LittleMonkey Skrevet 26. november 2024 #9201 Del Skrevet 26. november 2024 Palmemor skrev (31 minutter siden): De har vel ikke bada ungen heller... De fleste jeg kjenner pleier å gi kveldsbad/kveldsstell og så pysj og så i seng. Men det er sikkert min krets som er rare😑 Det er ikke anbefalt at babyer bades de to første ukene av livet, minst. Dette for at bakterieflora fra mor og far, samt hudbarriere, skal få bygge seg opp, så akkurat det er ikke rart at de ikke har gjort noe særlig av enda ☺️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 26. november 2024 #9202 Del Skrevet 26. november 2024 HMK skrev (18 minutter siden): Det fremgår av teksten din. Nei, jeg mente kveldsbad ELLER kveldsstell. Ikke at de må bades hver kveld 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 26. november 2024 #9203 Del Skrevet 26. november 2024 LittleMonkey skrev (14 minutter siden): Det er ikke anbefalt at babyer bades de to første ukene av livet, minst. Dette for at bakterieflora fra mor og far, samt hudbarriere, skal få bygge seg opp, så akkurat det er ikke rart at de ikke har gjort noe særlig av enda ☺️ Skjønner da jeg fikk yngste for 11 år siden ble han bada dagen etter etter råd fra sykehus. Så jeg er vel utdatert 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klump Skrevet 26. november 2024 #9204 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg badet barnet som en del av kveldsrutinen,men ser ikke ut som de er interessert i få til noen som helst døgnrytme på han så da har det vel ingen hensikt. Jeg opplevde i hvert fall at barnet ble rolig og tilfreds av bad. Det minner jo om livet i mora mage. Mange ting jeg stusset over her blant annet hvilket nettverk de har. Det er jo ingen på besøk. Hvor er foreldre, søsken, venner. Det er så sørgende kjedelig innhold for tiden. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 26. november 2024 #9205 Del Skrevet 26. november 2024 (endret) Palmemor skrev (11 minutter siden): Skjønner da jeg fikk yngste for 11 år siden ble han bada dagen etter etter råd fra sykehus. Så jeg er vel utdatert 😁 Fødte min siste for 5 år siden. Bada på sykehuset. Så…. Ja.. kveldsbad er også søvndyssende, men hva gjør vel det når døgnrytme ikke skal lages 🤷🏻♀️ Endret 26. november 2024 av Dojakitty 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleMonkey Skrevet 26. november 2024 #9206 Del Skrevet 26. november 2024 Palmemor skrev (11 minutter siden): Skjønner da jeg fikk yngste for 11 år siden ble han bada dagen etter etter råd fra sykehus. Så jeg er vel utdatert 😁 Sånn er det, eneste grunnen til at jeg vet det, er fordi jeg selv fikk første for 7 måneder siden! Om 11 år er det sikkert nye anbefalinger som jeg også ikke har fått med meg 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 26. november 2024 #9207 Del Skrevet 26. november 2024 Palmemor skrev (17 timer siden): Jeg syns det virker som hun har googlet seg ihjel om hvorfor ting er slitsomt, og lister opp alle symptomer. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være slitsomt å dulle rundt en hel dag etter 8 timer søvn. Beklager. Men her eier jeg ikke sympati. Jeg håper at noen fanger det opp og gir råd og veiledning, for sånn de holder på nå kommer til å skape enda mer kaos. Helt enig i at de styrer mer enn de trenger. Og de får garantert 1000 råd de ikke ber om hver dag, men kanskje det hadde vært en idé å lytte til de som har tråkka sti før Kanskje tilværelsen hennes hadde blitt litt lysere hvis hun løfta blikket…, opp fra navlen .. De fleste nybakte mødre har ikke «nattevakt « , så at det er så tungt , med en baby som sover hele dagen , er vanskelig å begripe . 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 26. november 2024 #9208 Del Skrevet 26. november 2024 LittleMonkey skrev (4 minutter siden): Sånn er det, eneste grunnen til at jeg vet det, er fordi jeg selv fikk første for 7 måneder siden! Om 11 år er det sikkert nye anbefalinger som jeg også ikke har fått med meg 😄 Haha, mest sannsynlig! 🙌🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klump Skrevet 26. november 2024 #9209 Del Skrevet 26. november 2024 LittleMonkey skrev (4 minutter siden): Sånn er det, eneste grunnen til at jeg vet det, er fordi jeg selv fikk første for 7 måneder siden! Om 11 år er det sikkert nye anbefalinger som jeg også ikke har fått med meg 😄 Vil gjerne se kilder på det du hevder. Han du referere til forskning? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 26. november 2024 #9210 Del Skrevet 26. november 2024 Stina snakket om noe bading i forbindelse med at helsesykepleier var der. Men om de bare fikk en gjennomgang eller om baby ble fysisk badet vet jeg ikke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 26. november 2024 #9211 Del Skrevet 26. november 2024 Klump skrev (Akkurat nå): Vil gjerne se kilder på det du hevder. Han du referere til forskning? Fikk beskjed om det samme selv på sykehuset (barnepleiere, samt helsesykesøster på hjemmebesøk) når vi fikk barn for drøye 6 mnd siden. Baby ble heller ikke vasket for å få av dette hvite laget på huden etter fødsel. Det skulle trekke seg inn i huden selv, og baby bade etter en uke eller to, når navlestumpen har falt av. Etter noen dager kunne vi bruke klut og vaske vekk det hvite "fettet" i hudfoldene. Helt andre anbefalinger nå enn sist jeg fikk barn, da ble det jo badet allerede rett etter fødsel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 26. november 2024 #9212 Del Skrevet 26. november 2024 lillebamsemums skrev (1 time siden): Er anbefalt å bade barnet vær 3-4 dag. Oftere om det er gulpebarn. Var det vi fikk beskjed om på Haukeland. Samme her . Erfarte også at kveldsbad roet dem veldig til natten , med olje massasje eller påføring av bodylotion ble de jo nærmest salige 🤗. Syns det var sykt koselig med baby , som en nyforelskelse☺️ 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleMonkey Skrevet 26. november 2024 #9213 Del Skrevet 26. november 2024 Klump skrev (4 minutter siden): Vil gjerne se kilder på det du hevder. Han du referere til forskning? Det var det jeg ble fortalt på Ahus når jeg fødte i vår ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 26. november 2024 #9214 Del Skrevet 26. november 2024 Før gravidreisen til denne influenseren hadde jeg et godt inntrykk av henne. Vi er litt like av interesser; strikking og hage, og jeg fant henne inspirerende. Men gjennom graviditet og nå som nybakt mor, har hun vist en særdeles uinspirerende side. Hun fremstår egosentrisk, sutrete og svært lite reflektert og opplyst på hvordan verden fungerer. Hun snakker om sine behov, meg, meg og atter meg, og denne babyen må passe inn i hennes rutiner og hennes hverdag. Gud forby at det er omvendt! Noen her nevnte togkræsj - og det er nettopp det jeg også ser. Her er noen grunnleggende verdier og holdninger som må på plass for å snu dette. Jeg fikk barn tidlig som 21-åring og nr 2 som 24-åring. Livet tok en helomvending og jeg gikk fra å være en festglad student til å bli student med baby, og i årene som kom måtte jeg og mannen planlegge barnevennlige ferier, bruke tid og overskudd på barna, tørke spy når de hadde omgangssyke og tåle avbrutt søvn. Slik er livet med små barn, det er helt vanlig. Stina legger det frem som om hennes situasjon er noe utenom det vanlige - det er det ikke. Jeg er nå 33 år, og barna mine er såpass «store» at jeg har mye tid til egne interesser og mye egentid. Aldri i livet om jeg kunne tenke meg å sette et barn til verden - nettopp fordi jeg nyter friheten som sakte men sikkert kommer tilbake. Babyen til Stina er bare noen uker gammel, og hun viser så langt lite glede over han. Alt er et ork. Gjett hva? Denne såkalte «unntakstilstanden» kan vare i mange år, for livet vil i stor grad styres av barnet. 21 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emminda Skrevet 26. november 2024 #9215 Del Skrevet 26. november 2024 Tessa12 skrev (3 minutter siden): Stina snakket om noe bading i forbindelse med at helsesykepleier var der. Men om de bare fikk en gjennomgang eller om baby ble fysisk badet vet jeg ikke De fikk badet ham ved hjelp av helsesykepleier, for de hadde ikke våget å prøve på det selv, sånn hun forklarte det. Ellers tenker jeg at det ikke er så viktig å diskutere hvor ofte man bader babyer- vi badet våre ofte, særlig yngste med kolikk fikk kun ro når hun var i vann- men her må hver familie føle litt på hva som funker for seg. Babyer er jo ikke «skitne» i den forstand og kan fint få en kattevask heller enn bading i mange tilfeller. Men her er vel heller problemet at de føler seg ekstremt utrygge i foreldrerollen og ikke får til å implementere f.eks bading som en del av den nye rutinen sin- ikke at de har tatt et bevisst valg om å bade ham sjelden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 26. november 2024 #9216 Del Skrevet 26. november 2024 Er helt sykt å se på de snappene deres. Bilturen på vei til HS består i å snakke til et kamera mens de forteller hva de skal. Begge på hver sin snap. Stina filmer PF mens han forteller, Stina filmer seg selv mens hun forteller nøyaktig det samme som de NETTOPP SNAKKET OM PÅ HANS SNAP … det er så sykt, helt fjernt å leve sånn. Leve gjennom et kamera. Å sitte foran hverandre å fortelle sånn,hver sin tur. Er jo helt idiotisk opplegg dette influenser greiene. Tenk dere å se de uten ifra?? Hadde seriøst ledd meg SKAKK om jeg så folk drive på sånn som de gjør in real life. 22 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotekopp2021 Skrevet 26. november 2024 #9217 Del Skrevet 26. november 2024 Dojakitty skrev (2 minutter siden): Er helt sykt å se på de snappene deres. Bilturen på vei til HS består i å snakke til et kamera mens de forteller hva de skal. Begge på hver sin snap. Stina filmer PF mens han forteller, Stina filmer seg selv mens hun forteller nøyaktig det samme som de NETTOPP SNAKKET OM PÅ HANS SNAP … det er så sykt, helt fjernt å leve sånn. Leve gjennom et kamera. Å sitte foran hverandre å fortelle sånn,hver sin tur. Er jo helt idiotisk opplegg dette influenser greiene. Tenk dere å se de uten ifra?? Hadde seriøst ledd meg SKAKK om jeg så folk drive på sånn som de gjør in real life. Det samme kan man jo si om deg da, som først ser samme innhold hos den ene før du klikker deg inn for å se det samme hos den andre. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 26. november 2024 #9218 Del Skrevet 26. november 2024 Rotekopp2021 skrev (3 minutter siden): Det samme kan man jo si om deg da, som først ser samme innhold hos den ene før du klikker deg inn for å se det samme hos den andre. Og i tillegg gjenforteller det her 😂 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 26. november 2024 #9219 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg følger egentlig bare Stina pga felles interesse for hage. Men jeg mener faktisk at når to godt voksne mennesker over 30 år takler såpass dårlig å få en baby, og i tillegg er så rare og sære, og lever av å offentliggjøre det - ja da må de nesten regne med at det kommenteres. Sånn er det vel for alle influencere. Influencere som ikke tåler det, kan jo bare skaffe seg en vanlig jobb. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det ikke normalt å offentliggjøre privatlivet sitt på den måten influencere gjør. 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakroni Skrevet 26. november 2024 #9220 Del Skrevet 26. november 2024 Emminda skrev (1 time siden): Det er en hårfin balanse mellom å bli oppfattet som «mammapoliti» og å kommentere konstruktivt på besynderlige ting i andres måte å oppdra barn på. Og vanligvis holder jeg meg langt borte fra å kommentere på andres måte å oppdra barn på, nettopp på grunn av dette. Om noen velger å leve vegansk, samsove, bruke tøybleier eller ha ulike pedagogiske opplegg bør være 100% opp til hver enkelt. Og vi gjør selv en del utradisjonelle valg for vår familie, MEN, i tilfelle med PF og Stina er det så mange helt basale grunnleggende ting som virker å være vanskelig for dem. Noe tilsvarende har jeg kun sett hos tenåringsforeldre og «unge mødre» type programmer. At man ikke skjønner hvordan man skal bade barnet, klare å lage middag, komme seg ut en tur, er for overveldet til å la familie se barnet, deler opp døgnet slik at mor er separerert med lydisolert vegg fra barnet hele natten, ja da bør man vurdere å omprioritere litt og ta i mot hjelp. For når snapping, sminking og strikking likevel går sin vante gang, på bekostning av alt det andre, så skurrer noe veldig. Og det er her kritikken kommer inn i bildet, for det fremstår ikke som annerledes, men rett og slett egosentrisk oppførsel. Tenker besteforeldre må føle på skuffelse over at de ikke orker besøk fra dem, men hun likevel orker å dra på vippetime. Det er altså ikke et problem for meg at hun driver med skjønnhetspleie i seg selv, men det bør være et overskuddsprosjekt som man foretar seg ETTER at andre behov (som i mine øyne er langt mer basale) faktisk er dekket. Tenker at mange av problemene også bunner i at begge foreldre har hatt en ekstremt rutinepreget hverdag før de fikk barn, og at de sliter veldig når rutinene slår sprekker. Jeg skal ikke komme med videre spekulasjoner på årsak, men kan vel med trygget si at det nok er noe «neurospicy» inni bildet her. Og ingenting galt i det, men da bør man faktisk oppsøke råd og veiledning i langt større grad enn mange andre. Håper de innser dette selv og får både helsestasjon og familie inn som støttespillere. Stina sliter nok med tilknytning til barnet uten at hun sier det offentlig. Er nok litt måten hun snakker på men, for eksempel å si «nå liger’n i senga» osv. virker litt rart? Litt distansert språk kanskje. De har jo Chloe som var valp en gang, måten de holder på nå minner mer om den første tiden med valp. Da trener man jo mer på at valpen skal klare å sove alene med en gang i kurven sin f ex. Det er på en måte ikke én familie sammen men to som skal vokte over «noe» som legges ned i en seng og tas opp når de skal mate’n. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener.. det er sånn det ser ut på snap hvertfall. Dette med tenåringsforeldre. Stina minner jo om en bortskjemt tenåring som for eksempel; ikke kan drikke vann uten 30 isbiter, ikke kan spise ved spisebordet (må se på en skjerm), klarer ikke bære poser fra bilen og inn osv… ikke så rart at dette ble sjokk og stor overgang for henne. 25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå