Gå til innhold

Mungbønner og spiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går jeg frem for at mungbønnene skal spire? (uten den boksen fra helsekost)

Husker jeg rett så skal mungbønnene trekke en stund i vann, før de legges til spiring på en tørr og mørk plass, men hvor lenge skal de trekke i vann? Og hvor mange ganger må jeg bløtlegge de?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hørte på råd fra noen her, og la dem først i vann i ca et døgn. Deretter helte jeg av vannet og dekket glasset de er oppi med et håndkle (det var det jeg hadde tilgjengelig). Så satte jeg glasset i et mørkt skap, og skyller bønnene hver dag, sånn at de ikke blir mugne og løse hamser (?) fjernes. De skal ikke stå i vann nå, da får de ikkke "puste". Nå har bønnene spirt i snart en uke, synes de er litt små ennå, men det skyldes sikkert at skapet er relativt kjølig.

Spiringsprosenten er forresten imponerende tatt i betraktnig at det er helt alminnelige bønner fra en billig importert pose kjøpt i asiatisk butikk.

Skrevet
Nå har bønnene spirt i snart en uke, synes de er litt små ennå, men det skyldes sikkert at skapet er relativt kjølig.

En UKE?

Da jeg prøvde å la de spire første gang (for 4-5år siden) så lot jeg de spire bare 2 døgn, og det ble veldig gode.

Takk for fremgangsmåten! Skal legge de i vann øyeblikkelig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...