Sunfl0wer Skrevet 10 timer siden #8261 Del Skrevet 10 timer siden Palmemor skrev (13 minutter siden): Hadde håpa hun ikke skulle selge historien på insta med beskjed om å gå inn på snap, men jodda. Det skjedde. Så hun tjener og penger på fødselen. Så utrolig trist Hvaa? Tjener hun penger på å dele livet sitt?? Bare hun holder seg for god til å dele private detaljer om sønnen sin og ikke eksponerer han med bilder av ansikt og alt slik SE plutselig valgte å gjøre så er det da ingen problem å dele sin fødselshistorie? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 9 timer siden #8262 Del Skrevet 9 timer siden Sunfl0wer skrev (11 minutter siden): Hvaa? Tjener hun penger på å dele livet sitt?? Bare hun holder seg for god til å dele private detaljer om sønnen sin og ikke eksponerer han med bilder av ansikt og alt slik SE plutselig valgte å gjøre så er det da ingen problem å dele sin fødselshistorie? Ja, hun tjene penger på å dele livet sitt. Det trodde jeg du visste? Det å legge ut bilder på instagram for å få folk over på snap (som genererer penger) er nytt nivå og har vært mye omdiskutert i det siste. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9 timer siden #8263 Del Skrevet 9 timer siden Zooli skrev (15 timer siden): Fødsel med klipping+sting er helt vanlig. Sting er vanlig, men klipping er faktisk ikke så fryktelig vanlig. Ikke ekstremt sjeldent heller altså, men ikke det vanligste. Det er verre å bli klipt enn å revne, så de lar det som regel revne naturlig (ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg skrev i fødebrevet at jeg heller vil revne enn å bli klipt med mindre det er stor risiko for 4 grads revning). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 9 timer siden #8264 Del Skrevet 9 timer siden MariaIsabel skrev (1 minutt siden): Sting er vanlig, men klipping er faktisk ikke så fryktelig vanlig. Ikke ekstremt sjeldent heller altså, men ikke det vanligste. Det er verre å bli klipt enn å revne, så de lar det som regel revne naturlig (ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg skrev i fødebrevet at jeg heller vil revne enn å bli klipt med mindre det er stor risiko for 4 grads revning). Blitt klipt alle 3 ganger og det var det nydeligste med hele fødselen Den befrielsen når det ble mer plass.... Så ja, forskjell på folk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glorious Skrevet 9 timer siden #8265 Del Skrevet 9 timer siden MariaIsabel skrev (7 minutter siden): Sting er vanlig, men klipping er faktisk ikke så fryktelig vanlig. Ikke ekstremt sjeldent heller altså, men ikke det vanligste. Det er verre å bli klipt enn å revne, så de lar det som regel revne naturlig (ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg skrev i fødebrevet at jeg heller vil revne enn å bli klipt med mindre det er stor risiko for 4 grads revning). Dette stemmer ikke. De klippes fremfor ukontrollert revning. Mange klipp gjøres for å forhindre grad 3-4 revning. Men de klipper jo ikke for gøy. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 9 timer siden #8266 Del Skrevet 9 timer siden MariaIsabel skrev (12 minutter siden): Sting er vanlig, men klipping er faktisk ikke så fryktelig vanlig. Ikke ekstremt sjeldent heller altså, men ikke det vanligste. Det er verre å bli klipt enn å revne, så de lar det som regel revne naturlig (ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg skrev i fødebrevet at jeg heller vil revne enn å bli klipt med mindre det er stor risiko for 4 grads revning). Det er vel heller omvendt, da de nå vet hvor det er lurt å klippe slik at revningen foregår der det er mest gunstig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunfl0wer Skrevet 9 timer siden #8267 Del Skrevet 9 timer siden Palmemor skrev (12 minutter siden): Ja, hun tjene penger på å dele livet sitt. Det trodde jeg du visste? Det å legge ut bilder på instagram for å få folk over på snap (som genererer penger) er nytt nivå og har vært mye omdiskutert i det siste. Det var ironi,for det er vel ganske åpenbart at hun tjener penger på det🙃 Hun kan godt tjene penger på sin fødselshistorie,for det å føde er ikke noe unikt for kvinner har født siden tidenes morgen. Om hun hadde lagt ut "se sønnen vår for første gang på snap" så hadde det vært noe annet synes jeg. Hun har jo også tjent penger på å dele graviditeten,som heller ikke er noe unikt og da kan man ikke være sjokket at hun også tjener penger på dele en fødsel mange har ventet på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9 timer siden #8268 Del Skrevet 9 timer siden catwoman skrev (12 timer siden): Under min (veldig lange) fødsel kom det en dame inn, ropte og skrek i 10 min og så var ungen ute😂 DET var en rask fødsel, og veldig demotiverende for meg som lå der på 15 timen i aktiv fødsel Uff, kjenner til følelsen 😅 Forrige fødsel holdt jeg på i 17 timer, og en jeg kjente fødte på naborommet imens. Vi hørte henne gå inn der, så hørte vi "auauauuu" og deretter barnegråt 🙈 Men min første fødsel derimot, varte i 2 timer, og jeg hadde ikke én eneste pause mellom riene. Bortsett fra at pressriene av en eller annen grunn var mye jævligere på siste fødsel, så var den raske ellers MYE verre, og faktisk direkte traumatisk. Det optimale må jo være en fødsel på rundt 6-8 timer, med nok pauser til at man får henta seg litt inn mellom riene, eller selvsagt en virkelig ekstremt rask, som de du og jeg var vitne til under våre lange. 😅 Har full forståelse for at Stina synes det var brutalt med rask fødsel. Jeg forsto det som at det var noe pauser mellom riene, men veldig korte pauser, slik at hun ikke rakk å hente seg inn og puste ordentlig. Det er utrolig slitsomt. I tillegg kommer det veldig brått på en førstegangsfødende, da det øker på i intensitet veldig raskt, uten at man er forberedt på de ekstreme smertene. Under en lang fødsel går det mer gradvis, og har man født tidligere, så vet man hva man går til. Styrtfødsel, spesielt med første, ER dramatisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9 timer siden #8269 Del Skrevet 9 timer siden snurk skrev (4 timer siden): Jeg synes det er veldig bra at Stina tilsynelatende har fått et veldig bra fødeopphold. Hun fikk i gangsettelse på termin, enerom/familierom, får være der i mange dager og får tydeligvis hjelp til å ta babyen om natten slik at hun får sovet skikkelig. Det er synd at det skal være så stort sprik i fødeomsorgen i Norge, alle hadde fortjent like god omsorg som Stina får. Jeg vet om flere som nærmest ble kastet ut fra barsel etter 2 dager, og selv fikk jeg nesten ingen hjelp på barsel på tross av at jeg hadde hatt akutt keisersnitt og far ikke fikk være der grunnet covid-restriksjoner. Dette blir jo riktignok en annen debatt, men ville bare trekke frem at det er fint å se at hun har fått god fødselsomsorg 😊 Veldig fint at hun har fått det, men må si jeg har stusset litt på det, for etter min egen og mange andres erfaring, er fødselsomsorgen på Tønsberg forferdelig ... Jeg fødte første der, og nektet å dra dit med andre. Ville heller født på gata. Var sååå mye bedre i Drammen! Der fikk jeg forresten minst like god oppvartning som Stina har fått (de hadde ikke ungen på natten, men jeg fikk tilbud om det), så det finnes god fødselsomsorg altså. ❤ Mistenker litt at Tønsberg prøver å redde ryktet sitt ved å gi en influenser ekstra god omsorg, men det er selvsagt ikke Stinas feil. 🙈 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleenex Skrevet 8 timer siden #8270 Del Skrevet 8 timer siden Tough cookie skrev (17 timer siden): I "fødegave"? Ja, er det ikke vanlig med en fødegave? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Palmemor Skrevet 8 timer siden #8271 Del Skrevet 8 timer siden MariaIsabel skrev (25 minutter siden): Veldig fint at hun har fått det, men må si jeg har stusset litt på det, for etter min egen og mange andres erfaring, er fødselsomsorgen på Tønsberg forferdelig ... Jeg fødte første der, og nektet å dra dit med andre. Ville heller født på gata. Var sååå mye bedre i Drammen! Der fikk jeg forresten minst like god oppvartning som Stina har fått (de hadde ikke ungen på natten, men jeg fikk tilbud om det), så det finnes god fødselsomsorg altså. ❤ Mistenker litt at Tønsberg prøver å redde ryktet sitt ved å gi en influenser ekstra god omsorg, men det er selvsagt ikke Stinas feil. 🙈 Dette har jeg tenkt på og, at hun nok blir vartet litt ekstra opp fordi de vet at mange følger med. Jeg har født alle mine 3 der, og det var ingen overveldende omsorg å spore. De var flinke, for all del, men jeg fikk feks ikke tilbud om at de skulle ta barna på natta. Med eldste (som jeg fødte i seteleie som 19åring (og brukte 4 timer på) så fikk jeg tilbud om at de kunne skifte bleie så jeg ikke trengte å stå opp av senga. Men dett var dett. Betalte mye for familierom gjorde vi og. (med mellomste, skal sies) Og der kom ingen inn, før vi ringte og ba om det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 8 timer siden #8272 Del Skrevet 8 timer siden Palmemor skrev (4 timer siden): Jeg reagerte også på det. At hun må bruke pumpe for å få igang når hun har så mye. Nå er det jo helt normalt at ikke melka kommer ordentlig igang før etter noen dager da, men ville jo tro at å ligge til brystet funker for hennes melkeproduksjon som, det jo gjør for så mange andre. Fint at hun får mulighet til å være der i flere dager da sånn at hun kan få den hjelpen man ofte trenger for å få igang amminga best mulig Jeg reagerte også på det, men etter min erfaring med det sykehuset, så er det nok en sannsynlighet for at de har gitt feil råd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 8 timer siden #8273 Del Skrevet 8 timer siden *blueberry* skrev (5 timer siden): Hun har vel sagt at han sliter med å ta brystet og derfor også pumper for å øke produksjonen. Helt normalt når baby er liten og man har store bryster. Om det er derfor, så ville det vel vært bedre med brystskjold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnus Skrevet 8 timer siden #8274 Del Skrevet 8 timer siden Nå vet ikke jeg hvordan er det er rundt omkring. Men jeg har født på Bærum, og det hadde jeg inntrykk av at det bare var familierom. Og de passet på babyen min noen timer på natten så jeg fikk sove for å hente meg inn. Jeg er ingen kjendis. Så det gjøre jo da tydeligvis forskjell på de forskjellige sykehusene? Jeg så for meg at familierom var vanlig praksis i 2024. At fellesrom var mer 1990 tallet og før det, da barnet sto på barnestue mellom ammingen. Nå er jo mannen mye mer involvert enn han var før. Har jo 2 uker permisjon etter fødsel. Hvorfor skal han ha det i starten om han skal være hjemme mens mor og barn er på barsel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnus Skrevet 8 timer siden #8275 Del Skrevet 8 timer siden *blueberry* skrev (5 timer siden): Hun har vel sagt at han sliter med å ta brystet og derfor også pumper for å øke produksjonen. Helt normalt når baby er liten og man har store bryster. Har ikke noe å si med brystene, er nok heller noe med niplene som gjør at det er vanskelig å ta tak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 8 timer siden #8276 Del Skrevet 8 timer siden Minnus skrev (7 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvordan er det er rundt omkring. Men jeg har født på Bærum, og det hadde jeg inntrykk av at det bare var familierom. Og de passet på babyen min noen timer på natten så jeg fikk sove for å hente meg inn. Jeg er ingen kjendis. Så det gjøre jo da tydeligvis forskjell på de forskjellige sykehusene? Jeg så for meg at familierom var vanlig praksis i 2024. At fellesrom var mer 1990 tallet og før det, da barnet sto på barnestue mellom ammingen. Nå er jo mannen mye mer involvert enn han var før. Har jo 2 uker permisjon etter fødsel. Hvorfor skal han ha det i starten om han skal være hjemme mens mor og barn er på barsel? Jeg fødte i ‘92 og ‘98, hadde begge mye inne hos meg, riktignok var barnestuer, men det var ikke bare å sette fra seg barnet der. De så helst at man tok seg av de selv, men stell osv foregikk på barnestua. Noen fedre er jo da hjemme med evt andre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan123 Skrevet 8 timer siden #8277 Del Skrevet 8 timer siden MariaIsabel skrev (På 13.11.2024 den 0.30): Å herre min hatt ... Det kommer alltid en sånn "før i tida"-person i alle tråder når det er snakk om en moderne måte å gjøre livet mer komfortabelt ... Joda, folk måtte stå i mer før, og generelt var vi sikkert tøffere, men vi døde også mye mer. Folk fikk ofte mange unger fordi man måtte regne med at en eller to "falt fra". Mødre døde ofte under og etter fødsel. Fødsel er da virkelig tøft nok selv med hjelpemidlene vi har i dag. Må vi på liv og død gjøre det enda tøffere? Personlig ville jeg heller stått i det i noen dager enn å bli satt igang fordi det faktisk er skikkelig tøft å bli satt i gang jeg da, men det er en annen sak. Da er vi vel enige da? Du ville ikke ha blitt satt igang. Så lenge en person er frisk så tror jeg det er best for kroppen å få forberede seg på fødsel i eget tempo. Jeg sier ikke at man må gjøre det tøffere. Jeg bare sier at jeg tror det er best at naturen får gå sin gang. Blir det komplikasjoner så skal det settes inn tiltak, selvfølgelig. Men, at er en lei syns jeg ikke er en grunn for igangsettelse. Og nå snakker jeg generelt, og ikke om S. Det har blitt veldig vanlig å bli satt igang. Det var ikke vanlig før, og det ikke noe vi har holdt på med lenge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnus Skrevet 7 timer siden #8278 Del Skrevet 7 timer siden Tessa12 skrev (31 minutter siden): Jeg fødte i ‘92 og ‘98, hadde begge mye inne hos meg, riktignok var barnestuer, men det var ikke bare å sette fra seg barnet der. De så helst at man tok seg av de selv, men stell osv foregikk på barnestua. Noen fedre er jo da hjemme med evt andre barn. Men ikke bokstavlig det årstallet mtp akkurat det med barnestuer. Men mer at jeg synes ikke noe om å skille foreldrene etter fødsel, hvor den som ikke har født må hjem. Også må den andre ligge på dobbelt rom. Funker sikkert for noen, men for meg høres dette veldig gammeldags ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 7 timer siden #8279 Del Skrevet 7 timer siden (endret) våren14 skrev (3 timer siden): Det er helt sikkert en grunn, de vil bare ikke dele den. Hadde alt vært perfekt hadde de vært hjemme for lengst. Enten noe de overvåker ang babyen (som knapt har vært våken enda - vår første var også ekstremt rolig i starten - hun hadde gulsot og var derfor alt for sløv. Ikke så mye at det krevde behandling, men i grenseland. Vi hadde derfor 5 dager på sykehuset, det tok esktra tid å få igang ammingen pga baby som bare sov osv osv. Så her kan det jo være ting de rett og slett ikke deler også som er grunnen. Og man kan forstå om de ikke vil dele absolutt alt når jobben deres er på presentere glansbilder... Det kan også være årsaker psykisk sett, hvis Stina også har en historie med psykiske problemer (mener jeg å ha lest??), så kan det også være slike hensyn, f.eks det med at hun må få hvilt ut skikkelig. Søvnmangel kan være utløsende for depresjon, så det kan også være ekstra behov for henne å få til ammingen og bli trygg på det, og å få hvilt ut litt rett og slett. For det BLIR slitsomt hjemme hvis den babyen er en normal frisk baby... hørte jo allerede at babyen ikke ville sove når de tenkte den skulle sove, så om hun er ekstra utsatt for fødselsdepresjon er det iaf veldig lurt å få best mulig start og mest mulig hvile før man faktisk blir nødt til å ta seg av sitt eget barn helt selv... antar PF er selvstendig næringsdrivende og at de skal være to om å være hjemme. De fleste andre blir jo alene med babyen etter 14 dager, men en partner om skal fungere i sin jobb osv. Ikke bare å "få sove ut" for de fleste. Men bra for Stina at hun får den muligheten, så er sjansen for fødselsdepresjon mindre. Tipper det kan ligge endel bak at de er der lenge, som vi ikke får høre om. Da det ville ødelegge glansen for å si det sånn. Ja, november og desember er ikke de mest attraktive fødemånedene... gode sjanser for fine opphold på barsel fordi det er plass og tid. De fleste planlegger jo barna, og da kommer de ikke på slutten av året. Og hun ble satt igang, fikk hjelp med at vannet ble tatt osv. God grunn til å tro det er medisinske årsaker bak dette, blant annet forholdet til psyken. Det kan noen ganger gi raskere fødsler enn for de som føder "normalt" uten inngripen. Så ingen overraskelse sånn sett. I alle dager, det er jo egentlig helt normalt å være på sykehuset i 3 dager (selv om mange blir sendt hjem tidligere pga manglende kapasitet) ... Og dagen man føder regnes som dag 0. Jeg har vært på sykehuset i 3 dager begge gangene, uten at det har vært noe som helst spesielt, og i standardoversikten fra sykehuset står det at hjemreise er dag 3. Stina er på dag 2 nå, så spekulasjonene kan nok roes kraftig ned enn så lenge. For en merkelig kommentar - "De fleste planlegger jo barna, og da kommer de ikke på slutten av året". Hæ? For det første, så er det ikke slik at de fleste planlegger fødselsmåneden til barna nei, og for det andre er det langt ifra alle som blir gravide den måneden de begynner prøvingen. Barnet til Stina og PF var veldig planlagt, og kom likevel på slutten av året. Samme med min yngste, som er nyfødt nå på slutten av året og som også kom ved hjelp av IVF. Sønnen til bestevenninna mi er født rundt julaften, etter at de hadde prøvd i 3 år - tenker du at det ville vært naturlig for dem å la være å prøve hver januar til april da? Personlig ønsket jeg helst juni-barn, men da vi var klare for å begynne prøvingen var det juni, og vi ventet selvsagt ikke 3 mnd med å begynne. Endret 7 timer siden av MariaIsabel 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 7 timer siden #8280 Del Skrevet 7 timer siden Kleenex skrev (1 time siden): Ja, er det ikke vanlig med en fødegave? Jeg fikk en blomsterbukett og noen fine ord på et kort💐 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå