Gå til innhold

Holder snart ikke ut å jobbe som lærer lenger! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Ananas. skrev:

Å ta friminutt tror jeg er en veldig dårlig idé. Om du forventer at de skal følge dine regler, må du også følge skolens. Å ta friminutt gjør at de ser at du bryter regler, og derfor "kan" de også gjøre det. Ikke gi dem den gratis. 

Men hvis de bryter reglene (feks med å snakke),må de jo få en konsekvens? Å ta fra friminutt fra elever er en helt vanlig konsekvens. 

Anonymkode: 3ca4f...a4f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke tatt det kollektiv. Men de som har avbrutt mest kan du si at du vil snakke med etter timen, og kanskje en i ledelsen kan være med? Eller uten. Skjer dette flete enn 3 (?) ganger kan du si at vil kontakte hjemmet. Dette er jeg vant med fra barneskolen, vet ikke om det fungerer på disse ungdommene. Men de må jo vite at det er konsekvenser for oppførselen de også. 

Takk for tips, jeg kan prøve dette.

I  morgen skal jeg ha enkelttimer med begge klassene, og jeg ønsker å presentere forventninger til skoleåret og elevene i starten av timen. Er det noen som har tips til hvilke punkter jeg burde ha med, hva jeg burde si? Ønsker å få frem arbeidsro som viktig for læring og deres mål om å komme inn på den videregående skolen de ønsker neste høst. 

Anonymkode: ec215...577

Gjest Stille leser
Skrevet

For eksempel: Hadde ei lærer som aldri fikk respekt av min klasse da jeg gikk på ungdomskolen. Alt hun kunne straffe oss med var typen "nå skal du gjøre som jeg sier ellers får du merknad" type holdning. Og ikke fordi hun var voksen og læreren vår eller "sjefen vår" med andre ord. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis de bryter reglene (feks med å snakke),må de jo få en konsekvens? Å ta fra friminutt fra elever er en helt vanlig konsekvens. 

Det er ikke en vanlig konsekvens der jeg jobber. Dersom noen forstyrrer undervisningen setter vi adferdsanmerkning, og tar en prat med eleven ute på gangen. 

Anonymkode: 8dda0...a93

Skrevet
4 minutter siden, Stille leser skrev:

For eksempel: Hadde ei lærer som aldri fikk respekt av min klasse da jeg gikk på ungdomskolen. Alt hun kunne straffe oss med var typen "nå skal du gjøre som jeg sier ellers får du merknad" type holdning. Og ikke fordi hun var voksen og læreren vår eller "sjefen vår" med andre ord. 

Hva burde hun ha gjort istedet da, mener du? Hva ville ha fungert?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du søker svar på hvordan du kan få elevene til å høre etter, hvordan du kan få dem til å behandle deg med respekt. Flere av oss har forsøkt å forklare at du da må investere tid i dem. Du må være engasjert i elevene, hvis ikke vil de ikke være engasjerte i deg og ditt. Dette sier du at du ikke orker/vil/har overskudd til. Det finnes ingen snarveier her. Selvfølgelig kan man sette anmerkninger, ringe hjem, skrive varsel, kjefte osv., men det funker mye bedre (og er mye hyggeligere!) å ha en positiv tilnærming til elevene. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Daisy_B skrev:

Du søker svar på hvordan du kan få elevene til å høre etter, hvordan du kan få dem til å behandle deg med respekt. Flere av oss har forsøkt å forklare at du da må investere tid i dem. Du må være engasjert i elevene, hvis ikke vil de ikke være engasjerte i deg og ditt. Dette sier du at du ikke orker/vil/har overskudd til. Det finnes ingen snarveier her. Selvfølgelig kan man sette anmerkninger, ringe hjem, skrive varsel, kjefte osv., men det funker mye bedre (og er mye hyggeligere!) å ha en positiv tilnærming til elevene. 

Nei, jeg sier ikke det du her påstår (jeg sier at jeg ikke synes jeg burde ha et kjempepersonlig og tett forhold til elevene, ikke det du vrir det om til). Jeg skjønner ikke hvorfor du vrir og vender på det jeg skriver til det ugjenkjennelige?

Det nytter ikke å diskutere når du holder på sånn.

Skrevet

Kunne du søke jobb for et bibliotek?

Anonymkode: 4117d...036

Skrevet

Kunne du søke jobb for et bibliotek?

Skulle ønske det gikk an, men de fleste slike jobbannonser jeg har sett krever at man er utdannet som bibliotekar e.l.

Skrevet

Skulle ønske det gikk an, men de fleste slike jobbannonser jeg har sett krever at man er utdannet som bibliotekar e.l.

mitt lokale bibliotek jobber to tidligere lærere. En av de er ganske ung. Hun tok årsstudium (nettbasert) i biblioteksfag etter ansatt der, fortalte hun. Så du kan jo søke likevel. :)

Skrevet

Slenger meg på det som flere har sagt her inne. Du må investere tid i selve eleven, lære om dem, OG du må gi litt av deg selv. Det som skjer når du snakker om det selv er at elevene plutselig innser at du er et menneske og ikke bare en lærer. Da forstår de at det er dårlig gjort mot deg å snakke samtidig som du snakker osv. Dette er erfaring jeg har etter å ha vært i praksis for å bli lærer og etter å ha reflektert rundt hvilke lærere som fikk liknende reaksjoner fra elevene som du har med dine elever. Jeg vet det ikke er mange år med erfaring, men det var også det jeg fikk forklart av praksislærerne mine. Det, og å ha klare krav, forventninger og hva som skjer hvis regler blir brutt (hver gang, alltid rettferdig)

Anonymkode: f67f6...8d2

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må vise elevene at de ikke kan oppføre seg slik. Det holder ikke bare å true med en anmerkning. Dette finnes ikke en lett og rask oppskrift på dette. Man må være autoritær, men samtidig ta seg tid til å danne en relasjon med klassen som helhet og hver enkeltelev. På den måten får man respekt og gode relasjoner med elevene. Man kan ikke være redd for å sette ned foten høyt og tydelig. Elevene tilgir det raskt når man har en god relasjon, men samtidig de at de ikke kan oppføre seg som de vil når læreren er tilstede. 

Ved en slik relasjon føler elevene også i større grad at man kan komme til læreren med vanskelige ting. 

Anonymkode: 9eebe...a3a

• Liker 2
Gjest Stille leser
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å sette ord på. Hun jeg snakket om her var helt fersk som lærer å trodde alle bare skulle følge reglene pga det var regler, det funker ikke. Er som mange her sier du må være den "voksne" som elevene har tillit til å føler de kan snakke med samtidig som de respekterer deg.

Jeg må av og til jekke meg litt ned i forhold til lærlingene jeg har for jeg kan være litt for "militær" av meg. Mange av de jeg har har har sittet i fengsel/har ADHD osv men har 100% tillit til de for jeg behandler de rettferdig. Kan bli så sint på de at jeg fysisk bærer noen av de ut av verkstedet å låser døren å sier "vil ikke se trynet ditt resten av dagen"(her sjefen sier jeg må roe meg litt av og til), men samtidig vet de at om de har problem hjemme å trenger en middags bit så er det alltid mulig å gi meg en lyd på privaten så henter eg de. Så min taktikk er ihvertfall å være veldig snill, men og ha mine "krav" som de må forholde seg til. Når jeg for eksempel smalt bilen min sist sommer trengte jeg ikke å spør om skyss til jobb. Da kom en lærling automatisk å henta meg for han respekterer meg selv om han får så øra flagrer av og til.

Skrevet

Helt ærlig så har du valgt en ekstremt utfordrende jobb. Jeg er selv godt oppdratt, men da jeg skulle velge studieretning var jeg sikker på én ting: jeg skulle ALDRI bli ungomsskolelærer. Jeg var et problembarn i 8 og 9 klasse. Hormoner, identitetskrise, usikkerhet. Jeg skammer meg når jeg tenker tilbake på oppførselen min da.

Det var spesielt én lærer som fikk gjennomgå av alle klassene. Hun var en grå mus som var tydelig usikker, og da blir man overkjørt. 

Du må sette deg i respekt og ikke være altfor fokusert på å ikke bli likt, å være rettferdig osv. F.eks hvis noen snakker i timen - ta de der og da. Spør om de vil komme opp og ha undervisning, siden de er så ivrige på å prate. 

Det ble gjort på meg av en lærer, og jeg ble såpass flau at jeg holdt kjeft etterpå.

Skrevet

Jeg har slitt med mye av det samme selv, men i mitt tilfelle var jeg veldig populær blant elevene også. Jeg var/er ung, har humor og viser mye omsorg. Elevene elsket å prate med meg og henge rundt meg, men jeg slet allikevel med klasseledelsen, for jeg var nok for snill. Det var godt å se at elevene allikevel likte meg like godt da jeg fikk mer kontroll. Det er sikkert individuelt for alle, men her er konkret hva jeg endret for å få mer kontroll:

-Ble veldig sta. Jeg rikket meg ikke på noe jeg hadde sagt, selv om det var ubetydelig i elevenes øyne.

-Belønnet stillhet og godt arbeid med pauser eller artige aktiviteter. Jeg var heller ikke redd for å nekte dem belønning hvis de hadde vært urolige. 

-Ga alt vi ikke rakk å gjennomgå i timen pga bråk i lekse.

-Ved veldig mye uro var jeg konsekvent på at jeg ga en advarsel, og deretter anmerkning, hvis det ikke bedret seg. Advarselen i forkant er viktig for at eleven ikke skal føle at anmerkningen er urettferdig. 

-Begynte å gi elevene som bråkte et stygt blikk. Jeg har erfart at mange blir flaue og deretter stilner av dette.

-I stedet for å heve stemmen og prøve å overdøve bråket, står jeg helt stille og glor på forsamlingen med elever. Dette blir de nesten alltid stille av. Mye mer effektivt enn å rope.

-Hilsen lærer på ungdomsskolen på 6.året

Anonymkode: f8a94...a25

• Liker 6
Skrevet

Hei, nå har ikke jeg lest hele tråden, så kanskje noen har svart noe av det samme.

Har selv en i familien min som ikke trivdes med å være lærer fordi hun følte  hun ikke fikk den kontakten hun ville med elevene, med mye bråk og uro. Hun sluttet derfor å undervise i ungdomsskolen og begynte å undervise i vgs. Dette syntes hun var bedre, men slett ikke optimalt. Hun tok seg så jobb på privat skole, a la Sonans, og underviste voksne på Folkeuniversitetet. Hun merket en helt annen innstilling hos elevene, de var rolige og ønsket å lære. Hun ble mer sikker på seg selv og fikk en helt annen feedback enn hun hadde gjort tidligere. 

Kjenner også andre som har kuttet ut læreryrket helt, og funnet seg nye yrker.

Til syvende og sist må du finne ut hva du VIL, jobbe som lærer eller noe annet? Siden vi bruker så mye tid på jobb så er trivsel utrolig viktig. Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: e667f...683

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med mye av det samme selv, men i mitt tilfelle var jeg veldig populær blant elevene også. Jeg var/er ung, har humor og viser mye omsorg. Elevene elsket å prate med meg og henge rundt meg, men jeg slet allikevel med klasseledelsen, for jeg var nok for snill. Det var godt å se at elevene allikevel likte meg like godt da jeg fikk mer kontroll. Det er sikkert individuelt for alle, men her er konkret hva jeg endret for å få mer kontroll:

-Ble veldig sta. Jeg rikket meg ikke på noe jeg hadde sagt, selv om det var ubetydelig i elevenes øyne.

-Belønnet stillhet og godt arbeid med pauser eller artige aktiviteter. Jeg var heller ikke redd for å nekte dem belønning hvis de hadde vært urolige. 

-Ga alt vi ikke rakk å gjennomgå i timen pga bråk i lekse.

-Ved veldig mye uro var jeg konsekvent på at jeg ga en advarsel, og deretter anmerkning, hvis det ikke bedret seg. Advarselen i forkant er viktig for at eleven ikke skal føle at anmerkningen er urettferdig. 

-Begynte å gi elevene som bråkte et stygt blikk. Jeg har erfart at mange blir flaue og deretter stilner av dette.

-I stedet for å heve stemmen og prøve å overdøve bråket, står jeg helt stille og glor på forsamlingen med elever. Dette blir de nesten alltid stille av. Mye mer effektivt enn å rope.

-Hilsen lærer på ungdomsskolen på 6.året

Anonymkode: f8a94...a25

Tusen takk, veldig mange gode råd jeg kommer til å teste ut. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, nå har ikke jeg lest hele tråden, så kanskje noen har svart noe av det samme.

Har selv en i familien min som ikke trivdes med å være lærer fordi hun følte  hun ikke fikk den kontakten hun ville med elevene, med mye bråk og uro. Hun sluttet derfor å undervise i ungdomsskolen og begynte å undervise i vgs. Dette syntes hun var bedre, men slett ikke optimalt. Hun tok seg så jobb på privat skole, a la Sonans, og underviste voksne på Folkeuniversitetet. Hun merket en helt annen innstilling hos elevene, de var rolige og ønsket å lære. Hun ble mer sikker på seg selv og fikk en helt annen feedback enn hun hadde gjort tidligere. 

Kjenner også andre som har kuttet ut læreryrket helt, og funnet seg nye yrker.

Til syvende og sist må du finne ut hva du VIL, jobbe som lærer eller noe annet? Siden vi bruker så mye tid på jobb så er trivsel utrolig viktig. Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: e667f...683

Jeg ønsker en annen jobb helst, men aner ikke hva det kunne ha vært og så tviler jeg på at jeg da kommer til å få samme lønnsnivå etc. Ønsker helst en jobb som har noe med dyr å gjøre, jeg er veldig glad i dyr.

Skrevet

Kanskje det burde vært forskjellige klasser og lærere for innadvendte og utadvendte?  Noen av rådene her som går på å bli kjent med elevene - vet ikke om det er så viktig for alle.  Så lenge læreren ikke er så usikker at hun blir stiv i forhold til det faglige stoffet, tror jeg det er greit for noen at forholdet er litt 'proft'.

Skrevet

Har ikke lest tråden, men har du mulighet for å få veiledning? Har du en kollega du stoler på og føler du kan ta opp dette med? Tror det er et ganske vanlig problem, men mange lærer seg noen triks etterhvert. 

Så tror jeg også du må prøve å ikke sammenligne deg så mye med andre. Man ser jo det man "vil" se, og dersom du tror at alle andre automatisk får respekt, er det det du ser også. Det er ikke nødvendigvis riktig. 

Jeg vet ikke om du har tenkt særlig over kroppsspråk og stemmebruk? Det har mye å si. Jeg husker de lærerne vi hadde som hadde høy pipestemme, de innga som regel lite respekt, dessverre. Heldigvis er det fullt mulig å gjøre noe med :)

Anonymkode: d3342...29f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...