Gå til innhold

Hva tenker dere om at foreldre drar på weekend/ferie mens barna er relativt små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hva tenker dere om at noen foreldre drar fra barna sine (da tenker jeg hovedsaklig under 1,5 år) for å ta en langweekend eller uke i syden, alene?

Hadde en diskusjon i et selskap jeg var i, i går. Jeg sa ikke så mye. Tydelig at det er mye følelser ut å går rundt temaet. Personlig synes jeg det er merkelig at foreldre kan reise fra små babyer så tidlig. Hvis de ikke takler tre måneder med babyliv før de må ha en time-out, så lurer jeg på hvordan resten av livet med barn blir. Og jeg mener ikke om en av foreldrene drar bort, da har jo barnet fortsatt en av sine hovedomsorgspersoner rundt seg.  Naboen vår passet barnebarnet sitt i 5 dager da den lille gutten var 2,5 mnd. Foreldrene kom hjem fra kjærestetur i London og fortalte at babyen hadde stoooorkost seg og ikke tatt noen skade av det. En merkelig ting å si, synes jeg. De vet jo ikke om babyen savnet mamma og pappa. Noe jeg vil anta den gjorde, hvis de hadde en god tilknytning i utgangspunktet. Og siden det på ingen måte er anbefalt, så synes jeg det er rart at det finnes foreldre som gjør det likevel..

Anonymkode: e7ed6...fe7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er greit med en weekend unna. Men en uke i syden er nok litt lenge. De som ikke bor sammen har jo barna på fordelte dager. Hvorfor skal ikke de i par-forhold få litt tid for seg selv?

Men hvis foreldrene har 50/50 fordeling og er en uke på/av, så er ihvertfall barnet med den ene forelderen. 

Anonymkode: a6b47...db4

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barnet blir tatt godt vare på av omsorgspersoner de er knyttet til vil jo ikke barnet lide noen nød. Men en uke borte når barnet er under året mener jeg personlig er litt lenge. Men det er min mening. Hva andre gjør legger jeg meg ikke oppi. 

• Liker 3
Skrevet

Så fint at mor og far fortsatt konsentrerer seg om å være kjærester, mens ungen har det topp hos besteforeldre o.l. 

Man glemmer gjerne seg selv og forholdet oppi småbarnsperioden, det ser vi på hvor mange som mister følelsene osv. 

Anonymkode: 62306...38c

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er greit med en weekend unna. Men en uke i syden er nok litt lenge. De som ikke bor sammen har jo barna på fordelte dager. Hvorfor skal ikke de i par-forhold få litt tid for seg selv?

Men hvis foreldrene har 50/50 fordeling og er en uke på/av, så er ihvertfall barnet med den ene forelderen. 

Men det er vel ingen som har 50/50 når barnet er under ett år?

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at det er flott at foreldre tar seg tid til å bare være dem to. Tror flere forhold hadde gått bra hvis flere hadde tatt seg tid til å være kjærester og ikke bare foreldre. En uke i syden er kanskje litt mye (avhengig av hvor gammelt barnet er) men en langweekend borte ser jeg ikke på som noe problem hvis barnet ikke ammer. 

Anonymkode: 81400...87c

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at mor og far fortsatt konsentrerer seg om å være kjærester, mens ungen har det topp hos besteforeldre o.l. 

Man glemmer gjerne seg selv og forholdet oppi småbarnsperioden, det ser vi på hvor mange som mister følelsene osv. 

Anonymkode: 62306...38c

Enig, men hvis forholdet ikke tåler ett års tid uten helgeturer alene, så synes jeg det er litt merkelig. 

Selv er vi flink til å slå av tven, ta et glass vin eller sette oss ute etter barnas leggetid å bare prate. Uten tv og mobil. Så gleder vi oss heller  til barna blir litt eldre og vi kan ta en tur da. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det har ikke jeg så mye med... Kan være så mange grunner til at folk gjør som de gjør som jeg ikke vet noe om. Sykdom, utbrenthet osv. 

Anonymkode: 3949f...9be

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det har ikke jeg så mye med... Kan være så mange grunner til at folk gjør som de gjør som jeg ikke vet noe om. Sykdom, utbrenthet osv. 

Dette handler ikke om sykdom, sykehusopphold osv. Det er klart at er man syk så er man syk. Ting man ikke rår over kan man ikke gjøre noe med. Jeg tenker mer på fun and pleasure..

Skrevet

Jeg er temmelig avslappet på sånt (eller kanskje ikke), men som forelder synes jeg at en ukes ferie uten at barnet er med virker helt absurd - er man ikke en familie da? Jeg forbinder ferie med familietid, barn og voksne inkludert, og synes det er rimelig spesielt at noen velger denne løsningen. 

• Liker 3
Skrevet

"Kos dere. Så deilig"

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet

Så lenge barna er trygge der de er,så ønsker jeg foreldre en god weekend! Ingenting i veien for å overlate barn til andre som fks besteforeldre en helg. At babyene bør være litt mer enn et par,tre måneder før en er borte fra dem i fem dager,er jeg enig i. Men det kommer an på babyen og forholdene rundt også da. 

Barn som kan være hos andre,Syns jeg er heldige. De opplever jo bare god omsorg og kjærlighet fra flere,og det er jo bare positivt.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om sykdom, sykehusopphold osv. Det er klart at er man syk så er man syk. Ting man ikke rår over kan man ikke gjøre noe med. Jeg tenker mer på fun and pleasure..

Hvordan vet du det egentlig? Selv om folk ikke sier det rett ut eller evnt kamuflerer det som noe annet... 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel ingen som har 50/50 når barnet er under ett år?

Står under 1,5 år i HI.. 

Skrevet

Ikke noe problem synes jeg! Men det er jo forskjell på 3 mnd og 1 år da. 

Anonymkode: 8d066...2ae

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det egentlig? Selv om folk ikke sier det rett ut eller evnt kamuflerer det som noe annet... 

Hypotetisk sett - i de tilfellene hvor det ikke er sykdom ol.

Skrevet

Ikke noe problem, synes det er topp at foreldre tar en time-out fra småbarnsstell og får litt fri og pusterom. Da blir de kanskje ikke skilt heller.

Hysteriske mødre som knapt tør gå på butikken før poden er konfirmert har vi vel sett hvordan ender opp.....

• Liker 12
Skrevet

Det kommer helt an på. Det er mange faktorer her. Det er også en enorm forskjell på om barnet er 3 mnd eller året.

Vi dro bort fra tors-søn når barnet vårt var ca 1 år. Da hadde vi 10 års bryllupsdag, og hadde lyst til å ha en helg til å feire litt. Barnet var hos bestemor, som hun var trygg på, og vi hadde også øvd på at hun sov der for å være sikker på at det gikk greit. Tror ikke hverken liten eller stor tok skade av akkurat det.

Anonymkode: 3f67e...2ce

• Liker 2
Skrevet

Langhelg syns jeg er greit. En hel uke blir for lenge. Jeg syns det er fint at foreldre tar hensyn til seg selv innimellom selv om de er blitt foreldre. De trenger pleie de også. 

Så lenge barnet har det bra mens foreldrene er på kjæresteferie, så skjønner jeg ikke problemet. Av de barna jeg har passet mens foreldrene var på kjærestetur, gikk det verst for foreldrene som var borte fra barnet for første gang. 

Anonymkode: df653...b94

• Liker 2
Skrevet

Nå er de fleste som skiller seg i 40-årene, så det argumentet er for dårlig. Personlig synes jeg det er for tidlig å reise bort fra barna før de er over året. Når de har passert 1 år kan man være borte en natt. Jeg synes regelen om at antall timer skal stå til barnets alder, og ved passerte 1 år blir det døgn. Jeg har veldig vanskelig for å se det som en nødvendighet å reise bort med mindre det dreier seg om sykdom eller alvorlige ting. 

Anonymkode: 045c4...32c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...