Gå til innhold

Stina Bakken

Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Gjokstad skrev (1 minutt siden):

Og også at hun absolutt måtte poengtere at roboten vasker «skikkelig, skikkelig rent, og støvsuger ordentlig bra.» Ref at det har blitt skrevet her tidligere at de fleste med robot pleier å vaske/støvsuge selv en gang i blant fordi det ikke blir ordentlig rent med kun en robot.

Hehe ja. Tviler på det er så bedritent etter to dager bare pga den bikkja. Jeg fikk en aha-opplevelse selv når jeg innså at gulvene hadde «riller» i borda som samla møkk. Vaska med mopp og trodde det var rent. Det var ikke det 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J.. skrev (2 timer siden):

Jo,det har hun.

"Et yrke er et arbeid som man utfører regelmessig og tjener penger på eller mottar en ytelse for slik at man kan forsørge seg. Yrker krever spesielle kunnskaper eller ferdigheter, opparbeidet gjennom erfaring og utdanning."

https://snl.no/yrke

Hun tjener (mye) penger på et yrke hun har lært seg selv opp i,som alle influencere.

At det ikke krever utdannelse betyr ikke at det ikke er et yrke,det er faktafeil.

Jeg kan gå god for deler av definisjonen som sier: «Et yrke er et arbeid som man utfører regelmessig og tjener penger på», men:

«Yrker krever spesielle kunnskaper eller ferdigheter opparbeidet gjennom erfaring og utdanning» - jeg synes selv det er å strekke den litt langt (i Stina sitt tilfelle). 

Jeg liker ikke å eksponere meg selv; det fant jeg ut etter x-antall år som aktiv i band og senere på scenen, men om jeg var det, så hadde det ikke krevd spesielt mye av meg å skulle bli influenser på sosiale medier på det nivået Stina er. Det er faktisk ikke ment som «hate». Hun gjør det jo godt med det, men per definisjon så er det ikke helt likestilt med en jobb som krever spesielt med erfaring/kompetanse. Misforstå meg rett nå. For eksempel, og til sammenligning, så kunne jeg aldri gjort som SE gjør nå, for jeg har nesten null til ingen erfaring innen dette med markedsføring av egne produkter og drive butikk av det. Dette er erfaring SE har opparbeidet seg gjennom x-antall år i bransjen som influenser, for å så ta skrittet til å bli selvstendig næringsdrivende i salgsbransen som influenser. Ingen kan gjøre akkurat den jobben hun gjør. Uansett hvor mye man kan kritisere de begge på godt og vondt, på hvert sitt vis, så er det i stor kontrast til Stina som faktisk ikke gjør noe nevneverdig konkret som influenser annet enn å «være» et offentlig fjes som deler av sin hverdag og interesser. Ergo: hvem som helst kan gjøre akkurat det Stina gjør nå uten å ha mer enn en telefon med kamera og interesser man vil prate om og vise frem. Alle kunne gjort jobben hun gjør, og da senkes også status for det hun gjør som influenser. Det Stina gjør i sitt spesifikke tilfelle er ikke av nevneverdig unik art eller kvalitet. Jeg synes altså ikke at hele beskrivelsen passer i Stina sitt tilfelle. Det er også helt greit, men jeg tør påstå at det ikke hadde krevd mye erfaring for å gjøre det hun gjør nå.

Definisjonen av en influenser er: 

«Influenser, eller påvirker, er en opinionsdanner eller annen enkeltperson som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke meninger og atferd hos lesere og tilhengere med samme interesser. Betegnelsen blir særlig brukt i reklame- og mediebransjen.»

Så, med andre ord, så vil jeg tolke det dithen at alle kan være influensere, men ikke alle influensere er kvalifiserte innenfor yrket. Stina er absolutt del av en «yrkesgruppe» som influenser når hun tjener penger på det, men jeg vil ikke si at det er gitt at alle influensere har kompetanse eller erfaring og at det krever noe spesielt for å bli det. Det er en «gateway» og alle kan i bunn og grunn tjene penger som influenser uavhengig av erfaring og bakgrunn. Hun har stått i det lenge for å bygge opp plattformen, men det er ikke det samme som å ha erfaring, det er mer pågangsmot og vilje, og det krever sikkert sitt for å stå i kritikk til enhver tid, som man absolutt skal gi henne kreditt for. 

Endret av Jea10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jea10 skrev (1 time siden):

Jeg kan gå god for deler av definisjonen som sier: «Et yrke er et arbeid som man utfører regelmessig og tjener penger på», men:

«Yrker krever spesielle kunnskaper eller ferdigheter opparbeidet gjennom erfaring og utdanning» - jeg synes selv det er å strekke den litt langt (i Stina sitt tilfelle). 

Jeg liker ikke å eksponere meg selv; det fant jeg ut etter x-antall år som aktiv i band og senere på scenen, men om jeg var det, så hadde det ikke krevd spesielt mye av meg å skulle bli influenser på sosiale medier på det nivået Stina er. Det er faktisk ikke ment som «hate». Hun gjør det jo godt med det, men per definisjon så er det ikke helt likestilt med en jobb som krever spesielt med erfaring/kompetanse. Misforstå meg rett nå. For eksempel, og til sammenligning, så kunne jeg aldri gjort som SE gjør nå, for jeg har nesten null til ingen erfaring innen dette med markedsføring av egne produkter og drive butikk av det. Dette er erfaring SE har opparbeidet seg gjennom x-antall år i bransjen som influenser, for å så ta skrittet til å bli selvstendig næringsdrivende i salgsbransen som influenser. Ingen kan gjøre akkurat den jobben hun gjør. Uansett hvor mye man kan kritisere de begge på godt og vondt, på hvert sitt vis, så er det i stor kontrast til Stina som faktisk ikke gjør noe nevneverdig konkret som influenser annet enn å «være» et offentlig fjes som deler av sin hverdag og interesser. Ergo: hvem som helst kan gjøre akkurat det Stina gjør nå uten å ha mer enn en telefon med kamera og interesser man vil prate om og vise frem. Alle kunne gjort jobben hun gjør, og da senkes også status for det hun gjør som influenser. Det Stina gjør i sitt spesifikke tilfelle er ikke av nevneverdig unik art eller kvalitet. Jeg synes altså ikke at hele beskrivelsen passer i Stina sitt tilfelle. Det er også helt greit, men jeg tør påstå at det ikke hadde krevd mye erfaring for å gjøre det hun gjør nå.

Definisjonen av en influenser er: 

«Influenser, eller påvirker, er en opinionsdanner eller annen enkeltperson som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke meninger og atferd hos lesere og tilhengere med samme interesser. Betegnelsen blir særlig brukt i reklame- og mediebransjen.»

Så, med andre ord, så vil jeg tolke det dithen at alle kan være influensere, men ikke alle influensere er kvalifiserte innenfor yrket. Stina er absolutt del av en «yrkesgruppe» som influenser når hun tjener penger på det, men jeg vil ikke si at det er gitt at alle influensere har kompetanse eller erfaring og at det krever noe spesielt for å bli det. Det er en «gateway» og alle kan i bunn og grunn tjene penger som influenser uavhengig av erfaring og bakgrunn. Hun har stått i det lenge for å bygge opp plattformen, men det er ikke det samme som å ha erfaring, det er mer pågangsmot og vilje, og det krever sikkert sitt for å stå i kritikk til enhver tid, som man absolutt skal gi henne kreditt for. 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/influenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosmakroni skrev (4 timer siden):

Ja en lat influenser trenger jo bare å provosere for å tjene penger. Ms. Mensa  har nå funnet ut av at å bruke «kritikken» hun får kan gi henne flere klikk. Hun er jo kanskje mer desperat nå.. Snaputforsk er endret, og hun mister følgere daglig. Heldigvis kan hun bare se hva som skrives her, og få Perfruktdrikk til å poste rotet hennes eller ta på seg en stram topp så klikker folk inn igjen.

😂😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk ikke Stina går under influencer for å være ærlig. Skjønner at ikke min mening betyr stort i det store bilde, men hun markedsfører nada, skaper ikke tillitt, klarer ikke fornye seg og når det gjelder kommunikasjon evner hun ikke svare på kritiske spørsmål, men langer ut mot følgerne sine- og glemmer at det er de som betaler for alle appelsinene og Rusta shoppingen. Hun fortsetter i det evinnelige og vise frem hvordan hun lager den samme frokosten og samme lunsjen- hun beskriver faktisk enda hvordan hun lager denne salaten sin, som hun viser hver dag. Og hun skryter om alle yrkene hun har forsøkt, som om jeg skulle si jeg var maler fordi jeg hadde sommerjobb i kommunen 3 uker som 15 åring og malte noen hus. Hun lever fremdeles i en verden hvor hun tror hun er aktuell fordi hun tjener en del penger. Hun tjener ikke penger fordi hun er en god influenser, hun tjener penger fordi systemet er fucka. 

• Liker 13
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

adriana32 skrev (9 minutter siden):

Synes faktisk ikke Stina går under influencer for å være ærlig. Skjønner at ikke min mening betyr stort i det store bilde, men hun markedsfører nada, skaper ikke tillitt, klarer ikke fornye seg og når det gjelder kommunikasjon evner hun ikke svare på kritiske spørsmål, men langer ut mot følgerne sine- og glemmer at det er de som betaler for alle appelsinene og Rusta shoppingen. Hun fortsetter i det evinnelige og vise frem hvordan hun lager den samme frokosten og samme lunsjen- hun beskriver faktisk enda hvordan hun lager denne salaten sin, som hun viser hver dag. Og hun skryter om alle yrkene hun har forsøkt, som om jeg skulle si jeg var maler fordi jeg hadde sommerjobb i kommunen 3 uker som 15 åring og malte noen hus. Hun lever fremdeles i en verden hvor hun tror hun er aktuell fordi hun tjener en del penger. Hun tjener ikke penger fordi hun er en god influenser, hun tjener penger fordi systemet er fucka. 

Mic drop

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag fikk vi atter en gang reprise på historien om hvor vanskelig det var å bli gravid.

Endret av FruRosa
Tastefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Tummytime"... Hvorfor i alle dager skal det være så etter timeplanen at lilleP må ha tummytime? Presis klokken det-og-det skal lille ligge på magen så og så lenge... Jeg hadde da ikke dedikerte tummytime-økter med mine små, de lå på magen titt og ofte gjennom dagen- alt etter tid og sted og humør og så lenge de selv ville. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (10 minutter siden):

I dag fikk atter en gang vi reprise på historien om hvor vanskelig det var å bli gravid.

Og hvor slitsomt og tungt svangerskapet var… hu pisser på folk som sliter med begge deler. Og de som har opplevd å miste barn 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

adriana32 skrev (17 minutter siden):

At systemet rundt  er fucka er eg heilt einig i, gennerelt fra a til å i den bransjen.  

Om ein ikkje definerar Stina som influensar så må ein jo legge ned denne sida. Kravet om at Stina er fritt vilt ,av di ho er influensar og difor skal stå klar for hogg i alt ho foretek seg, må jo då leggast dødt. Slike komentarar som finnast i denne chatten ville jo blitt deffinert som vulgære, ufine og direkte mobbing om ho var privat person og ikkje influensar.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

adriana32 skrev (28 minutter siden):

Groundhogday. Same shit every day. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

adriana32 skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Når jeg leser definisjonen på influencer som @Jea10 la ved så oppfyller ikke Stina noen av kriteriene så vidt meg bekjent. Hun har som du sier ingen aktive samarbeid med noen kommersielle aktører. Hun fremstår ikke som at hun har noen meningsbærende agenda utover at hun er veldig opptatt av at hun ikke anser seg selv som hjemmeværende. Det er ren og skjær flaks som gjør at hun kan leve av å filme seg selv mens hun gjør helt vanlige hverdagssysler. Men hun er samtidig prisgitt Snapchat sitt partnerprogram, og den dagen det endres eller avvikles og hun ikke lenger får penger inn fra dem så står hun, slik jeg ser det, på bar bakke med lite til ingenting å falle tilbake på. Hun putter alle sine egg i en kurv og er etter mitt skjønn ikke i noen stabil økonomisk situasjon - klart hun har tjent mye penger de siste par årene, men basert på Stinas reaksjoner på det så virker ikke det å være noe hun er vandt til og man ser jo hvordan pengene ryker. Hun tør å kjøpe bil til hvor mange hundre tusen, men synes indexfond blir for skummelt å investere i

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Palmemor skrev (22 minutter siden):

Og hvor slitsomt og tungt svangerskapet var… hu pisser på folk som sliter med begge deler. Og de som har opplevd å miste barn 

Altså nå hadde de problemer med å bli gravid da og fikk derfor ivf , det får man ikke uten grunn 

Endret av Orly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (2 timer siden):

Hehe ja. Tviler på det er så bedritent etter to dager bare pga den bikkja. Jeg fikk en aha-opplevelse selv når jeg innså at gulvene hadde «riller» i borda som samla møkk. Vaska med mopp og trodde det var rent. Det var ikke det 🤣

Har du hund? Det blir mye dritt med små hunder, jeg river meg i håret til tider av hvor fort møkkete det blir etter turer selv om vi prøver å tørke av før vi går inn. Om hun ikke tørker av hunden før de går inn , blir det hvertfall møkkete 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elisaku skrev (24 minutter siden):

" Tummytime"... Hvorfor i alle dager skal det være så etter timeplanen at lilleP må ha tummytime? Presis klokken det-og-det skal lille ligge på magen så og så lenge... Jeg hadde da ikke dedikerte tummytime-økter med mine små, de lå på magen titt og ofte gjennom dagen- alt etter tid og sted og humør og så lenge de selv ville. 

Veldig merkelig opplegg, lurer på hva de gjør den dagen han begynner å protestere på ting 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Orly skrev (4 minutter siden):

Altså nå hadde de problemer med å bli gravid da og fikk derfor ivf , det får man ikke uten grunn 

Jada, men ett år er ikke «ekstremt lenge og vanskelig»

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 minutter siden):

Har du hund? Det blir mye dritt med små hunder, jeg river meg i håret til tider av hvor fort møkkete det blir etter turer selv om vi prøver å tørke av før vi går inn. Om hun ikke tørker av hunden før de går inn , blir det hvertfall møkkete 

Jeg har 3 katter og to kaniner. Og tidvis låner jeg hunder. Jeg vet hvor møkkete det blir, ja. Derfor holder det ikke med en robot 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Orly said:

Veldig merkelig opplegg, lurer på hva de gjør den dagen han begynner å protestere på ting 

Eller begynner å få sine egne rutiner og vil leke når han selv vil- utenfor timeplanen til mams og paps. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (1 minutt siden):

Jada, men ett år er ikke «ekstremt lenge og vanskelig»

Var det ikke lenger enn ett år? Det er akkurat grensen for hjelp i såfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...