lillebamsemums Skrevet 22 timer siden #10301 Del Skrevet 22 timer siden (endret) Happyflopp skrev (6 timer siden): Du er en av de ja 🤣 du ammer fra en kaffekopp og lever i en fantasiverden om at du ammer barnet ditt 🤣 dauer Jeg gir pupp på dagtid så ja, pumper om natta og pumpet i starten pga komplikasjoner etter fødsel som gjorde at jeg ikke fikk holde, amme eller noe slikt den første uken. Så at du skal komme her å i gåseøyne si at en spade er en spade så tenker jeg at du fint kan spare deg for slike kommenterer. full amme betyr at barnet for morsmelk. Å amme betyr pupp og pumpe sier seg selv. Vet ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå forskjell. Endret 16 timer siden av lillebamsemums Skrivefeil 6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 22 timer siden #10302 Del Skrevet 22 timer siden lillebamsemums skrev (58 minutter siden): Veldig klar over det, men føler meg rett og slett ikke komfortabel med det. Samt har jeg en samboer som stresser litt over at jeg sover sammen med barnet på morgen kvisten. Så for oss så funker det best med pumpe på natta ☺️ amming skal ikke være stressende. Hva har det egentlig med diskusjonen og gjøre? Poenget er at de fleste syns vel amming er superlettvint, spesielt om natta. Mens Stina gnåler og klager som vanlig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 22 timer siden #10303 Del Skrevet 22 timer siden (endret) Poly skrev (7 minutter siden): Hva har det egentlig med diskusjonen og gjøre? Poenget er at de fleste syns vel amming er superlettvint, spesielt om natta. Mens Stina gnåler og klager som vanlig. Det var bare et svar på en annen kommentar. Poenget var vell at Stina stresser og styret over dette med produksjon, pumping, amming, brystbetennelse, et suge forvirret barn osv. alt dette styret kunne vært mye lettere, om hun evt hadde holdt disse tingene for seg selv. Samt alt annen informasjon om barnet. Det er form for eksponering av barnet, selv om de tar bort ansiktet hans. Endret 22 timer siden av lillebamsemums La til litt mer tekst 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happyflopp Skrevet 22 timer siden #10304 Del Skrevet 22 timer siden lillebamsemums skrev (17 minutter siden): Jeg gir pupp på dagtid så ja, pumper om natta og pumpet i starten pga komplikasjoner etter fødsel som gjorde at jeg ikke fikk holde, amme eller noe slikt den første uken. Så at du skal komme her å i gåseøyne si at en spade er en spade så tenker jeg at du kan kontakte fint spare deg for slike kommenterer. full amme betyr at barnet for morsmelk. Å amme betyr pupp og pumpe sier seg selv. Vet ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå forskjell. En enkel sjel som tydeligvis er meget lett å manipulere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 21 timer siden #10305 Del Skrevet 21 timer siden Happyflopp skrev (2 minutter siden): En enkel sjel som tydeligvis er meget lett å manipulere Takk ❤️ skal huske på det neste gang jeg legger barnet mitt til brystet ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 21 timer siden #10306 Del Skrevet 21 timer siden lillebamsemums skrev (1 time siden): Er så morsomt at folk på kk sier motsatt av ammehjelpere på sykehuset. Snakket med både jordmor og ammehjelper på Haukeland for å få til å gi pupp. Men fikk ganske grei beskjed at jeg full ammer selv om jeg har pumpet lenge. Nei, du ammer ikke. At amming og pumping kan sidestilles næringsmessig og helsemessig for mor og baby er en ting, og du kan i beste fall si at du pumper og forholder deg til råd og anbefalning for ammende når det gjelder morsmelk. Men nei, du ammer ikke hvis du pumper og gir melka fra flaske. Og det er for meg hårreisende at helsevesen klarer å ordlegge seg så klønete at mødre kobler seg til brystpumpa og tror at det kalles å amme, og enda verre er det at de samme mødrene ikke vet at forskjellen på å amme og å gi flaske er nettopp dèt at amming er melk direkte fra mors bryst. Om man ammer eller pumper spiller ingen rolle når det kommer til melkas næring og hva barnet får i seg, og akkurat her stemmer det at man kan tenke at fullamming/fullpumping går for det samme næringsmessig. Men i praksis er det to vidt forskjellige ting. Nå legger jeg den ballen død for min del. Hva Stina eller alle andre gjør spiller ingen rolle for min del. Men forhold dere i det minste til fakta og ikke bruk begrepet «amming» om alle måter man kan få i en baby morsmelk på. For du ammer ikke når du gir flaske, selv om det er morsmelk på den. Du gir flaske. Og ja, det å si at fullpumping og fullamming er det samme, er noe helsevesen sier for å trøste. Fordi det i teorien gir samme gevinst for barnet, men i praksis er det 2 helt ulike ting. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 21 timer siden #10307 Del Skrevet 21 timer siden Det viktigste for barnet er at det får i seg mat og får nærhet og trøst. Det ser det ut til at Stina sin baby gjør. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 21 timer siden #10308 Del Skrevet 21 timer siden Pinkpashion skrev (4 minutter siden): Nei, du ammer ikke. At amming og pumping kan sidestilles næringsmessig og helsemessig for mor og baby er en ting, og du kan i beste fall si at du pumper og forholder deg til råd og anbefalning for ammende når det gjelder morsmelk. Men nei, du ammer ikke hvis du pumper og gir melka fra flaske. Og det er for meg hårreisende at helsevesen klarer å ordlegge seg så klønete at mødre kobler seg til brystpumpa og tror at det kalles å amme, og enda verre er det at de samme mødrene ikke vet at forskjellen på å amme og å gi flaske er nettopp dèt at amming er melk direkte fra mors bryst. Om man ammer eller pumper spiller ingen rolle når det kommer til melkas næring og hva barnet får i seg, og akkurat her stemmer det at man kan tenke at fullamming/fullpumping går for det samme næringsmessig. Men i praksis er det to vidt forskjellige ting. Nå legger jeg den ballen død for min del. Hva Stina eller alle andre gjør spiller ingen rolle for min del. Men forhold dere i det minste til fakta og ikke bruk begrepet «amming» om alle måter man kan få i en baby morsmelk på. For du ammer ikke når du gir flaske, selv om det er morsmelk på den. Du gir flaske. Og ja, det å si at fullpumping og fullamming er det samme, er noe helsevesen sier for å trøste. Fordi det i teorien gir samme gevinst for barnet, men i praksis er det 2 helt ulike ting. Det er det samme fordi babyen får mor sin morsmelk! Hvorfor skal helsevesenet trøste noen for å gi babyen sin melk?? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 21 timer siden #10309 Del Skrevet 21 timer siden Begrepet og «fullamme» betyr medisinsk at barnet ikke får noen annen næring enn morsmelk. Spiller liten rolle om barnet får melken fra pupp eller flaske når man snakker om kun næringen. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miaminmia Skrevet 21 timer siden #10310 Del Skrevet 21 timer siden lillebamsemums skrev (På 22.12.2024 den 10.59): Man sier jo ikke det, det sier jo seg selv. Veldig rar ting å si. Men faglig så heter det å fullamme selv om det er via flaske eller pupp pga barnet bare får morsmelk. Selv om jeg pumper, så sier ikke jeg at jeg ammer. Sier jo at jeg pumper og gir flaske. Og når jeg gir pupp så sier jeg amming. Men poenget er jo at barnet får morsmelk Herregud. Poenget er at barnet får mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 21 timer siden #10311 Del Skrevet 21 timer siden Pinkpashion skrev (5 minutter siden): Nei, du ammer ikke. At amming og pumping kan sidestilles næringsmessig og helsemessig for mor og baby er en ting, og du kan i beste fall si at du pumper og forholder deg til råd og anbefalning for ammende når det gjelder morsmelk. Men nei, du ammer ikke hvis du pumper og gir melka fra flaske. Og det er for meg hårreisende at helsevesen klarer å ordlegge seg så klønete at mødre kobler seg til brystpumpa og tror at det kalles å amme, og enda verre er det at de samme mødrene ikke vet at forskjellen på å amme og å gi flaske er nettopp dèt at amming er melk direkte fra mors bryst. Om man ammer eller pumper spiller ingen rolle når det kommer til melkas næring og hva barnet får i seg, og akkurat her stemmer det at man kan tenke at fullamming/fullpumping går for det samme næringsmessig. Men i praksis er det to vidt forskjellige ting. Nå legger jeg den ballen død for min del. Hva Stina eller alle andre gjør spiller ingen rolle for min del. Men forhold dere i det minste til fakta og ikke bruk begrepet «amming» om alle måter man kan få i en baby morsmelk på. For du ammer ikke når du gir flaske, selv om det er morsmelk på den. Du gir flaske. Og ja, det å si at fullpumping og fullamming er det samme, er noe helsevesen sier for å trøste. Fordi det i teorien gir samme gevinst for barnet, men i praksis er det 2 helt ulike ting. Pinkpashion skrev (7 minutter siden): Nei, du ammer ikke. At amming og pumping kan sidestilles næringsmessig og helsemessig for mor og baby er en ting, og du kan i beste fall si at du pumper og forholder deg til råd og anbefalning for ammende når det gjelder morsmelk. Men nei, du ammer ikke hvis du pumper og gir melka fra flaske. Og det er for meg hårreisende at helsevesen klarer å ordlegge seg så klønete at mødre kobler seg til brystpumpa og tror at det kalles å amme, og enda verre er det at de samme mødrene ikke vet at forskjellen på å amme og å gi flaske er nettopp dèt at amming er melk direkte fra mors bryst. Om man ammer eller pumper spiller ingen rolle når det kommer til melkas næring og hva barnet får i seg, og akkurat her stemmer det at man kan tenke at fullamming/fullpumping går for det samme næringsmessig. Men i praksis er det to vidt forskjellige ting. Nå legger jeg den ballen død for min del. Hva Stina eller alle andre gjør spiller ingen rolle for min del. Men forhold dere i det minste til fakta og ikke bruk begrepet «amming» om alle måter man kan få i en baby morsmelk på. For du ammer ikke når du gir flaske, selv om det er morsmelk på den. Du gir flaske. Og ja, det å si at fullpumping og fullamming er det samme, er noe helsevesen sier for å trøste. Fordi det i teorien gir samme gevinst for barnet, men i praksis er det 2 helt ulike ting. Tror du skal lese litt mer før du velger å kommentere, men kan skrive igjen at fullamme betyr at barnet for morsmelk, å amme betyr pupp og pumpe er pumpe. Det er en forskjell her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 21 timer siden #10312 Del Skrevet 21 timer siden Miaminmia skrev (9 minutter siden): Herregud. Poenget er at barnet får mat. Ja, han gjør det! Selv om vi syntes Stina gjør en del unormale eller unødvendige ting. Så er hun absolutt en god mor og pellek en super pappa. Barnet lider ingen nød, men ting blir jo ofc diskutert når man velger å brette livet sitt ut på sosiale medier. Da kommer folk ofte med egen erfaring også. Om det så var 50 år siden eller en uke siden. Å dele meninger og erfaringer kan også gjøre til at man lærer nye ting. En god diskusjon som er saklig og ikke går for langt kan være ganske sundt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 20 timer siden #10313 Del Skrevet 20 timer siden (endret) Fra store norske leksikon. Endret 20 timer siden av Pasha 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 20 timer siden #10314 Del Skrevet 20 timer siden Pasha skrev (8 minutter siden): Fra store norske leksikon. Ordet vi har diskutert er «fullamme» ikke «amme». Er forskjell på ordene og de betyr forskjellige ting. Virker som om mange forveksler ordene. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 20 timer siden #10315 Del Skrevet 20 timer siden lillebamsemums skrev (5 minutter siden): Ordet vi har diskutert er «fullamme» ikke «amme». Er forskjell på ordene og de betyr forskjellige ting. Virker som om mange forveksler ordene. Her motiser jo du deg selv. Her står det spesifikt «fullamming ELLER eksklusiv morsmelkernæring». En baby som får morsmelk fra flaske vil i så tilfelle tilhøre sistnevnte. Men for min del; over og ut. Hva folk gir barna sine og hvordan de gjør det er ikke min sak. Jeg har fullammet et barn i 6 måneder, og pumpet/ammet det andre barnet like lenge. Begge fikk kun morsmelk, men bare en av dem ble fullammet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 19 timer siden #10316 Del Skrevet 19 timer siden Pinkpashion skrev (42 minutter siden): Her motiser jo du deg selv. Her står det spesifikt «fullamming ELLER eksklusiv morsmelkernæring». En baby som får morsmelk fra flaske vil i så tilfelle tilhøre sistnevnte. Men for min del; over og ut. Hva folk gir barna sine og hvordan de gjør det er ikke min sak. Jeg har fullammet et barn i 6 måneder, og pumpet/ammet det andre barnet like lenge. Begge fikk kun morsmelk, men bare en av dem ble fullammet. Bra vi er enige om å være uenige ☺️ ha en god kveld videre 🎄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakroni Skrevet 19 timer siden #10317 Del Skrevet 19 timer siden lillebamsemums skrev (1 time siden): Ordet vi har diskutert er «fullamme» ikke «amme». Er forskjell på ordene og de betyr forskjellige ting. Virker som om mange forveksler ordene. Fullamme burde jo ha en annen betegnelse egentlig, misvisende når det også gjelder pumping. «Kun morsmelk» holder jo😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCortado Skrevet 19 timer siden #10318 Del Skrevet 19 timer siden Denne tråden er som det verste mammaforum med totalt uinteressante og mindre relevante fødsel- og barselhistorier fra deltakerne. Det du har gjort eller opplevd er ikke en fasit for andre enn deg selv. Når det gjelder Stina så blir hun tidsnok virkelighetsorientert, så jeg tror folk kan ta det helt med ro. 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marai Skrevet 19 timer siden #10319 Del Skrevet 19 timer siden MissCortado skrev (6 minutter siden): Denne tråden er som det verste mammaforum med totalt uinteressante og mindre relevante fødsel- og barselhistorier fra deltakerne. Det du har gjort eller opplevd er ikke en fasit for andre enn deg selv. Når det gjelder Stina så blir hun tidsnok virkelighetsorientert, så jeg tror folk kan ta det helt med ro. Er mange som bor her dessverre! Juleaften var ikke så gøy - så de måtte slenger mere med leppa 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCortado Skrevet 19 timer siden #10320 Del Skrevet 19 timer siden Marai skrev (Akkurat nå): Er mange som bor her dessverre! Juleaften var ikke så gøy - så de måtte slenger mere med leppa 😊 Denne delingen av egne svangerskaps, fødsels- og barselopplevelser begynte lenge før julaften. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå