Gå til innhold

Aktiviteter, 4 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange aktiviteter/ treninger er din 4 åring med på? Jeg er veldig usikker her om 2 aktiviteter pr uke blir for mye for et så lite barn. I dag går vi på svømming en gang pr uke, og det har vi egentlig gjort siden han var veldig liten. Startet med babysvømming, og nå er han mer på et selvstendig parti.

Nå vurderer vi også å være med på allidrett, fordi han syns det høres spennende ut. Og fordi det er noe "alle andre" gjør her. Men jeg er veldig usikker på om det blir for mye med to faste dager i uken som er bunnet opp i aktiviteter.

Noen som har noen synspunkter eller erfaring?

Anonymkode: 91b1f...a3f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange aktiviteter/ treninger er din 4 åring med på? Jeg er veldig usikker her om 2 aktiviteter pr uke blir for mye for et så lite barn. I dag går vi på svømming en gang pr uke, og det har vi egentlig gjort siden han var veldig liten. Startet med babysvømming, og nå er han mer på et selvstendig parti.

Nå vurderer vi også å være med på allidrett, fordi han syns det høres spennende ut. Og fordi det er noe "alle andre" gjør her. Men jeg er veldig usikker på om det blir for mye med to faste dager i uken som er bunnet opp i aktiviteter.

Noen som har noen synspunkter eller erfaring?

Barn som er i barnehagen 100% behøver ikke fritidsaktiviteter slik du nevner. De er slitne og vil slappe av.

I helger gjør de jo også aktiviteter. 

Anonymkode: a8b49...20b

• Liker 2
Skrevet

Mine har ikke hatt noen aktiviteter på fritiden på den alderen. De har hatt 100% barnehage, samt besøk av/ hos venner noen etttermddager. Mer enn nok.

Ikke er her noe særlig med aktiviteter for barn i barnehagealder heller.

Anonymkode: 8b090...97a

• Liker 1
Skrevet

Her er det som sagt masse aktiviteter. Og alle i barnehagen, egentlig fra stor avdeling har minst 1 aktivitet i uka. Men om 2 blir i overkant er jeg mer usikker på.

Skrevet

To aktiviteter for en fireåring? Det er jo galskap. Min femåring får gå på svømming fordi det er viktig å få på plass, men synes egentlig ikke noe om ettermiddagsaktiviteter enda 

Skrevet

Det kommer jo litt an på barnet, men personlig kjenner jeg ingen 4-åringer som går på to aktiviteter, og det er det vel en grunn til. De fleste 4-åringer er slitne etter barnehagen og mange tenker at så små barn ikke bør ha for mye av fritiden gjennomorganisert. Jeg tenker at barna skal ha litt tid til å kjede seg også og ikke bli vant til underholdning hele tiden.

Men du kjenner jo ditt barn best, så det er jo ikke noen fasit. Mine barn er 3,5 og 5,5 og de er ute og herjer hele dagen i barnehagen, og jeg ser at de trenger ro om ettermiddagen. Vi prøvde turn en periode med eldstemann i fjor og det var ingen suksess. Han var så sliten at han ikke hadde krefter til å takle det han møtte av motgang på treningene (f.eks. utholdenhet til å prøve igjen når han ikke fikk til ting), så vi lot ham faktisk få lov til å slutte, og vi skjønte at vi måtte vente med organiserte aktiviteter. Men barn er som sagt veldig ulike.

• Liker 2
Skrevet

Svømming er noe vi uansett kommer til å fortsette med. Det er hver fredags ettermiddag, og det er en perfekt start på helgen at hele familien er å bader.

Mulig vi venter ett år til med allidrett. Litt av greia her er at de deler det inn etter årskull og skolekrets, så allerede nå har de delt inn i hvem som kommer til å starte på skolen sammen. Det er 2 år til skolestart 🙄 Det er jo for å bygge miljø, men man kan lett dette utenfor også hvis man ikke henger seg på.

Skrevet

Min gutt gikk ikke på noen fritidsaktiviteter da han var 4, men begynte på barneidrett og svømming da han var fylt 5. Det gikk greit det, men en ulempe var at de var på to dager rett etter hverandre, så det ble litt stress av og til. Hadde det vært f.eks. mandag og torsdag så hadde det nok vært mye bedre.

Anonymkode: 38dc2...1a0

Skrevet

Min driver med to aktiviteter pr år, men kun en organisert og kun en om gangen. Vår driver med turn en gang pr uke og dette varer i litt over tre mnd på høst og vår. Utenom turntimene så drar vi selve I svømmehallen på turndagene. 

Vår fireåring går ikke fulle dager i bhg, I snitt 5 timer pr dag. 

Anonymkode: 7f16a...c65

Gjest Magnifiq
Skrevet

Vår fireåring går på fotball en gang i uken. For hans del kunne han fint vært med på flere, for han har så korte dager i Bhg og blir ikke sliten, men vi har flere barn, og syns det holder med en dag ;)

Skrevet

Kommer vel helt an på barnet. Tror min eldste hadde et semester hun både gikk på turn og dans da hun var rundt 4, og det var ikke noe problem for henne. En av disse var i helga.

Ingen av barna mine er slitne etter barnehagen, men for oss voksne blir det stress med mange aktiviteter i ukedagene i alle fall. Personlig synes jeg det er viktig med mye tid til frilek for ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...