Gå til innhold

Sett ned sykelønnen til 80% og innfør to karentsdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få ned sykefraværet? Sette ned sykelønnen til 80% og ha to jarentsdager? Det fungerer i Sverige, der er sykefraværet langt lavere. 

Anonymkode: b852f...472

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter Karensdager, ingen t. 

Men jeg tror bare karensdagene hadde holdt jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemte høyre ved forrige valg fordi jeg vil ha karensdager. 

Ja.. Det gikk jo fint. 

Anonymkode: fd060...299

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. Det gikk jo fint. 

Du kan alltid sette et par dagslønninger inn på min konto, neste gang du blir syk! 

Anonymkode: b84a0...d33

• Liker 5
Skrevet

Hva med f.eks folk som har kroniske sykdommer? Det i seg selv  er slitsomt nok uten at folk må slite med økonomien på toppen av det.

Anonymkode: 91809...466

• Liker 8
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Ja.. Det gikk jo fint. 

Det kan du vel, bare å avstå fra sykelønn de to første dagene, gjerne mere om du vil. Og forlang å få utbetalt kun 80%, gjerne 60 %, du blir så fornøyd og frisk atte...

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, filifjonka skrev:

Det kan du vel, bare å avstå fra sykelønn de to første dagene, gjerne mere om du vil. Og forlang å få utbetalt kun 80%, gjerne 60 %, du blir så fornøyd og frisk atte...

Fjottskap, man vil jo tjene MER hvis folk slutter å være så syke. Nå får snylterne pengene vi andre fortjener.

Alle som er friske burde fått en bonus tilsvarende gjennomsnittlig sykefravær med fratrekk for alt sykefravær.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, filifjonka skrev:

Sure. 

Sist jeg hadde en egenmeldingsdag var I 2011. Ingen sykemelding siden en kneoperasjon I 2009.

Det betyr ikke at jeg er frisk hele tiden, men at jeg prøver å strekke meg og har brukt ferie eller avspasering om jeg kjenner at jeg holder på å møte veggen fordi jeg er sliten. 

Jeg stemmer ikke for at alle andre skal få mindre, jeg inkluderer såklart meg selv. 

Og seriøst, her i Norge tjener man på å være sjuk. Det er de færreste forunt å bo 5 km eller nærmere jobb, så de fleste har reiseutgifter til og fra, så at man går litt ned i lønn mens man er sjuk kan vi tåle. Spesielt om det får opp nærværet til alle som har stein i skoen dager etter Liverpool taper eller når de har mensen. 

Skrevet

Kanskje man burde operere med et par dager uten lønn, og så sette lønna inn på en bonuskonto. Ved årets slutt deler man ut bonus fra sykekontoen til de som har vært minst borte fra jobb grunnet sykdom. De som har lite sykefravær kan få en liten bonus de også.
Kunne ha fungert, bortsett fra at av og til blir folk rammet av sykdom som er litt verre enn bare en liten forkjølelse eller mild influensa. Og det faktum at det ikke alltid er gunstig at smittefarlige folk tyner seg på jobb og smitter både kollegaer og kunder/pasienter.

Anonymkode: 63757...694

Skrevet

Det rare er at om man blir langtidssyk og må over på AAP, er det visst helt ok at godtgjøring kun er 66% av lønn.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sure. 

Sist jeg hadde en egenmeldingsdag var I 2011. Ingen sykemelding siden en kneoperasjon I 2009.

Det betyr ikke at jeg er frisk hele tiden, men at jeg prøver å strekke meg og har brukt ferie eller avspasering om jeg kjenner at jeg holder på å møte veggen fordi jeg er sliten. 

Jeg stemmer ikke for at alle andre skal få mindre, jeg inkluderer såklart meg selv. 

Og seriøst, her i Norge tjener man på å være sjuk. Det er de færreste forunt å bo 5 km eller nærmere jobb, så de fleste har reiseutgifter til og fra, så at man går litt ned i lønn mens man er sjuk kan vi tåle. Spesielt om det får opp nærværet til alle som har stein i skoen dager etter Liverpool taper eller når de har mensen. 

Dårlig eksempel, menstruasjon (eller PMS for den del) kan være så kraftig at vedkommende faktisk ikke er i stand til å jobbe. 

Anonymkode: 9febc...29d

• Liker 7
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan få ned sykefraværet? Sette ned sykelønnen til 80% og ha to jarentsdager? Det fungerer i Sverige, der er sykefraværet langt lavere. 

Jeg er helt enig

Skrevet

TULL   Sykelønnsordningen er kommet for å bli.   Jeg stemmer AP for å sikre at velferds Norge smuldrer bort.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sure. 

Det er ikke alle som kan ta ut ferie eller avspasering når de vil, så den løsningen går ikke i alle jobber. Hvordan mener du det skal hjelpe bedriften at man tar korte ferier og avspaseringer på svært kort varsel? Hvordan vet man hvor lenge man skal avspasere eller ta ferie? Høres ut som du har en meget fleksibel jobb.

Og jeg vet ikke om noen som skulker jobb på grunn av mensen, med mindre de blør halvt ihjel eller er sengeliggende med store smerter. Ingenting av dette er særlig kompatibelt med normale jobber, uansett hvor "normalt" det å ha mensen er. De fleste er selvsagt ikke sånn når de har mensen og klarer fint å gå på jobb, men ha forståelse for at noen med endometriose o.l. faktisk blir syke av mensen.

Jeg tror at uansett hvor strenge man er og hvor mange regler man lager, så klarer uansett snylterne og juksemakerne å finne en utvei. Det er de som trenger sykedager og sykemelding det går mest ut over.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan ta ut ferie eller avspasering når de vil, så den løsningen går ikke i alle jobber. Hvordan mener du det skal hjelpe bedriften at man tar korte ferier og avspaseringer på svært kort varsel? Hvordan vet man hvor lenge man skal avspasere eller ta ferie? Høres ut som du har en meget fleksibel jobb.

Og jeg vet ikke om noen som skulker jobb på grunn av mensen, med mindre de blør halvt ihjel eller er sengeliggende med store smerter. Ingenting av dette er særlig kompatibelt med normale jobber, uansett hvor "normalt" det å ha mensen er. De fleste er selvsagt ikke sånn når de har mensen og klarer fint å gå på jobb, men ha forståelse for at noen med endometriose o.l. faktisk blir syke av mensen.

Jeg tror at uansett hvor strenge man er og hvor mange regler man lager, så klarer uansett snylterne og juksemakerne å finne en utvei. Det er de som trenger sykedager og sykemelding det går mest ut over.

Men hvorfor ernsykefraværet dobbelt så høyt som i Sverige?

• Liker 1
Skrevet

Altså. Om jeg blir syk så har jeg allerede betalt for kollektivtransport for en måned. Sykdom betyr gjerne legebesøk og muligens medisiner. I tillegg vil flere dra på jobb og ikke ta hensyn til smittefaren. Jobbet selv et sted hvor en kollega fikk omgangssyken. Ikke voldsomt for da kunne hun ikke ha vært der. Sjefen spurte om hun ikke skulle gå hjem. Neida, det gikk så fint. Endte med at 3 av kollegaene mine også fikk omgangssyke og fravær fra jobb.

Anonymkode: b6a39...227

• Liker 4
Skrevet

Og hva med alle de som da ikke har råd til å tape de pengene og som karrer seg på jobb med forkjølelse/influensa, omgangssyke etc. og smitter resten av bedriften eller, i verste fall, pasienter og kunder? Hvor lønnsomt er det?

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sure. 

Men hvorfor er det så innmari prisverdig å aldri ta sykedager? Får du en premie når du er nitti og ligger for døden, for lang og tro tjeneste mot livets arbeidsgivere, for å alltid ha strukket deg så langt og satt egne behov til side? Medalje fra Kongeriket Norge?

Jeg for min del synes det er helt greit at vi er litt slack i arbeidslivet i Norge. Jobben skal ikke bety alt, det skal være helt i orden å ha halsbetennelse og omgangssjuke uten å tape økonomisk på det.

Jeg jobber fem dager i uka, for helt grei lønn. Den som tjener mest på mitt arbeid, er sjefen min, som sitter med sabla fin lønning og pensjon, stor hytte og to digre biler. For ikke å snakke om investorene i firmaet, som reiser på vinferier til Cote d'Azur mens jeg kanskje tar meg råd til ei uke på camping i Danmark. Jeg gjør jobben min på en god måte, men jeg setter ikke meg selv til side gang på gang, når jeg helt åpenbart ikke er en av de aller heldigst stilte i landet. Jeg synes det er helt greit at de tar litt ekstra i skatt fra han investoren med villa i Nice, for at vi som sitter og svetter på kontoret med rutineoppgaver og gjør hoveddelen av arbeidet skal ha trygge sykelønnsrettigheter.

Anonymkode: e4dd0...ae4

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer rett etter en som forsvarer fravær ved mensen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det så innmari prisverdig å aldri ta sykedager? Får du en premie når du er nitti og ligger for døden, for lang og tro tjeneste mot livets arbeidsgivere, for å alltid ha strukket deg så langt og satt egne behov til side? Medalje fra Kongeriket Norge?

Jeg for min del synes det er helt greit at vi er litt slack i arbeidslivet i Norge. Jobben skal ikke bety alt, det skal være helt i orden å ha halsbetennelse og omgangssjuke uten å tape økonomisk på det.

Jeg jobber fem dager i uka, for helt grei lønn. Den som tjener mest på mitt arbeid, er sjefen min, som sitter med sabla fin lønning og pensjon, stor hytte og to digre biler. For ikke å snakke om investorene i firmaet, som reiser på vinferier til Cote d'Azur mens jeg kanskje tar meg råd til ei uke på camping i Danmark. Jeg gjør jobben min på en god måte, men jeg setter ikke meg selv til side gang på gang, når jeg helt åpenbart ikke er en av de aller heldigst stilte i landet. Jeg synes det er helt greit at de tar litt ekstra i skatt fra han investoren med villa i Nice, for at vi som sitter og svetter på kontoret med rutineoppgaver og gjør hoveddelen av arbeidet skal ha trygge sykelønnsrettigheter.

Anonymkode: e4dd0...ae4

Men du kan ha trygge sykelønnsrettigheter uten å ha full lønn for å være syk. Du kan feks være helt trygg på at du får 80%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...