Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2005 #1 Skrevet 14. januar 2005 Hvordan går jeg frem for at mungbønnene skal spire? (uten den boksen fra helsekost) Husker jeg rett så skal mungbønnene trekke en stund i vann, før de legges til spiring på en tørr og mørk plass, men hvor lenge skal de trekke i vann? Og hvor mange ganger må jeg bløtlegge de?
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #2 Skrevet 15. januar 2005 Jeg hørte på råd fra noen her, og la dem først i vann i ca et døgn. Deretter helte jeg av vannet og dekket glasset de er oppi med et håndkle (det var det jeg hadde tilgjengelig). Så satte jeg glasset i et mørkt skap, og skyller bønnene hver dag, sånn at de ikke blir mugne og løse hamser (?) fjernes. De skal ikke stå i vann nå, da får de ikkke "puste". Nå har bønnene spirt i snart en uke, synes de er litt små ennå, men det skyldes sikkert at skapet er relativt kjølig. Spiringsprosenten er forresten imponerende tatt i betraktnig at det er helt alminnelige bønner fra en billig importert pose kjøpt i asiatisk butikk.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2005 #3 Skrevet 16. januar 2005 Nå har bønnene spirt i snart en uke, synes de er litt små ennå, men det skyldes sikkert at skapet er relativt kjølig. En UKE? Da jeg prøvde å la de spire første gang (for 4-5år siden) så lot jeg de spire bare 2 døgn, og det ble veldig gode. Takk for fremgangsmåten! Skal legge de i vann øyeblikkelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå