AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Studerer desentralisert og er vekke 1-2 uker i slengen. Har obligatorisk skole i neste uke. Har i det siste vært helt utmattet og nå i morges holdt jeg på å besvime mens jeg satt på do, selv etter 12 timer søvn. Var svært dårlig i magen også. Har ikke drikket alkohol mm i helga eller spist unormalt. Er hjemme for å ha barna i helga og de bare krangler hele tiden i vår lille leilighet. Hun minste slår, biter ++ og de griner om en annen. Er så utmattet i kroppen og bare måtte låse badedøra for å grine. Må bare ha en blodprøve asap for å finne ut om jeg mangler noe, eller om dette er rent fysisk. Har jobb om 8 dager og skal ha barna mine den uken, bare gruer meg ekstremt. Anonymkode: f46a2...413
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 De fleste kan ordne en legetime selv om du ikke "hører til" der. hvis de ikke sier ja (noe som er rart) så kan du vente til de har stengt og ringe legevakta Anonymkode: 01adc...26e 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #3 Skrevet 27. august 2017 Det er vanskelig å få time andre steder enn på legesenteret der du har fastlegen din. Du kan prøve, men jeg tror at du vil få nei og eventuelt må prøve legevakten dersom du mener det er akutt Anonymkode: 03001...74c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 Du får aldri time hos andre enn fastlegen din, den tanken er det bare å gi opp. Da er det enten legevakt eller privat legesenter som er valget. Det sagt: de større høyskolene og universitetene har egne leger av grunn nevnt over (flere tusen studenter uten fastlege er jo et problem noen burde tenkt på da de innførte den hersens ordningen) så sjekk om du har tilgang på lege via der du studerer. Anonymkode: fa3be...d73
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #5 Skrevet 27. august 2017 Null problem å få time hos lege her hvor jeg bor. Har en venninne på besøk som blir et par måneder. Hun ble syk og fikk både legetimer og behandlinger enda fastlegen er på andre siden av landet. Anonymkode: a7a9d...75f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #6 Skrevet 27. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Null problem å få time hos lege her hvor jeg bor. Har en venninne på besøk som blir et par måneder. Hun ble syk og fikk både legetimer og behandlinger enda fastlegen er på andre siden av landet. Anonymkode: a7a9d...75f Noen steder er det sikkert enklere, men på de fleste steder sliter man med å få time hos sin egen fastlege og da blir det ikke noe igjen til de som ikke har fastlegen der Kanskje om du sier hvor du bor så kan TS dra dit. Dersom hun studerer i nærheten Anonymkode: 03001...74c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #7 Skrevet 27. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får aldri time hos andre enn fastlegen din, den tanken er det bare å gi opp. Da er det enten legevakt eller privat legesenter som er valget. Det sagt: de større høyskolene og universitetene har egne leger av grunn nevnt over (flere tusen studenter uten fastlege er jo et problem noen burde tenkt på da de innførte den hersens ordningen) så sjekk om du har tilgang på lege via der du studerer. Anonymkode: fa3be...d73 De har drop in hos lege via skolen her. Men den er hver onsdag kl 12-14.30 og da har jeg undervisning jeg må på. Har ikke mulighet ta den undervisningen igjen før jeg må ut i neste praksis. Skal sjekke ut øvrige muligheter her.. lege hos skolen kan man kun gå til hvis det dreier seg om prevensjon ol. Anonymkode: f46a2...413
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #8 Skrevet 27. august 2017 Legevakt skal kunne ta deg i mot hvis det er alvorlig nok. Da må du ringe samme dag, og det er ikke mulig å bestille time. Hvis du er ung nok til å gå på helsestasjon er det en mulighet Anonymkode: fc74d...559
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #9 Skrevet 27. august 2017 Hva skjer med journal om man drar til en annen lege, må man få med seg denne, eller kan den ligge der? Anonymkode: aa9fd...22e
BeautyBox Skrevet 27. august 2017 #10 Skrevet 27. august 2017 Nei, det kan man ikke. Du må dra til fastlegen din (evt. vikar for denne fastlegen) der du er folkeregistrert.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #11 Skrevet 27. august 2017 Dere som sier man må dra til fastlegen, man må da ikke det, Man bør, men må ikke. Anonymkode: aa9fd...22e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #12 Skrevet 27. august 2017 Tror det kommer veldig an på hvor du bor, og hvor stor pågang fastlegene har der du er. Var hos annen lege enn fastlegen min senest nå på fredag, time på dagen Men jeg bor på et lite sted, og har fastlege i nabokommunen. Anonymkode: 682bc...cc6 1
BeautyBox Skrevet 27. august 2017 #13 Skrevet 27. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som sier man må dra til fastlegen, man må da ikke det, Man bør, men må ikke. Anonymkode: aa9fd...22e Jeg har prøvd selv Eneste alternativ blir legevakt.
BeautyBox Skrevet 27. august 2017 #14 Skrevet 27. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det kommer veldig an på hvor du bor, og hvor stor pågang fastlegene har der du er. Var hos annen lege enn fastlegen min senest nå på fredag, time på dagen Men jeg bor på et lite sted, og har fastlege i nabokommunen. Anonymkode: 682bc...cc6 Det er fullt mulig å få time hos annen lege ved samme legekontor. TS spør vel om hun kan dra til lege i en helt annen by.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #15 Skrevet 27. august 2017 Det hadde vært greit om folk her faktisk forholdt seg til gjeldende regler, og ikke til synsing og personlige erfaringer. Man kan bestille time hos en hvilken som helst lege hvor som helst i landet på et hvilket som helst tidspunkt, men det er 2 stor forskjeller fra å gå til fastlege: 1. Ingen andre leger enn fastlegen din har plikt til å gi deg konsultasjon. Har ikke legen kapasitet til pasienter utenfor egen liste, kan du nektes time. 2. Egenandelen er høyere når du går til en annen lege enn fastlegen din. Om du får konsultasjon hos en annen lege, blir journalnotatet liggende der. Du kan be om en epikrise til fastlegen din, men det er ingen automatikk i at det utveksles informasjon denne veien. Anonymkode: 48c9f...f75 1
applestories Skrevet 27. august 2017 #16 Skrevet 27. august 2017 (endret) Det var da voldsomt mange ulike, og dels rare, svar her.. Jeg har erfaring både som pasient, og jeg har tett kontakt med leger i området i jobben min. Erfaringen strekker seg fra liten bygd til stor by. Fra fastlege til legevakt. Og erfaringen er at det er variasjon, det er det absolutt. Noen steder får man bare time hos fastlege, det kan ta flere uker å få time. Andre steder får du time på dagen hos den legen som er ledig. Eller de lager time til deg i lunsjen. Når du velger fastlege er der et punkt hvor det står om vedkommende lege deler kontor. Altså om det er sjanse for at det er en annen lege enn din valgte fastlege du får time hos. Det er ikke slik at det kun er din fastlege som kan følge deg opp. Hos legevakt må man gjerne finne seg i å vente, men man skal slippe inn før eller senere. Journalen ligger hos fastlegen. Deler fastlegen kontor med andre leger, eller får du ny fastlege på samme kontor, kan journalen deles. Får du ny fastlege kan du be om at journalen videresendes. Eller at den ikke skal det, såvidt jeg har forstått. Min erfaring er at dersom man blir fulgt opp av en lege er det ikke vanskelig å be om å få fortsette, til tross for at vedkommende ikke er fastlegen. Jeg har møtt mange som går til andre leger enn fastlegen, kanskje fordi en annen lege på kontoret har mer kompetanse. Kanskje fordi det bare passer seg slik. Til TS: Det høres ut som du har en veldig stressende hverdag, med barn, jobb, praksis, studier og helseutfordringer. Er det andre grep du kan ta, eller andre som kan hjelpe deg, for å få de kommende dagene og ukene til å bli overlevbare? Jeg tror det kan trenges mer enn en blodprøve. Noen ganger hjelper det å finne noen å snakke med også. Endret 27. august 2017 av applestories
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært greit om folk her faktisk forholdt seg til gjeldende regler, og ikke til synsing og personlige erfaringer. Man kan bestille time hos en hvilken som helst lege hvor som helst i landet på et hvilket som helst tidspunkt, men det er 2 stor forskjeller fra å gå til fastlege: 1. Ingen andre leger enn fastlegen din har plikt til å gi deg konsultasjon. Har ikke legen kapasitet til pasienter utenfor egen liste, kan du nektes time. 2. Egenandelen er høyere når du går til en annen lege enn fastlegen din. Om du får konsultasjon hos en annen lege, blir journalnotatet liggende der. Du kan be om en epikrise til fastlegen din, men det er ingen automatikk i at det utveksles informasjon denne veien. Anonymkode: 48c9f...f75 Man betaler ikke mer hos andre leger med mindre det er privat. Mye synsing her også gitt... Anonymkode: aa9fd...22e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Man betaler ikke mer hos andre leger med mindre det er privat. Mye synsing her også gitt... Anonymkode: aa9fd...22e Du betaler en marginalt høyere takst hos andre leger enn fastlegen din. Fra normaltariffen for den norske legeforening, pkt. 2hd: "Tillegg ved konsultasjon hos fastlege for pasient som er tilmeldt annen fastlege, herunder asylsøkere som ikke er tildelt fastlege og borgere av EØS-land som ikke er medlemmer av folketrygden. Taksten kan ikke kreves: - der legen og pasientens lege er i samme gruppepraksis/kontorfellesskap - der legen vikarierer for pasientens lege - der legen mottar pasienten under avtalt kollegial fraværsdekning eller annen samarbeidsordning med pasientens lege- under kommunalt organisert legevakt Ugyldig takstkombinasjon: 1, 2ak, 2bd, 2ck, 2gd, 3, 4, 11, 12, 13, 14, 15, 21, 621, 622, 623, 624" Anonymkode: 48c9f...f75
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 Det er ikke egenandel på takst 2hd. Anonymkode: 9a78f...26c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 På 28.8.2017 den 0.15, applestories skrev: Det var da voldsomt mange ulike, og dels rare, svar her.. Jeg har erfaring både som pasient, og jeg har tett kontakt med leger i området i jobben min. Erfaringen strekker seg fra liten bygd til stor by. Fra fastlege til legevakt. Og erfaringen er at det er variasjon, det er det absolutt. Noen steder får man bare time hos fastlege, det kan ta flere uker å få time. Andre steder får du time på dagen hos den legen som er ledig. Eller de lager time til deg i lunsjen. Når du velger fastlege er der et punkt hvor det står om vedkommende lege deler kontor. Altså om det er sjanse for at det er en annen lege enn din valgte fastlege du får time hos. Det er ikke slik at det kun er din fastlege som kan følge deg opp. Hos legevakt må man gjerne finne seg i å vente, men man skal slippe inn før eller senere. Journalen ligger hos fastlegen. Deler fastlegen kontor med andre leger, eller får du ny fastlege på samme kontor, kan journalen deles. Får du ny fastlege kan du be om at journalen videresendes. Eller at den ikke skal det, såvidt jeg har forstått. Min erfaring er at dersom man blir fulgt opp av en lege er det ikke vanskelig å be om å få fortsette, til tross for at vedkommende ikke er fastlegen. Jeg har møtt mange som går til andre leger enn fastlegen, kanskje fordi en annen lege på kontoret har mer kompetanse. Kanskje fordi det bare passer seg slik. Til TS: Det høres ut som du har en veldig stressende hverdag, med barn, jobb, praksis, studier og helseutfordringer. Er det andre grep du kan ta, eller andre som kan hjelpe deg, for å få de kommende dagene og ukene til å bli overlevbare? Jeg tror det kan trenges mer enn en blodprøve. Noen ganger hjelper det å finne noen å snakke med også. Takk for svar. Nei, vet ikke om noen som kan hjelpe meg. Jobben må jeg gå på, barna må jeg ha, skolen må jeg fortsette på. Har nettopp hatt eksamen jeg må konte igjen, og jeg sliter ekstremt med hukommelsen også for tiden. Glemmer noe hver dag sånn ca.. Anonymkode: f46a2...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå