Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg tenker å dra på backpacking neste år, og trenger en reisepartner :) Tenker i utgangspunktet Sørøst-Asia og Oseania, men er åpen for andre forslag! Ser for meg 2-3 måneder på tur, for å få mest mulig ut av turen og slippe å stresse fra plass til plass. 
Noen andre som har lignende planer? Og kanskje mangler en reisepartner? :)
Ellers blir jeg veldig takknemlig for tips ang reisemål og backpacking generelt :tommel:

- Jente 22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som egentlig er poenget med back packing. Verden er jo stort sett stygg som juling. 

Hvorfor vandre rundt i møkkete og stygge land, bare for å oppleve bråk og trengsel overalt...  

Anonymkode: efc8c...696

Skrevet

Troll...

Gled deg! :jepp: Vil bare anbefale deg å gjerne ikke planlegg å reise til for mange land/steder, da det fort kan bli hektisk. Fordelen med å dra på backpacking i noen måneder er jo nettopp det at man da kan bruke lenger tid på et sted, ikke måtte være avhengig av å rekke ting, kunne bli lenger/kortere om man finner ut at man ønsker det osv.

Men anbefaler veldig Vietnam, et av mine absolutte favorittland! Myanmar er også helt fantastisk, og langt i fra så vanskelig å reise i som mange påstår.

Anonymkode: e17e3...c55

Skrevet

Du kan fint reise alene, man møter masse folk! 

Skrevet
På 5.9.2017 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Troll...

Gled deg! :jepp: Vil bare anbefale deg å gjerne ikke planlegg å reise til for mange land/steder, da det fort kan bli hektisk. Fordelen med å dra på backpacking i noen måneder er jo nettopp det at man da kan bruke lenger tid på et sted, ikke måtte være avhengig av å rekke ting, kunne bli lenger/kortere om man finner ut at man ønsker det osv.

Men anbefaler veldig Vietnam, et av mine absolutte favorittland! Myanmar er også helt fantastisk, og langt i fra så vanskelig å reise i som mange påstår.

Takk for svar!
Ja, er akkurat det jeg også har tenkt :) Heller bruke litt lenger tid på hver plass i stedet for å besøke så mange land som mulig, så man slipper å føle at man omtrent bor på flyplassen/tog/buss. Kvalitet over kvantitet :tommel:  Men er litt usikker på hva som er de "beste" landene å reise til da, hvilke man skal prioritere, har hørt at det går mye i det samme i mange av de små landene i Sørøst-Asia. Vietnam står definitivt på listen ja, hørt det er veldig fint der :) Myanmar såg veldig spennende ut! Tusen takk for tips!

Skrevet
3 timer siden, funginger skrev:

Du kan fint reise alene, man møter masse folk! 

Ja jeg har vurdert det også, trives veldig godt i mitt eget selskap, og tror det hadde vært en veldig lærerik opplevelse :) Men har vel egentlig funnet ut at jeg tror 2-3 mnd blir litt i lengste laget, og at det vil være betryggende å ha noen med meg i tilfelle det skulle skje noe. Samt at det er jo litt ekstra gøy å ha noen å dele minnene og erfaringene med! Ellers er ikke familien min så veldig begeistret for alenetur, hehe. 

Skrevet
45 minutter siden, mulberry skrev:

Ja jeg har vurdert det også, trives veldig godt i mitt eget selskap, og tror det hadde vært en veldig lærerik opplevelse :) Men har vel egentlig funnet ut at jeg tror 2-3 mnd blir litt i lengste laget, og at det vil være betryggende å ha noen med meg i tilfelle det skulle skje noe. Samt at det er jo litt ekstra gøy å ha noen å dele minnene og erfaringene med! Ellers er ikke familien min så veldig begeistret for alenetur, hehe. 

Drar du til Thailand, Bali, Vietnam osv. er det nok vanlig at man møter folk som man fortsetter å reise med. Hvis man ikke har lagt alle planene kan man være litt impulsiv og bare bli med en annen gjeng på det de skal. 

Skrevet

Ja, det er mye likt i SEA-landene, men samtidig er de jo forskjellige. Malaysia og Indonesia er muslimske, Filipinene er kristent, Thailand, Kambodsja, Laos osv er buddhistisk. Så selv om mye er likt, er det jo likevel forskjeller mellom landene. Litt som det er i Europa. Du kan jo kombinere det med Australia eller andre steder i Asia, som Kina, India, Japan, så blir det jo litt annerledes igjen.

Skrevet

Som tipset over, og sikkert flere har anbefalt deg ja, ikke planlegg for mange ulike land. Personlig brukte jeg 2,5 måneder bare på østkysten av Australia. Så et par uker i hver av Bali, Vietnam og Kambodsja, men nesten 5 uker i Thailand. Ingen steder var planlagt, heller ikke reisetiden. Så vær obs på at det kan ta litt tid å se alt du kanskje vil se i de ulike landene :-)
Alle landene har hver sin sjarm og er veldig forskjellige, så synes det er vanskelig å peke ut noen favoritter. Selv er jeg en sucker for fine strender så likte Kambodsja (kysten) og sør-Thailand godt da, hehe. (Og ikke minst Australia, hvor jeg er tilbake nå.) 
Hvis du ikke finner noen reisepartner på forhånd, ikke vær redd, de dukker opp under veis uansett hvor du drar! Massee god tur! 

• 3 uker senere...
Skrevet

Når tenker du å reise? :) Skal starte å studere skoleåret 2018/1019, men er det før sommeren så er jeg interessert. J19

Anonymkode: 35d29...e24

Skrevet

Signerer de andre, 2-3 måneder er virkelig ikke mye på Oceania inkl Australia og Asia! Jeg er heller ikke enig i at det "går mye i det samme" i Asia. Uansett, ikke gap over for mye. Tenk også over hvilke land du ønsker å tilbringe mest tid i mtp budsjett. Du kan leve MYE billigere i Asia (vel... de fleste steder) enn i Australia, som er et dyrt (men fantastisk) land å feriere i.

Anonymkode: 8f807...2f4

Skrevet
På 4.9.2017 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva som egentlig er poenget med back packing. Verden er jo stort sett stygg som juling. 

Hvorfor vandre rundt i møkkete og stygge land, bare for å oppleve bråk og trengsel overalt...  

Anonymkode: efc8c...696

Stakkars deg...

Anonymkode: c5359...71b

• Liker 3
Skrevet
På 7.9.2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mye likt i SEA-landene, men samtidig er de jo forskjellige. Malaysia og Indonesia er muslimske, Filipinene er kristent, Thailand, Kambodsja, Laos osv er buddhistisk. Så selv om mye er likt, er det jo likevel forskjeller mellom landene. Litt som det er i Europa. Du kan jo kombinere det med Australia eller andre steder i Asia, som Kina, India, Japan, så blir det jo litt annerledes igjen.

Står jo at TS tenker Oseania. Det er jo Australia i tillegg til New Zealand osv. 

Anonymkode: c5359...71b

Skrevet

Heisann!

j23 her, har veldigveldig lyst å backpacke selv over nyåret. Har dog ingen å reise med. Vil gjerne melde min interesse :) Jeg er heller der at jeg ønsker å reise litt når jeg først er i gang.. Har sittet inne på Kilroy's ulike reisetips, og synes Fellesreisen:

https://travels.kilroy.no/flybilletter/fellesreiser-jorden-rundt/fellesreise-jorden-rundt-vintervaar-2018-nr6

eller https://travels.kilroy.no/flybilletter/jorden-rundt-reiser/beautiful-madness

eller https://travels.kilroy.no/flybilletter/jorden-rundt-reiser/the-wet-dream

virker veldig interessante. Noen tanker rundt disse?

Skrevet

Hei igjen! Tenkte jeg skulle følge opp posten min over her med at jeg nå har ordnet tur hos KILROY og deres Fellesreies - jorden rundt, den første lenken ovenfor. Vil gjerne tipse deg med at det nå er bare 1 (!!!) plass igjen på denne turen. Heng deg gjerne på :D

• 3 uker senere...
Skrevet

Oi, jeg har glemt helt av denne tråden! Beklager, jeg trodde man fikk varsel når noen skrev noe 🙈  Takk til alle som har svart!

På 4.10.2017 den 17.54, marlenesv skrev:

Hei igjen! Tenkte jeg skulle følge opp posten min over her med at jeg nå har ordnet tur hos KILROY og deres Fellesreies - jorden rundt, den første lenken ovenfor. Vil gjerne tipse deg med at det nå er bare 1 (!!!) plass igjen på denne turen. Heng deg gjerne på :D

Heihei! Så gøy, gikk ikke an å gå innpå linken til den fellesreisen - når drar du og hvilke land skal du besøke? :) Kanskje vi krysser veier et sted!

På 26.9.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Når tenker du å reise? :) Skal starte å studere skoleåret 2018/1019, men er det før sommeren så er jeg interessert. J19

Anonymkode: 35d29...e24

Hei! Per nå ser jeg for meg å reise i kanskje februar :) Men ingen planer ennå, holder bare på å gjøre massemasse research for tiden 🙊 Og det kommer jo selvfølgelig an på når jeg får fri fra jobb, og en eventuell reisepartner. 

Skrevet
På 9.9.2017 den 14.03, ninajay skrev:

Som tipset over, og sikkert flere har anbefalt deg ja, ikke planlegg for mange ulike land. Personlig brukte jeg 2,5 måneder bare på østkysten av Australia. Så et par uker i hver av Bali, Vietnam og Kambodsja, men nesten 5 uker i Thailand. Ingen steder var planlagt, heller ikke reisetiden. Så vær obs på at det kan ta litt tid å se alt du kanskje vil se i de ulike landene :-)
Alle landene har hver sin sjarm og er veldig forskjellige, så synes det er vanskelig å peke ut noen favoritter. Selv er jeg en sucker for fine strender så likte Kambodsja (kysten) og sør-Thailand godt da, hehe. (Og ikke minst Australia, hvor jeg er tilbake nå.) 
Hvis du ikke finner noen reisepartner på forhånd, ikke vær redd, de dukker opp under veis uansett hvor du drar! Massee god tur! 

Hei! Tusen takk for utfyllende svar :) Så gøy å få tips fra noen som har vært på lignende turer selv, og er hakket mer bereist enn meg🙈 hehe. 

Ja, jeg begynner å tenke mer og mer at jeg vil ta det ennå mer med ro enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Orker ikke å være "konstant" på reisefot tror jeg. Vil også ha en ganske åpen og fleksibel timeplan, ta ting litt på sparket og gjøre akkurat det jeg/vi føler for der og da :)

Kan jeg spørre deg hva du synes om Kambodsja generelt? Jeg har hele tiden hatt lyst til å reise dit nemlig, men er også litt skeptisk da jeg har hørt at standarden er veldig mye lavere og at det kan være mer utrygt enn landene rundt. Så setter veldig pris på erfaringer fra noen som faktisk har vært der :) Har jo veldig lyst til Sieam Reap, og se Angkor Wat så klart. Ellers ser det ut som et land med storslått natur og landskap!

De landene som er aller høyest på listen min hittil er Thailand, Vietnam og Australia, og ser kaanskje for meg å kun fokusere på de landene og bruke mer tid i hvert land. (Selv om jeg også har veldig lyst til Filippinene, helst Palawan.) I Vietnam er det jo fryktelig mange ting jeg vil se, i alle kanter av landet, så ser for meg at det kan ta en del tid :)

Kunne absolutt tenkt meg å reise langs hele østkysten av Australia også, men det får jeg nok ikke tid til i kombinasjon med de andre landene. Så må sikkert holde meg til 2-3 plasser der, vil gjerne vite hva som er dine favorittplasser, og ting man bare MÅ se osv, gjerne noen "skjulte skatter" :) Har ikke gjort så mye research der ennå, utover de typiske turistmålene - Sydney, Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane, Gold Coast osv. Whitsunday Island og Fraser Island ser jo også helt utrolig ut, hadde vært kult å oppleve! 

Skrevet
På 22.10.2017 den 2.40, mulberry skrev:

Hei! Tusen takk for utfyllende svar :) Så gøy å få tips fra noen som har vært på lignende turer selv, og er hakket mer bereist enn meg🙈 hehe. 

Ja, jeg begynner å tenke mer og mer at jeg vil ta det ennå mer med ro enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Orker ikke å være "konstant" på reisefot tror jeg. Vil også ha en ganske åpen og fleksibel timeplan, ta ting litt på sparket og gjøre akkurat det jeg/vi føler for der og da :)

Kan jeg spørre deg hva du synes om Kambodsja generelt? Jeg har hele tiden hatt lyst til å reise dit nemlig, men er også litt skeptisk da jeg har hørt at standarden er veldig mye lavere og at det kan være mer utrygt enn landene rundt. Så setter veldig pris på erfaringer fra noen som faktisk har vært der :) Har jo veldig lyst til Sieam Reap, og se Angkor Wat så klart. Ellers ser det ut som et land med storslått natur og landskap!

De landene som er aller høyest på listen min hittil er Thailand, Vietnam og Australia, og ser kaanskje for meg å kun fokusere på de landene og bruke mer tid i hvert land. (Selv om jeg også har veldig lyst til Filippinene, helst Palawan.) I Vietnam er det jo fryktelig mange ting jeg vil se, i alle kanter av landet, så ser for meg at det kan ta en del tid :)

Kunne absolutt tenkt meg å reise langs hele østkysten av Australia også, men det får jeg nok ikke tid til i kombinasjon med de andre landene. Så må sikkert holde meg til 2-3 plasser der, vil gjerne vite hva som er dine favorittplasser, og ting man bare MÅ se osv, gjerne noen "skjulte skatter" :) Har ikke gjort så mye research der ennå, utover de typiske turistmålene - Sydney, Byron Bay, Surfers Paradise, Brisbane, Gold Coast osv. Whitsunday Island og Fraser Island ser jo også helt utrolig ut, hadde vært kult å oppleve! 

Bare hyggelig om noen kan få bruk for det :fnise:

Tror absolutt du gjør lurt i å ta det litt roligere og fokusere på færre land. Kan alltids dra tilbake til stedene du ikke rekker, en annen gang ;-) 
Likte Kambodsja utrolig godt, generelt. Husker da jeg kom og kjørte tuk-tuk fra flyplassen til Siem Reap (alene), at jeg trivdes med en gang. Føltes ikke utrygt i det hele tatt for min del, verken i Siem Reap, Phnom Penh, Kampot eller Sihanoukville. Det er de jeg husker i hodet. Naturen er VIRKELIG nydelig i Kambodsja, skikkelig frodig og eksotisk.

Både Angkor Wat og Khmer Rouge killing fields er givende å se. Etter sistnevnte dro vi til en gammel skole/fengsel (om ikke jeg husker feil) som ble brukt som fangeleir. Fikk litt Auschwitz-vibber og ble fysisk dårlig av å besøke det - men verdt å få med seg. Tror det er vanlig å dra innom begge stedene. Kambodsja har en veldig sterk historie, som heller ikke er så gammel.

Australia er jo evig stort, men Fraser/Airlie Beach (Whitsundays) og Great Barrier reef (fra Cairns for eksempel) er nesten must. Ellers er Noosa og Byron nydelige steder (2 timer nord/sør fra Brisbane). Brisbane er fantastisk by å bo/studere i, men ikke besøke ;-) Sydney - generelt overvurdert (i følge meg selv om mange jeg kjenner nå som nylig har vært der). Melbourne - HERLIG by (min favoritt) men veldig langt sør og kaldere enn resten. 

Skrevet (endret)

Dra alene! Var alene på backpacking i begynnelsen av dette året, og det var en helt fantastisk opplevelse. Veldig glad for at jeg dro alene, da ble jeg tvunget til å være mer utadvendt og sosial. Reiser man sammen med noen blir man mye mer avhengig av hverandre og føler man fort går glipp av mange muligheter. Det kan virke skummelt, men jeg hadde ingen ekle/skumle situasjoner i det hele tatt!

Enig med alle over at 2-3 mnd blir for lite. Jeg ville beregnet ca 2 uker i hvert land. Jeg besøkte 8 land på 4 mnd og synes selv det var travelt. Man rekker ikke se og oppleve alt man ønsker på noe mindre tid, i alle fall ikke uten å trenge en ny ferie når man kommer hjem.... :fnise:

Forresten! Myanmar ble mitt favorittland. Helt fantastisk! Det bør absolutt være på lista di, jeg hadde det så fantastisk der og vil tilbake. Det kryr heller ikke av så masse turister, sånn som i andre land i sørøst-asia. 

Endret av halvehimmelen
Glemte å nevne fantastiske Myanmar
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg anbefaler deg også å reise alene! Når man backpacker bor man gjerne på hosteller sammen med andre reisende, og man får raskt nye venner. Fordelen med å reise alene er at man er fleksibel og ikke avhenging av hva noen andre ønsker å gjøre. Man henger seg gjerne på andre folk man treffer og reiser sammen en stund, og den friheten til å kunne velge helt uavhengig av andre er ubeskrivelig. På min første backpacker tur gjorde jeg samme som deg, jeg bet over et altfor stort område på for kort tid og endte opp med tidspress og rush istedet for å kunne slappe av og å være impulsiv. I tillegg fant jeg reisefølge via nettet fordi jeg ikke ville reise alene og trodde det var betryggende. Mildt sagt en stor tabbe da vi ikke gikk overens og hadde helt ulike forventninger til turen og vår relasjon. Jeg anbefaler deg altså å dra alene, der er helt fantastisk og man er egentlig aldri alene uansett. Det er mye lettere å bli kjent med andre når man reiser alene, og man blir selvstendig samtidig som man opplever en frihet man ikke har her hjemme i det daglige liv.

Jeg vil også anbefale deg og fokusere på et mindre område enn både Sørøst Asia OG Oseania. Dette er enormt! Man kan fint bruke 3 mnd alene i Sørøst Asia uten å kjede seg. Jeg har ikke vært i Oseania men kan tenke meg 3 mnd der alene engang ikke er nok tid... Hva med å velge et av områdene nå og spare den neste til en annen tur? Personlig, etter å ha reist mye, har jeg erfart at dårlig tid i et område kun fører til stress og at man går glipp av ting man underveis oppdager at man har lyst til å se. Jeg anbefaler deg en åpen tidsplan med lite fast planlagte ting, slik at du har fleksibiliteten til å endre på planen underveis. Sørøst Asia er fantastisk og jeg skal tilbake dit for min 3'de gang nå. Fortsatt nye steder å oppleve! Anbefaler deg Myanmar på det varmeste - og Thailand er mer enn Krabi og Phuket. Kambodsja er et must, og jeg likte veldig godt Malaysia også. Få med deg den malaysiske delen av Borneo også - fantastisk natur og ganske lett å reise i sammenlignet med den indonesiske siden. Jeg har ikke vært i Laos og Vietnam enda men de er er must see. Filippinene og spesielt Palawan er nydelig, kritthvite strender. Jeg skal til Indonesia for første gang nå og planlegger halvannen måned bare på et par-tre øyer. Reis sakte og bit ikke over for mye på én gang - man skal gjerne ha tid til å nyte turen og bli kjent med stedet man er på, ikke bare sitte på fly, buss og båt. 

God tur, det vil bli helt fantastisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...