nfdsjgd Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Hei! Har et spørsmål. Jeg eier en leilighet, og leier ut et soverom her. I felleskostnadene er det strøm, canal digital og internett inkludert, så dette er også pakket inn i husleia jeg tar. Alle møblene er mine, og tvn i stua er min. Denne kommer det nrk-lisens på. Leietaker bruker alt i leiligheten, og bruker også tvn like mye som meg. Synes dere det er retterferdig at jeg da skal betale hele denne lisensen selv? Lisensen er ikke inkludert i husleia, da den tilhører selve tvn. Hvis jeg flytter ut og tar med meg tvn, da vil lisensen følge den nye adressen min. Leietakerne må da kjøpe seg egen tv, og vil dermed få egen nrklisens som de må betale. Så lisens må jo betales uansett. Synes derfor ikke det er riktig at jeg, som eier av tvn, skal fullt ut betale denne lisensen når leietaker bruker den like mye som meg. Alternativet for han er jo at jeg tar vekk tvn fra stua og han må kjøpe seg en egen. Da vil begge betale to lisenser, istedet for å dele på en. Hva tenker dere?
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 Begge skal selvsagt betale hver sin lisens.
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #3 Skrevet 27. august 2017 Det er også verdt å nevne at du ikke har anledning til å ta betalt for noe annet enn husleie og strøm. Så selv om den håpløse løsningen din var rimelig ville den ikke vært tillatt. 4
Fjompen Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 Utgifter som dette, dvs, du trenger ikke spesifisere dem, er jo slik du skal estimere inn i husleien. Du kan ikke kreve inn penger ut over husleien, annet enn strøm/oppvarming om dette er spesifisert i kontrakten. 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #5 Skrevet 27. august 2017 2 minutter siden, Fjompen skrev: Utgifter som dette, dvs, du trenger ikke spesifisere dem, er jo slik du skal estimere inn i husleien. Du kan ikke kreve inn penger ut over husleien, annet enn strøm/oppvarming om dette er spesifisert i kontrakten. Enig i denne NRK-lisensen skulle du ha beregnet inn i husleien, noe annet blir bare merkelig. Anonymkode: 06add...960 9
nfdsjgd Skrevet 27. august 2017 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2017 Men hvis jeg ikke hadde bodd her selv, men leid ut hele leiligheten til to leietakere, ville disse fått en lisens tilsendt til deres navn, da de sannsynligvis har gått til innkjøp av en egen tv. Dette er jo ikke noe de ville bedt meg som utleier å betale? Jeg mener lisensen ikke har noe med husleia å gjøre, men er en kostnad som leietakerne skal dele på seg, da denne tilhører eieren av en tv. Hvis to venner leier en leilighet, hvor den ene har kjøpt seg tv som begge kan se på, ville de sannsynligvis delt på denne regningen. Det er ikke en regning som har noe med leieforholdet mellom utleier og leietaker å gjøre. Jeg, som tidligere leietaker, har ihvertfall betalt nrklisensen selv. Vi i kollektivet har ikke sendt lisensen til utleier, da jeg mener den ikke har noe med leieforholdet å gjøre. Vi har gjort opp fordelingen på lisensen mellom oss leietakere. Var dette feil? Skulle den isåfall vært sendt til utleier? Er det vanlig at utleier betaler på lisenser på alle utleieobjekter man har?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #7 Skrevet 27. august 2017 Den som eier TV-en skal betale lisens. Dersom leietageren har egen TV skal han betale egen lisens. Anonymkode: 5caa2...2bb 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #8 Skrevet 27. august 2017 20 minutter siden, nfdsjgd skrev: Men hvis jeg ikke hadde bodd her selv, men leid ut hele leiligheten til to leietakere, ville disse fått en lisens tilsendt til deres navn, da de sannsynligvis har gått til innkjøp av en egen tv. Dette er jo ikke noe de ville bedt meg som utleier å betale? Jeg mener lisensen ikke har noe med husleia å gjøre, men er en kostnad som leietakerne skal dele på seg, da denne tilhører eieren av en tv. Hvis to venner leier en leilighet, hvor den ene har kjøpt seg tv som begge kan se på, ville de sannsynligvis delt på denne regningen. Det er ikke en regning som har noe med leieforholdet mellom utleier og leietaker å gjøre. Jeg, som tidligere leietaker, har ihvertfall betalt nrklisensen selv. Vi i kollektivet har ikke sendt lisensen til utleier, da jeg mener den ikke har noe med leieforholdet å gjøre. Vi har gjort opp fordelingen på lisensen mellom oss leietakere. Var dette feil? Skulle den isåfall vært sendt til utleier? Er det vanlig at utleier betaler på lisenser på alle utleieobjekter man har? Du har ingenting med om leietakerens lisens. Det er en sak mellom leietakeren og NRK. Enhver som eier en tv har selv et ansvar for å betale lisens. Så lenge leietakeren ikke har kjøpt en egen tv skal ikke denne betale lisensen. Det er ikke sikkert de hadde kjøpt tv selv om du ikke bodde der. Kanskje hadde de kjøpt brukt og sneket på lisensen, det har jeg gjort i alle år Anonymkode: 75ec5...7d9 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #9 Skrevet 27. august 2017 18 minutter siden, nfdsjgd skrev: Men hvis jeg ikke hadde bodd her selv, men leid ut hele leiligheten til to leietakere, ville disse fått en lisens tilsendt til deres navn, da de sannsynligvis har gått til innkjøp av en egen tv. Dette er jo ikke noe de ville bedt meg som utleier å betale? Jeg mener lisensen ikke har noe med husleia å gjøre, men er en kostnad som leietakerne skal dele på seg, da denne tilhører eieren av en tv. Hvis to venner leier en leilighet, hvor den ene har kjøpt seg tv som begge kan se på, ville de sannsynligvis delt på denne regningen. Det er ikke en regning som har noe med leieforholdet mellom utleier og leietaker å gjøre. Jeg, som tidligere leietaker, har ihvertfall betalt nrklisensen selv. Vi i kollektivet har ikke sendt lisensen til utleier, da jeg mener den ikke har noe med leieforholdet å gjøre. Vi har gjort opp fordelingen på lisensen mellom oss leietakere. Var dette feil? Skulle den isåfall vært sendt til utleier? Er det vanlig at utleier betaler på lisenser på alle utleieobjekter man har? Jeg har aldri betalt en NRK-lisens for en TV som ikke har vært egenkjøpt. Du kan jo heller ikke ta utgangspunkt i at de ville ha kjøpt en TV dersom du hadde fjernet den som står der. Det vet du jo ikke, og i tillegg er det ikke en riktig sammenligning. Da ville jo de ha vært eierne av TV'en. Anonymkode: e7a33...b85 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #10 Skrevet 27. august 2017 Og nei, utleier skal ikke betale lisens på noe annet enn sin egen tv. Hvis noen i et kollektiv spleiser på en tv, så er det eieren av tven som mottar lisenskravet og er ansvarlig for dette. Så må man gjøre egne avtaler om det. Hvis man er i et kollektiv og den ene har tv fra før, med lisens, så skal denne personen selvfølgelig betale sin egen lisens fortsatt. Den eneste måten du kunne avtalt deling av denne var hvis du ikke allerede hadde tv, og dere sammen ble enige om at dere skulle kjøpt en. Du kan ikke forvente at andre kjøper seg tv bare fordi du har gjort det. Anonymkode: 75ec5...7d9 2
Maleficenta Skrevet 27. august 2017 #11 Skrevet 27. august 2017 1 time siden, nfdsjgd skrev: Hei! Har et spørsmål. Jeg eier en leilighet, og leier ut et soverom her. I felleskostnadene er det strøm, canal digital og internett inkludert, så dette er også pakket inn i husleia jeg tar. Alle møblene er mine, og tvn i stua er min. Denne kommer det nrk-lisens på. Leietaker bruker alt i leiligheten, og bruker også tvn like mye som meg. Synes dere det er retterferdig at jeg da skal betale hele denne lisensen selv? Lisensen er ikke inkludert i husleia, da den tilhører selve tvn. Hvis jeg flytter ut og tar med meg tvn, da vil lisensen følge den nye adressen min. Leietakerne må da kjøpe seg egen tv, og vil dermed få egen nrklisens som de må betale. Så lisens må jo betales uansett. Synes derfor ikke det er riktig at jeg, som eier av tvn, skal fullt ut betale denne lisensen når leietaker bruker den like mye som meg. Alternativet for han er jo at jeg tar vekk tvn fra stua og han må kjøpe seg en egen. Da vil begge betale to lisenser, istedet for å dele på en. Hva tenker dere? Bak det inn i husleia da slik at den som leier betaler halve lisensen? 1
Thyra Skrevet 27. august 2017 #12 Skrevet 27. august 2017 1 time siden, amativeReflection skrev: Begge skal selvsagt betale hver sin lisens. Ikke så lenge leiligheten har bare en TV, vel...? 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #13 Skrevet 27. august 2017 27 minutes ago, nfdsjgd said: Men hvis jeg ikke hadde bodd her selv, men leid ut hele leiligheten til to leietakere, ville disse fått en lisens tilsendt til deres navn, da de sannsynligvis har gått til innkjøp av en egen tv. Dette er jo ikke noe de ville bedt meg som utleier å betale? Jeg mener lisensen ikke har noe med husleia å gjøre, men er en kostnad som leietakerne skal dele på seg, da denne tilhører eieren av en tv. Hvis to venner leier en leilighet, hvor den ene har kjøpt seg tv som begge kan se på, ville de sannsynligvis delt på denne regningen. Det er ikke en regning som har noe med leieforholdet mellom utleier og leietaker å gjøre. Jeg, som tidligere leietaker, har ihvertfall betalt nrklisensen selv. Vi i kollektivet har ikke sendt lisensen til utleier, da jeg mener den ikke har noe med leieforholdet å gjøre. Vi har gjort opp fordelingen på lisensen mellom oss leietakere. Var dette feil? Skulle den isåfall vært sendt til utleier? Er det vanlig at utleier betaler på lisenser på alle utleieobjekter man har? Ikke vær så dum, vær så snill. Pinlig lesning. Anonymkode: e8ad5...ce5 9
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #14 Skrevet 27. august 2017 20 minutter siden, nfdsjgd skrev: Men hvis jeg ikke hadde bodd her selv, men leid ut hele leiligheten til to leietakere, ville disse fått en lisens tilsendt til deres navn, da de sannsynligvis har gått til innkjøp av en egen tv. Dette er jo ikke noe de ville bedt meg som utleier å betale? Jeg mener lisensen ikke har noe med husleia å gjøre, men er en kostnad som leietakerne skal dele på seg, da denne tilhører eieren av en tv. Hvis to venner leier en leilighet, hvor den ene har kjøpt seg tv som begge kan se på, ville de sannsynligvis delt på denne regningen. Det er ikke en regning som har noe med leieforholdet mellom utleier og leietaker å gjøre. Jeg, som tidligere leietaker, har ihvertfall betalt nrklisensen selv. Vi i kollektivet har ikke sendt lisensen til utleier, da jeg mener den ikke har noe med leieforholdet å gjøre. Vi har gjort opp fordelingen på lisensen mellom oss leietakere. Var dette feil? Skulle den isåfall vært sendt til utleier? Er det vanlig at utleier betaler på lisenser på alle utleieobjekter man har? Selvsagt ville de det, men det er ikke relevant i det hele tatt. Selvsagt skal ikke utleier betale lisensen. Men som utleier har du ikke anledning til å ta betalt for noe som helst utenom leien, strøm og eventuell oppvarming. Alle kostnader skal bakes inn i leien. Hvis man eier eller disponerer fjernsyn skal man betale lisens. Alle skulle betalt lisens. Utleier har ingenting med din fjernsynslisens å gjøre. Utleier har likevel ikke anledning til å kreve at man betaler deres lisens, med mindre dette er bakt inn i leien. Hvordan man deler kostnader i et kollektiv er opp til dere selv. Det blir som om dere har en delt telefon. Mens om utleier kan du ikke kreve ekstra betalt utover leien for en ekstra telefon. Dette er ikke komplisert. 1
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #15 Skrevet 27. august 2017 Dessuten skal alle som eier, leier eller bruker en fjernsynsmotager betale lisens. Sitat Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6 . Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7 . Begge skal betale lisens. 1
Maleficenta Skrevet 27. august 2017 #16 Skrevet 27. august 2017 Meb utleier hsr to tver en i utleieleiligheten og en hos seg selv. Da betaler hun jo bare en lisens for det er vel bare en pr husholdning uansett antall tver? 1
Maleficenta Skrevet 27. august 2017 #17 Skrevet 27. august 2017 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Dessuten skal alle som eier, leier eller bruker en fjernsynsmotager betale lisens. Begge skal betale lisens. Jævla nrk 2
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #18 Skrevet 27. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingenting med om leietakerens lisens. Det er en sak mellom leietakeren og NRK. Enhver som eier en tv har selv et ansvar for å betale lisens. Så lenge leietakeren ikke har kjøpt en egen tv skal ikke denne betale lisensen. Det er ikke sikkert de hadde kjøpt tv selv om du ikke bodde der. Kanskje hadde de kjøpt brukt og sneket på lisensen, det har jeg gjort i alle år Anonymkode: 75ec5...7d9 Dette stemmer ikke. Har du en fjernsynsmottager i bruk skal du betale lisens. Hvem som eier fjernsynet er ikke relevant.
Maleficenta Skrevet 27. august 2017 #19 Skrevet 27. august 2017 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer ikke. Har du en fjernsynsmottager i bruk skal du betale lisens. Hvem som eier fjernsynet er ikke relevant. Men det nrk ikke vet... da må isåfall ts varsle nrk om dette. Ikke at ts selv må betale mindre lisens av den grunn så ser ikke hensikten med det. Da er det bedre hun holder kjeft om det og spleiser på regninga med den som leier. Vinn vinn
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #20 Skrevet 27. august 2017 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Meb utleier hsr to tver en i utleieleiligheten og en hos seg selv. Da betaler hun jo bare en lisens for det er vel bare en pr husholdning uansett antall tver? § 1.Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge. Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort. Spiller ingen rolle hvem som eier fjernsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå