Gjest forelsket.. Skrevet 14. januar 2005 #1 Skrevet 14. januar 2005 Jeg har truffet en mann som har tatt meg med storm. Virkelig! Vi har kjent hverandre en tid, småflørtet litt, men uten at jeg tenkte noe særlig over det. Så en kveld skjedde det. Vi kysset. Og fra den kvelden har ingenting vært det samme. Jeg er så forelsket som jeg aldri har vært før. Når vi er sammen er jeg i konstant lykkerus. Når vi er fra hverandre savner jeg ham så mye at det gjør fysisk vondt. Det er nesten skremmende hvor sterke disse følelsene er. Javisst har jeg vært forelsket før, men dette er virkelig noe helt annet. Og det beste er at han føler det likedan. Men nok om det. Det jeg egentlig lurer på er dette: Når kan man si at man elsker en person? Jeg føler virkelig at jeg elsker denne mannen, men vi har bare vært sammen 1 mnd, og jeg skjønner at det er lett å forveksle elskefølelsen med den heftige forelskelsesfølelsen. Men noen ganger når vi er sammen må jeg virkelig kjempe med meg selv for å ikke rope ut at jeg elsker han Hva legger dere i å elske? Når er det "lov" å si at man elsker noen?
Gjest Madam Felle Skrevet 14. januar 2005 #2 Skrevet 14. januar 2005 Man bør kjenne hverandres gode og dårlige sider, før man sier at man elsker noen. For i forelskelsens rus er det lett, å bli totalt blendet for de negative sidene. Og tro meg, omtrent alle har negatvie sider. Noen klarer vi fint å leve med, mens andre blir for store, og vi vil gjerne forandre de. Å elske noen, etter en mnd er for meg helt umulig. Men meg om det Lykke til videre, og kos dere masse
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #3 Skrevet 15. januar 2005 du elsker han ikke etter en mnd. du er bare forelsket. det er noe helt annet. å elske for meg er å være totalt trygg, avslappet og lykkelig sammen med noen i hverdagen, respektere personen og kan ikke leve uten h*n, når forelskelsen er borte.
Gjest Cerise Skrevet 15. januar 2005 #4 Skrevet 15. januar 2005 Jeg visste at jeg elsket kjæresten min etter noen uker. men vi hadde da kjent hverandre ett år. så det går helt fint det
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 15. januar 2005 #5 Skrevet 15. januar 2005 INGEN elsker folk etter 1 mnd. Det tar laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid før det skjer. hvor gammel er dere som mener dette egentlig?
Gjest Forelsket.. Skrevet 15. januar 2005 #6 Skrevet 15. januar 2005 Trådstarter her.. Jeg mener jo ikke at jeg virkelig elsker-elsker han. Jeg sier bare at det føles intenst som om jeg gjør det noen ganger - selvom jeg vet at det er forelskelsen som gjør at det føles så sterkt. Jeg var bare litt nysgjerrig på hva andre tenker om dette. Når er det "legitimt" å si at man elsker noen? Hvor lang tid tok det før dere sa det til hverandre? Og hva legger dere i det å elske? Slike ting.. Jeg er forresten 27 år
Cata Skrevet 15. januar 2005 #7 Skrevet 15. januar 2005 Er nokså sikker på at jeg aldri har sagt det, for det faller ikke naturlig for meg. Har skrevet det noen ganger, riktignok. Tror det tok godt og vel et halvt år før jeg gjorde det. For meg er "å elske" det at jeg føler meg mer vel sammen med min kjære enn jeg gjør med noen andre og at jeg er villig til å jobbe med de problemer som oppstår i forholdet, for det å være uten ham er langt verre enn å "ha" ham selv når han gjør ting som irriterer meg. Må jo tilføye at vårt forhold oppsto så gradvis (vi kjente hverandre og var venner leeeeenge før det ble noe forhold) så den intense forelskelses-fasen har vi egentlig aldri vært gjennom.
Arkana Skrevet 15. januar 2005 #8 Skrevet 15. januar 2005 Tja, det er vanskelig å si. Å elske er å ikke kunne leve uten samboeren min, å føle at vi hører sammen, å være så inderlig glad i ham at jeg ville gjort alt for ham, å kjenne ham inn og ut, på godt og vondt og vite at han også kjenner meg så godt og at det er det som gjør at vi vil være sammen. Det er vanskelig å beskrive. Jeg husker faktisk ikke når vi sa vi elsket hverandre første gang, det var før det var gått et år, tror kanskje 9-10 mnd. Vi sier det ikke hver dag (vi sier oftere "jeg er glad i deg"), de ordene spares til spesielle anledninger når den samhørigheten og følelsene mellom oss føles så intens og god at ingen andre ord beskriver den bedre.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #9 Skrevet 15. januar 2005 INGEN elsker folk etter 1 mnd. Det tar laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid før det skjer. hvor gammel er dere som mener dette egentlig? Du om det. Jeg visste jeg elsket mannen min etter to uker, og da sa jeg det til ham. To måneder senere var vi forlovet, og nå har vi vært gift i 2 1/2 år. Jovisst var jeg forelsket da jeg sa det første gang, og jo visst har de første stormende følelsene gitt seg (takk og lov, så får jeg gjort noe i hverdagen), men kjærligheten for ham har ikke endret seg selv om jeg nå kjenner ham bedre. Man kan lære mye om et menneske på så kort tid. Innen to uker visste jeg at han delte mitt verdisyn, at han var en jeg kunne snakke med om både det trivielle og det dype og at han forsto hvem jeg var bedre enn noen andre. Det erotiske oppsto som en reaksjon på den mentale og åndelige tilknyttingen. Og jeg er 29 år nå. 26 da det skjedde.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #10 Skrevet 15. januar 2005 du elsker han ikke etter en mnd. du er bare forelsket. det er noe helt annet. å elske for meg er å være totalt trygg' date=' avslappet og lykkelig sammen med noen i hverdagen, respektere personen og kan ikke leve uten h*n, når forelskelsen er borte.[/quote'] Feil, man KAN faktisk elske noen etter svært kort stund. Da jeg traff sambo tok han meg med "storm". Etter mindre enn en mnd viste jeg at jeg elsket han, og det var gjensidig. Faktisk sa han det først..... Og ingen av oss sier sånne ting før vi er absolutt sikkre. Nå to år etterpå elsker vi hverandre fremdeles, vi bor sammen, planlegger barn og ja resten av livet sammen. At andre bruker lengre tid på å elske noen får være dems sak, man kan ikke bare si at "Nei, du elsker han ikke for du har kjendt han i bare en mnd. ". Vi er alle forskjellige. Noen bruker lengre tid enn andre rett og slett. Og INGEN har noen rett til å stille spørsmål ved om man elsker noen eller ikke ut fra hvor lenge eller kort man har vært sammen....
Gjest lurven Skrevet 15. januar 2005 #11 Skrevet 15. januar 2005 er forskjellig fra person til person hvor lang tid det tar å elske noen.. for min del tar det ganske lang tid. føler at jeg må kjenne personens gode og dårlige sider før jeg kan si det
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #12 Skrevet 15. januar 2005 Jeg elsker ihvertfall ingen ut fra en rasjonell vurdering av deres gode og dårlige sider. Så jeg har ingen fasit på tiden det tar.....
Maya22 Skrevet 15. januar 2005 #13 Skrevet 15. januar 2005 Det som sikkert har forvirret mange opp i gjennom er forskjellen på å elske selve forelskelsen man er inne i,og det å faktisk elske en person. Følelsen av disse to tingene mener jeg er ekstremt like og ikke lett å se forskjellen på. Om det i det hele tatt er noen forskjell.Men en ting jeg er sikker på, og det er at du elsker ham....for man kan faktisk elske en person der og da. Det er ikke noen lov som sier at du begynner å elske etter så og så lang tid, eller at du kun elsker noen når de forskjellige "elske" kriteriene er oppfylt. Det og elske kan oppstå og også forsvinne helt av seg selv. Og etter min mening så er det like mange definisjoner på det å elske noen som det finnes mennesker i verden. Så føler man at man elsker noen så gjør man nok det! Kjærligheten er vel det eneste som i mange tilfeller ikke lar seg berøre av tid...Den kommer når den kommer,og gå når den går..
Tusenfryd Skrevet 16. januar 2005 #14 Skrevet 16. januar 2005 Jeg elsket min mann da jeg hadde kjent ham i 2 måneder. Og da var vi ikke i et fast forhold en gang. Da var jeg 32. Og da skjønte jeg også at de jeg hadde elsket før, hadde jeg ikke elsket, men vært forelsket i og veldig, veldig glad i, men ikke elsket. Jo, det er mulig, nyt følelsene dine og ikke bry deg om andre som hevder å være innehaver av din sannhet. Den hgar du og kjæresten din selv. Å elske er en dyp dyp følelse og min erfaring er at når man elsker, så tviler man ikke på at det er det man gjør.
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2005 #15 Skrevet 16. januar 2005 Du elsker ham den dagen dere har en skikkelig krangel og du er så sint at du kan fly i flint, mens du fremdeles kjenner i ditt hjerte at dette er mannen i ditt liv
Possumet Skrevet 16. januar 2005 #16 Skrevet 16. januar 2005 Du elsker ham den dagen dere har en skikkelig krangel og du er så sint at du kan fly i flint' date=' mens du fremdeles kjenner i ditt hjerte at dette er mannen i ditt liv [/quote'] Så sant du er en kranglefant som ikke klarer å snakke rasjonelt om ting.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #17 Skrevet 16. januar 2005 Å elske en person tar tid.Det handler definitivt ikke bare om de gode følelsene..Det kan ta opp til år før en egentlig på tro og ære kan si at en elseker en person.Naivt spør du meg å si at en elsker en person når en er i et forelskelsesstadiet.
Maya22 Skrevet 17. januar 2005 #18 Skrevet 17. januar 2005 Å elske en person tar tid.Det handler definitivt ikke bare om de gode følelsene..Det kan ta opp til år før en egentlig på tro og ære kan si at en elseker en person.Naivt spør du meg å si at en elsker en person når en er i et forelskelsesstadiet. Naivt? kan så være,men hvorfor blir spørsmålet stilt så ofte og er så omdiskutert? jo,nettopp fordi ingen har funnet svaret,og det heller ikke er noen fasit på det....da kan jo ingen si med 100% sikkerhet at det å elske tar lang tid. Det er vel like individuellt som mye annet? Det må jo ha litt å si om hvor lidenskapelig man er. For noen går det kjapt,og for andre ikke. Det er min mening.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #19 Skrevet 17. januar 2005 Det må jo ha litt å si om hvor lidenskapelig man er. For noen går det kjapt' date='og for andre ikke. Det er min mening.[/quote'] Ja, mange av de mest lidenskapelige vil bli forelsket mye lettere enn andre, og TRO de elsker.
Arkana Skrevet 17. januar 2005 #20 Skrevet 17. januar 2005 Jeg tror mange forveksler det å være betatt av og forelsket i noen med det å elske. Og det er nok derfor spørsmålet er så omdiskutert. Følelsen kan jo være vel så sterk, men det er ikke det samme. Jeg tror faktisk også man må kjenne noen godt for å kunne si at man virkelig elsker noen (uten at jeg skal sette noe tidsperspektiv på det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå