Wenda Skrevet tirsdag kl 10:21 #9181 Del Skrevet tirsdag kl 10:21 Viki6 skrev (1 time siden): Er det ikke lov å stille et spørsmål her til de som har greie på det? Det er jo åpenbart at de teller og regner på alt mulig. Flere ting enn de jeg nevnte. Det er lov å stille spørsmål, men slike spørsmål er mer eller mindre direkte inn mot en diagnose. Det er ikke lov. Du får ta det opp med en moderator istedenfor å fortsette å diskutere det 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffins Skrevet tirsdag kl 10:24 #9182 Del Skrevet tirsdag kl 10:24 Kokosmakroni skrev (1 time siden): Jeg tror ikke hun kommer til å vise ansiktet til P. Selvom PF ikke står mye opp for seg selv, tror jeg han vil stoppe henne i det i såfall. Stina er jo også en som er flink på anonymisere kommenterar fra seere, så tror det å ikke vise P er viktig for henne. (Bare mine antagelser) Men man vet jo aldri, venner og familie har jo ikke noe de skulle ha sagt når hun filmer de for content så.. Tror heller hun går over til mme snart så hun slipper å pumpe, sånn at hun har mer tid til content. Det der. Akkurat det som er greia tror jeg! Jeg tror også det er PF som ikke ønsker at babyen skal bli delt på SoMe. Jeg husker veldig godt da de var på sykehuset og Stina filmet rundt i rommet og man hører PF si i bakgrunnen «ikke film ansiktet nå da!». Så jeg tror han vil stoppe henne fra å gjøre det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet tirsdag kl 10:44 #9183 Del Skrevet tirsdag kl 10:44 Tror Stina hadde fått det lettere om de som familie bondet mer, både med baby og hverandre. Nå er ikke jeg fasiten på hva hver og en burde gjøre, men å dele babyen mellom seg i ant timer i døgnet, er det særeste jeg ever har vært borti. Man kan være enig om at å få baby er en jobb og hardt arbeid. Det er også en omveltning i livet, men at PF pr nå arbeider som en nattevakt hver eneste natt, mens mor selv dyrker skjønnhetssøvn er direkte latterlig. Og dette er ei som skal influence andre🙈 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet tirsdag kl 11:28 #9184 Del Skrevet tirsdag kl 11:28 Harnoejegvilsi skrev (41 minutter siden): Tror Stina hadde fått det lettere om de som familie bondet mer, både med baby og hverandre. Nå er ikke jeg fasiten på hva hver og en burde gjøre, men å dele babyen mellom seg i ant timer i døgnet, er det særeste jeg ever har vært borti. Man kan være enig om at å få baby er en jobb og hardt arbeid. Det er også en omveltning i livet, men at PF pr nå arbeider som en nattevakt hver eneste natt, mens mor selv dyrker skjønnhetssøvn er direkte latterlig. Og dette er ei som skal influence andre🙈 De aller fleste nybakte mødre har vel en mann som er i full jobb ute av huset 14 dager etter fødsel, og som ikke kan sitte oppe hele natten. Veldig rart med denne oppdelingen av døgnet. Det vanlige er vel at begge prøver å sove om natten, også tar man seg en blund i løpet av dagen om man får et veldig søvnunderskudd. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harnoejegvilsi Skrevet tirsdag kl 11:34 #9185 Del Skrevet tirsdag kl 11:34 Viki6 skrev (1 minutt siden): De aller fleste nybakte mødre har vel en mann som er i full jobb ute av huset 14 dager etter fødsel, og som ikke kan sitte oppe hele natten. Veldig rart med denne oppdelingen av døgnet. Det vanlige er vel at begge prøver å sove om natten, også tar man seg en blund i løpet av dagen om man får et veldig søvnunderskudd. Hvordan den babyen der skal lære seg nattrutiner blir spennende. På meg virker det som om de ikke helt forstår at de har fått ansvaret for et helt lite menneske. Hadde det vært min baby og min mann, hadde jeg invitert begge i sengen min hver kveld. Det at hun er overveldet kan jeg på en måte forstå, for hun fremstår ikke som om hun tar ansvaret slik det både instinktivt og naturlig for en mamma å gjøre. Forskningen viser foreks at mor sover bedre med babyen nær seg. Babyen sover også bedre. Jeg hadde ikke ønska å bli influensa av ei sånn som Stina om jeg skulle hatt barn i dag. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitron10 Skrevet tirsdag kl 11:47 #9186 Del Skrevet tirsdag kl 11:47 Jeg fødte like før corona. Og føler kolikken kom nesten med en gang ,det var iallefall utrøstelig gråt i mer enn de "3mnd" mange skriver om. Jeg følte meg så alene når hele landet stengte ned. Legene ville ikke se på ungen da de mente det var bare kolikk og følte meg så udugelig som førstegangsmamma og en baby som ikke sov, ikke likt vogn, ikke bil og bare pupp. Jeg gjorde ALT for å trøste og mener hvis det ikke var for corona, så ville jeg gledelig invitert familie for å hjelpe til for å unngå at jeg følte meg udugelig og det å bare å ha noen rundt. Grunnen til at jeg nevner dette er at Stina har mange rundt seg for å hjelpe til. De kan komme med mat til hun, de kan sitte i sofaen å prate. De kan dra på kafé, hjelp henne med å bli komfortabel med å dra ut med babyen. Jeg skjønner henne godt, det ER skummelt når alt er nytt. Men hun har jo en del rundt seg som helt sikkert ville vært så glad for å støtte og hjelpe henne. Gjøre disse følelsene mindre skummelt å kjenne på. Jeg så at det var ukomfortabelt å si høyt at hun faktisk sliter. Men hun har hjelp der ute. Hun må bare innse at hun trenger støtte. Hun kan fint gjøre alt selv, men å ha feks mammaen sin der for å hente en bleie fra naborommet er en liten ting som kan hjelpe så mye. Jeg skulle ønske jeg hadde noen der bare for å være der. Mange ting vi kan påpeke som er "rart" eller "galt", men når hun faktisk sliter så hjelper det ingenting å påpeke. Heller at hun leser her inne fra 20 stk som oppmuntrer om å nå ut til de rundt seg. Kanskje hun faktisk gjør det til slutt. Derfor synes jeg at jaja, greit hun får hele natta alene. Litt rart, og tror ikke mange gjør det slik, men hvis det forebygger at hun går i en skikkelig depresjon, så gjerne fortsett! Men jeg skulle ønske at PF også invitert sin side for å være der. Men ser ut som det ikke er lov? Eller har de kanskje ikke så mye besøk fra før av? Vet ikke. Jeg vet bare at dette varer ikke lenge og håper de innser det før det blir for mye for begge parter. Heier skikkelig på at de får dette til! 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet tirsdag kl 11:51 #9187 Del Skrevet tirsdag kl 11:51 Harnoejegvilsi skrev (1 time siden): Tror Stina hadde fått det lettere om de som familie bondet mer, både med baby og hverandre. Nå er ikke jeg fasiten på hva hver og en burde gjøre, men å dele babyen mellom seg i ant timer i døgnet, er det særeste jeg ever har vært borti. Man kan være enig om at å få baby er en jobb og hardt arbeid. Det er også en omveltning i livet, men at PF pr nå arbeider som en nattevakt hver eneste natt, mens mor selv dyrker skjønnhetssøvn er direkte latterlig. Og dette er ei som skal influence andre🙈 Tydelig at de ser på dette som en jobb. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet tirsdag kl 11:54 #9188 Del Skrevet tirsdag kl 11:54 Kokosmakroni skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke hun kommer til å vise ansiktet til P. Selvom PF ikke står mye opp for seg selv, tror jeg han vil stoppe henne i det i såfall. Stina er jo også en som er flink på anonymisere kommenterar fra seere, så tror det å ikke vise P er viktig for henne. (Bare mine antagelser) Men man vet jo aldri, venner og familie har jo ikke noe de skulle ha sagt når hun filmer de for content så.. Tror heller hun går over til mme snart så hun slipper å pumpe, sånn at hun har mer tid til content. Gir det maks en uke. Ser produksjonen går ned, så det er snart over. Og da skylder hun på alt mulig for å unngå hets 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet tirsdag kl 12:04 #9189 Del Skrevet tirsdag kl 12:04 introvert_ skrev (2 timer siden): Noen minutter på snap😂😂😂 Hahaha,ja noen minutter på snap var ny😂🙈 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katinkalille Skrevet tirsdag kl 12:07 #9190 Del Skrevet tirsdag kl 12:07 Leoline skrev (2 timer siden): Er så enig med deg, hun dømmes ut fra noen minutter på snap. Hun er ærlig om hvordan hun har det. Alle som har fått barn vet at den første tiden han være vanskelig og utfordrende. Mammapolitiet er ikke nådige, de vet best 😡😡 tror de. Ta med at et fåtall av de som får barn i dag har mulighet til å lalle rundt hele dagen,hjemme,BEGGE 2. De er 2 stk,24/7.... Altså,trenger man å si noe mer?! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet tirsdag kl 12:22 #9191 Del Skrevet tirsdag kl 12:22 Vil anbefalte å heller følge Celine Ellefsen, Victoria Mo, Helene og Adam, kristjana Vera og Juliette Helene rye. De alle har født nylig. Max 4 måneder på enkelte av dem. De har mer underholdende innhold. Flere av dem er større på tiktok enn snap tho. Blir for a4 å følge Stina nå, og syntes bare synd på PelleK 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Banænie Skrevet tirsdag kl 12:44 #9192 Del Skrevet tirsdag kl 12:44 Det er som å se på ett togkræsj. Klarer liksom ikke å la vær. Livsstilen og valg de gjør rundt baby er så far of for hva som er vanlig.. Man blir litt målløs på en måte. Vi ser jo ting utenifra, fra ett annet perspektiv. Kanskje ett perspektiv med erfaringer.... Alle familier gjør jo selvsagt sine ting, og alle nyfødte babyer er forskjellige. Det er allikevel noen universelle ting som er nokså likt.. De fleste sliter med amming den første tiden. Det er rart, det er sårt, man er usikker.. Mange her har følt det samme! og vi med barn vet at det blir bedre, enten ved at ammingen går seg til eller man må gi flaske. Det er lite og oppstykket søvn med nyfødt baby. Det er mating om natt. Man har hormoner som enklere skal hjelpe til med søvn. Det jeg syns er rart, er at far er oppe å underholder baby hele natten, mens mor sover. Kunne de ikke prøvd å sove alle sammen.. Natt er natt! Jeg har mange barn, og felles for alle er at de har fått nattstell og pysj på kvelden, så er det rolig stemning, og når jeg vil, så legger vi oss og da er det natt. Ingen lys, eller lyder. Kun mat og skift av bleie på ett mørkt rom.. så sove igjen.. Det er slitsomt, men etterhvert merker man jo at søvnperiodene blir lengre. Det krever jo og at baby spiser seg opp på kvelden. Noe de skal gjøre av seg selv. Virker ikke som de forstår slike enkle biologiske ting. Jeg visste heller ikke dette som førstegangs, men leste jo babyboka og hørte med venner/hs.. Jeg tror nyfødte babyer trenger kjente rytmer og rutiner. Det trygge og gode. Pluss en markant skilnad mellom dag og natt. (Og jeg mener ikke at en nyfødte baby skal legges 1900, spise etter klokken, og stå opp på samme tid. Misforstå meg rett 😅) men de fleste nyfødte har en rutine og en rytme. Feks spise, bæsj, sove, gjenta.. Jeg tror de gjør så godt de kan med de forutsetningene de har.. Men skulle gjerne sett at de fikk noen råd fra noen de ville hørt på. Feks familie, venner med barn etc. (Han virker jo mer åpen for råd, så håper noen av hans venner kan hjelpe de litt) 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet tirsdag kl 14:07 #9193 Del Skrevet tirsdag kl 14:07 Banænie skrev (1 time siden): Jeg har mange barn, og felles for alle er at de har fått nattstell og pysj på kvelden, så er det rolig stemning, og når jeg vil, så legger vi oss og da er det natt. Ingen lys, eller lyder. Kun mat og skift av bleie på ett mørkt rom.. så sove igjen De bruker ikke pysj fordi det gjør det vanskeligere å skifte bleie… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet tirsdag kl 14:11 #9194 Del Skrevet tirsdag kl 14:11 Eyr skrev (3 minutter siden): De bruker ikke pysj fordi det gjør det vanskeligere å skifte bleie… De har vel ikke bada ungen heller... De fleste jeg kjenner pleier å gi kveldsbad/kveldsstell og så pysj og så i seng. Men det er sikkert min krets som er rare😑 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet tirsdag kl 14:13 #9195 Del Skrevet tirsdag kl 14:13 Palmemor skrev (1 minutt siden): De har vel ikke bada ungen heller... De fleste jeg kjenner pleier å gi kveldsbad/kveldsstell og så pysj og så i seng. Men det er sikkert min krets som er rare😑 Det der er veldig gammeldags. Bading hver kveld er så unødvendig. Babyer trenger absolutt ikke bades så ofte. 21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet tirsdag kl 14:15 #9196 Del Skrevet tirsdag kl 14:15 (endret) Palmemor skrev (4 minutter siden): De har vel ikke bada ungen heller... De fleste jeg kjenner pleier å gi kveldsbad/kveldsstell og så pysj og så i seng. Men det er sikkert min krets som er rare😑 Er anbefalt å bade barnet vær 3-4 dag. Oftere om det er gulpebarn. Var det vi fikk beskjed om på Haukeland. Endret tirsdag kl 14:15 av lillebamsemums Skrivefeil 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet tirsdag kl 14:16 #9197 Del Skrevet tirsdag kl 14:16 HMK skrev (2 minutter siden): Det der er veldig gammeldags. Bading hver kveld er så unødvendig. Babyer trenger absolutt ikke bades så ofte. hvor skriver jeg at de må bades hver kveld? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet tirsdag kl 14:36 #9198 Del Skrevet tirsdag kl 14:36 Palmemor skrev (18 minutter siden): hvor skriver jeg at de må bades hver kveld? Du insinuerer det greit ved å nevne 2 ganger at de "sikkert ikke har bada ungen" og "ikke gir kveldsbad".. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet tirsdag kl 14:39 #9199 Del Skrevet tirsdag kl 14:39 Palmemor skrev (23 minutter siden): hvor skriver jeg at de må bades hver kveld? Det fremgår av teksten din. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emminda Skrevet tirsdag kl 14:42 #9200 Del Skrevet tirsdag kl 14:42 Det er en hårfin balanse mellom å bli oppfattet som «mammapoliti» og å kommentere konstruktivt på besynderlige ting i andres måte å oppdra barn på. Og vanligvis holder jeg meg langt borte fra å kommentere på andres måte å oppdra barn på, nettopp på grunn av dette. Om noen velger å leve vegansk, samsove, bruke tøybleier eller ha ulike pedagogiske opplegg bør være 100% opp til hver enkelt. Og vi gjør selv en del utradisjonelle valg for vår familie, MEN, i tilfelle med PF og Stina er det så mange helt basale grunnleggende ting som virker å være vanskelig for dem. Noe tilsvarende har jeg kun sett hos tenåringsforeldre og «unge mødre» type programmer. At man ikke skjønner hvordan man skal bade barnet, klare å lage middag, komme seg ut en tur, er for overveldet til å la familie se barnet, deler opp døgnet slik at mor er separerert med lydisolert vegg fra barnet hele natten, ja da bør man vurdere å omprioritere litt og ta i mot hjelp. For når snapping, sminking og strikking likevel går sin vante gang, på bekostning av alt det andre, så skurrer noe veldig. Og det er her kritikken kommer inn i bildet, for det fremstår ikke som annerledes, men rett og slett egosentrisk oppførsel. Tenker besteforeldre må føle på skuffelse over at de ikke orker besøk fra dem, men hun likevel orker å dra på vippetime. Det er altså ikke et problem for meg at hun driver med skjønnhetspleie i seg selv, men det bør være et overskuddsprosjekt som man foretar seg ETTER at andre behov (som i mine øyne er langt mer basale) faktisk er dekket. Tenker at mange av problemene også bunner i at begge foreldre har hatt en ekstremt rutinepreget hverdag før de fikk barn, og at de sliter veldig når rutinene slår sprekker. Jeg skal ikke komme med videre spekulasjoner på årsak, men kan vel med trygget si at det nok er noe «neurospicy» inni bildet her. Og ingenting galt i det, men da bør man faktisk oppsøke råd og veiledning i langt større grad enn mange andre. Håper de innser dette selv og får både helsestasjon og familie inn som støttespillere. 31 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå