Gå til innhold

Bo i kjellerleiligheten til svigers..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sutreadvarsel: 

Bor for tiden i kjellerleiligheten til min manns familie. Leiligheten er super, og beliggenheten er ikke ille, bare en halvtimes tid unna byen. Vi betaler 6-7000 totalt inkl strøm og internatt, så det er veldig billig. 

Problemet er at jeg trives ikke. Jeg savner å ha mitt eget, og jeg savner privatliv. Mine svigerforeldre er veldig hyggelige, men litt overhjelpsomme (på grensen til belærende) og legger seg oppi ALT. Har jeg besøk, kan du være sikker på at gresset må klippes, snegler plukkes eller blomster fikses, og svigermor tusler foran vinduene hele tiden. 

Vi låner også bilen deres, da de har to og sjelden bruker de. Dette er jo egentlig veldig luksus, og generøst av dem, men det medfører at hver gang jeg trenger å låne bil så må jeg spørre. Og jeg må ha en grunn. Og min svigermor spør om jeg virkelig trenger bil til det jeg skal om hun mener det ikke er en aktivitet som kvalifiserer til bilkjøring. 

Jeg blir GAL. 

Så til problemet. Min mann STORTRIVES. Han ser bare fordeler med å bo her vi bor, ser ingen grunn til å kjøpe bil, og om mulig ville han kjøpt kjellerleiligheten og blitt boende for alltid! Men han ukependler til en annen by, så han er bare hjemme i helgene. Så da er jeg her da. Alene. Utenfor allfarvei, uten bil. Kjenner jeg gruer meg til en ny uke, jeg vil bare vekk!

Hva skal jeg gjøre? Er jeg urimelig her? Er det bare å skjerpe meg, spare penger og være glad for fordelene? Jeg føler jeg har prøvd det, men om dere mener jeg er urimelig gir det meg nok litt motivasjon til å fortsette. Kan nevne at vi begge er 27 har bodd her i litt over to år. Vi har også fått (les: jeg skaffes oss på trass) finansieringsbevis, så kan i teorien kjøpe noe hvilken dag som helst.. Men kommer jo ikke til å skje uten at mannen også vil... *sukk* Men virkelig, er dette en situasjon det er vanlig å synes er topp over tid? 

Anonymkode: 7d24f...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det hørtes ikke så kjekt ut. Har du pratet med han om det? Synes jo at når du må tilbringe så mye tid der alene, må han ta hensyn til at du ikke trives. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan du ikke kjøpe deg en egen bil? Det kan jo ikke mannen si noe på. Og kjøp persienner og lukk de!

Anonymkode: f5681...513

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men hva gjør du selv hele dagene? Sitter fu bare i kjelleren og tover hender? 

Mulig mannen din synes dette er helt supert, men alke normalt oppegånde voksne folk med midler til å skaffe seg egen bolig, vil jo gjøre det. Han er tydelig en fjott og en mammadalt.

Du må jo bare sette ned foten! At slik som dette orker du ikke leve. At dere skaffer dere et eget sted, og deres egen bil, ellers er det slutt. 

Jeg hadde ikke orket å bo slik du beskriver som syttenåring engang, og du er nå 27(!) Still et ultimatum! 

Endret av Perle
Skrevet

Leier hos mannens besteforeldre og de var veldig masete i starten til vi sa i fra at dette ikke går. 

Skaff deg egen bil så blir du fort mer uavhengig av de. Du har jo gjort deg ganske avhengig ved å ikke ha egen bil. 

Anonymkode: e5c30...848

• Liker 1
Skrevet

Her må du bare si ifra at dette ikke funker for deg og at du vurderer å flytte med eller uten han. Jeg hadde gått på veggen, og jeg ville kjøpt meg egen bil for lengesiden, omså ett billig vrak.

Anonymkode: ca391...0db

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, Perle skrev:

Men hva gjør du selv hele dagene? Sitter fu bare i kjelleren og tover hender? 

Mulig mannen din synes dette er helt supert, men alke normalt oppegånde voksne folk med midler til å skaffe seg egen bolig, vil jo gjøre det. Han er tydelig en fjott og en mammadalt.

Du må jo bare sette ned foten! At slik som dette orker du ikke leve. At dere skaffer dere et eget sted, og deres egen bil, ellers er det slutt. 

Jeg hadde ikke orket å bo slik du beskriver som syttenåring engang, og du er nå 27(!) Still et ultimatum! 

Nei, selvfølgelig (?) ikke. Har både jobb, studier og fritidsaktiviteter. Men dette er jo basen da, så blir jo her en del ettermiddager og kvelder. Formiddager også av og til. I tillegg er det såpass langt fra byen, at når jeg har tatt bussen frem og tilbake (1-1,5 time tilsammen, så ikke veldig langt jeg vet det) blir det nesten aldri til at jeg drar inn til byen igjen om kvelden. Selvfølgelig finnes det unntak, men flertallet av dagene i uken blir likevel slik. 

Problemet med å kjøpe bil er at da blir vi jo værende her. Og ja, det hadde fikset noen problemer på kort sikt, og det hadde vært SÅ deilig. Men jeg er redd for at da blir situasjonen enda mer fastlåst! Målet er å flytte så sentralt at vi ikke trenger bil. 

Men tusen takk for svar dere, jeg er faktisk veldig lettet over at det ikke bare er jeg som er vanskelig oppi dette her! I kveld foreslo jeg faktisk at jeg skulle "leie" et rom hos en venninne og bo der i ukene. Har en venninne som får et ledig rom som hun leier ut nå, og for å være ærlig så frister det veldig! Men samtidig vet jeg jo at det blir for dumt, for da må vi da for svarte heller kunne flytte et sted sammen! Tror kanskje han forsto litt tegningen da, og at han skjønte at jeg faktisk VIRKELIG trenger at vi ikke bor her mer. Det er i hvert fall lov å håpe.. 

- ts

• Liker 2
Skrevet

Vet du, dette er ikke unormalt. Temaer som manglende privatliv, å føle seg "kvalt og overvåket i eget hjem" (håper ingen arresterer meg på ordbruken men heller ser poenget), å mangle en følelse av å ha sitt eget og alt sånt, går igjen når generasjoner bor oppå hverandre. Selv før, når det var høyst vanlig at mange generasjoner bodde i samme gårdstun eller hus, så følte folk på dette, så at du kjenner det som det, i 2017 hvor vi er mer private og normene har endret seg, er ikke rart. Det er ikke utakknemlighet, og det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med noen parter heller.

At de låner dere bilen og gir dere billig leie, er selvsagt snilt. Samtidig setter det dere i en posisjon hvor dere på et vis ventes å stå til rette, og satt på spissen: Leve litt på andres nåde. At voksne mennesker ikke ønsker å ha det sånn, er fullt forståelig. At det er du, og ikke han, som kjenner på dette, henger nok sammen med at du er der hele tida, mens han ukependler. Samt at mange føler det annerledes som svigerbarnet, i motsetning til om det skulle vært egne foreldre. Og så føler man liksom ikke at man kan stille krav heller, siden man egentlig har gode betingelser. 

Altså, du kan spørre han om han hadde ønsket å ha det slik, om rollene var snudd. Om det var dine foreldre, og du var borte hele uka. 

Anonymkode: dae2a...0ee

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, dette er ikke unormalt. Temaer som manglende privatliv, å føle seg "kvalt og overvåket i eget hjem" (håper ingen arresterer meg på ordbruken men heller ser poenget), å mangle en følelse av å ha sitt eget og alt sånt, går igjen når generasjoner bor oppå hverandre. Selv før, når det var høyst vanlig at mange generasjoner bodde i samme gårdstun eller hus, så følte folk på dette, så at du kjenner det som det, i 2017 hvor vi er mer private og normene har endret seg, er ikke rart. Det er ikke utakknemlighet, og det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med noen parter heller.

At de låner dere bilen og gir dere billig leie, er selvsagt snilt. Samtidig setter det dere i en posisjon hvor dere på et vis ventes å stå til rette, og satt på spissen: Leve litt på andres nåde. At voksne mennesker ikke ønsker å ha det sånn, er fullt forståelig. At det er du, og ikke han, som kjenner på dette, henger nok sammen med at du er der hele tida, mens han ukependler. Samt at mange føler det annerledes som svigerbarnet, i motsetning til om det skulle vært egne foreldre. Og så føler man liksom ikke at man kan stille krav heller, siden man egentlig har gode betingelser. 

Altså, du kan spørre han om han hadde ønsket å ha det slik, om rollene var snudd. Om det var dine foreldre, og du var borte hele uka. 

Anonymkode: dae2a...0ee

Dette svaret altså! :hjerte:
Takk!
- ts 

• Liker 1
Skrevet

Forstår deg godt ts. Svigers behandler dere som barn jo

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Nei, det er ikke en situasjon det er vanlig å synes er topp over tid. Selv om noen ville nok definitivt synes det da. Men det er vel ikke poenget. Det er du som bor der, det er du som er i et forhold med din mann og det er du som skal leve og trives med det. Og gjør du ikke det så er det det som betyr noe! Og jeg selv ville nok som deg blitt GAL!

Et annet perspektiv at dette er det med hvorvidt mannen tar dine følelser på alvor. Har du fortalt ham hva det gjør med deg, hvordan det føles for deg, hvor viktig dette er for deg. Det kan jo også være vanskelig å oppleve at partner ikke forstår og støtter en når det er noe som er viktig for en. Det er mye snille ting i verden som kan oppleves vondt og vanskelig. F.eks er min mor utrolig bekymret for meg, og det hendte en gang hun ikke hadde fått kontakt med meg at hun låste seg inn i leiligheten min. Det synes jeg er et tydelig eksempel på at selv noe som bunner i gode tanker kan bli krenkende og en belastning. 

Det er helt forståelig at du føler det som du føler, og håper at mannen faktisk tar dette mer på alvor etter at du fortalte dette med at du vurderer å leie et rom hos en venninne! Ikke la dine behov komme i bakgrunnen, over tid så vil det tære på parforholdet. Dere må begge jobbe for å ivareta det dere har sammen, og det betyr å lytte til hverandres behov. 

:) 

Skrevet

Svigers må nesten få være i hagen å jobbe når det er deres. Det bør være OK så lenge de ikke stirrer inn vinduene. Hva med persienner? Eller slik mattende materiale man kan klistre på vinduet? 

Forstår at hun spør om grunnen for lån av bil dersom det er muligheter for å ta buss. Hva med å spørre om dere kan betale en slags leie for å kunne bruke/låne bilen mer fritt? 

Hvorfor bor dere der? Pga billig leie? Sparer dere til større bolig? 

Skrevet

Den situasjonen høres slitsom ut Ts. Jeg og min familie er selv nærmeste nabo med svigers, og det er heller ikke alltid problemfritt. De er også veldig hyggelige folk, men litt i overkant nysgjerrige og oppsøker oss veldig mye. Jeg har fridag i dag, og svigerfar har allerede vært innom to ganger. 

Du må selv vurdere om du ønsker å fortsette å bo slik. Snakk med samboeren din om hva du føler. Hva må endres for at du skal kunne trives med å bo der? Eller er å flytte den eneste løsningen du ser? 

Anonymkode: 4ecd6...de1

• Liker 1
Skrevet

Har du råd til å bo et annet sted? TIl å ha bil selv? I så fall sier du til typen at dere må finne ett annet sted å bo og at du kommer til å kjøpe deg bil - hvis ikke får du enten velge snakke med han sånn han skjønner problemet ditt eller snakke direkte med svigers, si at du er veldig takknmelig for at dere får låne bil men at du føler at måten dere bruker ved å måtte spørre hver gang ikke fungerer og om dere kan ha fast en bil dere kan disponere.

Så får du kjøpe gardiner til vinduene og trekke de for, evt persienner.

Dere er voksne folk, snakk sammen!

Skrevet

Forstår deg veldig godt. Har vært i en lignende situasjon selv, og følte det til tider kvelende. Snille og gode svigerforeldre, men følelsen av å aldri være helt alene og å leve livet litt på andre sine premisser. Vanskelig å si fra når andre egentlig er bare snille også...Tror aldri de mente å overvåke oss, men de så jo allikevel nesten alt vi gjorde, og jeg merket at jeg av og til nesten snek meg inn i huset for å unngå å bli oppdaget, eller jeg nærmest gjemte meg inne hvis jeg hadde en studiedag. Helt uholdbart. Støtter deg veldig i å flytte ut, og tror det er verdt både hus- og billån. 

Anonymkode: 41614...bef

• Liker 1
Skrevet

Vi må nok flytte for at det skal løse seg. Vi har allerede snakket om diverse praktiske løsninger, som å "leie" bilen osv, men det er de ikke interesserte i. Vi flyttet hit i utgangspunktet for å spare til bolig, og på grunn av min manns tidbegrensede jobbkontrakt. Men nå er jo alt det fikset, så det er ingen grunn til å fortsette å bo her. Det er virkelig ikke at vi ikke har snakket om det, for tro meg, det har vi. Føler meg som tidenes masekjerring. Men det har vært veldig godt å lese hva dere skriver! Tusen takk, alle sammen! 

- ts

Gjest padawan
Skrevet

Jeg har gjort samme feilen som deg og aldri igjen.

Skrevet (endret)
På 27.8.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Bor for tiden i kjellerleiligheten til min manns familie. Leiligheten er super, og beliggenheten er ikke ille, bare en halvtimes tid unna byen. Vi betaler 6-7000 totalt inkl strøm og internatt, så det er veldig billig.

Hva behager? Dere må betale såpass mye for å bo i en lusen kjellerleilighet hos deres egne foreldre / svigers, når mannen i tillegg bare er der i helgene. (Og i helgene går jeg ut fra at dere har masse heftig sex utendørs i skog og mark, som folk i middelalderen, som også bodde veldig tett.) Hadde aldri funnet meg i å bli flådd av egne foreldre / svigers for en plass man vantrives og bruker så lite! Får jeg ikke bo gratis hos dem for å holde dem med selskap gidder jeg søren ikke!

Det kan virke billig å få strøm dekka, men husk på at svigers kutter sine egne strømutgifter betydelig når all oppvarming fra dere går rett opp til dem og de bare må bruke penger på varmtvann og lys. I tilegg har dere kanskje felles internett-linje som ville kostet dem like mye uansett om dere bodde der eller ikke.

Ellers anbefaler jeg deg å se filmen "Ce qui nous lie" (= Det som forbinder oss) / "Vår vingård i Bourgogne", som går på kino nå. Du kommer til å føle veldig med den ene hovedpersonen!

Endret av Mamzellus
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Mamzellus skrev:

Hva behager? Dere må betale såpass mye for å bo i en lusen kjellerleilighet hos deres egne foreldre / svigers, når mannen i tillegg bare er der i helgene. (Og i helgene går jeg ut fra at dere har masse heftig sex utendørs i skog og mark, som folk i middelalderen, som også bodde veldig tett.) Hadde aldri funnet meg i å bli flådd av egne foreldre / svigers for en plass man vantrives og bruker så lite!

Ellers anbefaler jeg deg å se filmen "Ce qui nous lie" / "Vår vingård i Bourgogne". Du kommer til å føle veldig med den ene hovedpersonen!

Haha, skal sies at det er et problem å alltid måtte tenke på at de er innen hørevidde ja! Er jo en del av det som gjør meg sprø.  

Ang pris synes jeg ikke det er dyrt egentlig. Leiligheten er veldig bra, to bad, tre soverom - nesten for mye plass. Og kjellerleilighetene i husene her ligger på 11-13.000, så de halverte prisen for oss da vi flyttet inn..

Skal sjekke ut filmen, takk for tipset! 

Skrevet

Nå følte jeg meg brått VELDIG heldig. Vi "leier" underetasjen i huset til svigers. Har egen inngang og hage, og familien er ikke utenfor vinduene. Jeg ser kanskje svigers én gang om dagen, men som regel går det en dag eller to mellom hver gang vi ses. Vi betaler bare kommunale avgifter, strøm og vann. Ingen husleie som sådan. Søsken av samboeren min bor i samme gate, og de ser jeg enda sjeldnere. Hadde de vært utenfor vinduene eller kommet på besøk flere ganger til dagen ville jeg blitt ufattelig sliten, og det hadde vært uaktuelt å bo her. Skjønner godt du blir lei!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...