Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt singel, og er 32 år. Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta før jeg finne en mann jeg kan få barn med, og er redd for at det vil kunne for lang tid med tanke på å bli gravid. Jeg lurer derfor på om jeg bør fryse ned egg? 

Jeg har søkt litt på internett, men klarer ikke å finne ut om det faktisk er lov i Norge (når man ikke er syk ol) eller om man må til utlandet? Noen som har erfaringer med dette her inne kanskje?  

Anonymkode: d63f5...9d6

Skrevet

Det er ikke lurt. Tror ikke du kan gjøre det i Norge og både prosess og lagring er svært dyrt og dessuten tidbegrenset. Eggene varer ikke i så mange år på frys rett og slett. 

Mest sannsynlig vil det bli mye billigere og mindre belastende for deg fysisk å få et barn alene nå med donor/inseminasjon og finne mann sånn etterhvert eller bare satse på at det ordner seg i tide. 

Anonymkode: 01ba1...2ad

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt. Tror ikke du kan gjøre det i Norge og både prosess og lagring er svært dyrt og dessuten tidbegrenset. Eggene varer ikke i så mange år på frys rett og slett. 

Mest sannsynlig vil det bli mye billigere og mindre belastende for deg fysisk å få et barn alene nå med donor/inseminasjon og finne mann sånn etterhvert eller bare satse på at det ordner seg i tide. 

Mener du at det ikke er lurt fordi det er dyrt og tidsbegrenset eller er det andre ting du tenker på? 

Jeg ønsker ikke å få barn alene. 

Skrevet

Det er ikke tillatt å fryse ned egg i Norge, unntatt for egg/eggstokkvev om f.eks kreft vil ødelegge senere fertiliet.

Prosessen er kostbar, og innebærer mye hormoner og egguttak, men sannsynligvis mindre nerver enn til vanlig ivf, siden man ikke har den enorme spenningen knyttet til om man vil bli gravid den måneden eller ikke. 

Du vil gjerne trenge flere forsøk for å få et bra antall egg. Eggenes kvalitet vil først vise seg skikkelig når de befruktes og embryoene utvikler seg. Hos meg har 45 uttatte egg (ferske) blitt til 1 levendefødt barn. Det kan derfor være en falsk trygghet å ha egg "i banken", dersom du trenger å bruke dem når det er for sent å få fram nye egg. Men bedre enn ingenting, om du kan prioritere det økonomisk.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det ikke er lurt fordi det er dyrt og tidsbegrenset eller er det andre ting du tenker på? 

Jeg ønsker ikke å få barn alene. 

Ja. Det er dyrt og les ellers @Bilobas tekst. Du vil trenge flere runder med hormoner og uttak. 2 er vel det vanlige ved lagring av egg og de kan bare lagres noen år uansett. Så hvis du ikke vil ha barn alene er det bare dumt å bruke fysikk og penger på det fordi eggene er gjerne foringet når du trenger dem. 

Og det er ikke som man har noen garanti for et barn med fryseegg. De har dårligere kvalitet enn ferske. Så  dine enda eldre egg kan være like greie som dem så det blir litt opp i opp, men med et stort økonomisk tap. 

Hvis du tenker på noe sånt, er det mye smartere av deg å få et barn med donor med dine 31 år gamle egg nå, selv om det ikke er perfekt og det du tenkte deg: om du vil ha en slags garanti for å få barn. (Ingen har garanti)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...