Gå til innhold

Opprør mot kun uføre - why?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er mange tråder på KG om uføre, og de færreste har et snev av konstruktivitet i seg. Den ene siden er gjerne opptatt av å lange ut mot "snylterne", mens den andre siden er opptatt av å beskytte seg mot stigmatisering mens man poengterer hvor lite man som ufør har å rutte med. Og sånn går no dagan...

Jeg synes det er helt relevant å diskutere om det norske velferdssystemet faktisk er for bra, og det med bakgrunn i mengden uføre, at antallet unge uføre øker osv. Samtidig synes jeg det voldsomme og enestående fokuset, i hvert fall her på KG, på "de uføre" er merkelig. Hvorfor dedikeres ikke like mye plass på et annet fenomen i vårt velferdsregime, som er minst like faretruende - nemlig sykefraværet?

Folk er jo flinke til å vise til egne erfaringer og personlige observasjoner når de langer ut mot uføre, men hva med sykefraværet? Jeg selv har erfart/observert flere grelle tilfeller med det jeg mener er misbruk av sykelønnsordninga. Det samtidig som jeg registrerer at Norges kostnader ifm sykefravær øker og øker. Det har gjort at jeg i dag mener at noe må gjøres, og jeg blir forbanna på politikerne som ikke våger å ta grep av frykt for å miste velgere.

Legger ved litt "tall" hvis noen ønsker å se litt nærmere på disse.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/folketrygdens-utgifter/id2514435/

Anonymkode: 66b77...074

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er mange tråder på KG om uføre, og de færreste har et snev av konstruktivitet i seg. Den ene siden er gjerne opptatt av å lange ut mot "snylterne", mens den andre siden er opptatt av å beskytte seg mot stigmatisering mens man poengterer hvor lite man som ufør har å rutte med. Og sånn går no dagan...

Jeg synes det er helt relevant å diskutere om det norske velferdssystemet faktisk er for bra, og det med bakgrunn i mengden uføre, at antallet unge uføre øker osv. Samtidig synes jeg det voldsomme og enestående fokuset, i hvert fall her på KG, på "de uføre" er merkelig. Hvorfor dedikeres ikke like mye plass på et annet fenomen i vårt velferdsregime, som er minst like faretruende - nemlig sykefraværet?

Folk er jo flinke til å vise til egne erfaringer og personlige observasjoner når de langer ut mot uføre, men hva med sykefraværet? Jeg selv har erfart/observert flere grelle tilfeller med det jeg mener er misbruk av sykelønnsordninga. Det samtidig som jeg registrerer at Norges kostnader ifm sykefravær øker og øker. Det har gjort at jeg i dag mener at noe må gjøres, og jeg blir forbanna på politikerne som ikke våger å ta grep av frykt for å miste velgere.

Legger ved litt "tall" hvis noen ønsker å se litt nærmere på disse.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/folketrygdens-utgifter/id2514435/

Lett. Fordi de som hetser de uføre bruker sykelønnsordningen selv så det griner. Men det vil de ikke ha noen diskusjon om:-)

Anonymkode: 1818a...614

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lett. Fordi de som hetser de uføre bruker sykelønnsordningen selv så det griner. Men det vil de ikke ha noen diskusjon om:-)

Ja, tenker du er inne på noe der.

Jeg synes uansett det virker som vi er kommet dit at noe må gjøres med systemet vi har når det gjelder både det ene og det andre. Skal vi fortsatt ha et sikkerhetsnett for syke og uføre, så kan ikke "alle" bli syke og uføre for å sette det på spissen.

Skrevet

Nei, ser ingen grunn til at Norge ikke skal ta seg av sine syke og uføre borgere. Dette har vi penger til. Det vi må gjøre er å stanse all innvandring og kutte til 0 i bistand til andre land. Dette gir hundrevis av milliarder spart på sikt.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke akkurat lett å bli sykemeldt heller? Selv om jeg ikke er spesielt frisk av meg hverken her eller der, har jeg aldri sett snurten av noe sykemelding, og heller vært nødt til å bruke feriedager når jeg er for dårlig til å jobbe. Syns det er veldig strengt, jeg! 

Anonymkode: 86e1e...4cb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ser ingen grunn til at Norge ikke skal ta seg av sine syke og uføre borgere. Dette har vi penger til. Det vi må gjøre er å stanse all innvandring og kutte til 0 i bistand til andre land. Dette gir hundrevis av milliarder spart på sikt.

Ja, enig i stram innvandringspolitikk og at vi ikke må "importere" trygdebrukere. Men å droppe bistand er helt utopisk. 

Synes også det er naivt å tro at Norge har SÅ god råd at det ikke er behov for å gjøre noe med velferdsordningene. I hvert fall sett på økningen av brukere og kostnader det siste tiåret.

Skrevet

Innfør en karensdag på "3-dagersen", da er mye gjort. Det er stort sett på den de største snylterne er. Blandt mange ungdommer er det vanlig å ta ut alle dagene de har lov til ila. året. Det har spredd seg en voldsom ukultur blandt (mest yngre) når det gjelder dette. Blitt nærmest som lovlige fridager å regne.

Anonymkode: e9af3...48e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Innfør en karensdag på "3-dagersen", da er mye gjort. Det er stort sett på den de største snylterne er. Blandt mange ungdommer er det vanlig å ta ut alle dagene de har lov til ila. året. Det har spredd seg en voldsom ukultur blandt (mest yngre) når det gjelder dette. Blitt nærmest som lovlige fridager å regne.

Helt enig med deg.

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mange problemer med ting. Med sykmeldingen så er det sånn at om du er frisk i 26 uker, så kan du bli sykmeldt et år igjen. På den måten blir sånn at, om du klarer å holde ut 26 uker av gangen, så kan du få ubegrenset år med full lønn til du går med alderspensjon. Byråkratiet vi har i Norge, det tar år å forandre på ting hvis noen i det hele tatt mener eller tenker noe om det da, selvfølgelig. :)

Endret av SesameStreet
Skrevet
1 time siden, SesameStreet skrev:

Det er mange problemer med ting. Med sykmeldingen så er det sånn at om du er frisk i 26 uker, så kan du bli sykmeldt et år igjen. På den måten blir sånn at, om du klarer å holde ut 26 uker av gangen, så kan du få ubegrenset år med full lønn til du går med alderspensjon. Byråkratiet vi har i Norge, det tar år å forandre på ting hvis noen i det hele tatt mener eller tenker noe om det da, selvfølgelig. :)

Vet om ett tilfelle i skolesektoren, og her er det en person som sikkert som klokka blir sykmeldt ila høsten og friskmeldt igjen ila våren - år etter år etter år. Dette går selvfølgelig ut over skolen i alle ledd - ledelse, ansatte og elever, og ikke minst er det med på å undergrave hele systemet.

"Alle" ser at dette er riv ruskende galt, men ingen gjør noe. Skjønner det ikke.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet om ett tilfelle i skolesektoren, og her er det en person som sikkert som klokka blir sykmeldt ila høsten og friskmeldt igjen ila våren - år etter år etter år. Dette går selvfølgelig ut over skolen i alle ledd - ledelse, ansatte og elever, og ikke minst er det med på å undergrave hele systemet.

"Alle" ser at dette er riv ruskende galt, men ingen gjør noe. Skjønner det ikke.

Ja, når man ser et så klart mønster i sykmelding, bør det være mulig å gripe inn på en eller annen måte. Arb. giver må kunne melde i fra til en eller annen avd. i NAV eller noe. Personvernet er litt for strengt i Norge noen ganger.

Det er alltid noen som skal utnytte systemet til fulle, så vi står i fare for å mist velferdsordninger.

Skrevet

Ja, det er utnytting av systemet, men det er ingenting som kan hindre dem i å gjøre det. Hvis en person takler 26 uker i jobb, så vil det selvfølgelig være deres prioritering fremfor å gå så kraftig ned i lønn som på AAP (har man nettopp begynt i jobb og, så er det jo ikke kult å gå ned til minstesats på AAP hvis du faktisk kan få full lønn). Politikerne virker mer opptatt av å snakke stygt om hverandre enn å fokusere på tingene i samfunnet. 

Skrevet

21034684_471545526555716_675419637806316326_n.jpg.55c351c34ed41b1cd9f95c82343fc32a.jpg

Anonymkode: 4839f...c6a

• Liker 2
Skrevet

Forsåvidt, så tenker jeg litt på uføretrygden og. Hvis en person på min alder blir uføretrygdet, så vil en få uføretrygd i 40 år før en går over på alderspensjon. Hvordan kan en person vite at arbeidsevnen vil være den samme i 40 år? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akkurat lett å bli sykemeldt heller? Selv om jeg ikke er spesielt frisk av meg hverken her eller der, har jeg aldri sett snurten av noe sykemelding, og heller vært nødt til å bruke feriedager når jeg er for dårlig til å jobbe. Syns det er veldig strengt, jeg! 

Anonymkode: 86e1e...4cb

Nettopp, så dermed burde man jo skjønne at det virkelig ikke er lett å få en uføretrygd :) 

Ev kan det hende personen lider av gjentakende vinterdepresjon, og dermed trenger sykemeldingen hver høst og vinter. Det er ihvertfall det første jeg tenker når jeg hører om "sesongsykemeldinger" som kommer igjen og igjen. 

Akkurat nå, SesameStreet skrev:

Forsåvidt, så tenker jeg litt på uføretrygden og. Hvis en person på min alder blir uføretrygdet, så vil en få uføretrygd i 40 år før en går over på alderspensjon. Hvordan kan en person vite at arbeidsevnen vil være den samme i 40 år? 

Etter loven så regnes det som varig hvis sykdommen varer eller sannsynligvis vil vare i minst sju år. Stort sett har man allerede vært syk i syv år når uføretrygden innvilges. Ellers er det vel et stort antall som er kroniske sykdommer, eller progrierende sykdommer, som man vet at sykdommen i seg selv ikke vil bedres. Arbeidsevnen kan bedres i perioder, derfor har man laget lovverket slik at man da kan ta en jobb uten å miste uføretrygden (siden arbeidsevnen brått kan bli dårligere igjen og). 

Det er ingen som skal spå 40 år frem i tid, og det er heller ikke meningen med uføretrygd :) 

Anonymkode: 64a89...17f

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt hvordan dette skal hjelpe jeg da, annett enn at folk som faktisk er syke, drar på jobb og smitter hele røkla fordi de ikke har råd til å være borte fra jobb.

Blir et herlig liv for oss med nedsatt immunforsvar som alkerede luder fordi folk ikke er lenge nok hjemme etter omgangssyke.. 

Anonymkode: 5b41d...1d7

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som skal spå 40 år frem i tid, og det er heller ikke meningen med uføretrygd :) 

Nei, det er nettopp det. Jeg skjønner jo hvorfor den er varig. Det gir syke mennesker en mulighet til å få boliglån fordi at det ses på som en varig inntekt, blant annet så er det til stor hjelp hos boligkontoret. Man ønsker ikke at syke mennesker skal bli stående med f.eks å leie hele livet, men ha like muligheter som andre mennesker. Men så er det ordlyden minst 7 år, som kan være at man vil få uføretrygd de neste femti årene eller bare et år. Hvis arbeidsevnen bedrer seg i en periode så vil det være opp til den med uføretrygd til å finne arbeid? Med tanke på hvordan arbeidsmarkedet er nå og hvordan friske, opplagte mennesker sliter med å få jobb - så kan jeg på en måte forstå at det ikke blir sånn uansett. 

Endret av SesameStreet
Skrevet
Akkurat nå, SesameStreet skrev:

Nei, det er nettopp det. Jeg skjønner jo hvorfor den er varig. Det gir syke mennesker en mulighet til å få boliglån fordi at det ses på som en varig inntekt, blant annet så er det til stor hjelp hos boligkontoret. Men så er det ordlyden minst 7 år, som kan være at man vil få uføretrygd de neste femti årene eller bare et år. Hvis arbeidsevnen bedrer seg i en periode så vil det være opp til den med uføretrygd til å finne arbeid? Med tanke på hvordan arbeidsmarkedet er nå og hvordan friske, opplagte mennesker sliter med å få jobb - så kan jeg på en måte forstå at det ikke blir sånn uansett. 

Stemmer. Og ja, det er så og si umulig. Jeg har søkt jobber i åtte måneder nå, har vel sendt nærmere 35 søknader. Ikke blitt kalt inn til intervju engang. Og Nav nekter å hjelpe meg, for jeg har jo uføretrygd.... Ikke lett å benytte restarbeidsevnen da, når man ikke får jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Nå er det å være sykemeldt i en uke grunnet halsbetennelse ikke det samme som å melde deg totalt ut av arbeidsmarkedet.  

Anonymkode: 69c9a...f60

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Og ja, det er så og si umulig. Jeg har søkt jobber i åtte måneder nå, har vel sendt nærmere 35 søknader. Ikke blitt kalt inn til intervju engang. Og Nav nekter å hjelpe meg, for jeg har jo uføretrygd.... Ikke lett å benytte restarbeidsevnen da, når man ikke får jobb. 

NAV har et stort forbedringspotensialet. De må slutte å avvise de på uføretrygd. En bedring er en positiv ting og om ikke den uføretrygde får tak i jobb så burde de i det minste tilbys en form for aktivitet. Selv har jeg AAP og føler jeg maser på NAV. :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...