skruf Skrevet 17 timer siden #11901 Del Skrevet 17 timer siden Har ikke fulgt Stina på lenge pga hun har ingenting nytt å komme med; ingen tips eller inspirasjon. Det er ingenting som skjer og hver dag er så og si lik. Men dette turnus-opplegget de driver med ang babyen er helt sprøtt! Har faktisk aldri opplevd lignende, hverken i familie, blant venner som får barn, eller i tidligere jobbsammenheng. Hun kan ikke bli med på trilletur pga det er mannen hennes sin faste timer « på jobb» med babyen?? De jobber seriøst skiftarbeid og deler inn døgnet når det gjelder å være sammen med og ha ansvar for deres 3mnd gamle baby? Hvor er familietilhørigheten gutten skal vokse opp med? Og deres familiesamhørighet som en familie på tre? Bygge rutiner sammen, tradisjoner? De har jo ikke et A4-liv der begge er ute i jobb og er hjemme samtidig ettermiddag/kveld, helger og ferier, men for de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv og mannen min, så var fritiden sammen med barna (som er unge voksne nå, yngste forlot redet for å studere i fjor) som en familie hellig. Helgene gjorde vi alltid noe sammen; ut på tur, badeland, fisketurer fra svaberg eller båt, besøke venner med barn på samme alder, brettspill, såg film sammen osv Hver dag så var middag etter jobb og henting i bhg/skole den koseligste tiden på dagen; da dekket vi på bordet og spiste sammen og snakket om dagen som hadde vært. Mobilen ble lagt unna, både vår sine og barna sine etterhvert som de fikk mobil.Stine og PF har ikke engang middagsrutiner sammen der de lager felles mat; hva når barnet blir større og de skal spise middag sammen? Ang babytiden så avlastet vi såklart hverandre; f.eks. hver vår dag i helgen der vi hadde hver vår dag vi sto opp mens den andre fikk sove litt til, og motsatt dagen etter (dog ikke snakk om å sove til typ 11-12, da ville halve dagen for å være sammen som en familie vært oppbrukt) (vi var så «heldige» at yngste var tidenes morgenfugl som alltid våknet i god tid før 5 om morgenen…og det hjalp ikke å tvinge henne til å være seinere oppe sånn at hun sov lengre; da våknet hun like tidlig og var drittsur hele dagen) Uansett; det å avlaste hverandre når babyen er mye våken, våkner veldig tidlig, har kolikk og gråter mye er noe alle foreldre bør gjøre, men å dele inn døgnet i skiftarbeid på eget/ felles barn har jeg ALDRI hørt før😳 En ting er ved f.eks. kolikk- babyer der man tar hver sin tørn om natta sånn at den andre får sove litt for å sørge for at hverken mor eller far går på en smell pga søvnmangel hvis man må opp å bysse babyen og gå rundt for at den skal roe seg; men ikke å dele inn dagen i antall timer der man har babyen på skift og holder så fast på det at Stine ikke kan bli med på trilletur pga det er PF sin tid! Det lukter alvorlig OCD lang vei. De fleste nybakte foreldre synes det er koselig å f.eks. bade babyen og ta kveldsstell sammen, gå tur med babyen i vogna sammen, ta med babyen å besøke venner og familie…..bli kjent med babyen sammen. Men ikke hos Stine; der går alt etter klokka og inndelte ansvarsoppgaver og «arbeidstimer» med babyen. Og stemmer det virkelig at de fortsatt driver å triller en 3mnd gammel baby rundt omkring i huset i ei seng på hjul så bør de demontere hele senga og putte den på loftet. Hva med magetrening for å styrke nakke, hode og rygg? Jeg såg et bilde der hun holdt babyen oppe og støttet hodet hans. En baby på 3mnd skal på dette tidspunktet ha blitt sterkere i nakken og behøves ikke bæres som en nyfødt lengre. Alderen 3-4mnd er en alder der babyen begynner å bli mere «med» og stimuli av utviklingen er utrolig viktig, fortsetter de å trille han rundt fra rom til rom så risikerer de bl.a underutvikling og understimulering. Stine har ei søster som er barnepleier; rart at hun ikke har kommentert noe. Mulig hun har, men Stine vet best og PF bare føyer seg🤷🏼♀️ Greit nok at det er første barnet og de er uerfarne, men vi som har barn har jo alle vært uerfarne ved første barnet vårt; derfor leser man seg opp og evt spør om råd hos familie, venner med barn, helsestasjonen… Dette skriver Bufdir om utviklingen ved 3-4mnd: Når barnet ditt er cirka 3-4 måneder åpner verden seg, og barnet blir mer nysgjerrig. De fleste barn begynner å se på deg og kommunisere ganske lenge se seg rundt og undersøke omgivelsene med blikket le og eksperimentere med stemmen bable mer enn tidligere vise glede ved å bruke hele kroppen Derfor er det viktig at du viser interesse ved å følge med på det barnet er opptatt av. Nikk, smil og kom med små kommentarer. Da blir barnet trygt og kan utforske verden videre. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/barnets-utvikling-0-5-ar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Foreldrehverdag&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXM4Zk7CiAtUYyOPdP4pO2yO4&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgG4P9ktaXrrqjXEcdHvW3i6BsRtsabmpLt80OlPCsBX8WA4o7zxgBEaArxsEALw_wcB 9 2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 16 timer siden #11902 Del Skrevet 16 timer siden (endret) skruf skrev (1 time siden): Har ikke fulgt Stina på lenge pga hun har ingenting nytt å komme med; ingen tips eller inspirasjon. Det er ingenting som skjer og hver dag er så og si lik. Men dette turnus-opplegget de driver med ang babyen er helt sprøtt! Har faktisk aldri opplevd lignende, hverken i familie, blant venner som får barn, eller i tidligere jobbsammenheng. Hun kan ikke bli med på trilletur pga det er mannen hennes sin faste timer « på jobb» med babyen?? De jobber seriøst skiftarbeid og deler inn døgnet når det gjelder å være sammen med og ha ansvar for deres 3mnd gamle baby? Hvor er familietilhørigheten gutten skal vokse opp med? Og deres familiesamhørighet som en familie på tre? Bygge rutiner sammen, tradisjoner? De har jo ikke et A4-liv der begge er ute i jobb og er hjemme samtidig ettermiddag/kveld, helger og ferier, men for de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv og mannen min, så var fritiden sammen med barna (som er unge voksne nå, yngste forlot redet for å studere i fjor) som en familie hellig. Helgene gjorde vi alltid noe sammen; ut på tur, badeland, fisketurer fra svaberg eller båt, besøke venner med barn på samme alder, brettspill, såg film sammen osv Hver dag så var middag etter jobb og henting i bhg/skole den koseligste tiden på dagen; da dekket vi på bordet og spiste sammen og snakket om dagen som hadde vært. Mobilen ble lagt unna, både vår sine og barna sine etterhvert som de fikk mobil.Stine og PF har ikke engang middagsrutiner sammen der de lager felles mat; hva når barnet blir større og de skal spise middag sammen? Ang babytiden så avlastet vi såklart hverandre; f.eks. hver vår dag i helgen der vi hadde hver vår dag vi sto opp mens den andre fikk sove litt til, og motsatt dagen etter (dog ikke snakk om å sove til typ 11-12, da ville halve dagen for å være sammen som en familie vært oppbrukt) (vi var så «heldige» at yngste var tidenes morgenfugl som alltid våknet i god tid før 5 om morgenen…og det hjalp ikke å tvinge henne til å være seinere oppe sånn at hun sov lengre; da våknet hun like tidlig og var drittsur hele dagen) Uansett; det å avlaste hverandre når babyen er mye våken, våkner veldig tidlig, har kolikk og gråter mye er noe alle foreldre bør gjøre, men å dele inn døgnet i skiftarbeid på eget/ felles barn har jeg ALDRI hørt før😳 En ting er ved f.eks. kolikk- babyer der man tar hver sin tørn om natta sånn at den andre får sove litt for å sørge for at hverken mor eller far går på en smell pga søvnmangel hvis man må opp å bysse babyen og gå rundt for at den skal roe seg; men ikke å dele inn dagen i antall timer der man har babyen på skift og holder så fast på det at Stine ikke kan bli med på trilletur pga det er PF sin tid! Det lukter alvorlig OCD lang vei. De fleste nybakte foreldre synes det er koselig å f.eks. bade babyen og ta kveldsstell sammen, gå tur med babyen i vogna sammen, ta med babyen å besøke venner og familie…..bli kjent med babyen sammen. Men ikke hos Stine; der går alt etter klokka og inndelte ansvarsoppgaver og «arbeidstimer» med babyen. Og stemmer det virkelig at de fortsatt driver å triller en 3mnd gammel baby rundt omkring i huset i ei seng på hjul så bør de demontere hele senga og putte den på loftet. Hva med magetrening for å styrke nakke, hode og rygg? Jeg såg et bilde der hun holdt babyen oppe og støttet hodet hans. En baby på 3mnd skal på dette tidspunktet ha blitt sterkere i nakken og behøves ikke bæres som en nyfødt lengre. Alderen 3-4mnd er en alder der babyen begynner å bli mere «med» og stimuli av utviklingen er utrolig viktig, fortsetter de å trille han rundt fra rom til rom så risikerer de bl.a underutvikling og understimulering. Stine har ei søster som er barnepleier; rart at hun ikke har kommentert noe. Mulig hun har, men Stine vet best og PF bare føyer seg🤷🏼♀️ Greit nok at det er første barnet og de er uerfarne, men vi som har barn har jo alle vært uerfarne ved første barnet vårt; derfor leser man seg opp og evt spør om råd hos familie, venner med barn, helsestasjonen… Dette skriver Bufdir om utviklingen ved 3-4mnd: Når barnet ditt er cirka 3-4 måneder åpner verden seg, og barnet blir mer nysgjerrig. De fleste barn begynner å se på deg og kommunisere ganske lenge se seg rundt og undersøke omgivelsene med blikket le og eksperimentere med stemmen bable mer enn tidligere vise glede ved å bruke hele kroppen Derfor er det viktig at du viser interesse ved å følge med på det barnet er opptatt av. Nikk, smil og kom med små kommentarer. Da blir barnet trygt og kan utforske verden videre. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/barnets-utvikling-0-5-ar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Foreldrehverdag&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXM4Zk7CiAtUYyOPdP4pO2yO4&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgG4P9ktaXrrqjXEcdHvW3i6BsRtsabmpLt80OlPCsBX8WA4o7zxgBEaArxsEALw_wcB Enig i det meste du skriver! Vil bare presisere at baby er 2,5 måned (født 12.november). Og hun kunne ikke ta med baby ut på trilletur fordi det var for nær opp til PF sin tur til å ha ham. Endret 16 timer siden av FruRosa Tastetull 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 16 timer siden #11903 Del Skrevet 16 timer siden Mom4kids skrev (46 minutter siden): Er det noen her som følger henne som syns noe av det hun legger ut er interessant, og faktisk ser alle snappene? Syns det er samme greia hver eneste dag. Dritkjedelig innhold, følger henne ikke, men hun dukker opp innimellom. Hvordan vet du det er det samme hver dag,når du ikke følger henne? Og hvorfor bla gjennom storyen hennes på "discover" hvis du synes det er kjedelig og forutsigbart? Er jo bare å la være. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 16 timer siden #11904 Del Skrevet 16 timer siden Viki6 skrev (2 timer siden): Merkeligste foreldrene jeg noen gang har hørt om 😂. Kan de ikke dra på trilletur sammen? Og ut fra klesstilen, så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor hun er så redd for å amme utenfor husets fire vegger. Hun sa her om dagen at det var for vanskelig å dekke til puppene, men ehhhh 😃. Flere tusen følgere får se det meste av dem, men ikke ti stk på en kafe 🙃 Vanskelig å dekke til puppene er tydelig et problem ja 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 16 timer siden #11905 Del Skrevet 16 timer siden Katinkalille skrev (1 time siden): Er ikke noe rart det stilles spm ved hva som rører seg i topplokket der... om det i det hele tatt er noe omløp.. det er jeg faktisk litt i tvil om... Men fansen er lojal vet du. Her blir kritikerne kappet hode av for å påpeke ting som ikke hører hjemme noe steder. Men jeg er enig med deg,det tviles sterkt på om det er omløp der oppe. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 15 timer siden #11906 Del Skrevet 15 timer siden skruf skrev (1 time siden): Har ikke fulgt Stina på lenge pga hun har ingenting nytt å komme med; ingen tips eller inspirasjon. Det er ingenting som skjer og hver dag er så og si lik. Men dette turnus-opplegget de driver med ang babyen er helt sprøtt! Har faktisk aldri opplevd lignende, hverken i familie, blant venner som får barn, eller i tidligere jobbsammenheng. Hun kan ikke bli med på trilletur pga det er mannen hennes sin faste timer « på jobb» med babyen?? De jobber seriøst skiftarbeid og deler inn døgnet når det gjelder å være sammen med og ha ansvar for deres 3mnd gamle baby? Hvor er familietilhørigheten gutten skal vokse opp med? Og deres familiesamhørighet som en familie på tre? Bygge rutiner sammen, tradisjoner? De har jo ikke et A4-liv der begge er ute i jobb og er hjemme samtidig ettermiddag/kveld, helger og ferier, men for de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv og mannen min, så var fritiden sammen med barna (som er unge voksne nå, yngste forlot redet for å studere i fjor) som en familie hellig. Helgene gjorde vi alltid noe sammen; ut på tur, badeland, fisketurer fra svaberg eller båt, besøke venner med barn på samme alder, brettspill, såg film sammen osv Hver dag så var middag etter jobb og henting i bhg/skole den koseligste tiden på dagen; da dekket vi på bordet og spiste sammen og snakket om dagen som hadde vært. Mobilen ble lagt unna, både vår sine og barna sine etterhvert som de fikk mobil.Stine og PF har ikke engang middagsrutiner sammen der de lager felles mat; hva når barnet blir større og de skal spise middag sammen? Ang babytiden så avlastet vi såklart hverandre; f.eks. hver vår dag i helgen der vi hadde hver vår dag vi sto opp mens den andre fikk sove litt til, og motsatt dagen etter (dog ikke snakk om å sove til typ 11-12, da ville halve dagen for å være sammen som en familie vært oppbrukt) (vi var så «heldige» at yngste var tidenes morgenfugl som alltid våknet i god tid før 5 om morgenen…og det hjalp ikke å tvinge henne til å være seinere oppe sånn at hun sov lengre; da våknet hun like tidlig og var drittsur hele dagen) Uansett; det å avlaste hverandre når babyen er mye våken, våkner veldig tidlig, har kolikk og gråter mye er noe alle foreldre bør gjøre, men å dele inn døgnet i skiftarbeid på eget/ felles barn har jeg ALDRI hørt før😳 En ting er ved f.eks. kolikk- babyer der man tar hver sin tørn om natta sånn at den andre får sove litt for å sørge for at hverken mor eller far går på en smell pga søvnmangel hvis man må opp å bysse babyen og gå rundt for at den skal roe seg; men ikke å dele inn dagen i antall timer der man har babyen på skift og holder så fast på det at Stine ikke kan bli med på trilletur pga det er PF sin tid! Det lukter alvorlig OCD lang vei. De fleste nybakte foreldre synes det er koselig å f.eks. bade babyen og ta kveldsstell sammen, gå tur med babyen i vogna sammen, ta med babyen å besøke venner og familie…..bli kjent med babyen sammen. Men ikke hos Stine; der går alt etter klokka og inndelte ansvarsoppgaver og «arbeidstimer» med babyen. Og stemmer det virkelig at de fortsatt driver å triller en 3mnd gammel baby rundt omkring i huset i ei seng på hjul så bør de demontere hele senga og putte den på loftet. Hva med magetrening for å styrke nakke, hode og rygg? Jeg såg et bilde der hun holdt babyen oppe og støttet hodet hans. En baby på 3mnd skal på dette tidspunktet ha blitt sterkere i nakken og behøves ikke bæres som en nyfødt lengre. Alderen 3-4mnd er en alder der babyen begynner å bli mere «med» og stimuli av utviklingen er utrolig viktig, fortsetter de å trille han rundt fra rom til rom så risikerer de bl.a underutvikling og understimulering. Stine har ei søster som er barnepleier; rart at hun ikke har kommentert noe. Mulig hun har, men Stine vet best og PF bare føyer seg🤷🏼♀️ Greit nok at det er første barnet og de er uerfarne, men vi som har barn har jo alle vært uerfarne ved første barnet vårt; derfor leser man seg opp og evt spør om råd hos familie, venner med barn, helsestasjonen… Dette skriver Bufdir om utviklingen ved 3-4mnd: Når barnet ditt er cirka 3-4 måneder åpner verden seg, og barnet blir mer nysgjerrig. De fleste barn begynner å se på deg og kommunisere ganske lenge se seg rundt og undersøke omgivelsene med blikket le og eksperimentere med stemmen bable mer enn tidligere vise glede ved å bruke hele kroppen Derfor er det viktig at du viser interesse ved å følge med på det barnet er opptatt av. Nikk, smil og kom med små kommentarer. Da blir barnet trygt og kan utforske verden videre. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/barnets-utvikling-0-5-ar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Foreldrehverdag&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXM4Zk7CiAtUYyOPdP4pO2yO4&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgG4P9ktaXrrqjXEcdHvW3i6BsRtsabmpLt80OlPCsBX8WA4o7zxgBEaArxsEALw_wcB Han er 2,5 mnd, ikke 3 mnd, det blir han ikke før 12 februar, greit å ha det riktig 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 15 timer siden #11907 Del Skrevet 15 timer siden Orly skrev (10 minutter siden): Han er 2,5 mnd, ikke 3 mnd, det blir han ikke før 12 februar, greit å ha det riktig Spiller liten rolle, han er uansett underutviklet i nakken/overkropp for alderen. Og en baby på 2,5 mnd trenger mye av det samme i stimuli som en på 3 mnd. Ikke bli trillet rundt fra rom til rom som en nyfødt. 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 14 timer siden #11908 Del Skrevet 14 timer siden Tråden er ryddet for persondebatt. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma53 Skrevet 14 timer siden #11909 Del Skrevet 14 timer siden Poly skrev (1 time siden): Spiller liten rolle, han er uansett underutviklet i nakken/overkropp for alderen. Og en baby på 2,5 mnd trenger mye av det samme i stimuli som en på 3 mnd. Ikke bli trillet rundt fra rom til rom som en nyfødt. Er forskjell på barna (spessielt det første året.) Vi vet ikke hvordan stimmuli han får på dagen. Mine barn va tidlig fra dem kom ut. Fulgte blikk/granska meg når dem ble lagt oppå brystet mitt å skrek alldri å va veldig våkent blikk. Sov mye første mnd, men så hadde dem gradvis mere våkent øyeblink å rundt 4 -4.5 mnd rulle fra rygge til mage da dem låg på gulvet under leke å når elste mi som va jente va 8 mnd da vi sku se på ny bilstol røyste ho seg opp ved ene stolen vi såg på å va helt med å da kom det ei bort å spurte hvor gammel ho va å jeg sa 8 mnd(jeg sa dato å mnd) å da sa ho at mi er født mnd før å ser ut som baby enda å lå bare i fanget. Å mi lærte å gå 10 mnd. Noen er mere modnere enn andre. Kan innrømme at mye av det dem har vist på snap kan irritere mye å jeg tenker når p begynner å ta med seg venna heim å i demmes normale er det lunch i middagstiden, for dem spiser middag som blir etter leggetid for p om ikke så mange mnd, for vi begynte fort med rutiner som stelling å legges i ammemadrassen med sider man bretter ned i senga på rommet våres. I den tiden jeg amma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dropsen Skrevet 13 timer siden #11910 Del Skrevet 13 timer siden Virker som hun tror at hele livet til baby består av mat og soving. Hva med å oppleve verden, ligge på babygym og se på fargerike leker eller sitte i vippestol og se på mamma rydde? Enten så ligger han i en døll hvit krybbe eller i moonboonen. 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 12 timer siden #11911 Del Skrevet 12 timer siden (endret) Dropsen skrev (40 minutter siden): Virker som hun tror at hele livet til baby består av mat og soving. Hva med å oppleve verden, ligge på babygym og se på fargerike leker eller sitte i vippestol og se på mamma rydde? Enten så ligger han i en døll hvit krybbe eller i moonboonen. Og ikke minst se foreldrene sammen annet enn slengt på hver sin del av sofaen foran tv mens de spiser. Jeg DØR av at de kjøpte ikke mindre enn to tripp trapp stoler med new born innlegg og babyen har snart vokst i fra de uten og ha brukt de en eneste gang 😅 Endret 12 timer siden av Poly 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet 12 timer siden #11912 Del Skrevet 12 timer siden Poly skrev (15 minutter siden): Og ikke minst se foreldrene sammen annet enn slengt på hver sin del av sofaen foran tv mens de spiser. Jeg DØR av at de kjøpte ikke mindre enn to tripp trapp stoler med new born innlegg og babyen har snart vokst i fra de uten og ha brukt de en eneste gang 😅 Hu tørr jo ikke å ha han i newborn setet heller da😂🤡 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 11 timer siden #11913 Del Skrevet 11 timer siden Katinkalille skrev (30 minutter siden): Hu tørr jo ikke å ha han i newborn setet heller da😂🤡 Hørte dette nettopp på storyen hennes 😱 Veldig trist å begrense babyens «horisont» fordi hun/de ikke våger. Jeg har aldri tenkt den tanken angående min baby, og er glad for det. Men har de seriøst ingen rundt seg som kan hjelpe? Har de ingen med babyer som de kan drodle med, og som kan vise og betrygge dem? Grisedyre stoler dersom man ikke skal bruke de. Selve nyfødt-setet er jo ikke den dyreste biten av stolpakka, men det er også det med kortest brukstid. Og de kjøpte ALT splitter nytt til babyen 😮💨 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catwoman Skrevet 10 timer siden #11914 Del Skrevet 10 timer siden Snakk om å være hårsår når noen kommentarer at hennes baby sov godt som nyfødt men nå er våken hver time om natten, og Stina står sier at hun HATER sånne «bare vent» meldinger.. Virker ikke som hun ønsker å ha normale innspill/samtaler med følgerne overhode. Lurer på om hun er like dann når hun snakker med venner?🤣 kan ikke være mye til normale samtaler da isåfall.. alt som ikke går hennes vei eller priser hennes kvaliteter stemples som kritikk 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 7 timer siden #11915 Del Skrevet 7 timer siden Poly skrev (7 timer siden): Spiller liten rolle, han er uansett underutviklet i nakken/overkropp for alderen. Og en baby på 2,5 mnd trenger mye av det samme i stimuli som en på 3 mnd. Ikke bli trillet rundt fra rom til rom som en nyfødt. Du kan ikke si det utfra det lille de viser av han , han er 2,5 mnd og babyer er forskjellige. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesohyes Skrevet 1 time siden #11916 Del Skrevet 1 time siden (endret) skruf skrev (15 timer siden): Har ikke fulgt Stina på lenge pga hun har ingenting nytt å komme med; ingen tips eller inspirasjon. Det er ingenting som skjer og hver dag er så og si lik. Men dette turnus-opplegget de driver med ang babyen er helt sprøtt! Har faktisk aldri opplevd lignende, hverken i familie, blant venner som får barn, eller i tidligere jobbsammenheng. Hun kan ikke bli med på trilletur pga det er mannen hennes sin faste timer « på jobb» med babyen?? De jobber seriøst skiftarbeid og deler inn døgnet når det gjelder å være sammen med og ha ansvar for deres 3mnd gamle baby? Hvor er familietilhørigheten gutten skal vokse opp med? Og deres familiesamhørighet som en familie på tre? Bygge rutiner sammen, tradisjoner? De har jo ikke et A4-liv der begge er ute i jobb og er hjemme samtidig ettermiddag/kveld, helger og ferier, men for de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv og mannen min, så var fritiden sammen med barna (som er unge voksne nå, yngste forlot redet for å studere i fjor) som en familie hellig. Helgene gjorde vi alltid noe sammen; ut på tur, badeland, fisketurer fra svaberg eller båt, besøke venner med barn på samme alder, brettspill, såg film sammen osv Hver dag så var middag etter jobb og henting i bhg/skole den koseligste tiden på dagen; da dekket vi på bordet og spiste sammen og snakket om dagen som hadde vært. Mobilen ble lagt unna, både vår sine og barna sine etterhvert som de fikk mobil.Stine og PF har ikke engang middagsrutiner sammen der de lager felles mat; hva når barnet blir større og de skal spise middag sammen? Ang babytiden så avlastet vi såklart hverandre; f.eks. hver vår dag i helgen der vi hadde hver vår dag vi sto opp mens den andre fikk sove litt til, og motsatt dagen etter (dog ikke snakk om å sove til typ 11-12, da ville halve dagen for å være sammen som en familie vært oppbrukt) (vi var så «heldige» at yngste var tidenes morgenfugl som alltid våknet i god tid før 5 om morgenen…og det hjalp ikke å tvinge henne til å være seinere oppe sånn at hun sov lengre; da våknet hun like tidlig og var drittsur hele dagen) Uansett; det å avlaste hverandre når babyen er mye våken, våkner veldig tidlig, har kolikk og gråter mye er noe alle foreldre bør gjøre, men å dele inn døgnet i skiftarbeid på eget/ felles barn har jeg ALDRI hørt før😳 En ting er ved f.eks. kolikk- babyer der man tar hver sin tørn om natta sånn at den andre får sove litt for å sørge for at hverken mor eller far går på en smell pga søvnmangel hvis man må opp å bysse babyen og gå rundt for at den skal roe seg; men ikke å dele inn dagen i antall timer der man har babyen på skift og holder så fast på det at Stine ikke kan bli med på trilletur pga det er PF sin tid! Det lukter alvorlig OCD lang vei. De fleste nybakte foreldre synes det er koselig å f.eks. bade babyen og ta kveldsstell sammen, gå tur med babyen i vogna sammen, ta med babyen å besøke venner og familie…..bli kjent med babyen sammen. Men ikke hos Stine; der går alt etter klokka og inndelte ansvarsoppgaver og «arbeidstimer» med babyen. Og stemmer det virkelig at de fortsatt driver å triller en 3mnd gammel baby rundt omkring i huset i ei seng på hjul så bør de demontere hele senga og putte den på loftet. Hva med magetrening for å styrke nakke, hode og rygg? Jeg såg et bilde der hun holdt babyen oppe og støttet hodet hans. En baby på 3mnd skal på dette tidspunktet ha blitt sterkere i nakken og behøves ikke bæres som en nyfødt lengre. Alderen 3-4mnd er en alder der babyen begynner å bli mere «med» og stimuli av utviklingen er utrolig viktig, fortsetter de å trille han rundt fra rom til rom så risikerer de bl.a underutvikling og understimulering. Stine har ei søster som er barnepleier; rart at hun ikke har kommentert noe. Mulig hun har, men Stine vet best og PF bare føyer seg🤷🏼♀️ Greit nok at det er første barnet og de er uerfarne, men vi som har barn har jo alle vært uerfarne ved første barnet vårt; derfor leser man seg opp og evt spør om råd hos familie, venner med barn, helsestasjonen… Dette skriver Bufdir om utviklingen ved 3-4mnd: Når barnet ditt er cirka 3-4 måneder åpner verden seg, og barnet blir mer nysgjerrig. De fleste barn begynner å se på deg og kommunisere ganske lenge se seg rundt og undersøke omgivelsene med blikket le og eksperimentere med stemmen bable mer enn tidligere vise glede ved å bruke hele kroppen Derfor er det viktig at du viser interesse ved å følge med på det barnet er opptatt av. Nikk, smil og kom med små kommentarer. Da blir barnet trygt og kan utforske verden videre. https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/smabarn/utvikling-selvstendighet-og-selvfolelse/barnets-utvikling-0-5-ar/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Foreldrehverdag&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXM4Zk7CiAtUYyOPdP4pO2yO4&gclid=Cj0KCQiA19e8BhCVARIsALpFMgG4P9ktaXrrqjXEcdHvW3i6BsRtsabmpLt80OlPCsBX8WA4o7zxgBEaArxsEALw_wcB Enig i mye av det du skriver med unntak av babyens ferdigheter. Han er ikke så gammel, og det kunne for alt du vet ha vært noe ved ham som de ikke har delt, som gjør at han lå bak f.eks. Så vær litt forsiktig med hvordan du uttaler deg. Samme med OCD. Det verken skriker eller lukter OCD. OCD er en veldig alvorlig diagnose man ikke bruker som uttrykk for annet enn det det faktisk er; alvorlige tvangstanker/handlinger som fører til ekstrem angst og nedsatt livskvalitet. Derimot lukter det en del egoisme og uvillighet til å tilpasse seg sin nye livssituasjon, der egentid, egne behov og ansvarsfrihet settes først. Endret 1 time siden av Yesohyes 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkerbellee Skrevet 54 minutter siden #11917 Del Skrevet 54 minutter siden catwoman skrev (10 timer siden): Snakk om å være hårsår når noen kommentarer at hennes baby sov godt som nyfødt men nå er våken hver time om natten, og Stina står sier at hun HATER sånne «bare vent» meldinger.. Virker ikke som hun ønsker å ha normale innspill/samtaler med følgerne overhode. Lurer på om hun er like dann når hun snakker med venner?🤣 kan ikke være mye til normale samtaler da isåfall.. alt som ikke går hennes vei eller priser hennes kvaliteter stemples som kritikk Men det er jo ingenting som er mer irriterende enn «bare vent»-kommentarer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 22 minutter siden #11918 Del Skrevet 22 minutter siden Tinkerbellee skrev (31 minutter siden): Men det er jo ingenting som er mer irriterende enn «bare vent»-kommentarer. Forskjell på «bare vent» kommentarer og velmenende råd/ erfaringer om det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå