Gå til innhold

Holder snart ikke ut å jobbe som lærer lenger! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på en ungdomsskole i 100% stilling, er lektor og underviser bl.a. i norsk. Er kontaktlærer også.

Jeg har jobbet i litt over fem år som lærer, og er helt utslitt. Delvis er det fordi jeg ikke klarer å få elevene til å være stille nok, altså har jeg for dårlig klasseledelse. Årsakene kan være mange, men jeg slites istykker psykisk av dette. Jeg føler det er urettferdig, så barnslig det enn høres ut som. Jeg er en person som liker ro og stillhet, litteratur, gode historier og godt faglig innhold i timene. Både foreldre, elever og kolleger har gitt meg ros fordi jeg har relevant og godt faglig innhold og opplegg i timene, men likevel er elevene så urolige. Hver eneste klasse jeg har hatt. Tror ikke de har noen respekt for meg, og jeg sliter virkelig med å forstå hvorfor. Jeg tror jeg behandler alle elevene rettferdig, jeg henger aldri ut noen, prøver å være tålmodig og positiv.

Men det blir vanskeligere for hvert år. Det er utrolig trist når jeg kommer inn til en time og jeg hver gang må be elevene om å reise seg for å hilse så vi kan starte timen (er en rutine ledelsen vil at vi skal ha), mens når de har neste time og en annen lærer kommer inn så reiser elevene seg "automatisk" og faller til ro. Det er så vanskelig å forstå, jeg skjønner jo at jeg sikkert gjør noe galt, men jeg klarer altså ikke å forstå hvorfor det blir slik med hver eneste klasse jeg har. Jeg har lav selvtillit og er usikker på meg selv, kanskje de merker dette.

Jeg er ikke, og kommer nok aldri til å bli, en populær lærer og dette er flaut for meg siden så mange av mine kolleger er det. Når vi er på klasseturer og slikt, merker jeg at nesten ingen elever er interessert i å snakke med meg, mens de flokker seg rundt andre lærere. Altså, målet mitt er ikke å være en populær lærer, men det virker som om det kun er de populære lærerne som klarer å få ordentlig ro i klassen.

Mitt mål er/var å ha ro i klassen, gjennomføre faglig relevante opplegg og ha mindre stress og slit som følge av at jeg HELE tiden må hysje og snakke til elever som forstyrrer og rett og slett ikke bryr seg om hva jeg sier engang.

Hver dag gruer jeg meg til å dra på jobb og føler meg kvalm, og minuttene føles som timer der. Ønsker egentlig å få meg en annen jobb, eller i det minste noen tips til hvordan jeg kan få mer ro i klassen frem til jeg får en annen jobb.

Om noen her har slitt med uro i klassen, hvordan løste dere problemet? Har sett flere vage råd og tips om at man må "sette seg i respekt," men hvordan i all verden gjør man det? Jeg har prøvd dette i fem år, virker ikke eller så har jeg gjort det på helt feil måte.

Er det kun plass til populære, superutadvendte klovner/komikere i skolen, ikke til oss som er mer seriøse? Føler at jeg ikke passer som lærer, men aner ikke hva annet jeg kan gjøre. :(

Anonymkode: ec215...577

Skrevet

Har du jobbet på samme skole hele tiden?

Skrevet (endret)

Uff, dette høres ikke noe greit ut for deg.

Du tror ikke det hadde vært bedre for deg å jobbe på en barneskole? 

Endring: ser når at du kanskje har litt for høy utdannelse til det

Endret av Ellasnella
Skrevet

Har selv begynt på lektorprogrammet i nordisk, og har inntrykk av at elvene på videregående (særlig studiespesialiserende) er genrelt roligere, og følger mer med i timen. Har erfaring som elev på Sonans også, og der var det faglige nivået både høyere, og elevene hadde en større interesse for faget. 

Anonymkode: 5b024...6d3

• Liker 5
Skrevet

du kan jo begynne å jobbe på videregående? gjerne en skole med studiespesialisering der elevene ofte er mer "interessert" i å lære og få gode karakterer.

Anonymkode: aa80f...388

• Liker 4
Skrevet

Til og med på VGs blir lærere med lav selvtillit og usikkerhet utnyttet dessverre. Da sitter gjerne 2/3 av klassen å titter ned i tlf eller holder på med PC mens lærer underviser. 

Prøv å bli enda mere bestemt og vær litt mere streng når de ikke hører etter.  

Anonymkode: dd86c...3a6

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo søke deg over til videregående skole, det er en helt annen verden. Hvis du helst vil fortsette å jobbe der du er nå, tror jeg du er nødt til å åpne deg for en kollega eller noen i ledelsen og be om støtte og hjelp. Det finnes jo både bøker og kurs i klasseledelse, kunne det ha vært noe? 

Min erfaring er at man får et godt forhold til elevene hvis man bruker mye tid på dem. Man må være tydelig fra første stund. Fortell dem hva du forventer, og hva de kan forvente av deg. Si noe om hvordan du vil det skal være i klassen. Vær der for dem, snakk med dem i friminuttene. Bruk så mye tid du kan på å bygge en relasjon med hver enkelt elev. Vis at du ser hvem de er. Vis at de kan regne med deg, at de kan stole på deg. Vis at du bryr deg, spør hvordan de har det. Spør hvordan du kan hjelpe dem best mulig til å få til det de vil. Alt dette tar selvsagt enormt med tid, men du får igjen for det. Klasseledelse handler om mye mer enn undervisning og det å være faglig dyktig. 

Håper det ordner seg! 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Ananas. skrev:

Har du jobbet på samme skole hele tiden?

Ja. Har lurt på om det ville være lurt å søke seg til en annen skole, men det virker som om det er selve jobben som lærer som ikke passer til meg - så da ville jeg kanskje være like langt?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan jo begynne å jobbe på videregående? gjerne en skole med studiespesialisering der elevene ofte er mer "interessert" i å lære og få gode karakterer.

Anonymkode: aa80f...388

Ja, og jeg har prøvd ,men det er så enormt mange søkere til vgs at det virker nesten håpløst å få jobb der.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med på VGs blir lærere med lav selvtillit og usikkerhet utnyttet dessverre. Da sitter gjerne 2/3 av klassen å titter ned i tlf eller holder på med PC mens lærer underviser. 

Prøv å bli enda mere bestemt og vær litt mere streng når de ikke hører etter.  

Anonymkode: dd86c...3a6

Apropos å være bestemt og streng, så vet jeg ikke om det er noe annet enn å skrive anmerkninger som går an? Det har jeg tidvis gjort også, men det hjelper jo ikke noe dessverre. 

Skrevet
4 minutter siden, Daisy_B skrev:

Du kan jo søke deg over til videregående skole, det er en helt annen verden. Hvis du helst vil fortsette å jobbe der du er nå, tror jeg du er nødt til å åpne deg for en kollega eller noen i ledelsen og be om støtte og hjelp. Det finnes jo både bøker og kurs i klasseledelse, kunne det ha vært noe? 

Min erfaring er at man får et godt forhold til elevene hvis man bruker mye tid på dem. Man må være tydelig fra første stund. Fortell dem hva du forventer, og hva de kan forvente av deg. Si noe om hvordan du vil det skal være i klassen. Vær der for dem, snakk med dem i friminuttene. Bruk så mye tid du kan på å bygge en relasjon med hver enkelt elev. Vis at du ser hvem de er. Vis at de kan regne med deg, at de kan stole på deg. Vis at du bryr deg, spør hvordan de har det. Spør hvordan du kan hjelpe dem best mulig til å få til det de vil. Alt dette tar selvsagt enormt med tid, men du får igjen for det. Klasseledelse handler om mye mer enn undervisning og det å være faglig dyktig. 

Håper det ordner seg! 

Ja, jeg har tenkt på videregående, og søkte i vår  -men det var så mange søkere at jeg ikke kom på intervju engang. 

Jeg blir utslitt av tanken på at jeg skal måtte få et veldig personlig og tett forhold til hver enkelt elev, for jeg ser at mange av mine kolleger får alt "gratis." Jeg har knapt overskudd til mine egne barn etter endt arbeidsdag, og bruker masse tid etter deres leggetid på å planlegge undervisning. Vet ikke hvor lenge dette går. :(

Skrevet

Dersom elevene føler at de kan herse med deg er det nettopp det de vil gjøre. De vil snakke, bråke og gjøre ting de ikke skal. På videregående dreier det seg mer om å gjøre andre ting, som å høre på musikk, spille/surfe på PC/mobil etc. Det er så klart at det er noen som er urolige uansett, men det er ekstremt viktig som lærer å ha høy grad av kontroll (men samtidig høy grad av varme).  Dersom dette ikke er tilstede får man ikke respekt av elevene sine. 

Etter min mening er ungdomsskolen nok det verste stedet for en lærer som deg. Jeg ville nok også ha tenkt mer i retning VGS, men problemet forsvinner jo ikke helt da heller. 

Jeg ville nok ha fått litt inspirasjon fra de andre lærerne. Hva er det de gjør og sier som fungerer? 

Anonymkode: 9eebe...a3a

• Liker 4
Skrevet

Generelt er vel ungdomsskolen det nivået hvor det er tyngst å jobbe pga alderen til elevene. Slik jeg har av inntrykk av. De er i opprør, hormonene er i full sving osv. Skjønner det er vanskelig å føle man ikke mestrer klasseledelsesbiten. Men kanskje du må appellere til de på en annen måte? Ungdommer er jo en spesiell rase😉, som kanskje må håndteres deretter. Er det veldig mye uro? Er de frekke mot deg? Eller kun litt uro? Hva med å bruke 1 time eller 2 til å ta opp dette med klassen? Hvordan få det bedre i timene dine? Hva kan de gjøre? Hva kan du? Liker de undervisingsoppleggene dine? Osv. Hvis du har en trygg relasjon med de da. Det er forøvrig veldig viktig ha. Eller snakk med noen ledelsen og kollegaer om hva de gjør? Elever liker ulike typer lærere, ikke alle elever som liker de utadvendte/komiker-typen. Garantert flere som liker deg, bare at de er urolige er de som tar mest av oppmerksomheten din/klassen. 

Anonymkode: 3ca4f...a4f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom elevene føler at de kan herse med deg er det nettopp det de vil gjøre. De vil snakke, bråke og gjøre ting de ikke skal. På videregående dreier det seg mer om å gjøre andre ting, som å høre på musikk, spille/surfe på PC/mobil etc. Det er så klart at det er noen som er urolige uansett, men det er ekstremt viktig som lærer å ha høy grad av kontroll (men samtidig høy grad av varme).  Dersom dette ikke er tilstede får man ikke respekt av elevene sine. 

Etter min mening er ungdomsskolen nok det verste stedet for en lærer som deg. Jeg ville nok også ha tenkt mer i retning VGS, men problemet forsvinner jo ikke helt da heller. 

Jeg ville nok ha fått litt inspirasjon fra de andre lærerne. Hva er det de gjør og sier som fungerer? 

Ja, jeg vet at jeg sikkert blir herset med, men klarer ikke stoppe det. Merker at mange elever har en helt annen tone og er mer ydmyke når de snakker med andre lærere - bokstavelig talt fra det ene øyeblikket til det andre. Det er surrealistisk og utrolig vondt for meg.

Vi snakker om klasseledelse felles fra tid til annen, og vi har alle de samme rutinene stort sett. Virker som om det er veldig personavhengig  -elevene liker lærer A, B, C og D uansett, mens alt lærer E gjør bryr de seg ikke om. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt på videregående, og søkte i vår  -men det var så mange søkere at jeg ikke kom på intervju engang. 

Jeg blir utslitt av tanken på at jeg skal måtte få et veldig personlig og tett forhold til hver enkelt elev, for jeg ser at mange av mine kolleger får alt "gratis." Jeg har knapt overskudd til mine egne barn etter endt arbeidsdag, og bruker masse tid etter deres leggetid på å planlegge undervisning. Vet ikke hvor lenge dette går. :(

Er du sikker på at de får det gratis? Jeg kjenner ingen lærere som får alt gratis. De som står på får også igjen for det. 

Hvis du blir utslitt av tanken på å få et personlig forhold til hver enkelt elev, er jeg egentlig usikker på om læreryrket er for deg. Jeg jobber også enormt mye, men det er jo en grunn til at vi får så mye avspasering...

• Liker 7
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt er vel ungdomsskolen det nivået hvor det er tyngst å jobbe pga alderen til elevene. Slik jeg har av inntrykk av. De er i opprør, hormonene er i full sving osv. Skjønner det er vanskelig å føle man ikke mestrer klasseledelsesbiten. Men kanskje du må appellere til de på en annen måte? Ungdommer er jo en spesiell rase😉, som kanskje må håndteres deretter. Er det veldig mye uro? Er de frekke mot deg? Eller kun litt uro? Hva med å bruke 1 time eller 2 til å ta opp dette med klassen? Hvordan få det bedre i timene dine? Hva kan de gjøre? Hva kan du? Liker de undervisingsoppleggene dine? Osv. Hvis du har en trygg relasjon med de da. Det er forøvrig veldig viktig ha. Eller snakk med noen ledelsen og kollegaer om hva de gjør? Elever liker ulike typer lærere, ikke alle elever som liker de utadvendte/komiker-typen. Garantert flere som liker deg, bare at de er urolige er de som tar mest av oppmerksomheten din/klassen. 

Anonymkode: 3ca4f...a4f

Gode tips, og jeg har gjort noe av det. Det er generelt uro ved at mange elever snakker sammen samtidig som jeg snakker/underviser, og jeg må bruke så mye tid på å få ro, hysje ned, minne dem på om at vi ikke er ferdige etc. etc. Fører til at jeg reduserer felles klasseundervisning til minimum, får rett og slett ikke ro på meg til å si det jeg føler jeg burde si. Det er alltid stress, få elever ser ut til å bry seg eller være interessert i det jeg sier. Føler at jeg sikkert er den kjedelige læreren som mange hater, men føler det er urettferdig da jeg aldri har vært upassende, frekk eller ufin mot noen elever. Tror de rett og slett ikke liker meg noe særlig, og i tillegg er det er par lærere på trinnet som virker å ville være venn med elevene og da blir det enda mer tydelig at jeg er dårlig likt/kjedelig og ikke passer inn.

Skrevet

Gi elevene en spørreundersøkelse der de kan svare anonymt. F.eks spørsmål som hva fungerer bra i undervisningen? Hva kan forbedres? Synes du at jeg har tydelige forventninger til deg? osv..

Anonymkode: 8dda0...a93

• Liker 2
Gjest Stille leser
Skrevet

Lukter lite autoritet av deg noe ihvertfall ungdommer lukter lett. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apropos å være bestemt og streng, så vet jeg ikke om det er noe annet enn å skrive anmerkninger som går an? Det har jeg tidvis gjort også, men det hjelper jo ikke noe dessverre. 

Nei, det dreier seg om væremåte. Anmerkninger betyr ingenting dersom de føler de har fripass hos den aktuelle læreren. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Daisy_B skrev:

Er du sikker på at de får det gratis? Jeg kjenner ingen lærere som får alt gratis. De som står på får også igjen for det. 

Hvis du blir utslitt av tanken på å få et personlig forhold til hver enkelt elev, er jeg egentlig usikker på om læreryrket er for deg. Jeg jobber også enormt mye, men det er jo en grunn til at vi får så mye avspasering...

Jo, flere kolleger som får det meste "gratis." Elevene elsker dem, selv om de ikke har like bra faglig innhold som meg f.eks.

Men nei, jeg tror ikke læreryrket er for meg. Hvilke andre jobber må man hver eneste dag "bevise" at man fortjener jobben, streve for de mest grunnleggende ting som arbeidsro? Jeg føler at jeg snart ikke orker mer, jeg bruker så mye tid på å lage opplegg i tilfelle elevene bråker for mye, slik at jeg har plan B og ofte plan C også, og stresser med å få mine barn i seng tidlig så jeg har nok tid til å planlegge neste dag etc. Dette er ikke et bra liv. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...