Eyr Skrevet 22. oktober 2024 #6921 Skrevet 22. oktober 2024 SoftKitty skrev (2 timer siden): Vi har hatt stellebord på annet rom enn badet. Aldri brukt våtservietter eller laget på forhånd selv. Har hatt babyolje (helst i pumpeflaske), vann i pumpeflaske (kokte vannet først så det ikke skulle bli ekkelt ved å stå en stund aner ikke om det trengs), tørre stellekluter. Pumpeflasker så jeg kunne væte klutene med 1 hånd. Vasket ofte kun med babyolje faktisk, da ble baby ikke sår og trengte ikke smøre noe særlig Et par ganger var det helt bæsjeeksplosjon da måtte uannsett hele baby bades så da var det ikke så viktig hvor stellebordet var. Hadde våtservietter kun til å tørke over egne hender etter bleieskift. Så bar jeg med meg baby og la på gulvet på badet eller trygt sted i stua og så vasket jeg hendene. Trodde jeg måtte ha stellebord ved vask men fant egentlig ut at det funket helt greit uten. Den første mnd brukte jeg også mest babyolje. ☺️
Lzzy Skrevet 22. oktober 2024 #6922 Skrevet 22. oktober 2024 Eyr skrev (10 minutter siden): Den første mnd brukte jeg også mest babyolje. ☺️ Kan ikke skjønne at det er vanskelig å bære en liten baby inn på badet, skylle under rent rennende vann og pakke inn i håndkle etterpå. Alt det styret med klutvask, noe av det verste jeg kan tenke meg.. men det er meg 😅 2 2
Eyr Skrevet 22. oktober 2024 #6923 Skrevet 22. oktober 2024 Lzzy skrev (16 minutter siden): Kan ikke skjønne at det er vanskelig å bære en liten baby inn på badet, skylle under rent rennende vann og pakke inn i håndkle etterpå. Alt det styret med klutvask, noe av det verste jeg kan tenke meg.. men det er meg 😅 Ingen som har sagt at det er vanskelig å bære en baby på badet vell? Har hatt alle stellebordene på badet jeg. Men noen gang er man ikke hjemme heller. Synes det høres mer stress ut å dusje babyen flere ganger om dagen, så det er klart at man er forskjellige… Har hatt 3 babyer, der siste er 10mnd gammel. Har til og med brukt våtservietter… man må finne den måten som passer for hver enkelt. 4
Dojakitty Skrevet 22. oktober 2024 #6924 Skrevet 22. oktober 2024 Lzzy skrev (19 minutter siden): Kan ikke skjønne at det er vanskelig å bære en liten baby inn på badet, skylle under rent rennende vann og pakke inn i håndkle etterpå. Alt det styret med klutvask, noe av det verste jeg kan tenke meg.. men det er meg 😅 Det jeg derimot ikke skjønner, er at det virker som om hun tror hun kommer til å bli lenket til sofaen med babyen. Helt utrolig hva man tror man skal gjennom med en baby og hva man prioriterer. Ja,jeg tenker på snop på tralla 3
Lzzy Skrevet 22. oktober 2024 #6925 Skrevet 22. oktober 2024 Dojakitty skrev (18 minutter siden): Det jeg derimot ikke skjønner, er at det virker som om hun tror hun kommer til å bli lenket til sofaen med babyen. Helt utrolig hva man tror man skal gjennom med en baby og hva man prioriterer. Ja,jeg tenker på snop på tralla Enig! Var litt av poenget mitt, selvom det ikke kom tydelig fram i hva jeg skrev. Skulle tro man stod lenket fastlåst som du sier, utrolig hva man finner av løsninger når man må.
Lzzy Skrevet 22. oktober 2024 #6926 Skrevet 22. oktober 2024 (endret) Eyr skrev (27 minutter siden): Ingen som har sagt at det er vanskelig å bære en baby på badet vell? Har hatt alle stellebordene på badet jeg. Men noen gang er man ikke hjemme heller. Synes det høres mer stress ut å dusje babyen flere ganger om dagen, så det er klart at man er forskjellige… Har hatt 3 babyer, der siste er 10mnd gammel. Har til og med brukt våtservietter… man må finne den måten som passer for hver enkelt. Høres ut som om hun har tenkt å lenke seg hjemme på rommet, med godis og drikke på stellebordet sånn tilfelle 🤣 Endret 22. oktober 2024 av Lzzy 2
lillebamsemums Skrevet 22. oktober 2024 #6927 Skrevet 22. oktober 2024 SoftKitty skrev (3 timer siden): Vi har hatt stellebord på annet rom enn badet. Aldri brukt våtservietter eller laget på forhånd selv. Har hatt babyolje (helst i pumpeflaske), vann i pumpeflaske (kokte vannet først så det ikke skulle bli ekkelt ved å stå en stund aner ikke om det trengs), tørre stellekluter. Pumpeflasker så jeg kunne væte klutene med 1 hånd. Vasket ofte kun med babyolje faktisk, da ble baby ikke sår og trengte ikke smøre noe særlig Et par ganger var det helt bæsjeeksplosjon da måtte uannsett hele baby bades så da var det ikke så viktig hvor stellebordet var. Hadde våtservietter kun til å tørke over egne hender etter bleieskift. Så bar jeg med meg baby og la på gulvet på badet eller trygt sted i stua og så vasket jeg hendene. Trodde jeg måtte ha stellebord ved vask men fant egentlig ut at det funket helt greit uten. Ja, jeg har jobbet i bhg i 2 år. Og har vært litt på avdelingen til de minste. Og har sett en del røde/såre rumper. Så har liksom en viss kunnskap om dette. Men syntes det er så kjekt å høre hvordan andre har løst dette. Ikke til deg, men til de som lurte på hvorfor jeg spurte: nå var ikke mitt spørsmål rettet så veldig mot Stina. Men tenkte at det var innafor å spørre siden hun har valgt å ikke ha stellebord på badet. Det finnes veldig mange smarte løsninger. 3
Tippsi Skrevet 22. oktober 2024 #6928 Skrevet 22. oktober 2024 Jammen bevares, snakk med din mor stina.. pust ... alt skal overdrives over overdrivelse🫡 hjelpes... 🫣.. du har da sikkert en stor familie som har fått barn i generasjoner ...blir helt matt av alt som kjøpes i lager format ...fyller opp huset med alt mulige greier.. du skal være der for den lille gutten ikke horde alt mulig rart 🙈 12 3
Palmemor Skrevet 22. oktober 2024 #6929 Skrevet 22. oktober 2024 Hvis man ikke vil at folk skal kritisere deg så la være å fortelle hele verden hva man gjør, eller? Min bestemor og svigermor var ekstreme på dette, men det er familie. Jeg delte jo ikke med hele Norge hva jeg gjorde 9 2
lillebamsemums Skrevet 22. oktober 2024 #6930 Skrevet 22. oktober 2024 Palmemor skrev (49 minutter siden): Hvis man ikke vil at folk skal kritisere deg så la være å fortelle hele verden hva man gjør, eller? Min bestemor og svigermor var ekstreme på dette, men det er familie. Jeg delte jo ikke med hele Norge hva jeg gjorde Følte hun nesten var på gråten enkelte ganger under den samtalen. Sånn generelt så handler det jo bare om at folk er ulike og sitter med ulike erfaringer. Noe funker veldig godt for noen, og det samme funker ekstremt dårlig for noen andre. Handler jo bare om å prøve seg frem, og finne ut hva som passer bra for seg og sitt barn. Hun brukte jo våtservietter som eksempel i dag. Føler at enkelte ting deler hun faktisk for å provosere (eksempel at hun kjøpte melke erstatning i dag. Hun legger veldig opp til at hun ikke skal amme). Fødebagen har også fått en del kritikk. Jeg gikk nylig inn på kk sin hjemmeside (https://www.helse-bergen.no/behandlinger/fodsel-og-barsel#kva-skal-eg-ha-med-pa-sjukehuset). Listen hennes er 10 ganger så lang. Veldig mye får man på avdelingen (vet at hun ikke føder der, men antar at mye er det samme på andre sykehus). Mange ønsker jo å bruke personlige ting. Noe jeg tenker er helt innafor. Men som du sier, når man deler hele livet sitt med verden. Så må man nesten forvente at folk kommer med tips og kritikk. 10 1
Rosamuffins Skrevet 22. oktober 2024 #6931 Skrevet 22. oktober 2024 (endret) Hun kan jo vurdere å spørre søsteren sin om noen tips til fødebagen. Hun har flere barn selv, men ikke minst så jobber hun som barnepleier på føde/barsel. Søsteren er også ammeveileder… Endret 22. oktober 2024 av Rosamuffins 14 3
Palmemor Skrevet 22. oktober 2024 #6932 Skrevet 22. oktober 2024 lillebamsemums skrev (28 minutter siden): Følte hun nesten var på gråten enkelte ganger under den samtalen. Sånn generelt så handler det jo bare om at folk er ulike og sitter med ulike erfaringer. Noe funker veldig godt for noen, og det samme funker ekstremt dårlig for noen andre. Handler jo bare om å prøve seg frem, og finne ut hva som passer bra for seg og sitt barn. Hun brukte jo våtservietter som eksempel i dag. Føler at enkelte ting deler hun faktisk for å provosere (eksempel at hun kjøpte melke erstatning i dag. Hun legger veldig opp til at hun ikke skal amme). Fødebagen har også fått en del kritikk. Jeg gikk nylig inn på kk sin hjemmeside (https://www.helse-bergen.no/behandlinger/fodsel-og-barsel#kva-skal-eg-ha-med-pa-sjukehuset). Listen hennes er 10 ganger så lang. Veldig mye får man på avdelingen (vet at hun ikke føder der, men antar at mye er det samme på andre sykehus). Mange ønsker jo å bruke personlige ting. Noe jeg tenker er helt innafor. Men som du sier, når man deler hele livet sitt med verden. Så må man nesten forvente at folk kommer med tips og kritikk. Helt enig med deg. Og når man deler noe vil det alltid være noen som kommer med råd man ikke ber om, uansett setting. Jeg nevnte en gang på jobb at jeg var trøtt fordi jeg sov dårlig den natta (har insomnia og bruker medisiner) og da rant det inn med tips og råd. Svarte pent takk, men dette har jeg slitt med i 8 år. «Jammen har du prøvd melatonin??? Det funka for kusina til mamma!» Ja… Poenget er at uansett hva man deler så finnes det folk som kritiserer eller gir råd. Og som hun over her skriver, snakk med søstera som i tillegg til å ha egne barn faktisk er fagpersonell. Skjønner godt hun blir på gråten av å få kritikk, men hun er såpass gammel i gamet at hun vet jo hva som kommer og ikke. Det vil alltid være en som slenger ut av seg at kullsyre er potensielt dumt når man ammer, uansett om man spør eller ikke. Men hun burde vite bedre. 6
lillebamsemums Skrevet 22. oktober 2024 #6933 Skrevet 22. oktober 2024 Palmemor skrev (2 minutter siden): Helt enig med deg. Og når man deler noe vil det alltid være noen som kommer med råd man ikke ber om, uansett setting. Jeg nevnte en gang på jobb at jeg var trøtt fordi jeg sov dårlig den natta (har insomnia og bruker medisiner) og da rant det inn med tips og råd. Svarte pent takk, men dette har jeg slitt med i 8 år. «Jammen har du prøvd melatonin??? Det funka for kusina til mamma!» Ja… Poenget er at uansett hva man deler så finnes det folk som kritiserer eller gir råd. Og som hun over her skriver, snakk med søstera som i tillegg til å ha egne barn faktisk er fagpersonell. Skjønner godt hun blir på gråten av å få kritikk, men hun er såpass gammel i gamet at hun vet jo hva som kommer og ikke. Det vil alltid være en som slenger ut av seg at kullsyre er potensielt dumt når man ammer, uansett om man spør eller ikke. Men hun burde vite bedre. Ja, nå er jo dette et diskuterings forum! Så er kan man jo faktisk diskutere hva hun sier. På både godt og vondt, tenker nå jeg. Har personlig kun sendt inn noe til Stina en gang, det var angående en kjole hun har (spurte om den var veldig gjennomsiktig) og fikk faktisk svar (har samme kjolen i andre farger, men valgte å ikke kjøpe gul pga den så veldig gjennomsiktig ut, noe hun da bekreftet).
Hammerhai Skrevet 22. oktober 2024 #6934 Skrevet 22. oktober 2024 Jeg ble faktisk anbefalt å kjøpe inn mme på ammekurs med første for å ha i hus i tilfelle etter fødsel. Kan hende hun har fått samme anbefalinger ❣️
lillebamsemums Skrevet 23. oktober 2024 #6935 Skrevet 23. oktober 2024 Hammerhai skrev (7 timer siden): Jeg ble faktisk anbefalt å kjøpe inn mme på ammekurs med første for å ha i hus i tilfelle etter fødsel. Kan hende hun har fått samme anbefalinger ❣️ Og jeg har blitt anbefalt å vente med alt slikt til etter fødsel. Er ulikt fra jordmor til jordmor. Litt etter når de har tatt utdanningen sin tenker jeg og hvor flinke kommunene er til å sende dem på kurs for ny informasjon☺️ 4 1
Fruktfatet Skrevet 23. oktober 2024 #6936 Skrevet 23. oktober 2024 lillebamsemums skrev (På 21.10.2024 den 21.03): Vi fikk veldig klar beskjed av jordmor på kurs at det ikke var anbefalt å bruke våtservietter for mye (altså så lite så mulig) pga det kan føre til eksem og spre barne rumper «spre barne rumper»?
Viola712 Skrevet 23. oktober 2024 #6937 Skrevet 23. oktober 2024 Fruktfatet skrev (2 minutter siden): «spre barne rumper»? Autokorrekt. Skal nok være såre barnerumper. 1
delias Skrevet 23. oktober 2024 #6938 Skrevet 23. oktober 2024 Hammerhai skrev (7 timer siden): Jeg ble faktisk anbefalt å kjøpe inn mme på ammekurs med første for å ha i hus i tilfelle etter fødsel. Kan hende hun har fått samme anbefalinger ❣️ Samme her. Var ikke på ammekurs en gang, men jeg hadde brystreduksjon før jeg ble gravid og da er det en mulighet for at amming ikke fungerte. Noe det ikke gjorde heller. Stina har sikkert fått samme beskjed og/eller er føre var siden hun også har hatt utført noe kirurgisk med brystene? 1
Palmemor Skrevet 23. oktober 2024 #6939 Skrevet 23. oktober 2024 delias skrev (1 time siden): Samme her. Var ikke på ammekurs en gang, men jeg hadde brystreduksjon før jeg ble gravid og da er det en mulighet for at amming ikke fungerte. Noe det ikke gjorde heller. Stina har sikkert fått samme beskjed og/eller er føre var siden hun også har hatt utført noe kirurgisk med brystene? Siden hun har lagt inn silikon, til tross for 3 nakkeskader ja... Hun kommer nok ikke til å amme. Når hun ikke engang kan holde små strikkepinner så vil det være klin umulig å bære/amme ett barn uten at de plagene blusser opp. Og det er greit, det. Jeg har prolapser i nakken som er oppe og nikker hver gang jeg løfter feil, og det var ett mareritt å amme. Men har ikke silikon da, så jeg gjorde det likevel en stund 7 2
JegErIkkeMeg Skrevet 23. oktober 2024 #6940 Skrevet 23. oktober 2024 Hun tror virkelig at det folk reagerer på når hun sier hun skal bruke hansker når hun skifter bæsjebleier (eller "bleier når han har gjort nummer to" siden bæsj er umulig å si) handler om at det er "stress" å ta på hansker, og rettferdiggjør det ved å si at hun har jobbet i ferskvaredisken på Spar og det er null stress for henne å ta på seg hansker? Det blir gøy når hun blir både tisset, bæsjet og spydd/gulpet på 😅 14 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå