Gå til innhold

Hva er konsekvensene av dette? - Vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt problemet at jeg ikke får sove når jeg er sulten. Nå er jeg på 30 på BMI skalaen og er sykelig overvektig/har fedme. Jeg ønsker selvsagt å gå ned i vekt. 

Så jeg har en plan. Den er å spise forkost, selv om jeg ikke liker det, for å få i gang forbrenningen. Så har jg lyst å spise minst mulig på dagen og avslutte med en god kvels. Ikke for mye selvsagt. Fordi jeg ellers sliter med å få sove. 

Er det lurt å få i seg mye kalorier om kvelden når du skal gå ned i vekt?

Anonymkode: 4520e...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt problemet at jeg ikke får sove når jeg er sulten. Nå er jeg på 30 på BMI skalaen og er sykelig overvektig/har fedme. Jeg ønsker selvsagt å gå ned i vekt. 

Så jeg har en plan. Den er å spise forkost, selv om jeg ikke liker det, for å få i gang forbrenningen. Så har jg lyst å spise minst mulig på dagen og avslutte med en god kvels. Ikke for mye selvsagt. Fordi jeg ellers sliter med å få sove. 

Spis heller gjevnt gjennom hele dagen. God frokost, god lunsj, god middag og mellommåltid mellom der. 

Å spise minst mulig på dagen, gjør bare,at du er ekstra sulten på kvelden. 

Anonymkode: 84bbe...bb2

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis forbrenningen din har stoppet, har du et større problem enn litt fedme (død). Så ikke bekymre deg om frokost. Frokost er det første måltidet du spiser etter at du har stått opp. Spis når det passer deg. Men spis i kaloriunderskudd, så du går ned i vekt, og spis nok, og mat med god næring, så du beholder helsa. Da blir du ikke så sulten at du sliter med å få sove. 

• Liker 3
Skrevet

Når på dagen du spiser har ingenting å si. Jeg er lik deg og er mest sulten på ettermiddag/kveld. Når jeg ikke er sulten på morgenen så spiser jeg ikke, det å tvinge i seg frokost har ingen fordeler, du "får ikke i gang forbrenningen" på denne måten. Forbrenningen din er alltid i gang. 

Likevel er det lurt å få i seg et måltid midt på dagen, og ikke spare alle kaloriene til kvelden. Ellers vil du ende opp med å bli utsultet og oversulten og spise mer enn du trenger

Anonymkode: e809a...10c

• Liker 1
Skrevet

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er å spise forkost, selv om jeg ikke liker det, for å få i gang forbrenningen.

Dette er i beste fall en gammel myte. Kroppen forbrenner kalorier hele døgnet. Hvis du ikke liker det, og det ikke medfører "fråtsing" til lunsj, er det ingen grunn til å presse i seg frokost.

Det er verken lurt eller "ulurt" å spise mye om kvelden. Når på døgnet du spiser har ingen praktisk betydning. Prøv deg litt fram og finn det måltidsmønsteret som passer deg.

For mange vil lite mat på dagtid kunne føre til at man blir ekstremt sulten på kvelden og dermed spiser alt for mye totalt sett. Da kan det være mer fornuftig å spre kaloriene mer jevnt over hele døgnet.

Anonymkode: f36fe...2e3

• Liker 1
Skrevet

Spis jevne måltider, og tenk over hva det er du spiser. La magen ha noe å jobbe med, slik at du ikke blir skikkelig sulten. 
Ta en liten yoghurt til frokost, og en til kvelds. 
En liten porsjon havregrøt til kvelds kan også være positivt, da den vil holde deg mett en stund sånn at du får sove. 
Ha mandler og nøtter tilgjengelig, slik at du kan småspise det mellom måltider. 
Det er kjipt i starten, men etterhvert begynner nøtter å ta knekken på søtsug. 
Gå deg en kveldstur, avslutt med en liten men mettende kvelds. 

Vektnedgang er 80% kosthold. Kutt ned på størrelsen på porsjoner, for eksempel ta en 100g burger istedet for en 200g, du blir mett av 100g, selv om du klarer spise 200g. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...