Gå til innhold

Kan man flytte dit man vil når man mottar stønad fra NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar AAP fra NAV og har lyst til å flytte. Kan jeg flytte dit jeg vil eller er der noen regler rundt dette? Og vil saksbehandleren min hjelpe meg med å finne ny praksisplass der jeg flytter?

Anonymkode: 143da...50e

Skrevet

Hvis nav godkjenner det så. Jeg fikk flytte fordi jeg skal gå skole og det da vil gå innunder aktivitetsplanen min. Men det er nav i den nye kommunen som da vil følge saken videre. Hvis det at du flytter ødelegger for aktivitetsplanen du og nav har satt opp kan de stoppe utbetalinger 

Anonymkode: e2c3b...2d6

Skrevet

Det er best å holde seg unna nav slik at man kan bestemme over sitt eget liv.

Anonymkode: dc08e...c83

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis nav godkjenner det så. Jeg fikk flytte fordi jeg skal gå skole og det da vil gå innunder aktivitetsplanen min. Men det er nav i den nye kommunen som da vil følge saken videre. Hvis det at du flytter ødelegger for aktivitetsplanen du og nav har satt opp kan de stoppe utbetalinger 

Jeg skjønner, takk for svar!

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo egentlig det. Men nå er jeg syk og klarer ikke jobbe i en vanlig jobb og penger klarer man seg jo ikke uten.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så klart, men noen ganger har man ikke noe valg. 

Skrevet

Jeg har flytta mange ganger mens jeg har gått på nav. Både innenfor samme komme, fylke, men også i andre fylker. Har sagt til nav at jeg flytter dit og dit og da og da. Så har de bare ført saken over til nye kontoret. De har aldri protestert på det hos meg ihvertfall 

Anonymkode: af207...5bc

Skrevet

Jeg jobber på NAV i en liten kommune. Vi har hatt folk på AAP som har flyttet, og andre som har kommet. Siden vi er et lite kontor har vi tett kontakt med brukerne og vet om flyttingen i god tid. Vi liker da å ta kontakt med kontoret der brukeren flytter for å få til en best mulig overgang.

AAP er en statlig ytelse, den følger ikke kommunen du bor i.

Men du har en aktivitetsplan og sannsynligvis et behandlingsopplegg eller et utdanningsløp å følge opp. Dersom du må avbryte eller utsette dette uten god grunn kan det være at du ikke lenger oppfyller kravene for å motta AAP.

Praksisplass blir opp til ditt nye kontor å lage avtale om. Når du er på AAP skal jo arbeidsevnen din avklares, og det er i alles interesse at du da blir fulgt opp best mulig. Hvordan dette fungerer i praksis varierer fra kontor til kontor - noen steder er det veldig tett oppfølging, andre forholder seg til det lovpålagte minimum. Det varierer mellom kommuner og fylker hvor mange brukere hver saksbehandler har, og hvor mye penger og tiltaksplasser man har lov å bruke.

Jeg ville diskutert dette med saksbehandleren din, om du har en. De må overføre saken til ny enhet, og dersom noe skulle være til hinder for flytting er de de eneste som kan svare på det.

Anonymkode: 7105b...781

Skrevet

Jeg har AAP og har flyttet to ganger uten å spørre nav om lov, har bare gitt beskjed om det, sist gang byttet jeg også kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...