Gå til innhold

Pris på garasjeplass i nybygg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt leilighet i nybygg, men valgte å tenke litt på garasjeplass. Utbygger skal ha kr 200 000,- for garasjeplass i felles garasjeanlegg. Syns dette er veldig mye, men har ikke noe å sammenligne med. De øvrige prosjektene her i området har stort sett garasje inkludert. Prisene per kvm er da høyere, men jeg kan jo ikke vite hvor stor andel som beregnes for garasjeplassen. Så, til dere som har kjøpt garasje utenom i nybygg : hva har dere betalt ? Kan nevne at det også vil inngå kr 200 ekstra i felles kostnad for garasjeplassen etter innflytting. Jeg har ikke bil, men lurer jo veldig på om det er et minus ved leiligheten på et senere tidspunkt om jeg ikke har garasje (ved salg), pluss at den vil kunne fungere som en gjesteparkering.

Anonymkode: 27121...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om hvor i landet dette er. Det er vesentlig. I Oslo vil jeg påstå at dette er en helt rimelig pris.

Anonymkode: 0eaf2...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette? Vi betalte 300 000 for garasjeplass på Løren i Oslo. 

Anonymkode: f50cc...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt leilighet i nybygg, men valgte å tenke litt på garasjeplass. Utbygger skal ha kr 200 000,- for garasjeplass i felles garasjeanlegg. Syns dette er veldig mye, men har ikke noe å sammenligne med. De øvrige prosjektene her i området har stort sett garasje inkludert. Prisene per kvm er da høyere, men jeg kan jo ikke vite hvor stor andel som beregnes for garasjeplassen. Så, til dere som har kjøpt garasje utenom i nybygg : hva har dere betalt ? Kan nevne at det også vil inngå kr 200 ekstra i felles kostnad for garasjeplassen etter innflytting. Jeg har ikke bil, men lurer jo veldig på om det er et minus ved leiligheten på et senere tidspunkt om jeg ikke har garasje (ved salg), pluss at den vil kunne fungere som en gjesteparkering.

Du har ikke bil, men selger du og potensiell kjøper har bil, så er din leilighet uaktuell. Særlig dersom det ikke er parkeringsplasser som kan brukes utendørs. Selges to leiligheter i nærheten av hverandre om trent samtidig vil nok de fleste gå for den med garasje.

Her kostet garasjeplassen rundt 100 000 da husene var under bygging. I dag koster det 3 - 4 ganger så mye å kjøpe en "brukt" garasjeplass. Noen steder kan du leie ut garasjeplassen for en tusenlapp, da tjener du raskt inn igjen månedsprisen for driftsutgifter. 

Før det er mulig å si ja eller klart nei til invistering i garasjeplass, bør du lese betingelsene for bruk, leie og selge garasjeplassen igjen. Dette står på papirene selger skal ha om du ikke alt har fått dem. 

Anonymkode: 8eb46...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i Bergen.  Prosjektet består av flere deler, og jeg vet at utbygger har latt noen av de innflyttingsklare leilighetene være med garasje inkludert i prisen. Da føles det kjipt å måtte betale kr 200 000 bare fordi min leilighet ikke skal være klar før om et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kostet 200'. Men vi fikk ikke velge. Her jeg bor er det verdt det. 

Anonymkode: 400e3...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i Bergen.  Prosjektet består av flere deler, og jeg vet at utbygger har latt noen av de innflyttingsklare leilighetene være med garasje inkludert i prisen. Da føles det kjipt å måtte betale kr 200 000 bare fordi min leilighet ikke skal være klar før om et år. 

Det er ikke uvanlig at de første leilighetene som selges får med noe ekstra. Dette fordi de ofte er vanskeligere å selge, blant annet da de må bo i et uferdig prosjekt i en periode.

Kjenner blant annet til noen som fikk med oppgraderinger for rundt 250.000 da de var de første som kjøpte. De som har kjøpt i samme prosjekt etterpå har vært nødt til å betale reel pris for de samme endringene.

Anonymkode: 37dbb...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selge garasjeplassen separat, hvis du skal flytte senere. Og i mellomtiden kan du sikkert leie den ut til en husstand med flere biler, uten å gå i tap.

Anonymkode: a107f...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo pleier garasjeplasser å koste mellom 200' og 1 million kroner. Her er det enorme forskjeller fra bydel til bydel. 

Anonymkode: d293c...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en helt grei pris, og absolutt noe du burde gjøre. Synes egentlig det var rimelig til å være i en såpass stor by som Bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte 250 000, hos OBOS i utkanten av Bergen. 

Anonymkode: c95d0...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt borettslag (i Bergen), som består av blokker fra 1969, med eksterne garasjer man kjøper bruksretten til, ligger prisen på ca 100 000. Dette er da "skur" type garasjer utenfor blokken, ikke i garasjeanlegg. Og kvaliteten er så som så, ved forrige storm ble taket revet av 4-5 av dem. 

Anonymkode: ead8c...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kjøper jeg garasjeplass. Syns vel i kjøpsøyeblikket at kr 200 000 i tillegg til leilighet til nesten 5 mill ble veldig mye... Det kommer jo tilvalg etterhvert og.... Men, men. Nærmer meg 50 år, så det er en investering i pensjonstilværelsen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Bergen og har garsjeplass, mens borettslaget litt lenger nedi veien ikke har det. Hos oss går leilighetene for 400 000- 800 000 mer pga parkering, så vi, si det er verdt å betalt 200 000. En del i mitt borettslag leier ut plassen de ikke trenger til en nabo. 

Anonymkode: 8d848...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig 200.000 er under kostpris for en garasjeplass. Men det betyr ikke nødvendigvis at du burde kjøpe en. Hvis leiligheten ligger sentral til så er jo behovet for bil særdeles lite. Det er stort sett i utkanten av de store byene garasjeplass er dyrt. (Så sentralt at tomt er dyrt og så usentralt at du trenger bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror egentlig 200.000 er under kostpris for en garasjeplass. Men det betyr ikke nødvendigvis at du burde kjøpe en. Hvis leiligheten ligger sentral til så er jo behovet for bil særdeles lite. Det er stort sett i utkanten av de store byene garasjeplass er dyrt. (Så sentralt at tomt er dyrt og så usentralt at du trenger bil)

Det var slik jeg tenkte da jeg bestemte meg for ikke å kjøpe parkeringsplass i tillegg. Men blir usikker etterhvert. Det er ikke lagt opp til gjesteparkering. Nærmeste da blir kjøpesenteret like ved. Det er greit på søndager, men ikke fullt så greit på hverdager. Salgsverdien bekymrer meg ikke så veldig, for jeg skal bo i den leiligheten til jeg ikke kan ta vare på meg selv lengre (det er i hvert fall planen :) ), og til da er det kanskje ikke lov med bil lengre..... Samtidig kan det hende at jeg på mine eldre dager blir dårlig til beins og vil ha behov for en liten bil, og da må den jo parkeres et sted.... Hvorfor koster det så mye å etablere garasjeplass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...