AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Hei jeg har prøvd å bli gravid i 5-6 år nå. Har problemer med høy fsh. Men får mens hver mnd. Har hatt ivf også men ikke blitt gravid. Har en venninne som hadde endometriose uten at hun eller legene visste om det. Eneste symptom hun hadde var uregelmessig mens. Noen ganger tenker jeg også at tenk hvis jeg også har det uten at jeg vet noe om det. Jeg får mensen etter ca.30-35 dager. Men det kommer hver mnd. Mange rare tanker som kommer og går. Ellers har jeg ingen smerter noen som helst sted i kroppen. Føler meg frisk ellers. Kan man ha endometriose uten at man er klar over det?? Anonymkode: 87739...1d2
Rosmerta Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 Ja, det kan du. Ikke alle med endometriose har smerter, og det er ikke sammenheng mellom hvor mye smerter man har og hvor mye endometriose man har.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Det kan du ha, jeg mistenker selv at jeg har det, blir ikke gravid og har prøvd i 3,5 år. Min mor fikk vite at hun hadde endometriose i en alder av 30, hun hadde i tilegg cyste på den ene eggstokken med diameter på 8 cm. Hun blødde mye hver gang hun hadde mens, men regelmessig mens (syklus på 28 dager). Utover dette hadde hun ikke merket noe ubehag, hun hadde gått med dette i mange år.. jeg ble født da hun var 20 år, hun fikk 4 barn selv om hun egentlig hadde endometriose og cyste. Hun fikk altså 4 barn mens hun hadde voksende endo vev og cyste. Hun har i dag fjernet livmor og eggstokk fordi hun ikke ville ha flere barn, og selvfølgelig fordi det ikke var bra å gå med så mye endo vev og en voksende cyste. Du kan være veldig fruktbar selv om du har endometriose. Jeg selv har gjort meg inneforstått med at jeg ikke kan bli gravid, har i tillegg begynt å miste menstruasjonen. Anonymkode: 150d8...92f
Måbarefåsiat... Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Jeg tenker at det burde noen ha fanget opp underveis, særlig når du har hatt et prøverørsforsøk. Da blir man jo gjerne skannet og undersøkt nøye i forkant.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Den eneste grunnen til at man linker Endo. og problemer med fruktbarhet er at de man undersøker av dem som har problemer med å få barn har en høy forekomst av endo. Siden man ikke har undersøkt resten av befolkningen er leger ærlige på at man rett og slett ikke vet om det er 30-40% av kvinner som sliter med fruktbarhet som har endo. eller om det er 30-40% av alle kvinner som har det og at man simpelthen undersøker denne gruppen bedre. Legg til dette at det er tilnærmet umulig å diagnostisere uten kirurgi og du har en meget lite sikker syndebukk, Ts. En reger uansett med at Ivf er det (eneste som) hjelper, så du behøver ingen diagnose fordi den ikke gjør noe fra eller til. Anonymkode: 86983...0f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå