Gå til innhold

Sau geit ku lama alpakka gris høner ender esel osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst til å flytte på ett småbruk. Hvordan er alle disse husdyra som sau, geit, ku, lama, alpakka, gris, høner, ender, esel osv. Å ha som gårdsdyr? Hvem passer best? Hva trenger alle disse dyra av stell og omtanke? Ernæring? Helse? Utstyr? Hvordan er personligheten til dyra? Hvem eller hvilke gårdsdyr hadde dere valgt og hvorfor? 

Anonymkode: 26d85...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Esel aner jeg ingenting om, annet enn at de tidvis kan bråke og at det lukter esel ;)

Personligheten til dyr, avhenger av individet; hva de har opplevd (miljø) og arv fra foreldredyrene. Ingen kan si "sauer er snille", for noen kan være mannevonde, særlig væren. Men de fleste er snille. 

Hvis jeg skulle valgt gårdsdyr, hadde jeg ikke vært redd for å ha  geit, ku, gris, høner og ender. Hadde holdt meg unna alpakka og sau, for de må klippes (man kan bestille klipping, men det må likevel gjøres)... Og esel ville jeg ikke hatt, de må vel ha hest..eh... eselsko og så videre, og jeg er ingen hovslager. 

Høns ordner seg selv, du må selvsagt mate dem, men de fleste er ikke særlig sosiale. De har jo flokken sin. Men de bør sikres så ikke reven tar dem. Ender er hyggelige dyr. Veldig lite arbeid med dem, men de må jo fôres, alle dyr må fôres. Geiter og sauer, og kuer, bør ha vaksiner og ormekur. Ikke bare-bare å gi sauer ormekur altså, så man bør være 2.

Kuer er fine dyr, men du må like kuer og greie å takle dem. Skal de melkes, må du vite hvordan det gjøres. De kan sparke, og er de ikke vant til å bli melket, kan de bli litt irriterte og redde. Skal du ikke melke dem, må de fortsatt fôres og håndteres av mennesker. Det er ganske mange kilo som går rundt i fjøset og på jordet. Om vinteren må de jo ha et svært fjøs med litt oppvarming. Du må skuffe møkk. Det må du med alle fjøsdyr. 

Men alle dyrene er jo fine på en gård. Et dyr jeg kan legge til er kaniner (kastrerte). 

Skrevet

Hadde glatt skaffet meg alpakka og geiter. Geiter er utrolig kule. Men de krever mye aktivisering. De er veldig aktive og lekne og trenger god plass med klatremuligheter. Så de er ikke enkle å ha innenfor gjerde om de ikke får nok å aktiviser seg med. Men de er gjerne med på lange fotturer. 

Alpakka kan også fint temmes for å bli sosiale og fine dyr. 

Anonymkode: b513c...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...