Gå til innhold

Er du blandt norges 10% dummeste når du skal stemme ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser det er en tråd som går på hvem stemmer hva og klarer derfor ikke å dy meg når det gjelder FrP sine velgere.

For "dom er domme dom".

FrP har naturligvis rett når de sier at deres velgere er "de i grilldress", Men det er det mange som har. En ting som imidlertid også identifiserer FrP velgere er at de har en overvekt uten utdannelse, lav inntekt og uten lederstillinger.
Dette betyr i realiteten at de velger "enkle løsninger" fordi de ikke har erfaring å tenke litt mer komplekst. Vi ser også at FrP velgere også oftere er Trump tilhengere. Og Trump har som kjent blitt kjent for sin store formue SOM HAN ARVET fra sine foreldre. Noen sier at formuen har vokst siden det men det er også slik at det er den første millionen som er vanskelig å skaffe. Deretter må du nesten være total idiot for å ikke klare neste. Og med noen ansatte bør derfor enhver idiot som ved en feiltagelse lytter til andre klare å få pengene til å vokse. Jeg lurer på om noen vil gjøre bussiness med Trump i tiden som kommer etter at hn har avslørt seg grundig.
De med utdannelse som stemmer FrP har ikke evnen til å tenke selv men klarer i en begrenset tid (frem til eksamen) å huske viktige ting + litt flaks.

Men så er det mange UTEN utdannelse som IKKE stemmer FrP eller Trump. Dette er en stor gruppe intelligente som av forskjellige årsaker har valgt å ikke ta utdannelse men likevel har evnen til å resonnere seg frem til intelligente svar på tross av at problemstillingen er kompleks med mange variabler. Dette er gruppen som kan redde Norge fra undergang.

Men noen av FrP velgerne og Trump velgerne tror de skal bli rike av å stemme på dem. Trump er jo rik og FrP manipulerer velgerne til å tro at det også vil dryppe på dem når det blir lavere skatter og førre innvandrere. Men de forstår ikke bedre stakkar. De tror på skremselspropaganda fra FrP som sier "det er de andre" som har skylden. Hos Trump er det Mexico, Kina og Tyskland som har skylden. Hos Frp er det alle muslimer og de som er litt mørkere i huden enn etnisk nordeuropeere. Hos fascister som f.eks. Hitler var det Jødene og andre ikke ariske raser.

I USA har Trump fått massiv støtte fra "rustbeltet" der de tidligere hadde stål- og bil industri samt andre med liten eller ingen kompetanse til å tenke selv. Nå har både republikanere og folk flest som kan tenke seg fortsettelse fått opp øynene. Ant vil det være nede i 20% tilhengere til Trump om kort tid. I Norge er vi mer opplyste og har mer utdannelse, og vi vil være nede i 10% tilhengere til FrP. Dessverre tro jeg vi må innse at det faktisk er en så stor andel av den norske befolkningen som ikke klarer å tenke komplekse tanker med mer enn 3 variabler.

Men klarer vi å leve med det ?
Ja. I Norge har vi høy nok intelligens, empati og økonomi til å akseptere andres ensidige tanker om seg selv så lenge de ikke skader vår felles arv. Derfor overser vi FrP og den Trump argumentasjonen de benytter når vi skal velge ny regjering.

Endret av Far til 2
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Far til 2 skrev:

Jeg ser det er en tråd som går på hvem stemmer hva og klarer derfor ikke å dy meg når det gjelder FrP sine velgere.

For "dom er domme dom".

FrP har naturligvis rett når de sier at deres velgere er "de i grilldress", Men det er det mange som har. En ting som imidlertid også identifiserer FrP velgere er at de har en overvekt uten utdannelse, lav inntekt og uten lederstillinger.
Dette betyr i realiteten at de velger "enkle løsninger" fordi de ikke har erfaring å tenke litt mer komplekst. Vi ser også at FrP velgere også oftere er Trump tilhengere. Og Trump har som kjent blitt kjent for sin store formue SOM HAN ARVET fra sine foreldre. Noen sier at formuen har vokst siden det men det er også slik at det er den første millionen som er vanskelig å skaffe. Deretter må du nesten være total idiot for å ikke klare neste. Og med noen ansatte bør derfor enhver idiot som ved en feiltagelse lytter til andre klare å få pengene til å vokse. Jeg lurer på om noen vil gjøre bussiness med Trump i tiden som kommer etter at hn har avslørt seg grundig.
De med utdannelse som stemmer FrP har ikke evnen til å tenke selv men klarer i en begrenset tid (frem til eksamen) å huske viktige ting + litt flaks.

Men så er det mange UTEN utdannelse som IKKE stemmer FrP eller Trump. Dette er en stor gruppe intelligente som av forskjellige årsaker har valgt å ikke ta utdannelse men likevel har evnen til å resonnere seg frem til intelligente svar på tross av at problemstillingen er kompleks med mange variabler. Dette er gruppen som kan redde Norge fra undergang.

Men noen av FrP velgerne og Trump velgerne tror de skal bli rike av å stemme på dem. Trump er jo rik og FrP manipulerer velgerne til å tro at det også vil dryppe på dem når det blir lavere skatter og førre innvandrere. Men de forstår ikke bedre stakkar. De tror på skremselspropaganda fra FrP som sier "det er de andre" som har skylden. Hos Trump er det Mexico, Kina og Tyskland som har skylden. Hos Frp er det alle muslimer og de som er litt mørkere i huden enn etnisk nordeuropeere. Hos fascister som f.eks. Hitler var det Jødene og andre ikke ariske raser.

I USA har Trump fått massiv støtte fra "rustbeltet" der de tidligere hadde stål- og bil industri samt andre med liten eller ingen kompetanse til å tenke selv. Nå har både republikanere og folk flest som kan tenke seg fortsettelse fått opp øynene. Ant vil det være nede i 20% tilhengere til Trump om kort tid. I Norge er vi mer opplyste og har mer utdannelse, og vi vil være nede i 10% tilhengere til FrP. Dessverre tro jeg vi må innse at det faktisk er en så stor andel av den norske befolkningen som ikke klarer å tenke komplekse tanker med mer enn 3 variabler.

Men klarer vi å leve med det ?
Ja. I Norge har vi høy nok intelligens, empati og økonomi til å akseptere andres ensidige tanker om seg selv så lenge de ikke skader vår felles arv. Derfor overser vi FrP og den Trump argumentasjonen de benytter når vi skal velge ny regjering.

Jeg innrømmer å tenke det samme som deg...

Jeg skammer meg litt over at jeg ser ned på Frp-stemmere, men de innfrir dessverre.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 2
Skrevet

Man skulle tro at FRP-velgerene var sånn passe irriterte etter de siste årenes brutte løfter. Ikke bare er løfter brutt, men de har også gått tvert i mot løftene sine. 

Jeg gikk selv for Høyre sist og liker Høyres politikk, men FRP sin populistiske snevre valgflesk som sjelden har tyngde eller fornuft bak seg irriterer vettet av meg, fordi mitt parti er nødt til å gå til sengs med disse for å styre. 

Er du FRPer, så vær så snill, se hardt på Høyre før du stemmer. De bruker ikke all energi på å rope om fjerning av bomringer for å så øke dem så snart de sitter med finansministeren som ser at penger må komme fra et sted. Dette burde de se FØR de sitter med ansvaret. De er et bra parti til opposisjon fordi de stiller krevende spørsmål, men de suger svette baller med å svare de samme kritiske røstene. 

Anonymkode: f872b...7f1

• Liker 3
Skrevet

De fleste som er kommunister har høyere akademisk bakgrunn. 

Betyr det at kommunisme er det beste valget? Jeg tror ; nei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært gjennom de flest partier, men har heldigvis holdt meg borte fra ytterpunkter som FrP. Jeg er mao ikke medlem av noe parti, men ser hvor vanvittig argumentasjonen til Frp er.
Jeg har diskutert litt politikk med enkelte i Frp de siste dagene og de sier selv at de henvender seg til gruppe uten intelligens, men de pakker det litt bedre inn enn det. Med de jeg har diskutert med på div stand innser ikke selv at det er dette de står og sier.

• Liker 3
Skrevet

Hva slags høyere utdanning har du selv, som gjør at du mener du har et bedre grunnlag for å stemme enn folk som stemmer FrP? 

Personlig kommer jeg til å stemme FrP i år, og det med høy utdanning innenfor ganske relevante emner, historie, statsvitenskap og idéhistorie. Men det er klart at sosionomer, sykepleiere og spesialpedagoger har et langt større grunnlag for å stemme, på bakgrunn av den enorme mengden med politikk-relevant høyere utdanning. :)

• Liker 1
Skrevet

Stakkars Far til 2, tydelig medlem, leder eller lignende av AP, og livredd for å tape valget :fnise:

Anonymkode: 518ad...255

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært gjennom de flest partier, men har heldigvis holdt meg borte fra ytterpunkter som FrP. Jeg er mao ikke medlem av noe parti, men ser hvor vanvittig argumentasjonen til Frp er.
Jeg har diskutert litt politikk med enkelte i Frp de siste dagene og de sier selv at de henvender seg til gruppe uten intelligens, men de pakker det litt bedre inn enn det. Med de jeg har diskutert med på div stand innser ikke selv at det er dette de står og sier.

Frp henvender seg til pensjonister, uføretrygdede og "dresskledde" menn. De førstnevnte ser eller forstår ikke helt hva de stemmer på, den sistnevnte har "Frp-tankegang", og støtter opp om holdningene og tankesettet til Listhaug og Co. 

Slik FRP holder på å argumentere i dag, slik har de holdt på tidligere i C.I. Hagens tid også. Men da var det enslige mødre og andre grupper som fikk passet påskrevet på samme måten som flyktningene i dag får gjennomgå. 

Vi har sett hva FRP har fått til med bompenger, og er ikke så senile at vi har glemt hva de lovet dersom Frp kom i regjering. Slik har det vært og slik er det med øangt føere saker enn bompenger. 

Anonymkode: 1b81c...dbb

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk selv for Høyre sist og liker Høyres politikk, men FRP sin populistiske snevre valgflesk som sjelden har tyngde eller fornuft bak seg irriterer vettet av meg, fordi mitt parti er nødt til å gå til sengs med disse for å styre. 

Anonymkode: f872b...7f1

Jeg også!

Men det blir ikke Høyre for meg i år, fordi jeg vil ikke fortsette ha FrP i regjering.

Anonymkode: eea4e...59d

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, Far til 2 skrev:

Dette betyr i realiteten at de velger "enkle løsninger" fordi de ikke har erfaring å tenke litt mer komplekst.

Dette har gjennom historien vært Aps velgere. Nå er de Frps velgere. 

Dette var for øvrig også argumentasjonen mot at kvinner og fattigfolk fikk stemmerett. Du kan historien din, om enn noe ufrivillig, og vi ser hvilken side du står på.

Anonymkode: 9736c...f79

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Example skrev:

Hva slags høyere utdanning har du selv, som gjør at du mener du har et bedre grunnlag for å stemme enn folk som stemmer FrP? 

Personlig kommer jeg til å stemme FrP i år, og det med høy utdanning innenfor ganske relevante emner, historie, statsvitenskap og idéhistorie. Men det er klart at sosionomer, sykepleiere og spesialpedagoger har et langt større grunnlag for å stemme, på bakgrunn av den enorme mengden med politikk-relevant høyere utdanning. :)

Det var vel et litt dumt spørsmål og forteller at noen har flere problemer enn evnen til å resonere.
Jeg sier ingenting om hvilken utdannelse en kan/bør ha. Kun at det gir erfaring mht å resonere selv med flere variabler

Samtidig sier jeg at utdannelse ikke gir garanti for å resonere med mer enn 3 vaiabler. Det finnes folk md godt utviklet korttidshukommelse som ikke kan vise den helt store evnen til å tenke selv men likevel hr klart seg gjennom en grei utdannelse. Men jeg tror ikke arbeidgivere hr så stor glese av denne gruppen.

Med din holdning til tverrfaglig kompetanse vil du få store problemer med å samarbeide på tvers av ditt fagområde. Du blir en eremitt som fordyper deg i dine egne meninger og i så henseende et ypperlig mål for FrP sine tankegang og målsetting. Fortsett gjerne med det :fnise:

Skrevet

Det var vel et litt dumt spørsmål og forteller at noen har flere problemer enn evnen til å resonere.
Jeg sier ingenting om hvilken utdannelse en kan/bør ha. Kun at det gir erfaring mht å resonere selv med flere variabler

Samtidig sier jeg at utdannelse ikke gir garanti for å resonere med mer enn 3 vaiabler. Det finnes folk md godt utviklet korttidshukommelse som ikke kan vise den helt store evnen til å tenke selv men likevel hr klart seg gjennom en grei utdannelse. Men jeg tror ikke arbeidgivere hr så stor glese av denne gruppen.

Med din holdning til tverrfaglig kompetanse vil du få store problemer med å samarbeide på tvers av ditt fagområde. Du blir en eremitt som fordyper deg i dine egne meninger og i så henseende et ypperlig mål for FrP sine tankegang og målsetting. Fortsett gjerne med det :fnise:

Gjør oss alle en tjeneste nå, og se litt på deg selv nå. Da ser du at "typisk frp velgere" er deg selv. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har gjennom historien vært Aps velgere. Nå er de Frps velgere. 

Dette var for øvrig også argumentasjonen mot at kvinner og fattigfolk fikk stemmerett. Du kan historien din, om enn noe ufrivillig, og vi ser hvilken side du står på.

Anonymkode: 9736c...f79

Igjen tyder dette på at FrP tilhengere ikke klarer å lese alt eller ikke får med seg variasjonene i det jeg skriver. Det kan ha noe med å få med seg flere argumenter enn bare økonomi og utlendinger.

Jeg sier bl.a. at en stor del av befolkningen ikke har lang utdannelse men at de likevel ikke stemmer FrP ettersom de har evnen til å tenke. Intelligens og evne til å resonere og integrere mer enn 3 variabler i sin tankegang er ikke avhengig av utdannelse. Og dette innebærer også at MANGE uten utdannelse er veldig smarte. Vesentlig smartere enn enkelte som har bestått en eksamen men som ikke har evnen til å tenke selv.

Det finnes MANGE måter å definere intelligens, men de fleste inkluderer det å integrere all kunnskap for å resonere seg frem til et "riktig" resultat. Dette betyr f.eks. at en utlending uten mye utdannelse kan være MYE MER intelligent enn en genetisk norsk med utdannelse. Så kan du forsøke å tenke gjennom "alle de variablene" og se om du kommer frem til et fornuftig resultat.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Example skrev:

Men hva stemmer de fleste statsvitere?

Anonymkode: 5079a...6be

Skrevet
2 minutter siden, Far til 2 skrev:

Kan godt ta innvandringsspørsmålet da, for det mest rasjonelle svaret er åpenbart at Norge ikke bør ta inn innvandrere. Alle andre svar handler kun om føleri, og det er ingen grunner utenom det til å ta inn den store mengden innvandrere de fleste andre norske partier ønsker. For noen år siden hersket mytene om at det var økonomisk lønnsomt for Norge å ta inn ikke-vestlige innvandrere, noe det overhodet ikke er.

Der har du også grunnen til at jeg stemmer FrP, og kommer til å gjøre det til partier som f.eks.AP staker ut en klarere kurs for å begrense innvandringen. Jeg tenker langsiktig, og det er det eneste rette å gjøre i mine øyne. 

Og hvorfor skal ikke arbeidsgivere ha en stor glede av denne gruppen? Faglig kompetanse er med andre ord ikke viktig, bedre å ansette et menneske som stemmer litt rødere? For de er automatisk bedre mennesker. 

Skrevet
4 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Gjør oss alle en tjeneste nå, og se litt på deg selv nå. Da ser du at "typisk frp velgere" er deg selv. 

Jeg velger ikke like enkle argumenter som Frp. De holder seg stort sett til maks 2 variabler eller 2 setninger når de skal argumentere fordi de ikke klarer å ha flere tanker i hodet.

Kom tilbake med et litt mer fyldig svar så skal jeg besvare din argumentasjon like fyldig.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sett noen statistikk på, men jeg vil tro de stemmer ganske rødt, selv om i min klasse var det faktisk var flere aktive FRP-politikere. 

Poenget her er vel det at, utdanning har svært lite å si for ens grunnlag for å stemme, slik jeg ser det. Jeg kjenner mange ekstremt dyktige mennesker, som stemmer på partier jeg selv mener er helt bak mål. Det er mange som tror at høyere utdanning automatisk gjør at de skal kunne se ned på velgere som ikke stemmer det samme som dem, og særlig de som stemmer FRP. Dette til tross for at de selv har studert noe som ikke har noe som helst sammenheng med politikk å gjøre. Det ligger ingen automatikk i at en dyktig lege skal være en mann å følge også politisk. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg desverre ikke ettersom jeg bare kjenner 2, men de stemmer MYE lenger til venstre. Men du som gir uttrykk for art du vet hva flertallet av statsviterne stemmer kan kanskje fortelle dette på en troverdig måte.
Til slutt vil jeg gjerne vite din begrunnelse for at det finnes statsvitere sin definerer FrP tilhengere og Trump som talsmenn for Fascisme ?

Skrevet
8 minutter siden, Far til 2 skrev:

Igjen tyder dette på at FrP tilhengere ikke klarer å lese alt eller ikke får med seg variasjonene i det jeg skriver. Det kan ha noe med å få med seg flere argumenter enn bare økonomi og utlendinger.

Jeg sier bl.a. at en stor del av befolkningen ikke har lang utdannelse men at de likevel ikke stemmer FrP ettersom de har evnen til å tenke. Intelligens og evne til å resonere og integrere mer enn 3 variabler i sin tankegang er ikke avhengig av utdannelse. Og dette innebærer også at MANGE uten utdannelse er veldig smarte. Vesentlig smartere enn enkelte som har bestått en eksamen men som ikke har evnen til å tenke selv.

Det finnes MANGE måter å definere intelligens, men de fleste inkluderer det å integrere all kunnskap for å resonere seg frem til et "riktig" resultat. Dette betyr f.eks. at en utlending uten mye utdannelse kan være MYE MER intelligent enn en genetisk norsk med utdannelse. Så kan du forsøke å tenke gjennom "alle de variablene" og se om du kommer frem til et fornuftig resultat.

Synes det er litt morsomt at du går i denne fella her. Ser du hva jeg reagerer på, sånn i forhold til høyere utdanning?

Skrevet
6 minutter siden, Example skrev:

Kan godt ta innvandringsspørsmålet da, for det mest rasjonelle svaret er åpenbart at Norge ikke bør ta inn innvandrere. Alle andre svar handler kun om føleri, og det er ingen grunner utenom det til å ta inn den store mengden innvandrere de fleste andre norske partier ønsker. For noen år siden hersket mytene om at det var økonomisk lønnsomt for Norge å ta inn ikke-vestlige innvandrere, noe det overhodet ikke er.

Der har du også grunnen til at jeg stemmer FrP, og kommer til å gjøre det til partier som f.eks.AP staker ut en klarere kurs for å begrense innvandringen. Jeg tenker langsiktig, og det er det eneste rette å gjøre i mine øyne. 

Og hvorfor skal ikke arbeidsgivere ha en stor glede av denne gruppen? Faglig kompetanse er med andre ord ikke viktig, bedre å ansette et menneske som stemmer litt rødere? For de er automatisk bedre mennesker. 

Du går jo RETT I FELLA. Jeg beskriver at dere i hovedsak argumenterer for at utlending eller andre er årsak til problemer eller oppkonstruerte problemer. Har du som FrP tilhenger ingen andre ting å diskutere. 

OIg når det gjelder arbeidsgivere sitt valg av ansatte så er jeg av den typen som mener at interesse, vilje og evne til å tenke på løsninger innenfor det fagområde som interesserer deg er mye viktigere enn en utdannele som du ikke får brukt fordi du ikke har evnen til resonnere med fler enn 3 variabler.
Det du lærer på skolen idag er aktuelt idag (stort sett). Men det du skal jobbe med imorgen er noe du må ha evnen til å vurdere selv om du må vurdere mer enn 3 ting. uten den typen intelligens der du må vurdere slike fremtidige problemstillinger er utdannelsen ingenting verd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...