AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Mye gnål om fedrekvote og foreldrepermisjon. Synes debatten blir latterlig, all den tid også venstresiden heller ikke deler dette 50/50. Forskjellen på 10, 12 eller 14 uker er etter mitt syn bagateller. Det er ekstremt hvor mye av likestillingsdebatten som går med på diskutere de 2-4 ukene fedrekvote man bør eller ikke bør ha. Faktum er jo at selv med venstresidens forslag på 14 uker fedrepermisjon, så utgjør jo dette bare 28% av totalen. 10 uker utgjør 20 prosent. Hvis de vil være troverdig i likestillingsdebatten så får de innføre 50/50 mellom mor og far. Pr. i dag har mor 13 uker (3 uker før fødsel og 10 etter), far 10 uker, og resten (26 uker er frivillig uttak). Her må selvsagt de 26 ukene som er felles tvinges til å deles 50/50 mellom mor og far, slik at vi får følgende permisjonsdeling: Mor: 26 uker (3 uker før fødsel + mødrekvote på 23 uker) Far: 23 uker fedrekvote. Hvis man skal snakke om LIKEstilling så får man pinadø vise at man mener det, og ikke lage masse styr der man lager en enorm sak om hvor menn skal ha 10, 12 eller 14 uker. Anonymkode: b32ae...2d9 1
stan Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 Det er jo noen biologiske grunner til at mor og barn skal ha lett tilgang til hverandre mer enn 23 uker? Så lenge biologien ikke er likestilt så bør vel politikken gjenspeile det? 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #3 Skrevet 27. august 2017 Man kan vel heller begynne å snakke om likestilling den dagen begge foreldrene kan produsere maten til babyen... Det blir anbefalt fullamming i minst 6 mnd. Sist jeg sjekket, er dette mer enn 23 uker... Anonymkode: 46e47...5d3 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 Er vel ikke mer avansert enn at far ikke har pupper som produserer melk Anonymkode: 921cc...a02 1
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #5 Skrevet 27. august 2017 4 timer siden, stan skrev: Det er jo noen biologiske grunner til at mor og barn skal ha lett tilgang til hverandre mer enn 23 uker? Så lenge biologien ikke er likestilt så bør vel politikken gjenspeile det? Hvilken biologiske grunner? Man får ammepause fra jobben. Dessuten er biologiargumentet bare tull. Biologien er likestilt. 1
ajarRun Skrevet 27. august 2017 #6 Skrevet 27. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel ikke mer avansert enn at far ikke har pupper som produserer melk Anonymkode: 921cc...a02 Dette stemmer for det første ikke, menn kan også laktere dersom de anstrenger seg litt, for det andre kan man bare melke moren som en ku og mate ungen med en flaske. I tillegg får man ammepause fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #7 Skrevet 27. august 2017 Men slik vi har det nå så har man frihet til å velge. Mor har 9 uker hun må ta (tre før og seks etter fødsel) og far har 10. Resten bestemmer foreldrene. Så alle som vil kan ha 50/50. Et parti som setter tvang av en enkelt løsning på programmet kommer til å miste et ras av stemmer. På samme måte sier ingen partier at 50% av sykepleierstudenter må være gutter. Eller at 50% av alle ordførere skal være kvinner. Det er idiotisk og politisk selvmord. Det er bedre å tilrettelegge for like rettigheter og modeller som kan passe både en familie med husfar og en med husmor. En med fullamming og en med flaskebarn. Anonymkode: 72f33...5e9 1
stan Skrevet 27. august 2017 #8 Skrevet 27. august 2017 4 timer siden, amativeReflection skrev: Hvilken biologiske grunner? Man får ammepause fra jobben. Dessuten er biologiargumentet bare tull. Biologien er likestilt. Likestilt? Ikke før menn får menstruasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Fordi de vet at for å få til det, må permisjonen forlenges mye, kanskje til 1,5 år. Personlig synes jeg det er en veldig god ide å dele permisjonen i to like deler, men da MÅ det være mulig at mor får mulighet til å fullamme i seks mnd + gradvis overgang til fast føde (som kan ta tid). Dette er det neppe noen som vil gå til valgkamp på, for det blir for dyrt. Men det er supert både for likestilling (ikke minst ift arbeidsgiver!) og for barnet, som ikke må begynne så tidlig i barnehage. Anonymkode: 3f18b...6d2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 16 timer siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer for det første ikke, menn kan også laktere dersom de anstrenger seg litt, for det andre kan man bare melke moren som en ku og mate ungen med en flaske. I tillegg får man ammepause fra jobb. Mange kvinner kan ikke pumpe, mange barn tar ikke flaske, og ammepermisjon fungerer sjelden særlig godt med fullammede barn, for de må gjerne ha mat ofte. Dessuten kan det være vanskelig med reisetid, nattjobbing +++. Anonymkode: 3f18b...6d2
Ginavn Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 Fordi i Norge er det blasfemi å ikke amme, derfor. Dessverre
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 19 timer siden, amativeReflection skrev: Hvilken biologiske grunner? Man får ammepause fra jobben. Dessuten er biologiargumentet bare tull. Biologien er likestilt. Fullammede barn trenger mat hver 3.-4. (Minst!) Time døgnet igjennom, ikke bare en time for dagen. Finner du en arbeidsgiver som gir pause 30 minutter hver 2.-3.-4. Time gjennom hele arbeidsdagen - i flere måneder, let me know. I tillegg: hvor mye kos blir permisjonen til far hvis han må drive å fly frem og tilbake fra mors arbeidssted for mat? Og hva gjør far når baby er urolig og det eneste som kan stilne gråten er puppen? Puppen er mye mer enn mat for barnet. Når barnet mitt var 5 måneder var det fortsatt flere dager i uka han hang ved bryster 24/7 - både for økedøgn, kos, magevondt og alt mulig. 19 timer siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer for det første ikke, menn kan også laktere dersom de anstrenger seg litt, for det andre kan man bare melke moren som en ku og mate ungen med en flaske. I tillegg får man ammepause fra jobb. Mange kvinner kan ikke pumpe (det fungerer bare ikke, det kommer ikke noe ut) og svært mange barn tar ikke flaske. Ref. Tidligere skrevet om ammepause. Det holder ikke på noen måte Anonymkode: 1af8d...3de 1
ajarRun Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullammede barn trenger mat hver 3.-4. (Minst!) Time døgnet igjennom, ikke bare en time for dagen. Finner du en arbeidsgiver som gir pause 30 minutter hver 2.-3.-4. Time gjennom hele arbeidsdagen - i flere måneder, let me know. I tillegg: hvor mye kos blir permisjonen til far hvis han må drive å fly frem og tilbake fra mors arbeidssted for mat? Og hva gjør far når baby er urolig og det eneste som kan stilne gråten er puppen? Puppen er mye mer enn mat for barnet. Når barnet mitt var 5 måneder var det fortsatt flere dager i uka han hang ved bryster 24/7 - både for økedøgn, kos, magevondt og alt mulig. Mange kvinner kan ikke pumpe (det fungerer bare ikke, det kommer ikke noe ut) og svært mange barn tar ikke flaske. Ref. Tidligere skrevet om ammepause. Det holder ikke på noen måte Anonymkode: 1af8d...3de Min arbeidsgiver lar meg ta pauser så ofte som jeg ønsker. Faktisk må jeg krangle for å få lov til å jobbe 14 timersdager uten pauser. De er sånn: PAUSE PAUSE PAUSE PAUSE! Og ejg er sånn: jeg er jo faen ikke på jobb for å sitte å tvinne tommeltotter. Dessuten sa jeg melke, ikke pumpe. Endret 28. august 2017 av amativeReflection
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Det er viktig å huske på at dagens ordning ikke er 10 uker til far og resten til mor. Det er 10 uker til far, 9 uker (3 før og 6 etter) til mor, og resten til fri fordeling. Har aldri hørt noen foreslå 50/50, tror det ville være politisk selvmord. Jeg har sansen for den islandske ordningen der permisjonen er tredelt; en del til hver og en del til fri fordeling. Jeg er tilhenger av at mor og far skal ta omtrent like mye permisjon, men nøyaktig 50/50 blir veldig rigid, det er greit å åpne opp for litt variasjoner og individuelle tilpasninger.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 20 timer siden, amativeReflection skrev: Dette stemmer for det første ikke, menn kan også laktere dersom de anstrenger seg litt, for det andre kan man bare melke moren som en ku og mate ungen med en flaske. I tillegg får man ammepause fra jobb. Hadde du kunnet noe om dette, hadde,du forstått at det ikke er så enkelt. Anonymkode: bfe3a...9ed
ajarRun Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kunnet noe om dette, hadde,du forstått at det ikke er så enkelt. Anonymkode: bfe3a...9ed Jeg melket eksen min, det var enkelt.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 2 timer siden, Ginavn skrev: Fordi i Norge er det blasfemi å ikke amme, derfor. Dessverre Neida det er det så absolutt ikke. Men enhver bør fålivtil å amme så lenge det er mulig og nyttig for barnet. Anonymkode: bfe3a...9ed
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg melket eksen min, det var enkelt. Videre nå, troll. Noen ganger passer det, andre ganger blir det bare for dumt. Gi deg mens leken er god. Anonymkode: bfe3a...9ed
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 20 hours ago, amativeReflection said: Dette stemmer for det første ikke, menn kan også laktere dersom de anstrenger seg litt, for det andre kan man bare melke moren som en ku og mate ungen med en flaske. I tillegg får man ammepause fra jobb. Men herregud da må jo menn ta seg sammen og anstrenge seg så de kan amme ungen mens mor er på jobb! Problem løst. Du kan lage en skikkelig bra business av å holde kurs for menn så de lærer dette. Anonymkode: 38a4f...f9d
Simbyxor Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 På 27.8.2017 den 15.59, AnonymBruker skrev: Mye gnål om fedrekvote og foreldrepermisjon. Synes debatten blir latterlig, all den tid også venstresiden heller ikke deler dette 50/50. Forskjellen på 10, 12 eller 14 uker er etter mitt syn bagateller. Det er ekstremt hvor mye av likestillingsdebatten som går med på diskutere de 2-4 ukene fedrekvote man bør eller ikke bør ha. Faktum er jo at selv med venstresidens forslag på 14 uker fedrepermisjon, så utgjør jo dette bare 28% av totalen. 10 uker utgjør 20 prosent. Hvis de vil være troverdig i likestillingsdebatten så får de innføre 50/50 mellom mor og far. Pr. i dag har mor 13 uker (3 uker før fødsel og 10 etter), far 10 uker, og resten (26 uker er frivillig uttak). Her må selvsagt de 26 ukene som er felles tvinges til å deles 50/50 mellom mor og far, slik at vi får følgende permisjonsdeling: Mor: 26 uker (3 uker før fødsel + mødrekvote på 23 uker) Far: 23 uker fedrekvote. Hvis man skal snakke om LIKEstilling så får man pinadø vise at man mener det, og ikke lage masse styr der man lager en enorm sak om hvor menn skal ha 10, 12 eller 14 uker. Anonymkode: b32ae...2d9 Du har misforstått hva likestilling bør være. Det handler ikke om at kvinner og menn er LIKE, det handler om rettferdighet. Rettferdighet er at far kan avlaste mor dersom hun ønsker det, dvs at han KAN ha 10 uker til disposisjon DERSOM mor er enig, ellers tar mor de 10 ukene også. I tillegg til alt annet hun vil ta. Mor og barn kommer først. Fedre skal først og fremst jobbe. Babyer trenger ikke pappaen sin like mye som mammaen sin. Sånn er det bare. Alt annet er urettferdig, og milevis fra likestilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå