AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #1 Del Skrevet 27. august 2017 Hos vår hund på nå 2,5 år har vi nå oppdaget en kul på den ene testikkelen. Etter hva jeg har lest meg til i helgen så er dyrlegene ganske enige om at det skal kastreres i disse tilfellene da de ikke vil ta biopsier først. Jeg har forstått at dette er pga at de ikke vil "hisse" opp svulsten, eventuelt medvirke til spredning etc. Og at det da er best å kastrere og så sjekke om det var kreft i kulen etterpå. Jeg skal bestille time til vurdering hos dyrlege i morgen, men jeg lurer på om noen har vært borti dette før og kanskje har noen svar på et par spørsmål jeg har. Altså, hvor lang rekonvalesenstid er det etter operasjonen? Vil han endres noe i humør og atferd etter kastrering? Hvis det viser seg at kulen er kreft, vil de gjøre noe aktivt i form av CT/MR for å sjekke etter spredning? Hvis de får vekk alt, kan jeg regne med at han får et aktivt langt liv sammen med oss? Er redd for den lille gutten vår so vi er så glad i! Anonymkode: 68777...274 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1129836-hanhund-med-kulsvulstkreft-p%C3%A5-testikkel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Del Skrevet 28. august 2017 Hva slags kul har du funnet? Dvs hvor sitter den? Hunder har bitestikkel, dvs en kul nederst på hver testikkel (kun til opplysning). Kastrering er et relativt enkelt inngrep det begge testikler fjernes. Dette inngrepet er som regel gjort på ca 1,5 time (inkl innsovning og anestesi , forberedelser samt oppvåkning). Etter inngrepet bør hund holdes i ro frem til stingtaking/sårkontroll 10 dg senere. Dersom hund ikke holdes i ro er det stor fare for hematom (blødning) i pungen. Dette er ikke livsfarlig men kan være smertefullt. Ang atferdsendring er det ikke enkelt å si, det er vanskelig å forutse hvilken rolle testosteronet har for hundens oppførsel. Mange hunder blir roligere mens noen blir engstelige. Når det gjelder i svulster i testikler hos hund-- 90% er godartede. Det er ingen automatikk i videre skanning dersom biopsi viser at de er maligne--- men har du cash har du lov😏 Anonymkode: 79579...635 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1129836-hanhund-med-kulsvulstkreft-p%C3%A5-testikkel/#findComment-20280208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 28. august 2017 #3 Del Skrevet 28. august 2017 Vi har kastrert en god del kranglefanter opp gjennom tiden. Pluss noen tisper med livmorbetennelse. Funker greit i 40-50% av tilfellene. Ingen negative erfaringer av betydning så langt jeg kjenner til, muligens litt dårligere matlyst (alaskahusky). Å fjerne ballene på en hanhund koster vel 5-6 000. Altså ikke all verden, på en så ung hund hadde jeg helt klart gjort det. Jeg personlig hadde nok ikke brukt penger på utredning, dette da utfallet av spredning uansett er gitt. Ville heller brukt litt tid på og sjekke linjene, og funnet ut om dette var flere hunder på disse linjene som har hatt samme problemet. Vår erfaring er at om det ofte ligger i linjene, og ofte dukker opp igjen dessverre. Om dette er tilfelle bør linjene ikke avles på. Kjipe greier lykke til. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1129836-hanhund-med-kulsvulstkreft-p%C3%A5-testikkel/#findComment-20280289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå