Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har hatt maks uflaks med studentskipnaden i Trondheim. (SIT) Ikke nok med at de nektet meg som gravid å bo der lengre enn 20 juli da kontrakten gikk ut, og man enda ikke vet om man har kommet inn på studiene man søkte på, om man bytter studie, noe de ikke har noe forståelse for, så har jeg fått trukket 3500 kr fra depositumet pga at de mente rengjøringen ikke var bra nok. Vi var to stykk som vasket i 2 dager samt 1 kompis hjalp siste dagen, vi tok bilder og alt var bra. Sit kom innom for å sjekke siste dagen, ikke til tidspunktet vi avtalte, men mange timer før og gikk gjennom lista. De sa også at de ikke forventet en profesjonell vask. Etter flyttinga fikk jeg en mail ca 4 uker etter hvor det stod det var 2 vaskere som har vært der i 7 timer tilsammen og derav 3500 kr for rengjøringen. 

Jeg klagde og fikk oversendt bilder av det de mente ikke var godt nok og det var ikke nok til å rengjøre i 7 timer, men dette nekter de for. Har spurt flere og alle er sjokkert over hvor nøye de mener man skal vaske, og at de krever alt for mye. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få hele depositumet tilbake? Det er mye penger og er ikke riktig. ikke 7 timers arbeid. 

Kan jeg klage noe sted? Er veldig frustrert for jeg trenger virkelig pengene mine. 

Anonymkode: e4cae...143

Skrevet

De trakk også for rengjøring fra depositumet, men både jeg og faren min sendte inn en klage, og det berodde seg på en misforståelse. De må få inn med en teskje at noen sjekket før avtalt tidspunkt, og at dere ikke var ferdig på det tidspunktet. 

Anonymkode: ea31f...ddd

Skrevet

Ser ikke hvorfor de skulle la deg bo der lenger enn kontraktens utløp. Du er vel klar over at studenter stod i kø for å flytte inn? Det er mange som setter juli som ønsket innflyttingsmåned. At du er gravid er jo egentlig ikke relevant. Man kan ikke forvente å ikke måtte forholde seg til lovverket. 

Anonymkode: 19ffc...246

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De trakk også for rengjøring fra depositumet, men både jeg og faren min sendte inn en klage, og det berodde seg på en misforståelse. De må få inn med en teskje at noen sjekket før avtalt tidspunkt, og at dere ikke var ferdig på det tidspunktet. 

Anonymkode: ea31f...ddd

Hvor sendte dere inn klage og hva skrev dere? Jeg har skrevet til de på epost, men de bryr seg absolutt ikke. 

Skrevet

Du må dra dit å snakke med folk selv. Hjelper veldig lite og klage og virke krass over tlf/mail. Dra til studentskipnaden og snakk med de, og be om å få det dere snakket om skriftelig. 

Jobber selv i studentskipnad et annet sted i Norge, veldig mange surrete folk som jobber der, de må ha det inn med teskje, og ikke minst face to face. 

Anonymkode: 51270...67c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser ikke hvorfor de skulle la deg bo der lenger enn kontraktens utløp. Du er vel klar over at studenter stod i kø for å flytte inn? Det er mange som setter juli som ønsket innflyttingsmåned. At du er gravid er jo egentlig ikke relevant. Man kan ikke forvente å ikke måtte forholde seg til lovverket. 

Når jeg ikke har annet sted å bo og ba om noen uker til kan man vise EMPATI skjønner du, men det dreit både de og tydeligvis du i. Herregud, ganske heftig å være gravid uten øvrige familie å ikke ha sted å bo, når man trodde man i det minste kunne få bo ut mnd å ikke midt i. 

Skrevet

Du må dra dit å snakke med folk selv. Hjelper veldig lite og klage og virke krass over tlf/mail. Dra til studentskipnaden og snakk med de, og be om å få det dere snakket om skriftelig. 

Jobber selv i studentskipnad et annet sted i Norge, veldig mange surrete folk som jobber der, de må ha det inn med teskje, og ikke minst face to face. 

Har flyttet til en annen by pga dette, så det blir vanskelig. Har uansett prøvd å snakke med de om forlenget kontrakt pga graviditeten til jeg visste om videre studier, noe de ga faen i. 

Skrevet

Skjedde også med meg den gangen jeg var ung, dum og ny student og valgte å bo hos SiT. Hos meg var klagene at jeg ikke hadde satt opp igjen filteret til viften etter å ha vasket det, hadde ikke vasket bak kjøleskapet, og det var fingeravtrykk på skapoverflater og på utgangsdøren. Dette fakturerte de 3500,- for. 

Det er ikke vits i å krangle med dem. Da en venninne flyttet inn i skipnadsleilighet var det spy i sofaen, ølbokser over alt osv. Fikk ikke noe rabatt i leie eller ekstra vasking - måtte ta alt selv. Skipnaden hadde leid ut til arbeidere fra øst-europa i sommerferien, og ikke sjekket at de vasket etter seg - tydligvis.

Anonymkode: f50ce...c6f

Skrevet

Når jeg ikke har annet sted å bo og ba om noen uker til kan man vise EMPATI skjønner du, men det dreit både de og tydeligvis du i. Herregud, ganske heftig å være gravid uten øvrige familie å ikke ha sted å bo, når man trodde man i det minste kunne få bo ut mnd å ikke midt i. 

Men nå sirkulerer ikke verden rundt deg. Studenter stod i kø, som for øvrig også kunne ha vært gravide. Det er ikke alle andre sin skyld at din kontrakt gikk ut 20. juli. Du kunne ha forlenget den og du kunne ha funnet et annet sted i god tid før kontraktens utløp. Det er slik voksne mennesker håndterer en slik situasjon. 

Man kan ikke bryte lovverket bare fordi en gravid kvinne ikke klarer å ordne egen bolig. 

• Liker 15
Skrevet

Men nå sirkulerer ikke verden rundt deg. Studenter stod i kø, som for øvrig også kunne ha vært gravide. Det er ikke alle andre sin skyld at din kontrakt gikk ut 20. juli. Du kunne ha forlenget den og du kunne ha funnet et annet sted i god tid før kontraktens utløp. Det er slik voksne mennesker håndterer en slik situasjon. 

Man kan ikke bryte lovverket bare fordi en gravid kvinne ikke klarer å ordne egen bolig. 

Orker ikke diskutere med slike som deg. mangel på forståelse og empati er stor. Håper folk behandler deg som du behandler dem. 

Skrevet

Har flyttet til en annen by pga dette, så det blir vanskelig. Har uansett prøvd å snakke med de om forlenget kontrakt pga graviditeten til jeg visste om videre studier, noe de ga faen i. 

De fleste steder har det slik at før kontrakten går ut, har du mulighet til å forlenge kontrakten med et år. 

Du må nok bare skylde på deg selv her, det tok meg 5 sek og finne ut god info om utflytt og rengjøring.

https://www.sit.no/hybel/renhold

Du kan tilog med bestille en GRATIS sjekk, der du får muligheten til å rette opp... Hvorfor gjorde du ikke bare det?

• Liker 6
Skrevet

De fleste steder har det slik at før kontrakten går ut, har du mulighet til å forlenge kontrakten med et år. 

Du må nok bare skylde på deg selv her, det tok meg 5 sek og finne ut god info om utflytt og rengjøring.

https://www.sit.no/hybel/renhold

Du kan tilog med bestille en GRATIS sjekk, der du får muligheten til å rette opp... Hvorfor gjorde du ikke bare det?

Sikkert fordi hun er GRAVID. 

Anonymkode: ff5b0...b91

• Liker 3
Skrevet

Orker ikke diskutere med slike som deg. mangel på forståelse og empati er stor. Håper folk behandler deg som du behandler dem. 

Ja, jeg forventer å forholde meg til lovverket. Derfor havner jeg ikke i en slik situasjon og sutrer over at man ikke kan få fripass bare man gjør seg stakkarslig nok. Du har jo selv skrevet under kontrakten der kontraktens utløp er 20. juli. 

• Liker 8
Skrevet

Sikkert fordi hun er GRAVID. 

Anonymkode: ff5b0...b91

Hva har det med å bestille en gratis sjekk å gjøre? Er da ikke en uvanlig situasjon, mange er gravide mens de studerer. Såklart er det fysiks og psykisk betalstende, men man mister jo ikke evnen til å lese eller følge lovverk pga man velger å bli mor.. 

Er veldig enkelt:

Fortsette kontrakten ved et år, dersom man vil flytte - sier man bare opp kontrakten.

Dersom man er usikker på vask, så får man gratis sjekk, så man slipper å betale.

??

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du alvorlig nå? Du har selv ansvar for at ditt liv skal gå opp. Klart man kan vise empati med folk, men det er jo ikke bare et spørsmål om å ta hensyn til deg. Din kontakt utløp, og i en studentbolig betyr det at noen andre står klare til å flytte inn. Den nye leietakeren har også rettigheter, og disse rettighetene kan ikke fravikes fordi du har sagt opp en leilighet uten å ha ny å flytte inn i.

Anonymkode: 19d29...31d

• Liker 14
Annonse
Skrevet

Hvis "alle er sjokkert over hvor nøye det skal vaskes" lurer jeg litt på hvilken standard de du kjenner har på rundvask/utvask.

Du skal vaske hele leiligheten, og det skal være rent. 

Forventer du at neste leieboer skall bo i din skitt?

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne bare forlenget leiekontraken, og sagt opp dersom du ikke ville fortsette å bo der? (det er jo det man skal).

Du kan ikke forvente at folk lar deg slippe unna lovverket pga din valgte livssituasjon?

Og som nevnt over, hvorfor bestillte du ikke den gratis sjekken?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har hatt maks uflaks med studentskipnaden i Trondheim. (SIT) Ikke nok med at de nektet meg som gravid å bo der lengre enn 20 juli da kontrakten gikk ut, og man enda ikke vet om man har kommet inn på studiene man søkte på, om man bytter studie, noe de ikke har noe forståelse for, så har jeg fått trukket 3500 kr fra depositumet pga at de mente rengjøringen ikke var bra nok. Vi var to stykk som vasket i 2 dager samt 1 kompis hjalp siste dagen, vi tok bilder og alt var bra. Sit kom innom for å sjekke siste dagen, ikke til tidspunktet vi avtalte, men mange timer før og gikk gjennom lista. De sa også at de ikke forventet en profesjonell vask. Etter flyttinga fikk jeg en mail ca 4 uker etter hvor det stod det var 2 vaskere som har vært der i 7 timer tilsammen og derav 3500 kr for rengjøringen. 

Jeg klagde og fikk oversendt bilder av det de mente ikke var godt nok og det var ikke nok til å rengjøre i 7 timer, men dette nekter de for. Har spurt flere og alle er sjokkert over hvor nøye de mener man skal vaske, og at de krever alt for mye. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få hele depositumet tilbake? Det er mye penger og er ikke riktig. ikke 7 timers arbeid. 

Kan jeg klage noe sted? Er veldig frustrert for jeg trenger virkelig pengene mine. 

Her er det flere forhold, og helt klart at du har reagert for sent. 

Er du gravid så kan du ikke uten videre settes på gaten. Jeg vet ikke hvolken lov det her er snakk om, men jeg har hatt mange gravide som har kommet for å få attest på svangerskap for ikke å bli kastet ut når de er i et leieforhold. 

Hvor nøye skal du vaske? Du skal vaske så grundig og nøye at en ny leieboer skal kunne flytte inn uten å måtte klage til utleier eller måtte vaske selv. Der skal ikke være det minste "spor" etter deg når du forlater boligen og leverer nøklene. 

At SIT bruker 4 uker på å varsle deg om at utvaskingen din ikke er god nok, er i lengste laget. Der kan du ha en klagegrunn. Men å klage på 7 timers tidsforbruk, er neppe noe du når frem med fordi to personer på 3,5 timer hver = 7 timer. De har ikke da vasket aktivt, men fakturerer fra de går ut fra kontoret, på lik linje med en annen håndtverker. 

Du får enten forhøre deg med en advokat eller jusshjelpa midtnorge. 

Anonymkode: 336b6...fac

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det flere forhold, og helt klart at du har reagert for sent. 

Er du gravid så kan du ikke uten videre settes på gaten. Jeg vet ikke hvolken lov det her er snakk om, men jeg har hatt mange gravide som har kommet for å få attest på svangerskap for ikke å bli kastet ut når de er i et leieforhold. 

Hvor nøye skal du vaske? Du skal vaske så grundig og nøye at en ny leieboer skal kunne flytte inn uten å måtte klage til utleier eller måtte vaske selv. Der skal ikke være det minste "spor" etter deg når du forlater boligen og leverer nøklene. 

At SIT bruker 4 uker på å varsle deg om at utvaskingen din ikke er god nok, er i lengste laget. Der kan du ha en klagegrunn. Men å klage på 7 timers tidsforbruk, er neppe noe du når frem med fordi to personer på 3,5 timer hver = 7 timer. De har ikke da vasket aktivt, men fakturerer fra de går ut fra kontoret, på lik linje med en annen håndtverker. 

Du får enten forhøre deg med en advokat eller jusshjelpa midtnorge. 

Anonymkode: 336b6...fac

Studentskipnader er ikke private utleiere. Det er faktisk veeeldig lett å fortsette å bo der. Alt hun trengte å gjøre, var å godta forlengelse på kontrakten (et år til). Dersom hun vil flytte er det 2 mnd oppsigelsestid (vil tippe det var dette hun ville spare penger på, og ville heller bo ansvarsfritt og billigere). dersom hun MÅ bo i byen, kan hun få "tak over hodet" ordningen og bo på midlertidig boplass/billigere hotell for studenter osv.

Vet SIT og andre studentskinader, kan man som sagt bestille en gratis sjekk når man er ferdig, for å sjekke om det blir godkjent, og deretter fikse det som blir kommentert.

• Liker 3
Skrevet

Akkurat det med at du er gravid og da forventer å forbli boende selv om kontrakten gikk ut synes jeg er ganske urimelig av deg. Det kan du ikke forvente, og er noe du visste om lenge før og hadde tid nok til å finne ny bolig. Du kan ikke forvente at de skal endre på en kontrakt bare fordi du er gravid og du visste heller ikke om du kom inn på studier videre. Det er et krav for å bli boende hos studentsamskipnaden. Det handler derfor lite om at folk ikke har empati.

Jeg støtter egentlig det at du må dra og snakke med dem ansikt til ansikt. De svarer ofte ikke på mail. Har du mulighet til å dra dit?

Opplever egentlig hvor nøye studentsamskipnaden er på slike ting at det varierer veldig. Jeg har bodd hos 3 forskjellige studentsamskipnader, og her jeg bor nå kan jeg ikke påstå at det var så rent da jeg flyttet inn. De har vel en sjekkliste som skal følges, og når du kunne ha bestilt gratis sjekk så er det egentlig du som ikke har lest nøye nok.

Anonymkode: 8ed91...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...