Gå til innhold

Vegetarisk husmannskost ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger tips til hva slags vegetarmat jeg kan lage for noen store tilhengere av norsk husmannskost :) Her blir alt fra pasta til lasagne til kokosmelk og chilli altfor eksotisk 

Har tenkt på raspeballer, men det liker de ikke. Suppe og salat blir de ikke mette av, selv ikke med hjemmelaget brød. Har også tenkt på råkost kaker, men finner ikke hva jeg kan ha som tilbehør. Noen tips til hva jeg kan lage? :)

Ps; vedkommende er ikke kresen på noen som helst måte, bare gammel 

Anonymkode: a5cbb...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vegikål?

http://www.veganeren.com/2014/10/vegikal.html

Anonymkode: 905e7...ea4

Aller helst uten noen form for kjøtterstatning :) Men takk, skal prøve den ut selv!

Ts 

Skrevet

Lapskaus med flatbrød. Den blir selvfølgelig bedre om du har noe kjøtt oppi. 

Sodd med rundstykker. 

Skrevet

Kan du forklare sammenhengen? Jeg antar at de eldre, som liker norsk husmannskost, ikke er vegetarianere. Så er greia at du ikke vil lage to retter?

Hvis du kan gå for fisketarianer, kan jeg foreslå spekesild med kokte poteter, syltete rødbeter, løkskiver og rømme. Det er det i alle fall helt minimalt med arbeid for å få i stand (koke poteter og legge spekesildfiletene i vann). Godt er det og!

Alternativt vegetarkaker, råkost, spirer og en god rømmesaus.

Anonymkode: 28a84...5f8

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Morpheus skrev:

Lapskaus med flatbrød. Den blir selvfølgelig bedre om du har noe kjøtt oppi. 

Sodd med rundstykker. 

Joda, lapskaus fungerer, men jeg tenkte å prøve noe annet for engangs skyld :) 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare sammenhengen? Jeg antar at de eldre, som liker norsk husmannskost, ikke er vegetarianere. Så er greia at du ikke vil lage to retter?

Hvis du kan gå for fisketarianer, kan jeg foreslå spekesild med kokte poteter, syltete rødbeter, løkskiver og rømme. Det er det i alle fall helt minimalt med arbeid for å få i stand (koke poteter og legge spekesildfiletene i vann). Godt er det og!

Alternativt vegetarkaker, råkost, spirer og en god rømmesaus.

Anonymkode: 28a84...5f8

Greien er jeg skal være gjest og ønsker å hjelpe til med matlagingen. Begge to er familiemedlemmer, og en av dem tåler egentlig ikke kjøtt (men spiser likevel). Jeg er flink til å lage mat og de har likt mat jeg har laget til dem før, men jeg ønsker å prøve ut noe nytt. 

Jeg er vegetarianer, så jeg spiser ikke fisk :) 

Blir det ikke litt vel mye råkost med råkost kaker med råkost salat? Tenkte samme tanken, men det virker litt ensformig

Ts

Skrevet

Greien er jeg skal være gjest og ønsker å hjelpe til med matlagingen. Begge to er familiemedlemmer, og en av dem tåler egentlig ikke kjøtt (men spiser likevel). Jeg er flink til å lage mat og de har likt mat jeg har laget til dem før, men jeg ønsker å prøve ut noe nytt. 

Jeg er vegetarianer, så jeg spiser ikke fisk :) 

Blir det ikke litt vel mye råkost med råkost kaker med råkost salat? Tenkte samme tanken, men det virker litt ensformig

Ts

Pannekaker og tomatsuppe.

Pannekakene serveres med hjemmelaget syltetøy (rørte bær) og rømme, alternativt med smør og sukker.

Tomatsuppen serveres med hardkokt egg og eventuelt maccaroni.

Tradisjonell og grei mat som er helt uten kjøtt.

Anonymkode: 4a51c...039

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pannekaker og tomatsuppe.

Pannekakene serveres med hjemmelaget syltetøy (rørte bær) og rømme, alternativt med smør og sukker.

Tomatsuppen serveres med hardkokt egg og eventuelt maccaroni.

Tradisjonell og grei mat som er helt uten kjøtt.

Tomatsuppe blir utrolig nok for eksotisk :fnise: Ertesuppe og pannekaker kunne fungert, men jeg kan selv ikke fordra erter 

Ts

Skrevet

Noe godt her?

Anonymkode: 905e7...ea4

• Liker 1
Skrevet

Tomatsuppe blir utrolig nok for eksotisk :fnise: Ertesuppe og pannekaker kunne fungert, men jeg kan selv ikke fordra erter 

Ts

Men er det for deg selv du skal lage mat sammen med disse eldre menneskene da? 

Blomkålsuppe, grønnsaksuppe, potetsuppe, gulrotsuppe, aspargessuppe, kikertsuppe (kan lages på akkurat samme måte som vanlig ertesuppe med unntak at du ikke salter før kikertene er ferdig kokt). 

Eller hva med rømmegrøt? - med spekemat for de eldre, og uten spekemat for deg.

• Liker 1
Skrevet

Tradisjonell grønnsaksuppe? 

Skrevet

Gratinert blomkål, med ost uten animalsk løpe i sausen. Norsk blomkål er jo kjempegod nå, så det blir supert. Med godt brød til, evt også en grønn salat hvis det passerer.

Anonymkode: 20740...2ca

Skrevet

Jeg får virkelig ikke "vegetarisk" og "husmannskost" til å passe sammen.

Men du kan jo lage vassgraut da. Eller bare spise poteter, som man gjorde i magre år med matnød.

Anonymkode: 3db62...dfd

• Liker 3
Gjest Citronella
Skrevet

Lag kornkarbonader eller kikertboller. Server med høstens grønnsaker, kålstuing, brun saus og rørte tyttebær.

Skrevet

Hva med viltgryte uten vilt? Den litt tykke gode sausen med sopp og løk osv, med kokte poteter og grønsaker til? Eller fløtegratinerte poteter (som metter en del) med steikte grønsaker til :) Eller blir det for eksotisk?

• Liker 1
Skrevet

Vegetariske boller/kaker med poteter, brun saus, grønnsaker og tyttebærsyltetøy til. Til jul prøvde jeg en vegetarsteik, og den ble veldig god, hadde fløtesaus, poteter, grønnsaker og tyttebærsyltetøy til.

Anonymkode: 56d33...3ff

• Liker 1
Skrevet

Risengrynsgrøt :) Eller havregrynsgrøt om risengryn blir for eksotisk ;)

• Liker 1
Skrevet
På 28.8.2017 den 14.04, -jk- skrev:

Risengrynsgrøt :) Eller havregrynsgrøt om risengryn blir for eksotisk ;)

Eller om kanel blir for eksotisk? :P 

Synes den eldgamle personen kan lære seg å spise tomatsuppe med makaroni og egg. Herregud, hvor lenge har ikke det vært en del av norsk kosthold? Ellers blir det litt sånn at man kan bruke noen erstatningsprodukter fra krigstiden? Potetkaker, ertestuing, brun saus.

Anonymkode: 7c849...a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...