Gå til innhold

Dårlig sted og retningssans. Kjelde for konflikt i forhold.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker om dette skulle inn på relasjonsproblematikk men trenger egentlig fakta og tips for å oppnå bedre forståelse hos samboen min. 

Jeg har elendig steds/retningssans. Samme gjelder min mor, far og søstrer. Jeg klarer ikke finne veien til venners hus  fast jeg har besøkt dem ca 5 ganger dvs 10 ggr fram og tlbake. ( det kan ha vart lang tid mellom besøkene men sist var det kun 1 måned mellom). Jeg kjenner ikke igjen meg. Om jeg skal ta høyre eller venster i krysset rtv.

Jeg er også helt verdiløs i bytrafikken. I tillegg er jeg ikke glad å kjøre bil. Disse henger sikkert sammen. Om jeg skal på nye steder må jeg forberede meg veldig nøye og ha gooood tid. 1tim for en strekking på 15 min. Gps er ny hjelpemiddel som jeg er takksom for. Ellers har jeg hatt utskrifter fra gule side med meg.

Dette er en "handikapp"som jeg kan leve med, har gjort det i 50 år men det er vanlig kjelde for konflikt mellom meg samboen min.  Han blir spydig og irritert på meg i stellet for å hjelpe meg. 

Jeg har ikke problem i matte eller kjenne igjen ansikter. Men har veldig vanskelig å huske navn. 

Jeg anstrenger meg og prøver å bli bedre men det er veldig liten forskjell jeg får til fast jeg trener navn før sammenkomster og bruker gps og memorerer ruter/ skriver opp. Mannen min synes fortsatt at i dette er jeg dum i hovedet og lat. Hva kan jeg gjøre for å øke hans forstårlse for at jeg ikke gjører dette med vilje?

Anonymkode: 025a4...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg kjenner flere som rett og slett ikke har stedsans. Jeg er ikke en av dem, og syntes dette var rart. Men jeg har etterhvert forstått at dette er en ting man ikke kan noe for. 

Mannen din skal slutte å kalle deg dum eller lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned med mannen og forklar det slik du forklarer det her.

Anonymkode: 8f2c6...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elendig stedssans, det samme med moren min. Vi har mange morsomme historier rundt det, og familien småler av oss og erter oss litt for det fra tid til tid, men det er helt greit.

Jeg kan kjøre feil selv om jeg bruker GPS (veldig glad for at "dama" i GPS'en ikke blir irritert, men like tålmodig når hun for 5.gang sier at jeg skal ta andre avkjøring i rundkjøringen og jeg kjører forbi)

Vet ikke om det er noe håp for samboeren din, men han burde ta det med et smil framfor å bli irritert. Du blir ikke sikrere eller får bedre retningssans av en irritert samboer. Det burde han skjønne. 

Anonymkode: 7778a...c4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig retningssans og stedssans. Jeg aner ikke hva andre mener med himmelretninger, og forholder meg til konkrete veier, ikke retninger. Det gjør blant annet at jeg må være svært påpasselig så jeg ikke drar i helt motsatt retning av det jeg hadde tenkt. Og dette er en av grunnene til at jeg aldri har lært meg å kjøre bil. Dette er krevende for meg når jeg er ute og reiser, men jeg har lært meg til å beregne god tid, spør meg for (de fleste er veldig hyggelige) osv. Jeg elsker, elsker, elsker gps på mobil,og tar ofte med meg kart (eller noterer gatenavn) i fall jeg skal slippe opp for strøm. Jeg har gode rutiner, og finner fram til selv nye steder i 999 % av tilfellene helt på egenhånd. Jeg ser litt på det som det å være svaksynt, faktisk. For det er et potensielt stort handicap i hverdagen, men jeg tvinger meg selv til å reise rundt nesten mer enn andre. Og det går som regel helt fint. Selv om jeg etterhvert gav opp å fortsette hos samme behandler fordi jeg må ta 3 bussbytter dit han nå har flyttet hen. Men det er bare unntaksvis jeg gir opp. 

Hvis jeg vet at jeg synes det er vanskelig å finne fram et sted, ja, så lager jeg meg "oppskrift" for det. Et av mine største problemer, er at tilbaketuren ofte virker helt "annerledes" på meg enn turen til. Derfor snur jeg meg ofte fysisk, slik at jeg skal skjønne hvordan veien ser ut fra motsatt side (jeg vet at mange "vanlige" mennesker klarer å snu perspektivet i hodet. Men det er noe jeg er dårlig på). 

Hvis noen hadde sagt at jeg var dum i hodet fordi jeg har dårlig retningssans, hadde jeg bare ledd av dem. Alle har sine utfordringer, og min retningssansproblematikk er like reell for meg som synsproblemene er for folk som ikke ser godt.

Anonymkode: f2106...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

999 % av tilfellene

eller 99, da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv kongebarna mangeler stedsns har de fortalt. Om det var begge eller bare Martha, eller hun som var verst, husker jeg ikke. 

Stedsans har man enten eller man mangler den. Det er ikke så veldig mye å gjøre med det. Jeg er ikke "tungt" angrepet av stedsans, men har kjent på problemet når jeg skal til nye steder. (Dog har jeg en skade som og kan påvirke orienteringsevnen). 

Anonymkode: a25de...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hva det er som gjør at dette er en kilde for konflikt. Jeg har også ganske elendig stedsans. Det er litt pinlig, men problemfylt er det ikke (med mindre jeg har drukket mye og er selvutnevnt guide). 

Anonymkode: 77493...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Skjønner ikke helt hvordan dette blir kilde til konflikt? Det er vel ikke sånn at du må kjøre ham hit og dit? Uansett er det flere med dårlig retningssans! En er ikke dum i hodet fordi akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kilden til konflikt er vel at TS gjør feil, ikke forstår stedsangivelser fordi de ikke blir gitt på en måte som gjør at hun forstår dem og at hun blir kalt dum og blir latterliggjort fordi hun ikke har stedsans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Kilden til konflikt er vel at TS gjør feil, ikke forstår stedsangivelser fordi de ikke blir gitt på en måte som gjør at hun forstår dem og at hun blir kalt dum og blir latterliggjort fordi hun ikke har stedsans?

Det stemmer. Jeg får kommentarer av typen "jeg er sjokkert,  Hvorfor følger du ikke med,  vi ha kjørt her hundre ganger, at det går an,  skjerp deg. etc. Og Han synes dette er pinlig om andre er i bilen og jeg skal kjøre. I stellet for å akseptere rollen som veiviser og føle seg nyttig. ,Jeg er veldig takksam for  når jeg får hjelp.  i stellet for å få sukk, spydigheter og irritasjon  i disse situasjoner som i utgangspunkt er stressende for meg.

Som sagt jeg har akseptert at jeg aldri blir god på dette men gjør mitt beste gjennom forberedlser, god tid etc. men han liker dårlig min svaghet. Det virker at han tror at det er bare å skjerpe seg, at jeg av en eller annen grunn ikke gidder...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Jeg får kommentarer av typen "jeg er sjokkert,  Hvorfor følger du ikke med,  vi ha kjørt her hundre ganger, at det går an,  skjerp deg. etc. Og Han synes dette er pinlig om andre er i bilen og jeg skal kjøre. I stellet for å akseptere rollen som veiviser og føle seg nyttig. ,Jeg er veldig takksam for  når jeg får hjelp.  i stellet for å få sukk, spydigheter og irritasjon  i disse situasjoner som i utgangspunkt er stressende for meg.

Som sagt jeg har akseptert at jeg aldri blir god på dette men gjør mitt beste gjennom forberedlser, god tid etc. men han liker dårlig min svaghet. Det virker at han tror at det er bare å skjerpe seg, at jeg av en eller annen grunn ikke gidder...

TS

Det er jo mannen din som er problemet. Det er han som er nedlatende, og sikkert gjør deg mer stresset. Oppførselen hans er ikke produktiv i det hele tatt. 

Det er kjipt å ha manglende retningssans, men det er jo ikke akkurat som du bestemmer dette. Det er egentlig noe man bare må akseptere og tilpasse seg rundt. Dette er i utgangspunktet ikke et problem, før man møter personer som mannen din da. 

Anonymkode: 77493...f97

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Kanskje du skal la han kjøre og se deg rundt når han kjører? Er det lettere å kjenne igjen bygninger om du ikke stresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dette ville jeg tatt opp i en samtale. "Vet du, jeg synes det er utrolig ubehagelig at du sukker og stønner og kaller meg nedlatende ting når jeg har problemer med å finne frem. Jeg er fullt klar over at det er en svak side hos meg. Men at du gjør et nummer ut av det foran andre, eller når det bare er oss, det blir jeg skikkelig såret over, og det finner jeg meg faktisk ikke i. Du er for eksempel ikke (sett inn noe han er dårlig på, som du er god på ... eks. mat) spesielt god til å lage mat. Men jeg lager middagene her i huset, og jeg ville aldri latterliggjort deg foran andre, eller kalt deg dum fordi du svir fiskepinner. I et ekteskap utfyller man hverandres dårlige sider. Man trekker hverandre ikke ned på denne måten. "

Anonymkode: c2778...0d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån boken "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart". Det forklarer en del sånne ting, som feks. retningssans. At den mannlige og kvinnelige hjernen er bygget opp ulikt. Selvfølgelig er dette generalisert og du har ytterpunkter i begge kjønn. Jeg er selv kvinne og har veldig god retningssans, men jeg har også veldig feminin hjerne på andre ting som dermed gir meg svakheter. Akkurat som en mann generelt vil være dårligere enn en kvinne på å lese kroppsspråk. Det er en humoristisk bok, som kanskje kunne passet som gave? :) 

Anonymkode: 03964...fba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke retningssans heller, og navigerer kun ved visuelle hjelpemidler. Veiarbeid er noe ordentlig forbanna dritt!

Hvis noen sier jeg skal svinge inn ved Fritjof Nansens veg, kommer jeg garantert til å kjøre meg bort, men hvis vennene mine sier at jeg skal svinge inn ved det store røde huset ved Fritjof Nansens veg så finner jeg lettere frem. Det er rett og slett stresset som gjør at jeg ikke klarer å fokusere. Nå er heldigvis min sosiale krets litt mere åpen på slike feil. GPS med stemme er desidert det beste da. Vi er ikke nødvendigvis dumme av denne grunnen. 

Hvorfor kan ikke typen kjøre hvis han blir så flau? Dette presset gjør jo hele situasjonen enda mere stressende. Vet han at du også synes det er plagsomt? (Du har sikkert nevnt det, men har han fått det med seg?) Har du prøvd å be om noen visuelle "knagger" å se etter? Neste gang mannen kjører, prøv å se etter høye bygg og andre bygninger som skiller seg ut, uten at du sier det til han (tror det bare blir stressende).

Anonymkode: a939c...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mannen din er et rasshøl som mobber deg for dette. Det er jo ikke noe du kan noe for. Jeg har en mann og en sønn med asperger (sier ikke du har det, altså), men sønnen min kjenner seg ikke igjen når vi nærmer oss sommerhuset vårt engang. Sånn er det med noen og det har ingenting med å være dum i huet å gjøre. Hvordan kan mennesker få seg til å si sånn til et annet menneske?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er problemet, ikke du.

Jeg har også dårlig stedssans, og kjører jeg alene, beregner jeg alltid ekstra tid til en liiiten tur på bærtur selv om jeg har kjørt veien virtuelt på forhånd og har gps og hele pakka. Mannen min flirer litt av meg når jeg for gang nummer åtte dette året googler veien til venninna mi, men det er godmodig "skjønner-ikke-helt-hvordan-det-går-an"-humring, og ingen ufine kommentarer.

Er han med, sier han bare hvor jeg skal kjøre underveis, uten noe mer om og men.

Mannen din er en drittsekk. Det er hovedproblemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...