Viki6 Skrevet 20. november 2024 #8721 Del Skrevet 20. november 2024 Er ikke så bekymret for baby og mat. Litt morsomt å se på alt styret hun lager seg, men sikkert litt typisk for førstegangsfødende 🙂. Jeg er mer bekymret for at de er så eksentriske og rare/sære. Trenger masse tid for seg selv, spiser ikke sammen, og alle måltider i sofaen. Hun sa at de aldri har brukt spisebordet. Rydde- og vaskemani, shoppinggalskap, treningsmani osv. Men det er langt fra like ille som hos Sophie Elise, så kan jo hende de vokser på oppgaven 🙂 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 20. november 2024 #8722 Del Skrevet 20. november 2024 Viki6 skrev (3 minutter siden): Er ikke så bekymret for baby og mat. Litt morsomt å se på alt styret hun lager seg, men sikkert litt typisk for førstegangsfødende 🙂. Jeg er mer bekymret for at de er så eksentriske og rare/sære. Trenger masse tid for seg selv, spiser ikke sammen, og alle måltider i sofaen. Hun sa at de aldri har brukt spisebordet. Rydde- og vaskemani, shoppinggalskap, treningsmani osv. Men det er langt fra like ille som hos Sophie Elise, så kan jo hende de vokser på oppgaven 🙂 Det med å spise i sofaen gjorde jeg i alle år i voksen alder,men det endret seg når første barnet ble noen mnd og kunne sitte i babysetet i stokkestolen. Jeg og gubben kunne ofte spise forskjellige ting,men det endret også seg. Så det ordner seg nok for de også. Ikke alt man skal bekymre seg for og de har vært foreldre i 1 sekund,så de som de fleste lærer etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. november 2024 #8723 Del Skrevet 20. november 2024 Viki6 skrev (7 minutter siden): Jeg er mer bekymret for at de er så eksentriske og rare/sære. Merkelig bekymring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 20. november 2024 #8724 Del Skrevet 20. november 2024 J.. skrev (10 minutter siden): Merkelig bekymring. Jeg begrunnet det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. november 2024 #8725 Del Skrevet 20. november 2024 Viki6 skrev (1 minutt siden): Jeg begrunnet det. Jeg så det. Syns fortsatt det er en utrolig merkelig bekymring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 20. november 2024 #8726 Del Skrevet 20. november 2024 J.. skrev (Akkurat nå): Jeg så det. Syns fortsatt det er en utrolig merkelig bekymring. Syns det er rarere å bekymre seg for om baby får morsmelk eller MME. Mange kan/vil ikke amme, og det blir feil å shame dem. Jeg ammet mine barn, men bryr meg null om hva andre gjør. Det viktige er at barn får trygghet, gode foreldre, god oppdragelse,har foreldre som har tid til dem, som setter barnas behov høyt på lista, som gjør barna psykisk sterke osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 20. november 2024 #8727 Del Skrevet 20. november 2024 Viki6 skrev (42 minutter siden): Jeg begrunnet det. Enig med deg. Helt merkelig å dele opp slik de gjør. Hvis man trenger så mye søvn og så mye tid for seg selv, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor man får barn. Får man barn er det slutt på å sette seg selv først. Selvfølgelig skal man få tid tid til å dusje og stelle seg, men det stopper liksom der. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fidoss Skrevet 20. november 2024 #8728 Del Skrevet 20. november 2024 Bibbi_ skrev (38 minutter siden): Enig med deg. Helt merkelig å dele opp slik de gjør. Hvis man trenger så mye søvn og så mye tid for seg selv, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor man får barn. Får man barn er det slutt på å sette seg selv først. Selvfølgelig skal man få tid tid til å dusje og stelle seg, men det stopper liksom der. Meg og min samboer delte også opp og hadde «skift» første tiden. Jeg hadde mistet mye blod, hadde skyhøyt blodtrykk etter fødsel, smerter av klipp som gjorde at jeg ikke fikk sitte skikkelig, måtte ta jern som førte til store smerter ved toalettbesøk. Barnet var undervektig og måtte mates hver 3 time, først ammes, deretter erstatning også pumping så fikk ca 1,5 time å sove på før neste runde. Hadde også en ekstremt våken nyfødt som nesten ikke sov utrolig nok. Satt å gråt flere ganger for jeg var så sliten så tilslutt måtte far ta barnet 6 timer på natten slik at jeg fikk litt søvn. Jeg utviklet depresjon pga formen var så dårlig og hadde vi ikke gjort det slik tror jeg at jeg hadde blitt psykisk syk. Så det kan jo fint være grunner til at de har delt opp slik de gjør. Alle mine venner har hatt «sovebabyer» der amming har gått fint fra første start. De har fått til å eksempel samsove og amme under søvn. Dette fikk ikke jeg til, så å «sove» mens man ammer er heller ikke for alle. Barn er forskjellig og foreldre er forskjellig. Ikke sikkert de deler alt med oss 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 20. november 2024 #8729 Del Skrevet 20. november 2024 Fidoss skrev (32 minutter siden): Meg og min samboer delte også opp og hadde «skift» første tiden. Jeg hadde mistet mye blod, hadde skyhøyt blodtrykk etter fødsel, smerter av klipp som gjorde at jeg ikke fikk sitte skikkelig, måtte ta jern som førte til store smerter ved toalettbesøk. Barnet var undervektig og måtte mates hver 3 time, først ammes, deretter erstatning også pumping så fikk ca 1,5 time å sove på før neste runde. Hadde også en ekstremt våken nyfødt som nesten ikke sov utrolig nok. Satt å gråt flere ganger for jeg var så sliten så tilslutt måtte far ta barnet 6 timer på natten slik at jeg fikk litt søvn. Jeg utviklet depresjon pga formen var så dårlig og hadde vi ikke gjort det slik tror jeg at jeg hadde blitt psykisk syk. Så det kan jo fint være grunner til at de har delt opp slik de gjør. Alle mine venner har hatt «sovebabyer» der amming har gått fint fra første start. De har fått til å eksempel samsove og amme under søvn. Dette fikk ikke jeg til, så å «sove» mens man ammer er heller ikke for alle. Barn er forskjellig og foreldre er forskjellig. Ikke sikkert de deler alt med oss Og da var du jo syk etter fødsel, så ikke så rart at du trengte mye avlastning fra mannen da, og at han kunne ta sin del og mer til. Det er jo ikke tilfelle med SB. Hadde hun hatt samme plager som deg så hadde jo ingen reagert. Men hun hadde knapt født før hun heiv seg i dusjen og ordna håret, sminka seg og satt seg på sengekanten for å fortelle om fødsel. Nå kan det jo selvsagt hende at hun også hadde mistet mye blod og måtte ha jerntilførsel og hadde skyhøyt blodtrykk, men gitt alt hun gjorde i dagene rett etter fødsel er det ingenting som tilsier det. Alle forstår at vanskelige barselperioder fører med seg en hel masse styr man må ta hensyn til, og at mange trenger mer hvile etter nettopp en sånn runde etter fødsel. Det er det jo ingen som sier noe på. Men hun spretter rundt, bruker endeløs tid på å sminke seg, står oppreist i evig lang tid å snapper/smører knekkebrød. Det er ingenting som tyder på at hun har noe form for komplikasjoner etter svangerskapet. Du skriver "tilslutt" måtte far ta barnet 6 timer. Fordi du antagelig prøvde alt til tross for at du var utslitt av fødsel og komplikasjoner fra den. Men var det på dag 3? Jeg tror det mange reagerer på er hvordan hun konstant fremstår fryktelig handlingslammet og lat. Hun orker ikke noe som medfører "styr", som feks å dra på kjøpesenteret en time fordi det er så "styrete" å ha med babyen. Hun har en ekstrem lav tåleevne, og det er greit. Folk er forskjellige. Men å gå fra "jeg har sjukt høy smerteterskel" til å sutre seg gjennom de 3 siste mnd av svangerskapet fordi alt er vondt, det blir for dumt. Hun har og, som tidligere nevnt i tråden, gått inn for å gjøre absolutt alt 1000% riktig. Hun har og hatt en lang rant om at kroppen hennes ikke virker. Den kan ikke beholde ett barn, den blir ikke gravid på egenhånd, hun forutså at hun "helt sikker ikke kom til å amme" fordi det funka sikkert ikke det heller. Fødselsleger sier jo at om en graviditet ender i spontanabort så kan man bli gravid. Og da er jo kroppen ganske ålreit, da. Hun kan også amme til tross for implantater, og det er jo ganske fantastisk. Hun har også spretti tilbake i gamle jeans innen en uke etter fødsel, det er jo ganske fantastisk. Så hun HAR en kropp som fungerer. Hun slet ikke med bekkenplager, hun fikk ikke strekkmerker, hun kan dra på seg gamle jeans, hun kan gå turer, hun kan løfte eget barn. Hun KAN mye, men velger å fokusere på alt "den dumme kroppen ikke får til" Hun er skrekkelig bedagelig anlagt og vet ikke hva stress og forventninger er. Hun syns det er "sykt slitsomt" å amme på natta, og det gjør kanskje noe med de som faktisk ikke har fått det til, men som har prøvd og prøvd nettopp fordi man vet at det er det beste både for mor og barn. Det kommer ganske tydelig frem at hun ikke ønsker å amme fordi hun ønsker å prioritere søvn. Og han sover tilsynelatende ekstremt mye, og hun har uttalt at hun bare kan legge seg på puta så sovner hun som en stein... Det er mye hun sier som hun sier imot i neste sekund, og da blir det litt vanskelig å tenke at det hun sier faktisk er reellt. Hun lager denne historien helt selv, og hun poster det hun vet selger og gir penger i kassa. 17 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emminda Skrevet 20. november 2024 #8730 Del Skrevet 20. november 2024 Palmemor skrev (16 timer siden): Var kontrollbehovet som styrer, ja. Det og forfengelighet. Ingen vet hvor mye ungen får i seg ved amming. Det er helt normalt. Man trenger ikke vite. Man gir melk når barnet er sulten og stopper når det er mett? Hva skal egentlig rekkes som gjør at det er så deilig å «frigjøre tid»? Jeg er ganske sikker på at mye av hennes problemer med å vie tid til amming kommer av udiagnostisert ADHD. Som en som lever i en husholdning der jeg er den eneste uten ADHD, kjenner jeg enormt godt til denne rastløsheten med å skulle sette seg ned å gjøre «ingenting». Hun har jo tidligere uttalt at hun ikke klarer å få manikyr eller ligge i badekaret fordi hun må ligge/sitte i ro. Dette kjenner jeg så godt igjen fra familiemedlemmer som f.eks ikke kan ta massasje av samme grunn (fordi de må ligge stille). Jeg føler jeg satt og ammet døgnet rundt de første månedene, særlig ned min yngste som i tillegg hadde kolikk, så forstår at for noen med sterk grad av indre og ytre uro blir det nesten uoverkommelig. Får bare håpe hun vil fortsette med pumpingen, det er jo faktisk helsefordeler også for mor i amming /pumping (motvirker brystkreft bl.a) https://www.forskning.no/kreft-forebyggende-helse/amming-reduserer-risikoen-for-brystkreft/1085920 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. november 2024 #8731 Del Skrevet 20. november 2024 Emminda skrev (7 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at mye av hennes problemer med å vie tid til amming kommer av udiagnostisert ADHD. For en teit spekulasjon.. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 20. november 2024 #8732 Del Skrevet 20. november 2024 J.. skrev (1 minutt siden): For en teit spekulasjon.. Men har hun ikke nevnt på dette med ADHD selv, eller er jeg helt på viddene nå? 🤷♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 20. november 2024 #8733 Del Skrevet 20. november 2024 Emminda skrev (5 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at mye av hennes problemer med å vie tid til amming kommer av udiagnostisert ADHD. Som en som lever i en husholdning der jeg er den eneste uten ADHD, kjenner jeg enormt godt til denne rastløsheten med å skulle sette seg ned å gjøre «ingenting». Hun har jo tidligere uttalt at hun ikke klarer å få manikyr eller ligge i badekaret fordi hun må ligge/sitte i ro. Dette kjenner jeg så godt igjen fra familiemedlemmer som f.eks ikke kan ta massasje av samme grunn (fordi de må ligge stille). Jeg føler jeg satt og ammet døgnet rundt de første månedene, særlig ned min yngste som i tillegg hadde kolikk, så forstår at for noen med sterk grad av indre og ytre uro blir det nesten uoverkommelig. Får bare håpe hun vil fortsette med pumpingen, det er jo faktisk helsefordeler også for mor i amming /pumping (motvirker brystkreft bl.a) https://www.forskning.no/kreft-forebyggende-helse/amming-reduserer-risikoen-for-brystkreft/1085920 Mulig innlegget ditt blir slettet for spekulasjoner. Men jeg er også helt sikker på at det er mye ved Stina som ligger bak, det som for de fleste, virker som «eksentrisk og rar adferd». Hun har jo selv fortalt om langvarige depresjoner, medisiner ( antidepressiver). Det holder for meg at det de gjør nå, faktisk er i samråd med råd DE fikk fra sykehuset. Ja jeg har ledd selv her i tråden, av «sjukt høy smerteterskel» kombinert med «ekstremt tungt svangerskap med sjukt mye smerter». Men nå synes jeg ikke det er morsomt lenger. Akkurat nå vil jeg prøve å ikke lenger følge med verken her i tråden ( fordi den er litt stygg nå) eller på snappen til Stina. ( fordi jeg synes eksponering av barn er mer enn bare å vise ansikt). 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. november 2024 #8734 Del Skrevet 20. november 2024 Lzzy skrev (4 minutter siden): Men har hun ikke nevnt på dette med ADHD selv, eller er jeg helt på viddene nå? 🤷♀️ Uten kilder fra Stina selv,blir det bare en spekulasjon. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusen56 Skrevet 20. november 2024 #8735 Del Skrevet 20. november 2024 Bibbi_ skrev (1 time siden): Enig med deg. Helt merkelig å dele opp slik de gjør. Hvis man trenger så mye søvn og så mye tid for seg selv, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor man får barn. Får man barn er det slutt på å sette seg selv først. Selvfølgelig skal man få tid tid til å dusje og stelle seg, men det stopper liksom der. Har ikke følt med 100% i den her tråden men hvorfor mener du de ikke skal dele opp ansvaret slik på natten om det passer for dem? Jeg sitter med følelsen av at jeg gjort ALT nattearbeid med vår første baby, fordi det var forventet av meg siden jeg ammet. For å si det sånn så blir det andre boller når vi får nestemann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. november 2024 #8736 Del Skrevet 20. november 2024 pusen56 skrev (Akkurat nå): Jeg sitter med følelsen av at jeg gjort ALT nattearbeid med vår første baby, fordi det var forventet av meg siden jeg ammet. Er ikke uten grunn til at vi har "det tredje skiftet". https://www.nrk.no/livsstil/xl/slapp-av-_-mor-tar-det_-1.13430044 Dette er nok også grunnen til at mange blir imponert av Pelle som er så på ballen som han er,for det er faktisk ikke normen. Syns det er kjempefint at de viser ikke alle familier (spesielt kvinner) går i denne "fellen". 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emminda Skrevet 20. november 2024 #8737 Del Skrevet 20. november 2024 Lzzy skrev (14 minutter siden): Men har hun ikke nevnt på dette med ADHD selv, eller er jeg helt på viddene nå? 🤷♀️ Jo, og hun har sagt at hun ønsker å få en formell utredning etter fødselen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emminda Skrevet 20. november 2024 #8738 Del Skrevet 20. november 2024 J.. skrev (9 minutter siden): Uten kilder fra Stina selv,blir det bare en spekulasjon. Det var kanskje dumt av meg å spekulere, men jeg kjenner igjen så utrolig mye fra de rundt meg, så blir mildt sagt overrasket om hun ikke har dette. Nå har hun jo gjentatte ganger sagt selv at hun er helt overbevist om at hun har ADHD og ønsker utredning. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 20. november 2024 #8739 Del Skrevet 20. november 2024 Emminda skrev (29 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at mye av hennes problemer med å vie tid til amming kommer av udiagnostisert ADHD. Som en som lever i en husholdning der jeg er den eneste uten ADHD, kjenner jeg enormt godt til denne rastløsheten med å skulle sette seg ned å gjøre «ingenting». Hun har jo tidligere uttalt at hun ikke klarer å få manikyr eller ligge i badekaret fordi hun må ligge/sitte i ro. Dette kjenner jeg så godt igjen fra familiemedlemmer som f.eks ikke kan ta massasje av samme grunn (fordi de må ligge stille). Jeg føler jeg satt og ammet døgnet rundt de første månedene, særlig ned min yngste som i tillegg hadde kolikk, så forstår at for noen med sterk grad av indre og ytre uro blir det nesten uoverkommelig. Får bare håpe hun vil fortsette med pumpingen, det er jo faktisk helsefordeler også for mor i amming /pumping (motvirker brystkreft bl.a) https://www.forskning.no/kreft-forebyggende-helse/amming-reduserer-risikoen-for-brystkreft/1085920 Og som mor til 2 barn med adhd kan jeg lett forstå at det blir vanskelig. Ingen tvil! Og igjen, her kan hun bruke sin påvirkningskraft til å sette lys på det feks. At det er vanskelig fordi hun ikke kan sitte rolig, noe jeg forstår. Jeg har ikke adhd, men det finnes jo ikke noe kjedeligere enn å ha den ungen klistra på seg 24/7. Men det er en av de tingene man bare "må" komme seg gjennom da, så lenge man har kapasitet. Jeg er for at folk bare er ærlig, så lenge man likevel velger å dele livet sitt. Man får alltid råd man ikke ber om når man kringkaster ett problem. Uansett. Om jeg kommer på jobb en dag og sier jeg har sovet dårlig får jeg jo plutselig ørten tips om hvordan jeg kan få til å sove. Eller når hoftene mine krangler og jeg går litt rart så får jeg jo tusen tips om behandlinger. Det er jo sånn folk er skrudd sammen. Og det betyr jo ikke at man vil dem vondt, men hun tåler ikke kritikk så bra heller dessverre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lzzy Skrevet 20. november 2024 #8740 Del Skrevet 20. november 2024 Emminda skrev (8 minutter siden): Jo, og hun har sagt at hun ønsker å få en formell utredning etter fødselen. Var det jeg mente jeg hadde hørt også, men så ble jeg usikker 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå