Gå til innhold

Stina Bakken


Gjest TomineB

Anbefalte innlegg

Hun kan høres veldig dårlig ut fordi hun bare er tett i nesa. Makan til dramatisk dame. Otrivin kan brukes av gravide (har vært gravid selv og brukt det). Man blir ikke avhengig av å bruke det lol. Hun tror at man blir det automatisk bare ved å ta noen spray😂 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt med Stina er litt mye. Ingenting er vanlige plager, når hun feiler noe er det alltid ekstra vondt, ekstra plagsomt og hun er ekstra syk. Hun virker som veldig persilleblad , og jeg blir overrasket hvis det ikke kommer til å snappes fra legevakt og ekstra kontroller framover. 

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayaal skrev (2 timer siden):

Hun kan høres veldig dårlig ut fordi hun bare er tett i nesa. Makan til dramatisk dame. Otrivin kan brukes av gravide (har vært gravid selv og brukt det). Man blir ikke avhengig av å bruke det lol. Hun tror at man blir det automatisk bare ved å ta noen spray😂 

Jeg har slitt med avhengighet av vanlig otrivin,så jo man kan absolutt bli avhengig. Men ja,å ikke ville bruke det under graviditeten er litt hysteri og man blir heller så klart ikke avhengig av det sekundet man sprayer nesen med det. 

Endret av Sunfl0wer
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragon skrev (59 minutter siden):

Alt med Stina er litt mye. Ingenting er vanlige plager, når hun feiler noe er det alltid ekstra vondt, ekstra plagsomt og hun er ekstra syk. Hun virker som veldig persilleblad , og jeg blir overrasket hvis det ikke kommer til å snappes fra legevakt og ekstra kontroller framover. 

Ja det er mildt sagt. Håper virkelig at jeg ikke var like "mye" når jeg var gravid, for hun framstiller det jo som tidenes sensasjon på godt og vondt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragon skrev (58 minutter siden):

Alt med Stina er litt mye. Ingenting er vanlige plager, når hun feiler noe er det alltid ekstra vondt, ekstra plagsomt og hun er ekstra syk. Hun virker som veldig persilleblad , og jeg blir overrasket hvis det ikke kommer til å snappes fra legevakt og ekstra kontroller framover. 

Mmmm..🙈 Skjønner det er slit og være tett og alt det der.. Ingen som nok liker det. Men blir litt voldsomt. Blir veldig mye syns jeg. Lurer på hvordan det blir når barnet kanskje begynner i Barnehage og der e det ofte masse smitte , jaffal i begynnelsen de fleste jeg opplever😅  lurer på om det blir så dålig taklet da med sykdom og om hu i det hele tatt tåler det. For håpe det da😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alexandrine
refill skrev (10 minutter siden):

Tror jeg først og fremst hadde hørt på produsenten jeg. 

"Otrivin skal ikke brukes av gravide." 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-otrivin-haleon-562511

Husker en tidligere kollega fikk bihulebetennelse da hun var gravid. Fikk beskjed av legen om at hun måtte ha hodet over dampende vann for å løse opp tett nese. Måtte ikke bruke nesespray. Dette er 20 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunfl0wer skrev (3 timer siden):

Jeg har slitt med avhengighet av vanlig otrivin,så jo man kan absolutt bli avhengig. Men ja,å ikke ville bruke det under graviditeten er litt hysteri og man blir heller så klart ikke avhengig av det sekundet man sprayer nesen med det. 

Ja jeg kjenner flere som er det men det betyr ikke at alle blir det, det er vel det jeg egentlig prøver og si. Hun sier hun ikke vil bruke det fordi da kan man bli det og det vil hun ikke bli og holder seg derfor unna. Det var det første hun sa og at hun ikke får vite 100% om hun kan trygt bruke det eller ikke. Jeg tenker at så lenge man er bevisst og holder seg innafor den normale bruken som er anvist på pakningen, så er det absolutt verdt å bruke nesespray enn å ikke klare å få puste og være kjempedårlig og ikke få sovet. Hun risikerer, i verste fall å få bihulebetennelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
Mayaal skrev (4 timer siden):

Ja jeg kjenner flere som er det men det betyr ikke at alle blir det, det er vel det jeg egentlig prøver og si. Hun sier hun ikke vil bruke det fordi da kan man bli det og det vil hun ikke bli og holder seg derfor unna. Det var det første hun sa og at hun ikke får vite 100% om hun kan trygt bruke det eller ikke. Jeg tenker at så lenge man er bevisst og holder seg innafor den normale bruken som er anvist på pakningen, så er det absolutt verdt å bruke nesespray enn å ikke klare å få puste og være kjempedårlig og ikke få sovet. Hun risikerer, i verste fall å få bihulebetennelse. 

Det er ikke pga faren for avhengighet - det har med visse stoffer i sprayen som kan skade barnet i magen. 

Jeg skjønner godt at man ikke vil ta sjanser når man er gravid. Som jeg skrev over så er det over 20 år siden jeg ble klar over at leger fraråder gravide å ta nasespray. Kollegaen min var gravid med tvillinger og fikk bihulebetennelse, men legen hennes advarte mot å bruke nasespray.

Husker at jeg fikk opp Sophie Elise på Snap da hun var gravid og jeg var sjokkert hvor mye nasespray hun brukte den lille stunden jeg så på. Trodde det var almenn kunnskap - men tydeligvis så strides de lærde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (8 timer siden):

Tror jeg først og fremst hadde hørt på produsenten jeg. 

"Otrivin skal ikke brukes av gravide." 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-otrivin-haleon-562511

Produsenter sikrer seg mot alt(gjelder alle legemidler, for å unngå søksmål), derfor er det lurt å lese fra en seriøs fagkilde som er uavhengig av produsenter.

"Informasjon i pakningsvedlegg

Informasjonen i pakningsvedlegget er skrevet av legemiddelprodusenten, og de er ofte mer restriktive med å anbefale bruk under graviditet og amming enn det forskning og samlet erfaring gir grunn til. Derfor kan du få råd av helsepersonell om at noen medisiner kan brukes, selv om dette ikke nødvendigvis stemmer med informasjonen i pakningsvedlegget.

Fikk du svar på det du lurte på? Hvis ikke, kan du stille oss et spørsmål og få personlig svar – enten på telefon eller via nettsiden vår."

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/tett-nese-2/

 

Søk råd hos RELIS når det gjelder legemidler, masse godt faglig stoff der. Kan stille de spm og. ☺️👍 

Endret av Moongirl
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandrine skrev (1 time siden):

Det er ikke pga faren for avhengighet - det har med visse stoffer i sprayen som kan skade barnet i magen. 

Jeg skjønner godt at man ikke vil ta sjanser når man er gravid. Som jeg skrev over så er det over 20 år siden jeg ble klar over at leger fraråder gravide å ta nasespray. Kollegaen min var gravid med tvillinger og fikk bihulebetennelse, men legen hennes advarte mot å bruke nasespray.

Husker at jeg fikk opp Sophie Elise på Snap da hun var gravid og jeg var sjokkert hvor mye nasespray hun brukte den lille stunden jeg så på. Trodde det var almenn kunnskap - men tydeligvis så strides de lærde. 

Gud bedre. Man kan bruke nesespray som gravid og ammende. Men ikke i mer enn de dagene som er anbefalt for alle. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
Nussepus skrev (3 minutter siden):

Gud bedre. Man kan bruke nesespray som gravid og ammende. Men ikke i mer enn de dagene som er anbefalt for alle. 

Vel, det var anbefalingen den gang og henger igjen hos meg. Derfor reagerte jeg når jeg så Sophie Elise sprayet seg i nesen flere ganger etter hverandre. 

Jeg er en annen generasjon enn de fleste her og har selvsagt fått andre anbefalinger enn dere når vi var gravide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når legen og tre apotek har sagt at hun ikke skal bruke nesespray under graviditet, så hadde jeg også holdt meg unna!

Men siden holdningen her inne er «Å herreguuuuud, altså, alle andre er så mye dummere enn meg, de har tydeligvis ikke lest seg opp på Kvinneguiden, der alle de riktige svarene er, egentlig burde hun dumpe PF også i samme slengen, særrrriøøøst!! 🫨🙄» så burde jeg jo skjønt hva som kom i denne tråden 😋

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margeritt skrev (28 minutter siden):

Når legen og tre apotek har sagt at hun ikke skal bruke nesespray under graviditet, så hadde jeg også holdt meg unna!

Men siden holdningen her inne er «Å herreguuuuud, altså, alle andre er så mye dummere enn meg, de har tydeligvis ikke lest seg opp på Kvinneguiden, der alle de riktige svarene er, egentlig burde hun dumpe PF også i samme slengen, særrrriøøøst!! 🫨🙄» så burde jeg jo skjønt hva som kom i denne tråden 😋

Går an å ta selvstendige valg uavhengig av lege/apotek...de er bare mennesker og har ikke fasiten...er hun såååå dårlig og ikke får puste som hun sier..så kan hun fint pøse på med masse saltvann og _litt_ vanlig nesespray for å puste! Heller ikke bra å la snørr bli liggende som kan bli til infeksjon.

Bruk Relis, de kan sakene sine. 

Endret av Moongirl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moongirl skrev (34 minutter siden):

Går an å ta selvstendige valg uavhengig av lege/apotek...de er bare mennesker og har ikke fasiten...er hun såååå dårlig og ikke får puste som hun sier..så kan hun fint pøse på med masse saltvann og _litt_ vanlig nesespray for å puste! Heller ikke bra å la snørr bli liggende som kan bli til infeksjon.

Bruk Relis, de kan sakene sine. 

Helt enig. Apoteket har i hvert fall ikke fasiten. De følger bare pakningsvedlegget. Tror heller det er Stina og Pefedik som ikke forstår svarene de får. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nussepus skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Apoteket har i hvert fall ikke fasiten. De følger bare pakningsvedlegget. Tror heller det er Stina og Pefedik som ikke forstår svarene de får. 

Apotekene har i hvert fall mer kunnskap om medisiner. Kvinneguiden sitter heller ikke på fasiten 😉 Sunn fornuft sier at man skal høre på fagfolk, ikke velge og vrake i synsinger og meninger og ta det som passer best med det man har mest lyst til i øyeblikket 😊

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl
Nussepus skrev (1 time siden):

Gud bedre. Man kan bruke nesespray som gravid og ammende. Men ikke i mer enn de dagene som er anbefalt for alle. 

Nesespray gir avhengighet. Skal ikke brukes over tid og er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (50 minutter siden):

Nesespray gir avhengighet. Skal ikke brukes over tid og er ikke bra. 

Leste du hva jeg skrev eller har du dårlig leseforståelse? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margeritt skrev (1 time siden):

Apotekene har i hvert fall mer kunnskap om medisiner. Kvinneguiden sitter heller ikke på fasiten 😉 Sunn fornuft sier at man skal høre på fagfolk, ikke velge og vrake i synsinger og meninger og ta det som passer best med det man har mest lyst til i øyeblikket 😊

Helsenorge, Relis og Trygg mammamedisin sier Otrivin er greit i svangerskap. Hvilken synsing er det du snakker om?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...