ja, har sett. Og det er noe av det dummeste jeg har sett. Jeg prøvde den for å se hva dette var, man blir jo helt opphengt i tlf, og ikke barnet 😵💫 ga det 3 dager. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå